اردیبهشت 8, 1403

با خطرناک ترین و مرگبارترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید [قسمت دوم]

شاید فکر کنین که بازیگران فیلمای هالیوودی فقط واسه راه رفتن و شکلک درآوردن پولای خیلی زیادی می گیرن اما اگه تحقیقات بیشتری داشته باشین در پیدا میکنین که خیلی از اونا واسه آماده شدن به خاطر بازی کردن تو یه نقش خاص مشکلات بسیاری رو متحمل شدن که حتی ممکن بوده به مرگ اونا برسه؛ از وزن اضافه و کم کردنای مرگبار و تمرینات ورزشی سخت و غیر قابل تحمل گرفته تا یاد گرفتن هنرهای جدید. اما این موضوع فقط به شرایط قبل از فیلمبرداری محدود نمی شه و بسیاری اوقات، به خصوص در فیلمای رزمی یا مهیج، درزمان صحنه های خطرناک اتفاقاتی میفته که جون بازیگران رو به خطر میندازه. قسمت اول این مطلب رو هم می تونین از راه این لینک ببینین.

اینجوری بارها دیده شده که در فیلمی یه بازیگر معروف به سختی زخمی شده و یا حتی جون خود رو از دست داده. در قسمت اول این مطلب شما رو با تعدادی از فیلمایی که بیشترین آسیب رو به بازیگران زده ان آشنا کردیم و در ادامه این مطلب می خوایم تعدادی دیگه از این فیلمای خطرناک رو به شما معرفی کنیم.

۷- سه ایکس (۲۰۰۲)

با دیدن فیلم موسوم به «سه ایکس» (xXx) خود میفهمید که ساخت این فیلم باید خطرناک بوده باشه. این فیلم که اولین هنرنمایی وین دیزل در دنیای مهیج بود شامل صحنه های بدلکاری دیوونه وار و خطرناکیه که در یکی از خطرناک ترین اونا شخصیت خاندر کیج (وین دیزل) از یه پاراگلایدر سر خورده و خود رو به درون یه قایق در حال حرکت میرسونه که این صحنه خطرناک جون یکی از افراد تیم بدلکاری به نام هری اوکانر رو گرفت. براساس گفته های راب کوهن، کارگردان فیلم، بدلکاری اوکانر در فیلم مونده و تنها تا وقتی که اون از زیر پل رد می شه ادامه پیدا کرده.

بعد از این مرحله اوکانر ۴۵ ساله که قبلاً عضو نیروهای خاص دریایی آمریکا بود بر اثر برخورد با یه ستون دچار شکستگی گردن شده و در دم جون سپرد. این حادثه ناخوشایند در دومین برداشت از این صحنه اتفاق افتاد و در برداشت اول که بدون حضور کوهن و دیزل گرفته شد هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ نداد و همه چیز طبق برنامه پیش رفت. کوهن اونقدر این صحنه رو عادی و کم اهمیت می دونست که اونو به گروه دوم از بدلکاران محول کرده بود و خیلی از صحنه های دیگه فیلم که شامل بازیگران اصلی و صحنه های بدلکاری خطرناک تر می شد فیلمبرداری شده بودن.

۸- رزیدنت ایول: فصل پایانی (۲۰۱۶)

فیلمای «رزیدنت ایول» هر چند هیچ وقت مورد پسند منتقدان واقع نشد اما شش فیلم از این فرانچایز درزمان ۱۵ سال سود زیادی رو نصیب جفت و جور کنندگان کرد و عنوان پرفروش ترین فیلمی که از یه بازی کامپیوتری اقتباس شده در طول تاریخ سینما رو به خود اختصاص داد. قسمت ششم این مجموعه با نام «رزیدنت ایول: فصل پایانی» (Resident Evil: The Final Chapter) کم فروش ترین قسمت در این فرانچایز بود که تا کنون ساخته شده و تنها پایانی بود بر این فرانچایز. اما ساخت این قسمت پایانی با خطرات و مشکلات زیادی همراه بود که جون عوامل فیلم رو شدیدا در خطر قرار داد. در یکی از صحنه ها، یکی از بدلکاران به نام اولیویا جکسون سوار بر موتور با پایه دوربین خورد که در نتیجه اون، ایشون یه مدت رو در کما به سر برد.

ایشون بعدا در این مورد گفت:” پوست من از داخل پاره شده بود و استخون گردنم هم ترک برداشت. دندانم جایی رفته بود که قبلا گونه ام بود. با مرفین درد شونِه شکسته، جمجمه ضرب دیده، ریه از کار افتاده،خونریزی مغزی، ترقوه، دنده ها و مهرهای شکسته رو کاهش می دادم” دست چپ اون واسه همیشه فلج شده و در آخر قطع گردید. بدیش اینه این حادثه باعث نشد که ایمنی در دیگه صحنه ها با دقت بیشتری رعایت شه.
تنها چند ماه بعد، وقتی که یه خودرو هاموی از روی یه پلتفرم چرخان لیز خورد به یکی از اعضای تیم تولید به نام ریکاردو کورنلیوس برخورد کرده و اونو به دیوار چسباند که مرگ ایشون رو به دنبال داشت. اخبار مربوط به این حوادث تنها بعد از تموم شدن مراحل تولید بازگو شد.

۹- حالا آخر (۱۹۷۹)

شاید در هیچ فیلمی به اندازه فیلم «حالا اخرالزمان» (Apocalypse Now) ساخته فرانسیس فورد کاپولا به عوامل تولید آسیب روحی و جسمی وارد نشد طوری که جای تعجب داره در طول ساخت این فیلم مرگای زیادی رخ نداد. این فیلم که در لوکیشنایی در فیلیپین و ویتنام فیلمبرداری شد از همون اول با تغییر بازیگران و عوامل تولید، حوادث یهویی مربوط به آب و هوا و بیماریای مناطق استوایی همراه بود که در خیلی از موارد باعث از بین رفتن لوکیشنا و دکورهای گرون گردید. اما شرایط از اینم بدتر شد چون کاپولا یه خونواده دیوونه معتاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی رو که شدیدا رفتارای عجیب داشتن در جنگلای استوایی هدایت می کرد.

مارتین شین، بازیگر نقش اصلی فیلم، جانشین هاروی کیتل شده بود و وارد فضایی شد که در اون زمان بدترین فضای ممکن واسه ایشون به حساب می اومد. شین که در اون زمان در برابر ویرانی شدید شخصیتی قرار داشت و شدیدا به الکل معتاد شده بود در طول فیلمبرداری رژیم خاص و منظمی از الکل و آزار روحی روانی رو از کاپولا دریافت می کرد که تلاش می کرد با فریاد زدن بر سر اون و گفتن این که اون یه هیولاست، شین رو مجبور به بیرون دادن تاریکی، استرس و ناامیدی درونش کنه.
این اتفاقات در آخر باعث شد که به شین حمله قلبی دست دهد اما به حضور در پروژه ادامه داد. کاپولا خود بیشتر از ۴۰ کیلوگرم از وزنش رو در این مدت از دست داده  و سه بار هم تهدید کرد که خود رو خواهد کشت.

دنیس هوپر، دیگه بازیگر فیلم، هم روزانه مقدار زیادی مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می کرد و سم باتمز هم باید هر روز مقدار زیادی مواد مخدر صنعتی مصرف می کرد.
کاپولا در این مورد گفته بود:” ما پول زیادی در اختیار داشتیم و این موضوع کم کم باعث دیوونه شدن ما شد”. هوپر هم در این مورد گفته:” از هرکی در این پروژه سوال کنین به شما میگه که همه فکر می کردیم داریم یه جنگ واقعی رو انجام می دیم”.

نوشته دیگر :
گزارش ویدئویی روزیاتو از کافه دانتیسم؛ فضایی متفاوت و جذاب

۱۰- ملکه آفریقایی (۱۹۵۱)

فیلم سنتی «ملکه آفریقایی» (The African Queen) یکی از بزرگ ترین و بهترین فیلمای جون هیوستون، کارگردان و بازیگر سرشناس آمریکاییه. ایشون که از جنگلای مصنوعی استفاده شده در فیلمای هالیوودی اون زمان خسته شده بود، تلاش کرد از تجربیات خود در ساخت فیلم «گنجای سیرا مادره» (The Treasure of the Sierra Madre) که در لوکیشنی طبیعی در مکزیک فیلمبرداری کرده بود استفاده کنه اینجوری هیوستون عزمشو جزم کرد که ماجراجویی جدید خود در بخش فیلم سازی رو به مدت ۷ هفت در اوگاندا و کنگو فیلمبرداری کنه.

بازیگران و عوامل این فیلم علاوه بر این که در این مدت تونستن از دست کروکودیلا، مارها و پشهای منتقل کننده مریضی فرار کنن بلکه بعضی وقتا به دلیل مصرف آب غیربهداشتی به اسهال خونی گرفتار می شدن طوری که همیشه باید توالت نزدیک محل فیلمبرداری قرار داشت. تنها کسایی که به اسهال خونی گرفتار نشده بودن خود هیوستون و همفری بوگارت بودن چون به جای آب مشروبات الکلی می نوشیدن. آودری هپبورن بعدا کتابی در مورد ساخت این فیلم و سختیایی که در طول ساخت اون کشیده بود نوشت و همفری بوگارت هم در این مورد اینجور گفت:” تنها چیزی که می خوردم کنسرو لوبیا، مارچوبه و مشروبات الکلی بود. هر بار که پشه ای من یا هیوستون رو نیش می زد بدون این دست اون دست کردن می مرد”.

شاید این دو در خارج از صحنه فیلمبرداری شرایط سختی رو تحمل می کردن اما در سر صحنه فیلمبرداری مشکل چندانی نداشتن. بوگارت و هپبورن هر دو واسه این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شدن و بوگارت هم این جایزه رو واسه اولین و اخرین بار از اونِ خود کرد.

۱۱- بن هور (۱۹۵۹)

همه فیلم حماسی «بن هور» (Ben-Hur) رو به خاطر صحنه فوق العاده زیبای مسابقه ارابه رانی اون به یاد دارن و این صحنه در بزرگترین لوکیشنی که تا اون زمان ساخته شده بود فیلمبرداری شد که بیشتر از ۱۸ هکتار مساحت داشت. هم اینکه در اون زمان این صحنه گرون ترین صحنه سینما به حساب می رفت که ساخت اون بیشتر از ۴ میلیون دلار هزینه در بر داشت. باحال تر این که این هزینه سرسام آور یه چهارم کل هزینه فیلم بود و فیلمبرداری اونم ۱۰ هفته پر کار زمان برد. اینجور صحنه ای تا اون زمان بی سابقه بود و واسه اولین بار از دوربینای ماشینی استفاده شد که تماشاگران رو مستقیماً در مرکز مسابقه قرار می داد.

این صحنه باعث وقوع تصادفا، خسارات و آشفتگیای زیادی شد.
البته یکی از جراحتای واقعی هم در فیلم گذاشته شد تا خطرناک بودن این صحنه رو به تصویر بکشه. در یکی از این سکانسا شخصیت جودا بن هور (چارلتون هیوستون) به دلیل برخورد ارابه اش به یه ارابه از این رو به اونو شده از سمت جلو ارابه خودش پرت می شه که در واقع به وسیله یه بدل کار انجام شده و یکی از بهترین بدلکاریای تاریخ سینما نامیده می شه.
این حادثه تنها باعث برشی تقریباً عمیق در چانه بدلکار شد اما بسیاری می گن که استودیو مترو گلدوین مایر مرگ دستکم یکی از بدلکاران فیلم رو مخفی نگه داشته چون بعیده در اینجور صحنه های خطرناکی کسی کشته نشه.

۱۲- فرشتگان جهنمی (۱۹۳۰)

هاوارد هیوز، کارگردان دیواانه آمریکایی و مرد پولدار عاشق پرواز و ماجراجویی واسه همیشه هالیوود رو تحت تاثیر آثار و جاه طلبیای خود قرار داد و اون قدر پول و دیوانگی داشت که بتونه رویاهایش رو در برابر دوربین به حقیقت تبدیل کنه.
ایشون جفت و جور کنندگی فیلم رو از سال ۱۹۲۶ شروع کرده و حدود ۳۰ سال به خلاقیت عجیب خود در بخش سینما ادامه داد اما خود تنها نویسندگی و کارگردانی یه فیلم (همزمان) رو رو دوش داشت. فیلمی به نام «فرشتگان جهنمی» (Hell’s Angels) که فیلمی در مورد نبردهای هوایی جنگ جهانی اول بود. هیوز خود یه خلبان افسانه ای و نترس بود و واسه ساخت این فیلم بزرگ ترین ناوگان هوایی شخصی که شامل ۸۷ جنگنده بود رو جفت و جور کرده و چندین خلبان جنگی کارآزموده رو واسه انجام صحنه های جنگ هوایی عالی فیلم استخدام کرد.

این فیلم فقط سه دهه پس از ساخت اولین هواپیما ساخته شد اما صحنه های اون هنوزم در تاریخ سینما عالی هستن، صحنه هایی که به مرگ سه تن از عوامل تولید و از بین رفتن بخشی از صورت هیوز منتهی شد.
ایشون خود یکی از صحنه های بدلکاری رو انجام داد که خلبانانش به دلیل خطرناک بودن از انجام اون سر باز زده بودن. ساخت این فیلم بیشتر از یه سال و نیم به طول رسید و باعث درموندگی هیوز شد.

هر چند تصاویر فوق االعاده ای جفت و جور گردید اما خطرناک بودن صحنه ها باعث آشوب خلبانان شده و اونا به روشنی از انجام بدلکاریای طفره می رفتن چون مرگ دو خلبان و یه مکانیک اونا رو شدیدا ترسانده بود. این سرپیچیا باعث شد که هیوز خود در کابین قرار گرفته و بدلکاری رو بکنه که به تصادفی منجر شد که باعث برشایی عمیق در صورت و یه مدت در کما موندن شد.. این اولین حادثه هوایی هیوز بود اما آخرین بار اون نبود.