اردیبهشت 8, 1403

چگونه نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

نوشیدن چای داغ در هوای سرد زمستونی یکی از عادت هاییه که معمولاً بسیاری در این فصل از اون حال می کنن. اما نوشیدن چای داغ در این هوای سرد بی ضرره؟ سیگار کشیدن و مصرف مقادیر زیاد الکل هر دو احتمال دچار شدن به سرطان مری رو زیاد می کنن که در واقع لوله بین گلو و معده رو تحت تاثیر قرار میده. اما تازگیاً مشخص شده که یکی دیگه از عادات ً بی خطر هم با این نوع از سرطان رابطه داره و این مورد بسیاری رو حیرت زده کرده: نوشیدن چای داغ، اگه افراد همزمان سیگار کشیده و الکل هم بنوشن.

در میان آدمایی که این دو عادت ناخوشایند روزانه رو دارن و هر روز هم چای داغ می نوشیدن احتمال دچار شدن به سرطان مری ۵ برابر بقیه تشخیص داده شد.
در واقع این مقایسه بین افراد دارای این سه عادت و کسایی که هیچ کدوم از این عادات رو نداشتن انجام شده.
اما این وسط نقش نوشیدن چای داغ نسبت به دو عادت دیگه در بالا بردن خطر دچار شدن به سرطان کمتر بوده.
در واقع این تحقیقات نشون داده که رابطه بین نوشیدن چای داغ با سرطان مری به وجود یا نبود وجود مصرف الکل و سیگار وابسته. در این تحقیقات داده های مربوط به ۴۵۶٫۰۰۰ مرد و زن بالغ بین ۳۰ تا ۷۹ سال که در اول تحقیق به سرطان مری گرفتار نبودن جمع آوری شد.
اول از این افراد خواسته شد که به سوالاتی در مورد مصرف چای، الکل و سیگار در زندگی روزمره خود جواب بدن.

بعد در ۹ سال آینده شرایط زندگی و سلامتی این افراد مورد پایش همیشگی قرار گرفت و در آخر مشخص شد که ۱٫۷۰۰ نفر از این آدما به سرطان مری گرفتار شدن. با بررسیای دقیق مشخص شد آدمایی که به طور مرتب چای داغ خورده؛ سیگار کشیده و الکل مصرف می کنن بیشترین احتمال دچار شدن به سرطان مری رو دارن. کسایی که به طور مرتب چای داغ خورده و سیگار کشیده یا الکل مصرف می کردن (نه هر دو به صورت همزمان) هم در خطر تقریباً بالایی واسه دچار شدن به سرطان مری قرار داشتن اما این احتمال به اندازه گروه قبلی شدید نبود. این وسط در آدمایی که تنها عادت به نوشیدن چای داغ داشتن خطر ابتلای به سرطان مری قابل توجه نبود.

نوشته دیگر :
راهکارهای «هیو جکمن» به منظور رسیدن به تناسب اندام برای بازی در نقش «لوگن»

البته این بدون معنا نیس که نوشیدن چای داغ به صورت زیاد بی ضرره چون تحقیقات نشون داده که نوشیدن چای داغ به دیواره های مری آسیب میرسونه که می تونه خطر زخم شدن به وجود اومده به وسیله دیگه عوامل مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل در دیواره مری رو زیاد کنه.
یکی دیگه از دخالتای نوشیدن زیاد چای داغ در بالا بردن احتمال دچار شدن به سرطان مری اینه که این کار باعث تشکیل ترکیبات التهابی می شه که می تونه بعدا خطر دچار شدن به سرطان مری رو زیاد کنه.
البته سال ۲۰۱۶ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که نوشیدن نوشیدنیای داغ با درجه گرما بیشتر از ۶۵ درجه سانتیگراد خطر دچار شدن به سرطان مری رو زیاد می کنه.

البته باید گفت که چای خود به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی یکی از عوامل کاهش خطر دچار شدن به سرطانه و همین امر باعث شده که پزشکان مصرف چای سبز به طور زیاد رو به بیماران خود پیشنهاد کنن. اینجوری میشه نتیجه گرفت که هر چند چای داغ نوشیدن به خودی خود نمی تونه موجب بروز سرطان مری شه اما در ترکیب با بقیه عوامل مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تونه احتمال این مریضی رو زیاد کنه.
پس اگه سیگاری هستین یا به طور مرتب مشروبات الکلی مصرف می کنین با نوشیدن چای داغ خطر دچار شدن به سرطان مری رو از اون چه که قبلاً بوده هم بیشتر می کنین.

بیماریای دهن می تونن سرطان مری رو تا ۲۱ درصد زیاد کنن

می دونستین که کنترل حدود نصف سرطانا در دست خود ماست؟

قند و سرطان؛ بین این دو رابطه خاصی هست؟!

۷ دلیل سرطان ریه در افراد غیرسیگاری و راه های جلوگیری از دچار شدن به اون