اردیبهشت 9, 1403

۱۰ ترفند هوشمندانه و بی ضرر که شما را نزد دیگران محبوب تر از قبل می سازند

وقتی که خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار می کنین و تموم تلاش خود رو دارین تا به اهدافتون برسین، هر چیزی که بتونه به شما نیرو و انگیزه ای دوبرابر بده موثر بوده و می تونه راه شما به سمت موفقیت رو آسون کردن سازه. ترفندهای ذهنی ممکنه شما رو به یه موجود فرازمینی مانند «جدای» تبدیل کنن اما به کار گیری تواناییای عجیب اما طبیعی مغز واسه اهداف خود می تونه تاثیری مثبت بر هر کسی که در دور و بر شماس داشته باشه. به محض این که با این ۱۰ ترفند ذهنی آشنا شید کرد اونا رو در هر طرف خود می بینین. با کمی تلاش از طرف شما، تاثیر ناخودآگاهانه این ترفندها روی رفتار می تونه باعث تغییری عجیب در زندگی روزمره شما شه.

۱- وقتی گروهی از افراد با هم می خندن، هر کدوم از اعضای گروه ناخودآگاه با شخصی که نزدیک ترین رابطه و احساس رو با اون دارن تماس چشمی برقرار می کنن.

این ترفند می تونه شما رو به یه مشاهده گر حواس جمع و با دقت در همه روابط تون تبدیل سازه. این ترفند به شما میگه که هر کدوم از اعضای گروه یا همکاران شما به کدوم یکی از دیگر اعضای گروه اعتماد و علاقه بیشتری داره و می تونه سرنخی باشه واسه این که دریابید کی از دور وبریا تون می تونه بهترین گزینه واسه دوستی باشه. البته این ترفند باحال همزمان نشون میده که کی از دور وبریا تون توجه شما رو به خود جلب کرده.

۲- وقتی شخصی کاری واسه شما انجام میده در واقع باعث می شه که اونا بیشتر شما رو دوست داشته باشن

وقتی که کسی رو تشویق می کنین کاری واسه شما بکنه، اونا ناخودآگاهانه دلیل این لطف در حق شما رو توجیه میسازن. مثلا بعضی از این توجیهات عادی عبارتند از این که «اون دوست منه»، «اونو دوست دارم» یا «اون به شخصی می مونه که لطف منو جبران می کنه». این توجیهات خوب به سود شمان. نه فقط تو یه کار یا چیزی از بقیه کمک گرفتین بلکه طرف دیگه هم بسیار بیشتر از گذشته به شما علاقمند می شه.

۳- سکوت در آخر به جواب می رسه

وقتی که از یکی از دور وبریا تون سوالی می پرسین و اونا در پاسخگویی دست دست کردن می کنن، واسه پیش بردن گفتگویتان احساس فشار نکنین. ساکت موندن طرف واسه شما یه مزیته. لحظات سکوت باعث می شه که افراد حس کنن وقت صحبت کردن اونا شده به خصوص وقتی که توپ در زمین اونا باشه. این روش یه وسیله بسیار مهم و به درد بخور در مذاکرات و دیگه گفتگوهای جدی و سخته. فقط تلاش کنین بحث رو تا جایی ادامه بدین که به جوابتون برسین.

۴- دستای باز باعث ایجاد اعتماد می شه

وقتی که کسی از شما می پرسد فلان چیز کجاس، به جای اشاره با دست یا انگشت، بهترین گزینه اینه که با دست باز به اون چیز اشاره کنین. این روش بدین دلیل می تونه اثر داشته باشه چون دست باز یه جور حس اعتماد رو به طرف مقابلتون منتقل می سازه و اینجوری احتمال اینکه اون با خواسته شما موافقت کنه بیشتر بوده و شما رو شخصی دوست داشتنی تر میفهمه. اشاره کردن در حالی که کف دست شما رو به پایینه یه جور توهین و یا بی ادبی در نظر گرفته می شه.

۵- تکون دادن سر هنگام صحبت کردن یا وقتی که از شما سوال می شه امکان موافقت طرف مقابل با خواسته یا حرف شما رو زیاد می کنه

دفعه بعد که خواستین نظر کسی رو جلب کنین و اونو با طرز فکر خود موافق کنین، تلاش کنین هنگام حرف زدن سر خود رو تکون بدین. آدما به شکل ناخودآگاه زبون بدن دور و بریا خود رو تقلید می کنن تا درک بهتری از احساسات اونا داشته باشن. وقتی که سرتون رو تکون می دید و حرف می زنید، نشون می دید که در حال گفتن یه واقعیت و چیزی مناسب و به درد بخور هستین و اینجوری امکان این که دور و بریا با گفته یا درخواست شما موافقت کنن بیشتره.

نوشته دیگر :
راه آهن سالِخارد-ایگارکا؛ جاده ی مرگی که به دستور استالین احداث شد

۶- افراد چیزای نیمه تموم رو بهتر به یاد میارن

تمایل طبیعی واسه به یاد آوردن چیزای تموم نشده رو اثر زیگارنیک می گن. شمام فهمیدین که بعضی از آگهیای تبلیغاتی تلویزیونی به صورت یهویی همه می شن؟ در واقع شرکت سازنده این آگهیا اونو کوتاه می سازه تا بسیار بیشتر از دیگر آگهیای تبلیغاتی تو ذهن شما بمونه. بهترین راه واسه فراموش کردن چیزای تموم نشده (آگهی تبلیغاتی یا حتی یه آهنگ) اینه که اونو تو ذهن خود کامل کنین. اگه یه آهنگ همیشهً تو ذهن و مغز شماس، تلاش کنین آخرین بیتای اونو بخونین و خیلی زود اون آهنگ از ذهن شما پاک می شه.

۷- واسه دقیق شدن و فوکوس کردن وآرامش آدامس بجوید

جویدن آدامس در واقع سطح کورتیزول رو در مغز شما کم می کنه؛ هورمونی که مسئول استرسه. اما کاهش استرس تنها فایده آدامس جویدن نیس بلکه این کار باعث تمرکز بیشتر شما شده و کارکرد شما در وظایف مربوط به حافظه رو بهبود خواهد بخشید. آدامس جویدن این کار رو با افزایش جریان خون به مغز و آماده عکس العمل نگه داشتن حواس شما انجام میده. وقتی که یه شرایط استرس زا رو تجربه می کنین و آدامس می جوید، احتمال این که بدن شما وارد حالت ذاتی مقابله یا فرار (که تصمیم گیریای با عجله و نبود تمرکز رو به دنبال داره) کاهش پیدا می کنه.
البته درست که هنگام صحبت کردن نباید آدامس جوید اما می تونین از این ترفند واسه آماده شدن به خاطر یه بحث رقابت برانگیز و مهم استفاده کنین.

۸- پاهای افراد چیزای مورد علاقه و خواسته های اونا رو برملا میسازن

وقتی که با کسی صحبت می کنه به پاهای اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. اگه جهت پاهاشون به طرف شما باشه، اونا به گفته هاتون علاقمند بوده و به گفته هاتون خوب گوش میدن اما اگه پاهاشون در جهتی دیگه باشن به احتمال زیاد نگاه مثبتی به دیدگاه و صحبتاتون ندارن و از دید روانی با شما رابطه برقرار نمی کنن.

۹- وقتی با فرد تازه ای آشنا میشین بهتره در صحبت هاتون از نام اون استفاده کنین

اینجا هدف تکرار نام این افراد واسه ۳ بار در چند دقیقه اول آشنایی و صحبته. این ترفند بسیار خوب عمل می کنه اما باید اونو به شکل طبیعی انجام بدین. وقتی که بی دلیل و مصنوعی اسم اونو به زبون میارید احمقانه جلوه می کنه.
تلاش کنین از عباراتی مثل «سلام…»، «از آشنایی با شما خوشوقتم…» و «اهل کجا هستین…» استفاده کنین که نقاط خالی با اسم شخص مورد نظر پر می شن.

۱۰- نشون دادن هیجان باعث می شه که بقیه شما رو دوست داشته باشن

این ترفند به همون گزاره عمومی برمیگرده که هممون تلاش می کنیم رفتار دور و بریا مون رو مانند آینه مشخص و تقلید کنیم.
وقتی که با دیدن شخصی اعلام حیرت زدگی و هیجان می کنین اونا همون حس رو به شکلی طبیعی به شما باز خواهند گردونه. این ترفند یه روش ساده واسه یه تاثیر قوی در اولین برخورد و علاقمند کردن بقیه به شماس.