اردیبهشت 9, 1403

۲۰ حقیقت جالب در مورد پائیز [قسمت اول]

اومدن پائیز رو میشه از خنک شدن هوا، وزیدن باد، ریختن برگا و تغییر رنگ اونا احساس کرد.
این فصل خوش آب و رنگ نه فقط در شرایط جوی تغییر بوجود میاره، بلکه تحولات جالبی هم به دنبال داره که هر سال و به طور منظم تکرار می شن.
از جمله مثلا میشه به این مورد اشاره کرد که کودکان متولد این فصل باهوش تر بوده و عمر طولانی تری هم دارن.

واسه باخبر شدن از دیگر تغییرات عجیب دنیا در فصل پائیز با ما همراه باشین.

سنجابا باهوش تر می شن

سنجابا و موشای خاکستری در طول فصل پائیز به ذخیره غذایی واسه زمستون می پردازن. بخاطر این و در نتیجه فعالیتای اون مشخص شده که سنجابای خاکستری در طول این سه ماه، حدود ۱۵ درصد به حجم هیپوکاموس مغزشون که مرکز حافظه و احساسات حساب می شه، اضافه می شه.

کودکان متولد پائیز دانش آموزان بهتری هستن

از اینکه سنجاب یا موش نیستین خیلی ناراحت نباشین چون کودکانی که در فاصله ماه های مهر تا آذر به دنیا میان هم از هوش بالایی بهره مند هستن و در نتیجه تحقیقات زیاد مشخص شده محصلان بهتری هم هستن.

کودکان متولد پائیز عمر طولانی تری دارن

در نتیجه تحقیقات انجام شده روی ۱۵۰۰ نفر در دانشگاه شیکاگو، مشخص شد کودکانی که در فصل پائیز متولد می شن تا یکصد سال عمر می کنن. یکی از دلایل اون اینه که قرار گرفتن در برابر بیماریای فصلی مخصوصا تابستون در روزای اول زندگی، تاثیر مستقیمی روی سلامت بدن داره.

رنگدانهای برگای پائیزی در تموم طول سال وجود دارن

رنگدانها بسیار زیبای الوان قرمز، نارنجی و زرد برگا در تموم طول سال هستن اما به سطح . نور خورشید به تغذیه سلولای گیاهان که شامل ماده شیمیایی کلروفیله و موجب رنگ سبز اونا می شه، کمک می کنه.
وقتی که در پائیز نور خورشید کم می شه، کلروفیلا در هم شکسته و باعث می شن تا رنگدانهای زرد، قرمز و نارنجی که مخفی بودن، نمایان گردند.

نوشته دیگر :
۱۰ انگل و عامل بیماری زایی که کنترل ذهن میزبان خود را در دست می‌گیرند [قسمت اول]

افزایش دمای جهانی روی برگ درختان در پائیز تاثیر میذاره

تا می تونین از رنگای این فصل لذت ببرین چون براساس تحقیقات گذشته مشخص شده که افزایش گرمای زمین موجب می شه تا رنگ برگا هم دیرتر تغییر کنن. یعنی پائیز دیرتر خودنمایی کرده و هر چی گرما بیشتر شه، برگا کمتر تغییر رنگ میدن.

عشق و عاطفه هم در پائیز بیشتر می شه

در پائیز مردم احساسات لطیف تری داشته و بیشتر از دیگر ماه های سال به ایجاد رابطه با همدیگه روی می آوردن. اینم در نتیجه افزایش اندازه احساسات، عاطفه و عشق آدماس. شاید باحال باشه بدونین که براساس آمار اعلام شده خیلی از طلاقا و جدائیا در فصل تابستون صورت قبول می کنن و برعکس، ازدواجا و نامزدیا در پائیز روی میدن.
شاید به خاطر همین پائیز رو فصل عشاق نامگذاری کردن.

جفتگیری حیوانات در پائیز زیاد می شه

حیوانات هم در این فصل بیشتر از دیگر روزای سال جفت گیری می کنن طوری که در آزمایشات مشخص شده مثلا همسترها در پائیز ۱۷ مرتبه بیشتر از فصلای تابستون به این تلاش می کنن.

پروانه های شهریار در این فصل به مناطق گرمسیر مهاجرت می کنن

پروانه شهریار که بالای بزرگی حدود ۱۰ سانتی متر دارن در فصل پائیز از آمریکا به سمت مکزیک مهاجرت می کنن. سرعت پرواز اونا هم ۴۰ کیلومتر در ساعته. اونا تنها حشراتی هستن که حدود ۴ هزار کیلومتر بال میزنن تا به یه مکان خوش آب و هواتر برسن.