اردیبهشت 8, 1403

۷ خوراکی خطرناکی که خطر ابتلا به انواع سرطان را در شما افزایش می دهند

سرطان یکی از مریضی هاییه که آدم با شنیدن اسمش وحشت می کنه.
اما این مریضی که روزگاری یه مریضی صعب العلاج میشناختنش حالا به یه مریضی عادی تبدیل شده که سبک زندگی مدرن نقش زیادی در بروز اون داشته.
بعضی از شکلای جور واجور سرطانا قابل پیشگیری نیستن. ممکنه ژناتون در دچار شدن به سرطان موثر واقع شن و در بعضی موارد دیگه هم فاکتورهای محیطی که می تونیم روی اونا کنترل داشته باشیم، مانند آلودگی هوا، تشعشعات هسته ای یا مواد شیمیایی محیط کار در بروز سرطان نقش دارن. مثلا در آمریکا نزدیک به نصف موارد دچار شدن به سرطان یا مرگای به وجود اومده به وسیله اون در مورد فاکتورهای قابل پیشگیری هستن و محققان فهمیدن که کاهش خطر دچار شدن به این مریضی شدنیه.

بزرگ ترین عامل دچار شدن به مریضی سرطان، مصرف دخانیاته. داشتن اضافه وزن و نداشتن جنب و جوش فیزیکی هم نقش زیادی در بالا بردن احتمال دچار شدن به این مریضی داره.
با این وجود، یکی از آسونترین و سریع ترین روشای واسه کاهش خطر دچار شدن به سرطان، کاهش مصرف غذاهای خاصیه که مشخص شده رابطه مستقیمی با دچار شدن به این مریضی دارن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۷ مورد از غذاهایی که خطر دچار شدن به سرطان رو در شما زیاد می کنن آشنا کنیم.

غذاهای فرآوری شده می تونن خطر دچار شدن به سرطان رو زیاد کنن

محققان فرانسوی که تازگیاً روی نقش غذاهای فرآوری شده در دچار شدن به سرطان متمرکز شده بودن به یافته های عجیبی دست پیدا کردن: آدمایی که غذاهای فرآوری شده بیشتری می خورن؛ شکلای جور واجور غذایی مانند چیپس، شکلات، نوشابه، غذاهای فریز شده و سوپای آماده، بیشتر از کسایی که در خونه و با به کار گیری مواد طبیعی خام غذا جفت و جور می کردن به سرطان گرفتار می شن.
از این رو غذاهایی که به صورت بسته بندی شده در پلاستیک یا به صورت سرد سرو می شن خطر دچار شدن به این مریضی رو زیاد کرده و باید در کمترین حد ممکن مورد استفاده قرار گیرند.

گوشت قرمز پروتئینی داره که می تونه به روده ها آسیب رسونده و امکان دچار شدن به سرطان کولون رو زیاد کنه

گوشت قرمز به طور رسمی در فهرست شکلای جور واجور غذایی سرطان زا قرار نداره اما یه پروتئین خاص به نام «heme» در این گوشت هست که باعث قرمز شدن رنگ گوشت می شه و می تونه با وارد کردن آسیب به روده ها، احتمال دچار شدن به سرطان کولون رو زیاد کنه.

گوشتای فرآوری شده مانند سوسیس، همبرگر و هات داگ می تونن باعث دچار شدن به سرطان شن مخصوصا اگه به صورت مرتب مصرف شن

خوردن مقادیر زیاد گوشت که نمک زده شده، خشک شده و یا دودی شده می تونه باعث افزایش احتمال دچار شدن به سرطانای معده و روده شه.
بخش بزرگ این خطر به این موضوع برمیگرده که این غذاها شامل مقادیر بالایی نیترات هستن: مواد شیمیایی افزودنی که به حفظ رنگ صورتی گوشت و مزه شور و خوشمزه اون کمک می کنن. حتی در مورد گوشتایی که با برچسب «بدون نیترات» عرضه می شن هم این خطر صدق می کنه.

هر غذایی که در پلاستیک و ظروف پلاستیکی قرار بگیره می تونه به ترکیبات شیمیایی سرطان زا آلوده شه

فتالاتا (Phthalates) ترکیبات شیمیایی هستن که باعث انعطاف پذیری و دووم بالای پلاستیکا می شن، اما بعضی از اونا باعث ایجاد مشکلاتی واسه هورمونای درون ریز بدن شده و با تغییر کارکرد این هورمونا امکان دچار شدن به سرطان رو زیاد می کنن. به کار گیری ظروف شیشه ای و استیل در آشپزخانه به جای ظروف پلاستیکی  که در طول زمان ترکیبات شیمیایی خود رو به درون غذاها منتقل می کنن، آسون ترین راه واسه کاهش خطر دچار شدن به سرطان از این راه س.

نوشته دیگر :
با انجام این کارها می توانید به یک انسان دوست داشتنی تبدیل شوید

قند باعث زیاد شدن وزن می شه که یکی از فاکتورهای مهم در دچار شدن به سرطانه

خوردن شکلای جور واجور خوراکی و نوشیدنی شیرین در مقادیر فراوون نه فقط خطر دچار شدن به دیابت رو در شما زیاد می کنه بلکه چگونگی کار سلولای موجود در روده ها رو هم تغییر داده و شرایط رو واسه دچار شدن به سرطان آماده می سازه. البته خطر خوردن زیادتر از اندازه مواد قندی با دچار شدن به سرطان پایان پیدا نمی کنه چون تحقیقات جدید نشون داده که مواد قندی می تونن رشد تومورهای سرطانی رو هم به مقدار زیادی زیاد کنن.

مشکی کردن گوشت از راه گریل کردن یا کباب کردن هم می تونه در دچار شدن به سرطان اثر داشته باشه

وقتی که گوشتایی مانند گوشت مرغ، گوساله و ماهی در دماهای بالا پخته یا کباب می شن، ترکیباتی به نام آمینهای هتروسیکلیک و هیدروکربنای بودار پلی سیکلیک در اونا شکل میگیره. این ترکیبات می تونن تغییر در ساختار دی ان ای رو موجب شده و خطر دچار شدن به سرطان رو در شما زیاد کنن. بعضی تحقیقات نشون میده که خوابوندن گوشت در محلولا و ترکیبات خاص قبل از کباب کردن می تونه این خطر رو کم کنه.
تحقیقات محققان دانشگاه ایالتی کانزاس نشون داده که خوابوندن گوشت در ادویه هایی مانند رزماری، آویشن ، پونه و مریم گلی می تونه مقدار ترکیبات مضر فوق در گوشت رو به اندازه ۸۷ درصد کم کنه.

هر چی بیشتر مشروبات الکلی بخورین احتمال دچار شدن به سرطان گلو، کبد، سینه و کولون در شما زیاد می شه

هر چی در مصرف مشروبات الکلی بیشتر زیاده روی کنین احتمال ابتلای شما به سرطان بیشتر میشه. یه مطالعه جدید روی مصرف کنندگان مشروبات الکلی در ۱۹۵ کشور و منطقه در جهان نشون داده که از هر ۴ مورد مرگ و میز به وجود اومده به وسیله سرطان، یه مورد اون مربوط به زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی بوده.

با خوردن میوه، سبزیجات، غلات کامل و بقولات احتمال دچار شدن به سرطان رو در خود کم کنین

علاوه بر کمک به شما واسه سیر شدن و تامین ترکیبات مغذی لازم بدن، غذاهای فیبردار مانند غلات، حبوبات و بقولات، می تونن خطر دچار شدن به سرطان کولون رو کاهش داده و به سیستم گوارشی شمام کمک کنن. سبزیجات و میوه های رنگدار مانند کرفس، کلم، هویج و گوجه فرنگی شامل ترکیبات شیمیایی به درد بخور گیاهی هستن که باعث ایجاد رنگ روش، بو و مزه این شکلای جور واجور می شن.
این ترکیبات به درد بخور گیاهی باعث کاهش التهاب شده و مانند محافظ داخلی از تبدیل شدن غذاها و نوشیدنیایی که می خوریم به ترکیبات سرطان زا جلویگری می کنن. هم اینکه این ترکیبات می تونن باعث جلوگیری از آسیب به ساختار دی ان ای یا کمک به بازسازی اون شن.

خوردن یه فنجون قهوه یا چای سبز هم می تونه واسه بدن بسیار به درد بخور باشه

محققان فهمیدن که نوشیدن قهوه خطر دچار شدن به شکلای جور واجور خاصی از سرطان مانند سرطان رحم، پروستات، کبد، دهن، حلق و سینه رو کم می کنه.
اگه بیشتر به چای علاقه دارین هم باید بدونین که تحقیقات گسترده نشون میدن که شکلای جور واجور سبز چای که دارای مقادیر زیادی ترکیبات شیمیایی گیاهی به نام پلی فنول هستن می تونن مانع از تقسیم شدن و رشد سلولای سرطانی شده و همزمان سرعت تشکیل رگای خونی دور و بر تومورها رو کاهش میدن.