اردیبهشت 8, 1403

۱۰ نکته جالبی که شاید در مورد آلبرت انیشتین، نابغه فیزیک و ریاضی نمی دانستید

با احتمال خیلی کم میشه کسی رو پیدا کرد که آلبرت انیشتین رو نشناسه یا دستکم اسم اونو نشنیده باشه. انیشتین یکی از مشهورترین و باهوش ترین آدم هاییه که این کره خاکی به خود دیده و کسی هنوز نتونسته در مورد علم به پای اون برسه. انیشتین در بخش ریاضی و فیزیک سرآمد دوران خود بود و با نظریه نسبیت و تئوری کوانتوم خود انقلابی در علم به پا کرد.
اما علاوه بر این موضوعات چیزای دیگری هم در مورد این نخبه عالی هست که کمتر کسی از اونا باخبره و می خوایم در ادامه این مطلب شما رو با بعضی از این واقعیات آشنا کنیم.

۱- هر چند در اون زمان هنوز شناسایی نشده بود اما بسیاری می گن که آلبرت انیشتین به مشکل «طیف اوتیسم» گرفتار بود. بعضی از رفتارای عجیبپ اون در دوران زندگی اش مانند بیزاری از لمس شدن، مشکل داشتن در مراودات اجتماعی و سختیایی که در دوران مدرسه داشت همه از نشونه هاییه که امروزه در گروه مشکلات اوتیسمی طبقه بندی می شن.

۲- این که انیشتین در فیزیک و ریاضی نخبه بود بدین معنا نیس که اون در همه چیز عالی بوده باشه. انیشتین ویولون می نواخت اما همیشه با شمارش ریتما و نتا مشکل داشت.

۳- انیشتین بارها قبل از مرگ گفته بود که جسد اونو بسوزونن اما بعد از مرگ، پاتولوژیستی به نام توماس هاروی مغز اونو دزدید. هاروی بر این باور بود که مغز انیشتین کلید نبوغ ایشون بوده اما بر خلاف تحقیقات فراوون نتونست چیزی در این مورد پیدا کنه تا این که خونواده انیشتین از دزدیده شدن مغزش به وسیله هاروی باخبر شدن.

۴- البته نکات باحال و خاصی در مورد مغز انیشتین وجود داشت که می تونست دلیل باهوش بودن ایشون در این حد بوده باشه. بخشایی از مغز اون نسبت به آدمای دیگه کلفت تر بود که می تونست به این معنا باشه که رابطه قوی تری میان نیمکرهای مغز اون وجود داشته.

۵- در سال ۱۹۴۷، اون یه دست نوشته بسیار سری رو همراه با رابرت اوپنهایمر، پدر بمب اتمی، در مورد این که در صورت تماس با موجودات فضایی چیکار باید کرد نوشت. بعضی می گن که انیشتین با نوشتن این دست نوشته میخواس طوری به مردم بگه که اون چیزایی در مورد موجودات فضایی می دونه که بقیه از اونا بی خبرند. بعضی هم این شایعه رو پخش کردن که انیشتین به دلیل تماس با موجودات فضایی تا این حد باهوش شده.

نوشته دیگر :
فانتزی‌های رابطه جنسی شما چه رازهایی در مورد شخصیت واقعیتان را برملا می‌کند؟

۶- انیشتین اولین کسی نبود که قوانین نظریه نسبیت رو کشف کرد اما اولین کسی بود که از اون به عنوان یه قانون فیزیکی استفاده کرد.
۱۰ سال قبل از این که انیشتین تئوری نسبیت خود رو به جهانیان عرضه کنه، یه فیزیکدان آلمانی به نام هندریک لورنتز این ایده ها رو در بوته آزمایش قرار داد اما فکر نمی کرد که این قوانین در زندگی واقعی هم کاربرد داشته باشن.

۷- اولین باری که انیشتین تئوری نسبیت خود رو منتشر کرد کسی بحثای علمی اونو جدی نگرفت.

۸- ً وقتی که عکس معروف اون در حالی که زبونس رو بیرون آورده بود گرفته شد ایشون شدیدا درمونده شده بود. این عکس در روز تولد ۷۲ سالگی اون گرفته شد و پس از یه شب طوانی که واسه عکاسان لبخند دروغی زده بود عزمشو جزم کرد که این بار زبونس رو واسه عکاس درآورد.

۹- شاید انیشتین بسیار جلوتر از زمان خود به دنیا اومده بود چون قبل از سن ۳۰ سالگی، بیشتر تالیفات و تئوریای مهمش رو به انجام رسونده بود.

۱۰- مطمئنا انیشتین نبوغ ذاتی و ذهنی خاصی داشت ولی بر این باور بود که دلیل موفقیت و شهرتش این نبوغ نبوده. به جای اون ایشون بر این باور بود که ترتیب و اراده قوی در پیش بردن کارا و تلاش هاش باعث شد که ایشون از اطرافیانش با فاصله ای زیاد پیشی بگیره.