اردیبهشت 8, 1403

با غذاهای خوشمزه ایلام آشنا شویم: از «آبگوشت بامیه» تا «کپه ایلامی» [قسمت دوم]

در قسمت معرفی غذاهای خوشمزه ایلام، به معرفی ۵ غذا پرداختیم و اشاره کردیم که یکی از معروف ترین غذاهای محلی این استان دیدنی و تاریخی غرب کشور، خورشت تره فرنگیه که مثل قرمه سبزی، طرفداران زیادی داره.
سرویس گردشگری ما امروز هم در این گفتار  به معرفی ۵ غذا خوشمزه از دیار ایلام میپردازه. با ما همراه باشین.

 

آبگوشت بامیه ایلام

 

آبگوشت رو باید یکی از مهم ترین غذاهای ایرانیان دونست که در ۳۱ استان کشور، به دلیل مواد مغذی اون، طرفداران بسیار داشته و بیشتر خونواده ها در طول ماه از این غذا  استفاده می کنن. آدمایی که وگان هستن هم از حبوبات و آب اون روی سبزی پلو استفاده میکنن و غذای مفیدی رو واسه خود تدارک می بینن. آبگوشت بامیه از جمله غذاهای مطرح ایلامه. بامیه، از جمله مواد غذاییه که با وجود منابع سرشار، در وعده های غذایی ما کمتر استفاده می شه. در اروپای شرقی در دور و بر دریای مدیترانه بیشتر از بقیه نقاط بامیه مصرف می‌شه.

در ترکیه بامیه رو خشک و واسه مصرف زمستون ذخیره می‌کنن. در ایران واسه جفت و جور خورش بامیه ازش استفاده میشه. ابگوشت بامیه یکی دیگه از غذاهای خوشمزه ایلامه کخ پیشنهاد میکنیم حتما ان رو امتحان کنین. مواد لازم واسه جفت و جور آبگوشت بامیه ایلامیا رو : گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم۷ پیاز خرد شده ۲ عدد متوسط، بامیه ۴۰۰ گرم، گوجه رنده شده ۳ عدد۷  نمک، فلفل، ادویه، زردچوبه به اندازه لازم و رب گوجه ۲ قاشق غذا خوری تشکیل میده.

روش درست کردن آبگوشت بامیه

گوشت و پیاز رو با هم تفت بدین، بعد به همراه کمی زردچوبه بذارین تا کمی بپزه. بعد از نیم پز شدن گوشت گوجه‌های رنده شده و نمک و فلفل و ادویه و رب رو به همراه بامیه‌ها به گوشت اضافه کنین و صبر کنین تا به طور کامل بپزه. آبگوشت بامیه باید اونقدر بپزه تا آب خود رو از دست نده و آبدار باشه تا بشه به صورت آبگوشت معمولی سرو کرد.
این غذا با مزه تند آماده می‌شه ولی شما بسته با ذائقه خود اندازه فلفل اونو می‌تونید تنظیم کنین.

 

گوجه پونه  ایلام

 

از دیگر غذاهای معروف ایلام باید به گوجه پونه اشاره کرد. این غذا رو در زمان‌های گذشته چوپانان ایلامی استفاده مییکردند. اما با طعم و مزه خوبی که داره امروزه اکثر مردم  در ایلام اونو میل میکنند. مواد لازم واسه جفت و جور گوجه پونه یعنی: گوجه فرنگی ۴ عدد، پیاز ۱ عدد، پونه ۴ ساقه، کره ۲ قاشق سوپخوری، نمک به اندازه لازم، فلفل به اندازه لازم، زردچوبه به اندازه لازم و تخم مرغ (اختیاری) ۲ عدد

روش درست کردن گوجه پونه ایلام

اول در ظرفی مناسب پیاز رو خلالی خرد کرده و در کره تفت می‌بدیم تا طلایی شه.
گوجه‌فرنگی‌ها رو هم خرد کرده و به پیاز اضافه و تفت می‌بدیم تا آب اون کاملا کشیده و سرخ شه.اودیه ها و پونه خرد شده رو اضافه و مخلوط می‌کنیم. حال تخم مرغها رو در ظرفی جدا میزنیم و در تابه ای نچسب و صاف که با کره چرب شده و داغه میریزیم و سریع اونو میگردانیم تا تخم مرغ در همه جا پخش شه حال مواد رو روی تخم مرغ ریخته و درب ظرف رو میبندیم. وقتی عطر پونه بلند شد غذا حاضره.

مکش قالبی

اگه می خواید طعم یه پلوی عالی با عطر و طعمی ایلامی رو امتحان کنین حتما مکش قالبی رو در سفر به ایلام نوش جون کنین. بانوان هنرمند ایلامی این غذا رو در کنار ترشی و بعضی وقتا سبزی سرو میکنن. در ساخت این غذا خوشمزه از برنج و پیاز داغ استفاده می شه.
دیگه مواد یعنی:  برنج پنج پیمانه، پیاز ریز  ۳۰۰ گرم، پیاز داغ چهار قاشق سوپ خوری، زردچوبه یک قاشق سوپخوری، آلو بخارا  ۷۰ گرم، کشمش پلویی یک پیمانه، کره چهار قاشق سوپخوری، روغن مایع  چهار قاشق سوپ خوری و نمک به میزان لازم. در مصرف نمک حتما صرفه جویی کنین که واقعا نمک زیاد، چالشی واسه سلامت نسل جدید ایرانه.

نوشته دیگر :
خدمات عجیب ویزا شنگن در تهران: ۱ برگ کپی نیم یورو، ۴ عکس ۹ یورو!

روش درست کردن مکش قالبی ایلام

برنج رو شسته و با نمک یک ساعت خیس میکنیم. در این فاصله آلو و کشمش رو شسته، در تابه‌ای کره  یا روغن رو ریخته، بعد هر کدام رو جداگونه در تابه کمی تفت بدین و پس از اون روغن اضافی رو در کاسه‌ای بریزین. پیاز‌های ریز رو پوست کنده و کنار میگذاریم. آب رو جوش آورده، برنج و زردچوبه رو در آب جوش ریخته، وقتی که نرم شد، در آبکش ریخته تا آب اون بره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که حتما کف قابلمه نچسبی که گنجایش برنج رو داشته باشه استفاده شه و روغن مناسب مونده از تفت دادن آلو و کشمش رو ریخته و کمی زردچوبه اضافه کنین.

حالا پیازهای ریز رو کف قابلمه چیده و روی اون برنج آبکش شده رو همراه با پیاز داغ میریزیم. آلو و کشمش رو نیز به شکل یک لایه وسط برنج قرار میدهیم. در قابلمه رو بسته و روی حرارت ملایم قرار داده تا برنج بخار کند، بعد کمی روغن روی برنج می ریزیم و گرما رو ملایم میکنیم تا برنج دم بکشد.

 

کپه ایلامی

 

کپه یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و معروف ایلامیه که بازم از محبوبیت خاصی برخورداره. پیشنهاد میشه اگه مسافر  ایلام شدید،  این  غذا رو در رستورانای محلی یا در خونه ایلامی هاهی مهمون نواز خونگرم، تست کنین و از طعم اصیل ان لذت ببرین. مواد لازم یعنی:  برنج عنبر بو نیم کیلو،  ۲۵۰ گرم، گوشت چرخ کرده سیب زمینی ۳ عدد، کشمش ۱۰۰ گرم، پیاز ۳ عدد، زرده تخم مرغ ۱ عدد، روغن، رب، فلفل، زرد چوبه وسبزی معطر به مقدار لازم.

 

 

روش درست کردن کپه ایلامی

اول مقداری برنج عنبر بو، که داری عطر و طعم بسیار خوبیه رو در آب کافی روی حرارت قرار می دید. وقتی که پخته شد، بعد از سرد شدن اونو خوب چنگ بزنین تا به حالت خمیری در بیاد. بعد مقداری از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی ریز شده، کشمش و پیاز خرد شده رو سرخ کرده و به اون رب، فلفل، زردچوبه و مقداری سبزی معطر اضافه کنین. به اندازه یه گلوله کوچیک از برنج که به حالت خمیر در اومده رو در دست، خوب پهن کنین و از مواد جفت و جور شده در داخل اون بریزین و درون زرده تخم مرغ بگردانید. حالا در روغن فراوون سرخ کنین و بعد بخورین.

جگروز ایلامیا

جگرِ کبابی یکی از محبوب­ترین غذاها در تموم نقاط ایران به خصوص در ایلامه و جگروُز که یه جور از جگر کبابیه هم یکی از غذاهای پرطرفدار در استان­‌های ایلام و لرستان به ­شمار می‌­رود. مواد لازم یعنی: جگر (گوسفندی) ۱دست، وُز ۱عدد، نمک به اندازه لازم و فلفل به اندازه لازم

روش درست کردن به این صورته که اول جگر رو پاک کرده و می شوییم و به اندازه دلخواه خرد کرده و در صافی می ریزیم تا آب اون کاملاً بره. وُز گوسفند رو هم با آب نیم گرم می شوییم و مثل لباس که روی بند پهن می کنیم با گیره روی یک سینی پهن می کنیم تا آب اون بره. بعد وز رو به اندازه مربعای متوسط برش می دیم. در وسط هر وز یک عدد جگر قرار می دیم و رول می کنیم. بعد به سیخ کشیده و کمی هم نمک و فلفل روی اون می پاشیم. سیخای جگر رو روی آتیش تند کباب می کنیم.

اگه شمام با بقیه غذاهای ایلام آشنا هستین، نام و روش درست کردن اونو از راه کانالای ما در شبکه های اجتماعی بفرستین.