اردیبهشت 8, 1403

تمرین‌هایی که موجب بهبود ارتباط اجتماعی افراد می‌شوند

«آدم‌های موفق بیشتر از اینکه حرف بزنن، گوش میدن.» این جمله رو یکی از صنعت‌گران مشهور به نام «اندرو کارنگی» در کتاب «فکر کن و پولدار شو» نوشته. منظور از این عبارت اینه که آدمایی که در کار خود پیروز هستن، بیشتر از اینکه بخوان نظرات خود رو بگن، تلاش می‌کنن در بین صحبت و دوستی با بقیه از اون‌ها مسائل تازه‌ای بیاموزند.

«جولیان تریژر»، نویسنده و سخنران هم در همین رابطه بیان داشته که در این زمونه خیلی از ما دچار یه جور حواس‌پرتی هستیم که توان تمرکز کامل رو از ما می‌گیرد و حتی قادر نیستیم به‌درستی به سخنان دور و بریا گوش بدیم.

براساس تحقیقات انجام شده، تقریبا ۴۰ درصد از زمان رابطه آدم‌ها باهم به گوش کردن سپری می‌شه. به خاطر همین،  «تریژر» واسه اینکه شنونده خوبی باشیم و بتونیم مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود بهتر کرده و موجب پیشرفت اون شیم ۵ راه حل پیشنهاد داده که در ادامه می‌تونید اون‌ها رو بخونین.

خود رو در سکوت غرق کنین

«تریژر» می‌گوید که مغز همیشه درحال‌پیشرفت فیلترهایی واسه صداهاست، پس تحت‌الشعاع محرک‌ها قرار نمی‌گیرد. به‌طور مثال، اگه شما تو یه مهمانی پر سروصدا حضورداشته باشین، اگه کسی با صدای بلند صداتون کنه، قادر به تشخیص اون هستین.

به‌منظور کالیبره کردن گوش، نویسنده‌یادشده پیشنهاد می‌کنه که هرروز چند دقیقه مدیتیشن کردن رو در سکوت مطلق تمرین کنین. با این تمرین‌ها حتی می‌تونید فکرا منفی که در مغز جریان دارن رو هم ساکت کنین. هم اینکه، اینجور راه حلی به آرامش بیشتر و کاهش استرس هم کمک زیادی می‌کنه.

صداها رو تو ذهن خود تفکیک کنین

بعضی وقتا بد نیس مثل دستگاه‌های میکس صدا، اصوات جورواجور رو تو ذهن خود از همدیگه جدا کنین. واسه تمرین این کار می‌تونید روی صداهای مختلفی که تو یه قطعه موسیقی می‌شنوید تمرکز کنین. یا مثلا وقتی‌که در کافه یا حتی محل کارین، از بین صداهایی که به گوشتون می‌رسد یکی از اون‌ها رو انتخاب کرده و روی اون تمرکز کنین و بعد گزینه‌های دیگری رو اضافه کنین و بدین واسطه مهارت‌های شنیداری و تشخیص اصوات خود رو پیشرفت بدین.

نوشته دیگر :
۱۰ انسان خوش شانسی که پس از اصابت گلوله به سرشان باز هم زنده ماندند

از صداهای معمولی و پیش‌پاافتاده هم لذت ببرین

تلاش کنین در طول روز روی صداهایی متمرکز شید که در حالت عادی به اون‌ها بی‌توجه هستین. به‌طور مثال، صدای ماشین لباس‌شوئی یا موتور اتومبیل. این کار موجب می‌شه تا عادت غرق شدن در صداهای دور و بر رو وقتی‌که حواستون پرته، در هم بشکنید.

موقعیت شنیداری خود رو تنظیم کنین

به ادعای نویسنده‌ی نامبرده، این گزینه بهترین راه حل واسه تبدیل‌شدن به یه شنونده خوب حساب می‌شه. مثل تمرین تفکیک اصوات در مغز، تلاش کنین در میان منابع صوتی مختلفی که در طول روز می‌شنوید، حرکت کنین. یعنی مثلا وقتی‌که یه قطعه موسیقی رو می‌شنوید، روی درام فوکوس کنین و بعدازآن مثلا روی باس صدا بیشتر متمرکز شید.

هم اینکه تغییر موضع روی بُعدهای جور واجور رو هم تمرین کنین. به‌طور مثال، وقتی‌که یه سخنرانی رو گوش می‌کنین تلاش کنین از منظره های مختلفی اونو بشنوین، اینکه مثلا جمله‌ای که بیان می‌شه چه احساسی در خود داره یا فرم بیان اون به چه صورته.

هم‌صحبتی با بقیه رو تمرین کنین

در آخر خوبه یاد بگیرین که چیجوری یه سخنور خوب و موفق باشین. همیشه سرواژه‌ی «دارمپ» رو یادتون باشه که مخفف کلمه‌های زیره:

– «دریافت»: تماس چشمی با فردی که با اون در حال صحبت هستین

– «ارزش قائل شدن»: با عکس العمل‌های فیزیکی مثل تکون دادن سر یا صداهای پرکننده‌ی کوتاه به‌طرف مقابل خود نشون بدین که با دقت به صحبت‌هاش گوش می‌بدین.

– «مخلص کلام»: با گفتن جون کلام می‌تونید موضوع اصلی صحبت رو بگید

– «سوال»: در آخر هم در مورد چیزی که آموخته‌اید سؤالات در رابطه سوال کنین.