اردیبهشت 8, 1403

مد گردی با پرنسس ویکتوریا: شاهدخت مد سوئدی [قسمت اول]

اعضای خونواده های سلطنتی در کشورای جور واجور دنیا، همیشه زیر ذره بین رسانه ها قرار دارن. نه فقط بخاطر مسائل سیاسی، بلکه سبک مد و لباس و کلکسیونایی که در اختیار دارن، دنیای پر حاشیه اونا و حضور اونا در جمعای جورواجور دلیل می شه تا هم چون سلبریتیای دنیای موسیقی و سینما، این افراد هم با استقبال رسانه ها و مخاطبانش مواجه شن.امروز سرویس سبک زندگی ما نگاهی داره به مد گردی شاهدخت ویکتوریا، بچه پادشاه سوئد.

با ما همراه باشین.

دنیای رنگارنگ فشن

دنیای مد و لباس و کلا صنعتی که از اون به عنوان fashion industry نام برده می شه، یکی از پر مخاطب ترین صنایع در دنیای امروزی هستش.
دنیای فرا تر از مرزای عادی و عادی در فرهنگ جوامع و جهانی ماورای ارتباطات سیاسی کشورا. دنیای مد و لباس، فقط به سلبریتیای موسیقی، ورزش و سینما که همیشه سبک پوشش اونا با استقبال هواداران و رسانه ها مواجه می شه، اختصاص نداره.

اعضای خونواده های سلطنتی در سراسر دنیا، از جمله سلبریتیایی هستن که با استقبال رسانه ها و طرفدارانشان همراه هستن و بخاطر این، دنیای پر حاشیه و باحال و جذاب اونا معمولاً زیر ذره بین فلاش رسانه ها قرار داره.
همه دوست دارن بدونن که فلان شاهدخت یا ملکه یا پادشاه، در فلان مراسم با چه پوششی ظاهر شد! از کدوم برنده های مطرح استفاده کرد.

چه رنگایی رو با چه رنگاییه کرد! چه کسایی ایشون رو همراهی کردن. نظراتش درباره فلان موضوع چیه. به کجا سفر می کنه و مسائلی مثل این. اینا، بخشی از دنیای جذاب و پر حاشیه سلبریتی  های عضو خاندان سلطنتی رو در شرق و غرب عالم تشکیل میده.

از عروسیای میلdون دلاری تا جشنا و سفرای پر حاشیه که اعضای خاندان سلطنتی برگزار می کنن، در چند دهه گذشته، دنیا تماشاگر رویدادهای فروانی از زندگی سلبریتیای  این میدون س. یکی از شناخته شده ترین اعضای خاندان سلطنتی که در چند دهه گذشته، همیشه اسم و رسمش مورد توجه رسانه ها و فعالان مد و لباس قرار داشت، پرنسس دایانا، عروس ملکه انگلیس بود که به طور مرموزی در کنار همسر مصری خود در تصادفی رانندگی به قتل رسید.

پرنسس دایانا، زندگی پر فراز و نشیبی داشت و یکی از محبوب ترین اعضای خاندادن سلطنتی در قرن بیستم میلادی به حساب می رفت. فردی که مرگش، خیلیا رو ناراحت کرد، چون که این شخصیت سلطنتی، در فعالیتای خیریه و نیکوکارانه حضوری فعال داشت و خود رو از جنس مردم می دونست و شاید بخاطر این بود که ملکه الیزابت دوم، ملکه قوی بریتانیا، خشم خود رو روونه این عروس کرد و در آخر، دایانا یکی از برگای مرموز در تاریخ معاصر سیاسی سیستم سلطنتی بریتانیا شد.

دایانا رو شاهدخت ولز می نامیدن. اون واسه فعالیت هاش در موردٔ جمع آوری پول واسه خیریه های بین‌المللی و هم اینکه به عنوان یه شخصیت برجسته و مشهور در قرن بیستم شناخته شده بود. ازدواج اون با شاهزادهٔ ولز در تاریخ ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۸۱ در کلیسای جامع سنت پل برگزار شد که مخاطبانی جهانی داشت و به وسیلهٔ بیشتر از ۷۵۰ میلیون نفر تماشا شد.
اما دایانا خبر نداشت که عروسی کاترین میدلتون با نوه ملکه انگلیس در چند سال پیش، با استقبال فوق العاده بزرگ تری از عروسی ایشون رو به رو می شه و چند ده میلیون پوند واسه اون از جیب مالیات دهنده گان انگلیسی هزینه می شه!

 به هر حال با ازدواج دایانا،  اون القاب شاهدخت ولز، دوشس کورنوال، دوشس رافیسِی و کنتس چِستِر رو به دست آورد. نتیجهٔ این ازدواج دو پسر بود، شاهزادگان ویلیام و هری. کسایی که در ردیف رسیدن به تاج و تخت بریتانیا دوم و پنجم هستن. دایانا در یکی از خونواده های اشرافی انگلیس با دودمانی سلطنتی به دنیا اومد. ایشون با اعلام نامزدی اش به چهره ای جهانی مبدل شد.

اون واسه کارای خیرخواهانه به رسمیت شناخته شده بود و از سال ۱۹۸۹ تا زمان مرگش، رئیس بیمارستان تخصصی اُرموند بود. دایانا در دوران ازدواجش و پس از اون به عنوان چهرهٔ برجستهٔ مطبوعات باقی‌ موند و ازدواج اون پس از ۱۵ سال با طلاقی در تاریخ ۲۸ اوت ۱۹۹۶ تموم شد.
توجه رسانه ها و مطبوعات جهان واسه آخرین بار در تاریخ ۳۱ اوت ۱۹۹۷ به دایانا جلب شد، روزی که اون تو یه تصادف رانندگی در پاریس کشته شد.

اون چه دایانا رو در کانون توجه قرار می داد، سبک مد و لباس جذاب و الهام بخش اون بود که طرفداران بسیاری رو با خود همراه می کرد و الان هم سبک مد و لباس و جواهرات و اکسسوری هاش، به وسیله برنده های جور واجور در سراسر جهان عرضه می شه و برند DIANA هم اونقدر معتبره. بیشتر از ۸ میلیون صفحه در اینترنت، به بحث مد و لباس دایانا پرداخته ان که در گزارشی، به زودی نگاهی داریم به سبک مد و لباس این شخصیت سلطنتی معروف و محبوب قرن بیستم.

به هر حال این مقدمه رو گفتیم که بدونین، دنیای خاندان سلطنتی چه دنیای پر حاشیه و جذابی واسه فعالان سیاسی، مخاطبان دنیای مد و لباس و هواداران خبرهای جذاب هست.
این قضیه،‌ واسه کشور سلطنتی سوئد که در ان پادشاه نقش تشریفاتی دارین و به قول سوئدیا: just faceه هم صادقه. رسانه های سوئد به خصوص مردم این کشور، علاقه بسیاری به دنبال کردن اخبار و گزارشای اعضای خاندان سلطنتی این کشور دارن که چند صد سال هست در این کشور موروثی و از نسل به نسل منتقل می شه.

در سوئد که کشوری با روش حکومت پارلمانی هست، پادشاه و اعضای خاندان سلطنتی حق حضور در فعالیتای سیاسی رو ندارن و فقط در مراسم رسمی و تشریفاتی این آدما به همراه اعضای دولت ونخست وزیر هستن. مخصوصاً در مراسم باشکوه ترین مهمونی شام جهان که مربوط به دادن جایزه نوبل به برندگان در ماه دسامبره، اعضای خاندان سطلنتی سوئد با لباسای خاص خود هستن.

اعضای خونواده سلطنتی سوئد، در سالای گذشته به واسطه مراسم ازدواج اونا، خیلی در  معرض دید رسانه ها و مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفته. حتی کسایی که سوئد و پادشاه و اعضای خاندان سلطنتی رو نمی شناختند، به واسطه خبر رسانی متنی و ویدئویی درباره این مراسم باشکوه و رویایی و پر هزینه، در کوران اخبار این رویدادا قرار می گیرن.

نوشته دیگر :
با زیباترین خانه‌های صخره‌ای جهان آشنا شوید

ازدواج پرنسس ویکتوریا با پسری که صاحب یه باشگاه ورزشی بود و قبلا به عنوان ماساژور دختر بزرگ پادشاه سوئد فعالیت می کرد، یکی از جنجالی ترین و پر حاشیه ترین خبرا در چند سال گذشته در این کشور هستش.

ازدواجی که در استکهلم، پایتخت سوئد برگزار شد و با استقبال جهانی رو به رو شد.
البته نه به اون اندازه ای که واسه کاترین میدلتون که از اون به عنوان ملکه مد دنیا نام برده می شه.
به هر حال، ویکتوریا، اون چهره کاریزماتیک دایانا و شخصیت موثر کاترین میدلتون در میدون مد و لباس رو نداره. اما در مقام یکی از اعضای خاندان سلطنتی این کشور، در کانون توجه روزانه رسانه ها قرار داره.

کسایی که به سوئد سفر کردن حتماً دیدن که تصاویر ویکتوریا و همسرش  (Daniel Westling) و حتی فرزندش، روی جلد مجلات و سایتای خبری عمومی  و مد و لباس و سبک زندگی این کشور همیشه منتشر می شه و رسانه های این کشور،‌ علاقه زیادی به منتشر کردن اطلاعات و خبر رسانی درباره این شخصیت رسانه ای و سلبریتی سلطنتی این کشور دارن.

قبل از بررسی وضعیت مد و لباس ایشون، کمی درباره ایشون بخونیم.

درباره پرنسس ویکتوریا

پرنسس ویکتوریا در سالای گذشته، یه چهره مد و لباس و رسانه ای بسیار معروفه. بیشتر از ۱۹ میلیون صفحه در اینترنت درباره سبک زندگی و حاشیه های زندگی ایشون و اطرافیانش به تولید محتوا پرداخته ان که به نظر می رسه این رقم در سالای آینده هم اونقدر زیاد شه.

پرنسس ویکتوریا که از ایشون به عنوان   Victoria, Crown Princess of Sweden, Duchess of Västergötland  نام برده می شه،‌ در سال ۱۹۷۷ میلادی به دنیا اومد. مادرش، ملکه سیلویا هست که ۳۰ سال پیش در استکهلم، با همسرش کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه سوئد ازدواج کرد.
مادر سیلویا، مترجمی در آلمان بود که به طور  تصادفی با پادشاه سوئد آشنا شده بود و در آخر آشناییت اونا به ازدواج ختم شد و ویکتوریا، اولین بچه پادشاه سوئد هستش.

ایشون در دانشگاه کاتولیک اوئست در فرانسه درسال ۱۹۹۶ مشغول به تحصیل شد و البته در دانشگاه Yale‌ در آمریکا هم درس خواند. در سال ۲۰۰۹ میلادی، اون با مدرک کارشناسی هنر از دانشگاه معتبر اوپسالا علم اموخته شد.
ایشون به زبانای سوئدی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه صحبت می کنه.
البته خیلی کار سختی نداشته، چون که زبون مادری مادرش آلمانی و زبون پدرش سوئدی و انگلیسی بوده و در فرانسه هم تحصیل کرده. البته نباید از یاد برد که سوئدیا در مقایسه با بقیه کشورای اروپایی، سطح زبون انگلیسی خیلی خوبی دارن. چون که تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور به زبون انگلیسی واسه سوئدی هاست و از طرفی، رسانه ها برنامه های خود رو به زبون انگلیسی پخش می کنن و زیر نویس سوئدی داره.

ویکتوریا بنیادی واسه پشتیبانی از فعالیتای رسانه ای واسه کودکان و افراد معلول در اختیار داره . ازدواج ویکتوریا با دانیل، در سی و چهارمین سالگرد ازدواج پدر و مادرش در استکهلم در سال ۲۰۱۰ میلادی روی داد. اونا دو سال بعد صاحب بچه شدن.

مراسم ازدواج شاهدخت ویکتوریا

مراسم ازدواج شاهدخت ویکتوریا یکی از پر بیننده ترین مراسم عروسی در قاره سبز هستش.
این مراسم با استقبال چند میلیون سوئدی همراه شد که در تابستون سال ۲۰۱۰ میلادی، در شهر زیبای استکهلم، تماشاگر عروسی بچه ملکه با پسری غیر معروف و خارج از خاندان سلطنتی هستن. این عروسی ۲۰ میلیون کرون سوئد هزینه داشت که نصف اون از جیب مالیات دهنده گان سوئدی و نیمی به وسیله پدر عروس یعنی از جیب پادشاه سوئد پرداخت  شد.

برنامه ریزی واسه این جشن تقریبا از سال ۲۰۰۹ میلادی شروع شد اما با این حال برنامه­ های اون اعلام نشده و دلیل اعلام نشدن برنامه­ های اون ایجاد هر چی بیشتر هیجان در مراسم عروسی بود.  این نکته­ ایه که کارین بریستروم، Carin Bergström مسئول تشریفات و مبلمان سلطنتی در قصر بر اون تأکید کرد.

کارین بریستروم گفته بود که اگه رسانه ها تموم جزئیات مراسم رو از پیش بدونن شاید اون قدرها باحال نباشه که از راه تلویزیون یا حضور در شهر مراسم رو دنبال کرد.
۲۰۰۰ خبرنگار بین المللی واسه گزارش کردن این مراسم از سراسر جهان حضور داشتن و ده ها شبکه تلویزیونی این مراسم عروسی رو پخش مستقیم کردن.

از زوایای جورواجور می­توان به این عروسی شاهانه نظر انداخت. یکی از این زاویه ها مطرح شدن شهر استکهلم، پایتخت سوئد در پیوند با این جشن تاریخیه. کلاس یرنائوس Claes Jenaeus از دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه سوئد که راه و روش مطبوعات این عروسی رو دنبال کرد می گفت که در این مراسم شهر استکهلم در بالاترین درجه شکوه خود قرار داشت و زمینه ای مناسب بدست آورد واسه نمایش خود.  مراسم ازدواج شاهانه در کلیسای سنت نیکولایی Sankt Nikolai واقع در نزدیکی کاخ سلطنتی برگزار شد و تعداد ۱۱۰۰ نفر واسه این مراسم دعوت شدن.

اما صحن کلیسا گنجایش پذیرش ۲۰ درصد از این دعوت شدگان رو داشت به خاطر همین مابقی از راه تلویزیون­های مداربسته مراسم رو تماشا کردن. ۲۰۰۰ مأمور پلیس و ۳۰۰۰ نظامی امنیت مراسم ازدواج شاهزاده ویکتوریا رو بردوش گرفتن. بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر در شهر ۸۰۰ هزار نفری استکهلم، این مراسم رو از نزدیک دیدن.

ویکتوریا علاقه زیادی به برندای مطرح داره.
اونو بارها در مد و لباسی با برند چنل دیده ایم که در تصویر زیر مشاهده می کنین.

پرنسس ویکتوریا سی و ۹ ساله، یکی از بانوان خبر ساز سوئده. در کشوری که به زنان خوش چهره و عاشق مد و لباس و فعالیتای خیرخواهانه و صلح طلب، معروفه. پرنسس ویکتوریا همیشه در دنیای مد و لباس خود،‌ پیرو شیک پوشی بوده که در مختصات ساده پوشی حاصل شده.