اردیبهشت 8, 1403

با زیباترین خانه‌های صخره‌ای جهان آشنا شوید

وقتی که واسه سفری چند روزه برنامه‌ریزی می‌کنین، خیلی عادی نیس که به اقامت در غار فکر کنین. همه مردم بیشتر به هتل، هاستل، اقامتگاه‌ محلی یا حتی ممکنه به چادر زدن و کمپ کردن فکر کنن، اما خوابیدن در غار آخرین گزینه‌ایه که به ذهن می‌رسد.

واژه «غار» بیشتر یادآور مکانی تاریک و سرد و پر از خفاش و صداهای ترسناکه. با اینکه این‌ها ویژگی‌های اصلی این فضا حساب می‌شن، اما در سراسر دنیا غارهای دست‌کنه یا خونه‌ های صخره‌ای وجود دارن که به وسیله بشر بهسازی شده‌ان و با امکانات تقریبا خوب، پذیرای مهمون‌ها از سراسر جهان هستن.

از جمله می‌توان به خونه‌ های صخره‌ای روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی یا شهر تاریخی میمند در استان کرمان اشاره کرد.

واسه آشنایی با زیباترین و مشهورترین خونه‌ های صخره‌ای جهان در گوشه‌وکنار این کره خاکی از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب رو از نظر بگذرونین و اگه نظری در این رابطه دارین، در بخش کامنت‌ها با ما در میان بذارین.

همراهمون باشین.

۱- خونه‌ صخره‌ای در کندوان – استان آذربایجان شرقی، ایران

روستای کندوان از توابع شهرستان اسکو در دامنه کوه سلطان داغی، از کوه‌های رشته کوه سهند واقع شده و با قدمتی بسیار و معماری خاص و کندو مانند نگاه هر بیننده‌ای رو به خود جلب می‌کنه.

خونه‌ های صخره‌ای کندوان با گذشت زمان و به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب به وجود اومده به وسیله فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند، باد، باران و برف و صد البته دخالت دست آدم به حالت امروزی خود درآمده‌ان. خوبه بدونین کندوان به واسطه ویژگی‌های معماری صخره‌ای و سبک زندگی خاص مردمون اون به شماره ۱۸۵۷ و در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

۲- اقامت‌گاه صخره‌ای میمند – استان کرمان، ایران

اقامت‌گاه صخره‌ای میمند در روستای تاریخی میمند قرار داره.
این اقامت‌گاه به روش به طور کاملً سنتی با رعایت استانداردهای کیفیت، محلی واسه اقامت گردشگران داخلی و خارجی هستش.
در روستای صخره‌ای میمند با هزاران سال قدمت، زندگی هنوز به روش قدیم در جریانه و مردم تا حد زیادی متکی به زندگی سنتی و ابتدایی آبا و اجدادی خود هستن. واسه مسافران این منطقه اقامت در این مکان خوشاینده چون که لمس روش زندگی گذشتگان از نزدیک و تماشای دیواره های سنگی و قدیمی هنگام استراحت در دل کوه تجربه‌ای کمیابه.

در روستای میمند بیشتر از دو هزار و ۵۰۰ خونه غار مانند به وسیله مردم محلی حفاری شده.

۳- خونه صخره‌ای آنیتیا – کاپادوکیا، ترکیه

این خونه صخره‌ای در دل کاپادوکیا واقع شده و بیشتر از ۶۰۰ سال قدمت داره.
این اقامت‌گاه یه تراس بسیار وسیع با چشم‌اندازی بی‌مثل به اورگوپ داره.
در اونجا با چای، قهوه و ادویه‌های ترکی از مهمون‌ها پذیرایی می‌شه تا تجربه‌ای موندگار و سفری خاطره‌انگیز براشون رقم بخوره.

۴- غار گدازه – سنتورینی، یونان

قدمت این غار به شکل جزیره‌ به سال ۱۸۷۵ میلادی برمیگرده. و شامل یه اتاق خواب بسیار راحت، اتاق‌نشیمن و آشپزخانه س. اما شاید جذاب‌ترین بخش این خونه غاری، جکوزی بی‌نظیریه که بخشی از اون مسقفه و بخشی دیگه در فضای بازه و چشم‌اندازی به اقیانوس داره.

نوشته دیگر :
سریال طلاق‌ها در سینمای ایران به «مهدی هاشمی» و «گلاب آدینه» رسید

۵- خونه صخره‌ای آزالی – اویا، یونان

این غار کرایه‌ای در واقع یه خونه محلی و سنتیه که به یه اقامت‌گاه لوکس تغییر کاربری داده. البته شکل دهاتی غار با دیواره های سفید صدفی و سقف خمیده و طاقی بازم حفظ شده.
این خونه دو طبقه س و تراس بزرگی با منظره دریای اژه داره.

۶- مناظر دریایی خونه صخره‌ای، گیانا، گران کاناریا

این خونه صخره‌ای، چشم‌اندازی پانورامیک به دریا و کوهستان‌های دور و بر داره و شامل باغ، تراس و استخره. این خونه دو اتاق خواب، یه آشپزخانه و یه اتاق نشیمن داره و دیواره های اون همون شکل غاری خود رو حفظ کرده‌ان.

۷- کاسا سنتانتونیو – سنتورینی، یونان

این خونه گوشه‌ای از عمارت بازسازی شده قرن هجدهم میلادیه که سبک سنتی و دهاتی اون بازم حفظ شده.
این غار دو اتاق خواب با گنجایش ۵ نفر به‌طور همزمان رو داره.
یه آلاچیق اختصاصی با جکوزی هم یکی از امکانات برجسته اون بشمار می‌رود.

۸- خونه صخره‌ای بکهام – پارتنون، آرکانساس، آمریکا

غار بکهام حدود ۵۶۰ متر مربع وسعت داره و یه غار طبیعیه که به خونه تغییر کاربری داده. این خونه ۴ اتاق خواب با تخت‌های دو نفره‌ی بزرگ، دیواره های طبیعیِ غار و سرویس بهداشتی شیک داره.
۱۶ مهمون به‌طور هم‌زمان می‌تونن در این خونه صخره‌ای اقامت داشته باشن و خاطره‌ای موندگار واسه خود رقم بزنن.

۷- رویای سفید – آپولیا، ایتالیا

رویای سفید یه آپارتمون استودیویی شیکه که با سنگ‌های سفید طبیعی و آینه مزین شده.
این خونه کرایه‌ای فقط ۱۱ کیلومتر با سواحل شنی منطقه و تفرج‌گاه طبیعی Torre Guaceto فاصله داره.
از امکانات اون می‌توان به تختخواب، آشپزخانه کوچیک و فضای ناهارخوری اشاره کرد.

۸- خونه صخره‌ای سوکورو – گویمار، تنریف

این آپارتمون غاری در روستای ساحلی کوچیکی در جنوب تنریف واقع شده و جزئی از جزایر قناری بشمار می‌رود. این خونه یه تخت دو نفره و دو تخت یدونه‌نفره و تراسی واسه خوردن غذا داره.

فاصله این غار قابل سکونت تا ساحل چند دقیقه س.
۹- اورتاهیسار – نوشهیر، ترکیه

این خونه صخره‌ای در Ortahisar واقع شده، یکی از زیباترین و مشهورترین دهکده‌های کاپادوکیا در کشور ترکیه س. این خونه دارای سوئیت دو نفره خصوصی و اتاق‌های دو نفره صخره‌ایه. مسافران می‌تونن کل خونه رو یه‌جا یا اتاق‌ها رو به صورت جداگونه کرایه کنن. این خونه صخره‌ای هم اینکه تراسی با چشم‌انداز قشنگتر به داهات و قلعه سنگی Ortahisar داره.

از مرکز شهر تا این غار فقط دو دقیفه فاصله س.

۱۰- Cuevo de Luja – گرانادا، اسپانیا

این خونه صخره‌ای بین مناطق تاریخی ساکرومونت و آلباسین واقع شده و طراحی سنتی اما امکانات مدرن داره.
این خونه دو طبقه داره که شامل اتاق‌های خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و تراسی واسه استراحته.