اردیبهشت 8, 1403

قانون حوادث ناشی از کار و نحوه رسیدگی به آن را بدانید

حادثه به وجود اومده به وسیله کار یعنی اتفاق یا نتیجه ای که در جریان انجام کار بوجود اومده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه س . برابر ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حوادث به وجود اومده به وسیله کار حوادثیه که در بین انجام وظیفه و به دلیل اون واسه بیمه شده اتفاق میفته. مقصود از بین انجام وظیفه تموم اوقاتیه که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمانا و محوطه اون مشغول کار باشه و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مسئول انجام ماموریتی باشه.

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا واسه معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه حساب می شه مشروط بر اینکه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشه. حوادثی که واسه بیمه شده بین اقدام واسه نجات بقیه بیمه شدگان و مساعدت به اونا اتفاق میفته حادثه به وجود اومده به وسیله کار حساب می شه.

سرویس دانستنیای ما نگاهی داره به سوالات عادی درباره حوادث به وجود اومده به وسیله کار. با ما همراه باشین.

خطر در وسعت علم ایمنی به چه معنا هستش؟

خطر در وسعت علم ایمنی شرایطیه که پتانسیل آسیب به افراد ، خسارت به لوازم و ساختمانها و نابود کردن مواد رو داشته و یا اینکه موجب کاهش قدرت و کارائی یه کارکرد شه.

 

تعریف ایمنی چیه ؟

 

ایمنی عبارتست از فرار از موقعیتهائی که می تونه باعث مرگ ، جراحت ، بیماریای شغلی ، آسیب و یا خسارت به اموال و لوازم شه.
یعنی شرایطیه که منابع انسانی رو از عوامل مضری که می تونه سلامتی اونو به خطر اندازد محفوظ می داره .

ضریب تکرار حادثه رو توضیح بدین ؟

ضریب تکرار حادثه (frequency rate) عبارتست تعداد آسیبهای ضعیف کننده(منتهی به زمان از دست رفته کاری)تو یه تعداد مشخص ساعات کاری کارگران تو یه سال.

ضریب شدت حادثه رو توضیح بدین؟

ضریب شدت حادثه (severity rate) عبارتست از تعداد روزای کاری از دست رفته در اثر بروز حادثه در تعداد مشخص ساعات کاری کارگران تو یه سال.

 مسئولیت کیفری بروز حادثه رو دوش کیست؟

مسئولیت کیفری حادثه، براساس گفته بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و براساس رأی قضایی رو دوش مقصر یا مقصرین حادثه س. طبق ماده ۹۵ قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و قوانین فنی و بهداشت کار رو دوش کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع گفته شده در ماده ۸۵ این قانون میشه. هر گاه بر اثر نبود رعایت مقررات نامبرده از طرف کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای اتفاق بیفته، شخص کارفرما یا مسئول نامبرده از نظر کیفری و حقوقی و هم مجازاتای مندرج در این قانون مسئوله .

مراحل موشکافی حوادث به وجود اومده به وسیله کار رو بیان کنین؟

اولین مرحه در موشکافی حوادث به وجود اومده به وسیله کار جمع آوری داده های مربوط به حوادث و تشکیل بانک اطلاعاتی با به کار گیری نرم افزارای تخصصی آماریه مراحل بعد به ترتیب بررسی و توصیف متغیرا با به کار گیری روشای آماری توصیفی ، بررسی عوامل موثر بر آسیبای به وجود اومده به وسیله کار با به کار گیری آزمونهای آماری ، تعیین ضرایب و ارائه راهکارهای لازم در مورد کاهش حوادث به وجود اومده به وسیله کار با در نظر گرفتن عوامل بررسی شده.

چگونگی درخواست بررسی حوادث به وجود اومده به وسیله کار چیجوریه؟

  • مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی واسه طرح شکوائیه یا دادخواست
  • بررسی شکوائیه حادثه دیده یا اولیای دم به وسیله مقام محترم قضایی و انتظامی
  • مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی
  • مراجعه حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان و ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود به خاطر جفت و جور گزارش حادثه به وسیله بازرس کار
  • تحویل گزارش حادثه از طرف اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان به کلانتری، به خاطر برگشت به منبع قضایی واسه ابلاغ نظریه بازرس کار به اصحاب پرونده وصدور رای.

در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه وظیفه کارفرما چیه ؟

الف) به استناد ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه به وجود اومده به وسیله کار، کارفرما مکلفه اقدامات اولیه لازم رو واسه جلوگیری از شدید شدن وضع حادثه دیده به عمل آورد.

ب) به استناد تبصره ماده ۹۵ قانون کار کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ قانون کار موظفند کلیه حوادث به وجود اومده به وسیله کار رو در دفتر خاصی که فرم اون از راه وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می شه ثبت و مراتب رو خیلی سریعً به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند.

هم اینکه به استناد ماده ۹ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هر گونه حادثه به وجود اومده به وسیله کار رو ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم خاص حادثه اقدام کنه.

از دید قانون تأمین اجتماعی کارگری که در بین کار دچار حادثه شغلی گردیده از چه خدمات درمانی می تونه استفاده کنه؟

طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی بیمه شدگان و افراد خونواده اونا از وقتی که مشمول مقررات می گردن در صورت زخمی شدن بر اثر حوادث یا دچار شدن به مریضی می تونن از خدمات پزشکی استفاده کنن خدمات پزشکی که بردوش صندوق تامین اجتماعیه شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی ، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبیه.

بیمه مسئولیت مدنی حوادث به وجود اومده به وسیله کار چیه؟

بیمه مسئولیت، بیمه ایه که به موجب اون بیمه گر معتقد می شه که هر گاه بیمه گذار در عقد مشخص به دلیل تخلفی از تعهد خود مجبور به پرداخت خسارتی به نفع معتقد (زیان دیده) اون عقد شه بیمه گر اون خسارت رو بپردازه . در مورد بیمه مسئولیت مدنی حوادث به وجود اومده به وسیله کار یعنی مسئولیتی که کارفرما در صورت مقصر بودن خودش از یکی از شرکتای بیمه خریداری می کنه یا یعنی مسئولیت خود رو در مقابل کارگران به شرکت بیمه واگذار می کنه.

نوشته دیگر :
۱۰ نکته جالبی که شاید در مورد آلبرت انیشتین، نابغه فیزیک و ریاضی نمی دانستید

بررسی حوادث به وجود اومده به وسیله کار به وسیله بازرسان کار لازمه پرداخت هزینه س؟

بررسی حادثه به وجود اومده به وسیله کار که از راه ادارات کار و امور اجتماعی به وسیله بازرسان کار به عنوان ضابطین مراجع قضایی انجام می شه رایگان بوده و فقط در صورت اعتراض هر کدوم از دو طرف دعوی به نظر بازرس کار، بررسی حادثه با نظر مقام قضایی لازمه پرداخت هزینه کارشناسیه

گزارش بازرسان کار در جفت و جور حوادث به وجود اومده به وسیله کار در حکم چیه؟

گزارش بازرسان کار در بررسی حوادث به وجود اومده به وسیله کار به عنوان گزارش ضابطین قضاییه.

اگه افراد کمتر از ۱۵ سال در کارگاه ه دچار حادثه شن مسئولیت قانونی بعهده چه کسیه؟

برابر ماده ۷۹ قانون کار به کارگماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تموم ممنوعه و اگه حادثه ای اتفاق بیفته بموجب تبصره ۳ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی وارد کننده خسارت مسئوله.

  مسئول ایمنی کارگاه هنگام وقوع حادثه باید گزارش جفت و جور کنه ؟

برابر مفاد ماده ۹۳ قانون کار مهم ترین وظیفه مسئول ایمنی راهنمایی واسه کاربرد فنون موثر واسه پیشگیری از وقوع حادثه یا وقوع دوباره حادثه در کارگاهه اما اعلام گزارش حادثه در گروه وظایف کارفرما یا نماینده قانونی ویه که این راه حل به عنوان یکی از روشای پیشگیری از بروز حوادث مشابه حساب می شه.

 تعیین اندازه دیه در حوادث به وجود اومده به وسیله کار رو دوش کیست؟

با در نظر گرفتن دستور قاضی پرونده تعیین عرش دیه درحوادث به وجود اومده به وسیله کار به وسیله پزشکی قانونی مشخص و اصدار رأی رو دوش مقام محترم قضاییه.

به چه دلیل بازرس کار هنگام جفت و جور گزارش حادثه درخواست گزارش پزشکی قانونی رو می کنه؟

برابر ماده ۱۳ آئین نامه چگونگی بازرسی کار موضوع تبصره ماده ۹۹ قانون کار موقع بررسی حوادث منتهی به فوت و مشکل عضو و آسیب بازرسان کار موظفند واسه دارای دلیل بودن گزارش حادثه نظریه پزشکی قانونی رو اخذ و مهم بدوننش.

مریضی به وجود اومده به وسیله کار به وسیله بازرس کار بررسی می شه ؟

خیر برابر تبصره ماده ۹۲ و تبصره ماده ۹۶ قانون کار تشخیص بیماریای به وجود اومده به وسیله کار بردوش شورای پزشکیه

به چه مواردی مریضی به وجود اومده به وسیله کار میگن و منبع رسیدگی به اون کجاس ؟

برابر ماده ۷ قانون تامین اجتماعی مریضی ، وضع غیر عادی جسمی یا روحیه که انجام خدمات درمانی رو لازم میکنه یا موجب نبود توانایی موقت اشتغال به کار می شه یا اینکه موجب هر دو در آن واحد می شه . پس عوارضی که کم کم به تاثیر از آلاینده های محیط کار در فرد ایجاد می شه.
منبع رسیدگی به اون کمیسیونای پزشکی یا شورای پزشکیه.

 سوابق کاری و مهارت کارگر چه تاثیری در تعیین اندازه قصور کارگر در حوادث به وجود اومده به وسیله کار داره ؟

کارگران در شغلی که دارای سابقه کار کافی باشن مهارت پیدا می کنن و در نتیجه این عامل می تونه در تعیین اندازه درصد قصور اثر داشته باشه .

بررسی حوادث ترافیکی بردوش بازرس کاره ؟

خیر ، رو دوش کارشناسان راهنمایی و رانندگیه .مگه اینکه وقوع حادثه در محل کار گاه بوده و طبق دستور مقام محترم قضایی به شکل ترکیبی بررسی بشه.

حوادث به وجود اومده به وسیله کار مشمول مرور زمونه؟

با در نظر گرفتن کیفری بودن نتیجه حوادث به وجود اومده به وسیله کار،این موضوع مشمول مرور زمان نمی شه.

واسه فرستادن گزارش حادثه به تامین اجتماعی چند روز مهلت هست ؟

طبق ماده ۹ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی کارفرما باید هر گونه حادثه به وجود اومده به وسیله کار رو ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم خاص گزارش حادثه اقدام کنه .

 در صورت رضایت محضری کارگر حادثه دیده به کارفرما میشه اقامه دعوی کرد ؟

اگه کلیه خسارتهای فرد حادثه دیده پرداخت شده باشه شکایت مسموع نیس اما در صورت گرفتن خیار غبن،کارگر می تونه اقامه دعوی کنه.

  کارفرمایان اجباری به پرداخت هزینه های درمان کارگران حادثه دیده دارن ؟

به استناد ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه به وجود اومده به وسیله کار کارفرما مکلفه اقدامات اولیه لازم رو واسه جلوگیری از شدید شدن وضع حادثه دیده به عمل آورده و مراتب رو ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برسونه اگه کارفرما واسه اقدامات اولیه نامبرده متحمل هزینه ای شده باشه صندوق تامین اجتماعی هزینه های مربوط رو مسئول میشه.

در صورت ورود افراد متفرقه به کارگاه بدون اجازه کارفرما و بروز حادثه مقصر کیست ؟

برابر ماده ۱۰ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی، کارگاه ساختمون باید به طور مطمئن و ایمن محدود و از ورود افراد متفرقه و غیر مسئول به داخل اون جلوگیری بشه . هم اینکه نصب تابلوها و علائم هشداردهنده که در شب و روز قابل رویت باشه در دور و بر کارگاه ساختمانی لازمه . در صورت وقوع اینجور اتفاقی کارفرما هم مقصر میشه و به شکل کلی کارفرما در محدوده کارگاه دارای مسولیت قانونیه.

موقع آتیش سوزی تو یه کارگاه ساختمانی اگه از کارگران همون واحد به خاطر نجات و کمک به بقیه دچار حادثه شده باشه، این اتفاق حادثه به وجود اومده به وسیله کار تلقی می شه.

به استناد مفاد ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی.

 

HSE رو جدی بگیریم.