اردیبهشت 8, 1403

۱۰ انسان خوش شانسی که پس از اصابت گلوله به سرشان باز هم زنده ماندند

وقتی که در فیلم یا سریالی یکی از شخصیتا از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار میگیره شما دیگه از خود نمی پرسید که ایشون مرده س یا نه. سر مهم ترین بخش بدن حساب می شه و اصابت گلوله به اون معنیش اینه که حتی اگه گلوله کمانه کنه یا مستقیماً از مخچه عبور نکنه به احتمال زیاد اونقدر آسیب شدیدی به بافت خاکستری مغز فرد وارد می کنه که نمیشه از اون جون سالم به در برد.

با این وجود موارد عجیبی هست که در اون یه فرد بدشانس از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته اما با خوش شانسی محض تونسته جون سالم به در ببره. براساس برآورده ها تنها ۵ درصد از آدمایی که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفتن از مرگ می گریزند و از این تعداد هم تنها ۶۰ درصد می تونن سلامتی کامل خود رو بدست بیارن. داستان بعضی از این افراد عجیب و داستان یه سریای دیگه غم انگیزه. با این وجود همه این داستانا فراموش نشدنی هستن.

۱۰- ملاله یوسف زَی (Malala Yousafzai) با گلوله طالبان هم از پشتیبانی از تحصیل زنان دست بر نداشت.

در سال ۲۰۰۹، ملاله یوسف زی که ۱۱ سال بیشتر سن نداشت به وبلاگ نویسی واسه تلویزیون بی بی سی روی آورد. ایشون تو یه شرایط محدود و خطرناک واسه آموزش زنان تلاش می کرد.
ملاله در دره سوات (Swat Valley) پاکستان که از سال ۲۰۰۹ تحت تسلط طالبان قرار داشت زندگی می کرد.

در سال ۲۰۱۲ خطر واقعی به استقبال اون اومد و در جریان تیراندازیای بی امان نیروهای طالبان که بر سر ایشون و دوستانش ریخته می شد گلوله ای از جمجمه اون عبور کرده و در ستون فقراتش متوقف شد.
اصابت گلوله باعث تورم مغز اون شده بود که برداشتن یه تیکه از استخون جمجمه اونو لازم می ساخت. انجام اینجور جراحی پیشرفته و خطرناکی در مراکز پزشکی محلی پاکستان ممکن نبود به خاطر همین ملاله به بیمارستانی در بیرمنگام انگلستان منتقل شد.

اظهارات ملاله بعد از گرفتن دوباره سلامتیش از اون یه چهره بین المللی ساخت. در سال ۲۰۱۴ به خاطر تلاش هاش در واسه پیشرفت آموزش زنان بر خلاف ضربه مرگباری که بهش خورده بود جایزه صلح نوبل رو گرفت. اما بیشترین تاثیری که ایشون بر اذهان عمومی گذاشت از راه مصاحبه های تلویزیونی بود که انجام می داد. در به یاد موندنی ترین مصاحبه تلویزیونی در برنامه The Daily Show اعلام کرد که حتی واسه شخصی که بهش شلیک کرده هم خواهان اعمال خشونت نیس و اگه روزی دوباره با اون شخص مواجه بشه به اون میگه که واسه دختران اون حق تحصیل می خواد.

حتی کمدین معروف جون استیوارت (Jon Stewart) هم بعد از شنیدن این سخن سکوت کرد!

۹- پاتریک آیرلند (Patrick Ireland) بعد از ورود ساچمه تفنگ شکاری به مغزش زنده موند.

در ۲۰ آوریل سال ۱۹۹۹، پاتریک آیرلند هم یکی از قربانیان تیراندازی معروف کلمباین (Columbine) بود که در جریان اون ۳۷ نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفتن. پاتریک بعد از اصابت گلوله به پا و سرش لنگ لنگان خود رو به پنجره طبقه دوم ساختمون میرسونه و از اون جا خود رو به بیرون پرت می کنه.
دو مامور خاص پلیس با حضور در کنار پنجره ایشون رو نجات دادن و از اون به بعد ایشون به “پسرک روی پنجره” (Boy in the Window) معروف شد.

در کتاب کلمباین (Columbine) نوشته دَیو کالن (Dave Cullen) که به بررسی ماجرای این تیراندازی می پردازه اومده که شدت ضربه وارده به مغز پاتریک به حدی بود که هر چند هنوز حواس جمع بود اما به سختی صحبت می کرد و به سختی تونست اسم خود رو به ماموران بگه. معاینات اولیه نشون می داد که ایشون از این جراحت جون سالم به در نخواد برد.

با این وجود پاتریک نه فقط زنده موند بلکه تقریبا سلامتی کامل خود رو به دست آورد هرچند پای آسیب دیده اون بازم کمی می لنگد. طبق گزارشا، پاتریک بعد از فارغ التحصیل شدن وارد تجارت شده.
از نظر کالن، مقاومت پاتریک در روبرو شدن با ضربه کشنده ای که به اون وارد شده بود و برگشت اون به زندگی عادی دلگرم کننده ترین مسئله مربوط به تیراندازی کلمباین بوده.

۸- پل کِرن (Paul Kern) از گلوله ای که به سرش اصابت کرد جون سالم به در برد اما بعد از حادثه دیگه تا آخر عمر نتونست بخوابه.

در طول جنگ جهانی اول پل کرن سرباز مجارستانی از سربازان قوای متحد به حساب می رفت و در جبهه جنگ با نیروهای روسی حضور داشت. در سال ۱۹۱۵ کرن به وسیله یه سرباز روسی از ناحیه شقیقه راست هدف قرار داده شد.
گلوله از قسمت جلویی جمجمه عبور کرده و از اون خارج شده بود. کرن نه فقط زنده موند بلکه خیلی سریع سلامتی خود رو هم به دست آورد. بعد از پایان دوره خدمت خود به استخدام دولت درآمد و مانند یه شخص معمولی به کار مشغول شد.
اما یه نکته عجیب در مورد اون وجود داشت و اون اینکه طبق گزارشا از زمان اصابت گلوله به سرش تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۵، به مدت ۴۰ سال، دیگه نتونست بخوابه.

اون روشای درمانی مختلفی رو واسه حل این مشکل غیرعادی خود امتحان کرد از هیپنوتیزم گرفته تا مصرف مشروبات الکلی اما هیچ کدوم موثر نبودن. در نتیجه اون با مشکل خود کنار اومده و تنها شبی دو ساعت پلک هاش رو روی هم می گذاشت و استراحت می کرد بدون اون که در واقع بخوابه.

پس این مرد مجارستانی بقیه ساعات شب رو چیکار می کرد؟! کرن شبا رو به کافه ها می رفت، کتاب می خواند یا به محلات پایین شهر می رفت و با دوستانش که به کارتن خوابی روی آورده بودن سرگرم صحبت می شد.
در دوران بعد از جنگ جهانی اول بی خانمان شدن شهروندان و سربازان مجارستانی موضوع عجیبی نبود اما نکته قابل تامل این بود که کرن به خاطر مشکل غیرعادی خود مجبور بود که با این افراد بی خانمان دوستی داشته باشه بر خلاف این که کار و سرپناه خود رو داشت.

۷- تَمی سکستون (Tammy Sexton) بعد از اون که از ناحیه پیشونی مورد اصابت گلوله قرار گرفت واسه خودش چایی درست کرد.

بعضی افراد ممکنه بعد از اصابت گلوله به بدنشون رفتارای عجیبی از خود نشون بدن که از نظر بقیه غیرعادیه. مثلا در صحنه ای از فیلم معروف و سنتی نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) یه سرباز آمریکایی دست قطع شده خود رو با اونقدر آرامشی از روی خاک ساحل بر می داره که واسه ما قابل تصور نیس.
پس کاری که تمی سکستون از اهالی جکسون کانتی (Jackson County) ایالت می سی سی پی انجام داد اونقدر غیرواقعی انگار فکر می کنین این عکس العمل در دنیای فیلمای کارتونی اتفاق افتاده.

در سال ۲۰۰۹، شوهر قبلی تمی سکستون به زور وارد خونه شد و با اسلحه ای که در دست داشت به پیشونی زن قبلی خود شلیک کرده و بعد از اونم خودکشی کرد.
بعد از رسیدن ماموران پلیس به خونه تمی فهمیدن که ایشون در کمال خونسردی واسه خود چای درست کرده و به اونا هم تعارف کرد که از چای اون بنوشن. بعد از یه جراحی در ناحیه جمجمه تمی تونست که سلامتی کامل خود رو باز یابد.

۶- جیکوب میلر (Jacob Miller) سالای زیادی رو با باقیمونده گلوله در پیشانیش گذارن.

در سال ۱۸۶۳، جیکوب میلر یکی از سربازان نیروهای فدرال در طول جنگ داخلی آمریکا بود که در روز ۱۹ سپتامبر ۱۸۶۳ در یکی از خونین ترین جنگای این دوره به نام جنگ چیکاماوگا (Battle of Chickamauga) شرکت داشت. میلر هم مثل سکستون از ناحیه پیشونی به وسیله یه تفنگ فتیله ای مورد اصابت گلوله قرار گرفت و دوستان اون و سربازان دشمن تصور می کردن که ایشون در نتیجه اصابت گلوله کشته شده.
اگه سربازان دشمن مرگ اونو باور نمی کردن مطمئنا میلر از اون مهلکه جون سالم به در نمی بره. اما ایشون بعد از پایان جنگ از تفنگ خود به عنوان عصا استفاده کرده و خود رو به بیمارستان نیروهای فدرال رساند.

نوشته دیگر :
برندگان گلدن گلوب ۲۰۱۹ معرفی شدند

طبق گزارشا بعد از ۹ ماه در آخر ساچمه تفنگ فتیله ای از پیشونی اون خارج شد اما ۱۷ سال بعد یه تیکه سرب از محل زخم گلوله بیرون اومد. باحال این که ۱۴ سال بعد هم یه تیکه سرب دیگه هم از پیشونی اون خارج شد.با ابن وجود میلر از گلوله ای که می تونست ۴۴ سال قبل زندگی ایشون رو بگیره جون سالم به در برد.

۵- ریچارد نوریس (Richard Norris) نصف صورت خود رو در اثر اصابت گلوله از دست داد اما زنده موند.

در سال ۱۹۹۹ ریچارد نوریس ۲۲ ساله به دلیلی نامعلوم گلوله ای رو از اسلحه شکاری در صورت خود خالی کرد.
این اتفاق در خونه به وقوع ملحق شد و مادر ریچارد هم در نزدیکی پسرش نشسته بود. تا اینکه قطعاتی از صورت متلاشی شده ریچارد به بدن مادر برخورد کرده و اینجوری ایشون متوجه زخمی شدن فرزندش می شه.
با اینکه ریچارد برخلاف تصور پزشکان زنده موند اما نصف صورت خود رو از دست داد. در نتیجه همه آینهای خونه جمع شده و ریچارد موقع بیرون رفتن از خونه ماسک مشکی رنگی رو روی صورت خود قرار می داد.

حدود ۱۰ سال بعد مادر ریچارد با یه جراح پلاستیک به نام ادواردو رودریگز (Eduardo Rodriguez) آشنا شد که می تونست صورت پسرش رو بازسازی کنه.
روشی که این جراح به کار می بره بسیار جدید بوده و تا اون زمان تنها روی ۳ مریض انجام شده بود. حدود یه سال زمان برد تا مقدار لازم پوست از دیگر نقاط بدن و بدن افراد مرده درزمان چندین جراحی طولانی و پیچیده به صورتش پیوند داده شه.

در سال ۲۰۱۲ درزمان یه جراحی ۳۶ ساعته بهترین ساختار صورت ترمیمی تاریخ واسه ریچارد ساخته شد و صورت ایشون شکل تقریبا طبیعی خود رو بازیافت. بعد از این جراحی ریچارد به جامعه برگشت و ازدواج کرد.

۴- “ترمیناتور روسی” از گلوله ای که در پیشانیش فرو رفته بود ترسی نداشت.

طبق گزارشا در بحبوحه جنگ بین نیروهای نظامی روسیه و شبه نظامیان چچنی در سال ۲۰۰۰، اون طور که در تصویر اومده سربازی صورت همرزم زخمی خود رو به روشی به طور کاملً غیرعادی و مبتدیانه جراحی می کنه.
گلوله یه اسلحه آ کا ۴۷ پیشونی سرباز زخمی رو شکافته و ته اون بیرون مونده. یکی از همرزمان به کمک اون شتافته و می خواد با به کار گیری یه سیم چین گلوله رو از پیشونی اون خارج کنه.

چیزی که بیشتر از همه آدم رو تحت تاثیر قرار میده رفتار سرباز زخمیه. سرباز زخمی بدون اون که نشونه ای از نگرانی، ترس یا حتی درد داشته باشه بسیار آروم نشسته انگار داره موهاش رو کوتاه می کنه و سرباز دیگه تلاش می کنه گلوله رو بیرون بکشه. حتی عجیب تر این که سرباز زخمی به سمت دوربین برگشته و پوزخند می زنه و بعد از اون که دوستش پوست دور زخم رو فشار میده تا باقیمونده گلوله رو خارج کنه ایشون باز به جای درد کشیدن لبخند بر لب داره.
این سرباز تجسم واقعی بزرگ بودن مردمون روسیه.

۳- گروهبان آلیستَیر مک کینی (Alistair McKinney) از اصابت گلوله یدونه تیرانداز طالبان به سرش جون سالم به در برد.

حتی خود این سرباز ۳۳ ساله از گردان یکم هنگ نیروهای پادشاهی ایرلند بعد از خارج شدن از کما در سال ۲۰۰۵ هم فکر نمی کرد که از اصابت گلوله نیروهای طالبان به سرش جون سالم به در برده. گروهبان مک کینی در بین یه عملیات گشت زنی روزانه در پاکستان به وسیله یدونه تیزانداز طالبان هدف قرار گرفت. گلوله به بالای چشم راست اون برخورد کرده و بعد از شکافتن جمجمه از بالای گوش راستش خارج شد.
برطبق گزارشا پزشکان بر این باور بودن که ایشون تنها یه دهم درصد شانس زنده موندن داره.

گروهبان مک کینی گلوله خوردن خود رو به یاد نداره اما به خاطر می آورد که تو یه لحظه در حال گشت زنی در پاکستان بوده و در لحظه ای دیگه در بیمارستانی در شهر بیرمنگام انگلیس بستری شده.
مراحل درمانی مک کینی بسیار پیچیده و طولانی بود و در طول دوران حضور در بیمارستان دچار مشکلات زیادی شد از جمله دچار شدن به مریضی سل. ۳ سال بعد از مورد اصابت قرار گرفتن هم هنوز تحت مراقبت والدینش قرار داشت و در گوشه سمت چپ هر دو چشمش بینایی خود رو از دست داده بود. ایشون بازم تایید می کنه که موقع اصابت گلوله احساس بدی نداشته اما به اندازه کافی خوش شانس بوده که از این جراحت جون سالم به در ببره.

۲- پترا اندرسون (Petra Anderson) به خاطر ناهنجاری مغزی از مرگ در حادثه تیراندازی تئاتر آرورا (Aurora) نجات یافت.

پترا اندرسون در سال ۲۰۱۲ یه زن ۲۲ ساله بود که در شب تیراندازی سالن تئاتر آرورا در شهر کلرادو در سالن حضور داشت. فرد مسلح با به کار گیری اسلحه شکاری  خود ۳ بار به بازو و صورت اون شلیک کرد.
یکی از این گلولها به بینی پترا خورده و وارد مغز ایشون شد.
ساچمه گلوله خیلی راحت می تونست که مغز پترا رو دچار آسیب کشنده بکنه اما از اون جا که مغز ایشون یه ناهنجاری نادر داشت تونست از مرگ فرار کنه.

در درون مغز پترا یه مجرای مایع وجود داشت که در افراد بسیار کمی دیده شده.
گلوله وارد این مجرای عجیب غیرعادی شده و به بافت خاکستری مغز ایشون هیچ آسیبی نرسیده بود. اگه این راه نبود مطمئنا گلوله مغز پترا رو متلاشی می کرد.در نتیجه نه فقط پترا از این تیراندازی جون سالم به در برد بلکه با پای خود از صحنه تیراندازی فرار کرد و به مدت یه هفته در بیمارستان تحت مراقبت شدید پزشکی قرار گرفت. بعد از بازیابی سلامتش، پترا به آهنگسازی روی آورده.

۱- کودک نوپا بعد از شلیک گلوله به سر خود زنده موند.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن پست، در سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۲۶۵ مورد تیراندازی تصادفی کودکان در آمریکا ثبت شده.
پس وقتی که در ۴ آگوست سال ۲۰۱۵ شنیده شد که کودک سه ساله ای به نام دارنل موند (Darnal Mund) اهل میامی به سر خود شلیک کرده کسی شوکه نشد.
موضوعی که باعث تعجب همه شد این بود که دارنل تونست از این حادثه جون سالم به در ببره بر خلاف این که پزشکان به والدین ایشون گفته بودن که احتمال کمی واسه زنده موندن اون هست.

براساس گزارش سی ان ان دارنل به صورت خود تیراندازی کرده و گلوله بعد از عبور از جمجمه اش از سمت چپ پشت سر اون خارج شده بود. مثل ملاله پزشکان مجبور شدن مقداری از استخون جمجمه دارنل رو به خاطر تورم مغز ایشون بردارن. دارنل سه هفته رو در کما به سر برد اما بعد از اون به هوش اومده و بعد از تقریبا ۳ ماه تونست به خونه برگرده. ایشون یه مدت رو به نشستن روی ویلچر گذارن تا در آخر تونست دوباره از قسمت راست بدنش استفاده کنه.