اردیبهشت 8, 1403

چگونه به نظافت گربه ها رسیدگی کنیم؟

 

داشتن گربه ای ملوس و دوست داشتنی، قطعا میتواند یکی از لذت بخش ترین اتفاقات زندگی هر کس باشد. پیامبر گرامی ما، حضرت محمد، نیز گربه ها بسیار دوست داشت و گربه ای به نام معزه داشت. نگهداری از گربه در منزل از نظر علمی نیز مزایای بسیاری دارد. برای مثال، بسیاری از روانپزشکان معتقدند داشتن حیوان خانگی مانند گربه میتواند شما را از افسردگی برهاند. اما اگر قصد به سرپرستی گرفتن گربه ای را دارید، بهتر است بدانید که رسیدگی به او بسیار مهم است . یکی از مسائلی که در این زمینه باید در نظر گرفته شود، رسیدگی به نظافت گربه است. این مقاله با بیان مهمترین نکات در زمینه نظافت گربه ها، به کسانی که قصد خرید گربه خانگی را دارند، کمک میکند.

چرا باید گربه ها را شانه کنیم؟

احتمالا اکثر شما میدانید که گربه‌ها نژاد‌های مختلفی دارند، و بنا به نژادی که دارند، ممکن است مو کوتاه یا مو بلند باشند. وقتی اسم مو به میان می آید، طبیعتا بحث شانه کردن نیز مطرح میشود. شانه کردن گربه ها یکی از اصلی ترین موارد در رابطه با نظافت آنها است. و همانطور که از اسمشان مشخص است، گربه های مو بلند به نسبت گربه های مو کوتاه به تعداد دفعات شانه کردن بیشتری نیاز دارند.

برای شانه کردن گربه ها، باید شانه مخصوص برای گربه تهیه کنید. این شانه یا برس مخصوص را میتوانید از پت شاپ ها تهیه کنید. شانه کردن گربه را باید به آرامی انجام دهید. اگر نحوه شانه کردن گربه را نمیدانید، میتوانید به مقالات و یا ویدیوهای مرتبط در این زمینه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که شانه کردن باید به آرامی و با ناز و نوازش و تشویق گربه انجام شود. راههای مختلفی وجود دارد که گربه از شانه کردن نهراسد. یکی از کارهایی که میتوانید در این زمینه انجام دهید، این است که به گربه بعد از هر بار شانه زدن، خوراکی تشویقی بدهید. به آرامی قسمتی از موی او را شانه بزنید و  اگر گربه حالت فرار یا تدافعی نداشت، این کار را ادامه دهید. اما اگر گربه مضطرب شد، شانه زدن را ادامه ندهید. به خاطر داشته باشید که با صبر و حوصله و مهربانی میتوانید گربه را به شانه زدن عادت دهید. معمولا اکثر گربه ها مشکلی با شانه کردن ندارند.

نوشته دیگر :
انتخاب بهترین بیمه تکمیلی

بیان این نکته نیز ضروری است که‌شانه کشیدن یا برس کشیدن گربه نه تنها به نظافت او کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود روغن موجود در پوست گربه به طور یکسان در کل پوست پخش شود. به علاوه، گربه‌ای که هر روز مو‌هایش برس کشیده می‌شود، نسبت به گربه‌ای که برس کشیده نمی‌شود، ریزش موی کمتری دارد. بنابراین، دردسر کمتری برای خانه شما دارد.

حمام کردن گربه
یکی دیگر از مسائلی که در مورد بهداشت گربه باید مورد توجه قرار گیرد، حمام کردن گربه است. گربه‌ها به طور غریزی خودشان را لیس می‌زنند و عمل نظافت خود را انجام می‌دهند. اما برای مراقبت از سلامت و بهداشت گربه، بهتر است شما نیز گربه خود را در سال سه الی چهار بار حمام کنید. توجه داشته باشید که اصلاً نباید گربه را زیاد به حمام ببرید.