اردیبهشت 8, 1403

درب لولایی سردخانه

درب لولایی سردخانه

❖ از چه متریالی برای ساخت درب لولایی سردخانه استفاده می شود ؟

مواد ساخت درب کشویی سردخانه می تواند متنوع باشد و بسته به نیاز و سفارش مشتری انتخاب می شود. اما برخی از مهمترین موادی که برای ساخت درب کشویی سردخانه استفاده می شوند عبارتند از:

  1. فوم پلی یورتان از واکنش شیمیایی و ترکیب میان ایزوسیانات و پلیول و گاز مخصوص و چند افزودنی دیگر تولید می‌شود. این مواد پس از ادغام با یکدیگر در شرایط تحت فشار و حرارت پس از مدتی به سرعت حجم آن 20 الی 30 برابر افزایش می‌یابد. این فوم‌ها دارای 3 نوع نرم، نیمه نرم و فوم‌های سخت تقسیم می‌شوند .فوم پلی یورتان به کار رفته در تولید درب سردخانه از رده فوم‌ سخت ، دارای ساختار سلولی بسته بوده و از ضریب هدایت حرارتی پایین تری نسبت به سایر فوم‌ها برخوردار می‌باشد و به دلیل استحکام بالا، وزن سبک، تولید و نصب آسان امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فوم پلی یورتان با چگالی kg/m³ 40 بهترین عایق شناخته شده از نظر ضریب انتقال حرارت است که به عنوان عایق حرارت، رطوبت و حتی صدا عمل می‌کند. 
  2. ورق گالوانیزه ، ورق گالوانیزه پیش رنگ شده : همان طور که از اسمش پیداست این ورق رنگی از جنس گالوانیزه و به تبع گالوانیزه بودنش آهنی است. ورق گالوانیزه رنگی یا پیش رنگ نوعی ورق فلزی است که با پوشش رنگ الکترواستاتیک پوشانده شده است. ورق گالوانیزه وارد قسمت آماده سازی ورق می شود. در این بخش، سطح ورقه ها پولیش می شوند؛ این کار باعث حذف چربی ها و یا ناخالصی ها از سطح فلز می شود. بعد از این مرحله، سطح ورقه ها که به خوبی چربی زدایی شده است، به وسیله غلتک های مخصوص، برس کاری می شود. استفاده از برس، سطح را صاف و یکنواخت می کند و فرآیند رنگ آمیزی روی ورق گالوانیزه با کیفیت بالا انجام خواهد شد. سپس سطح ورق با آب شستشو داده شده و با هوادهی خشک می گردد. در پایان، به منظور بهبود مقاومت خوردگی ورق و افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورقه ها، مواد شیمیایی روی سطح پاشیده شده و در دمای مناسب خشک می شود.
  3. سپس ورق آماده شده وارد مرحله رنگ آمیزی می گردد. برای رنگ آمیزی، ابتدا یک نوع رنگ پایه پرایمر روی سطح بالایی و پایینی ورق اعمال شده و وارد کوره پخت می شود. پس از سرد شده ورق ها، رنگ نهایی از جنس های مختلفی مانند پلی استر، اپوکسی، پلی وینیل کلراید و یا پلی یورتان، توسط غلتک روی سطح اعمال می شود و دوباره وارد مرحله پخت رنگ می گردد. محصول نهایی که تولید شده است دارای مقاومت خوردگی بالا و شکل پذیری عالی است. ضخامت پوشش رنگ در بخش رویی ورق های رنگی، 20 تا 25 میکرون و در بخش پشتی حدود 7 تا 15 میکرون است.از ورق گالوانیزه پیش رنگ شده برای کاور داخلی و خارجی درب بصورت استاندارد استفاده می شود.
  4. استنس استیل یا فولاد ضد زنگ :از جمله موادی است که در ساخت درب کشویی سردخانه مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد ضدزنگ به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی در برابر شرایط آب و هوایی سخت، انتخاب بسیار خوبی برای ساخت قطعات درب سردخانه است.همچنین برای بعضی صنایع خاص که شستشوهای ویژه نیاز دارند بعنوان روکش درب ( نمای داخل و خارج ) استفاده می شوند.
  5. مواد پلی آمید ساده و الیاف دار : پلی آمید یک نوع پلیمر دارای پیوند آمیدی است. پلی‌آمیدها هم می‌توانند به صورت طبیعی به وجود بیایند و هم مصنوعی. از نمونه‌های طبیعی پلی آمید می‌توان به پروتئین‌هایی چون پشم و ابریشم و از نمونه‌های مصنوعی آن می‌توان به نایلون اشاره کرداز پلی‌آمیدهای مصنوعی می‌توان به دلیل استحکام و ماندگاریشان در صنایع مختلفی استفاده کرد. این نوع پلیمر همچنین می‌تواند با الیافی مثل شیشه (فایبرگلس)، کربن و آرامید ترکیب شود و پلی آمید الیاف دار را به وجود بیاورد، که از این ماده نیز در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. از مزایای این مواد می توان به استحکام خوب ، ضربه‌پذیری بالا ،مقاومت بسیار بالا در برابر خستگی ،مقاومت ترک‌خوردگی و ترکیدگی بالا اشاره کرد که این مزایا باعث می شود که در روش های نوین تولید درب از این مواد برای تولید قطعات درب سردخانه استفاده شود.
  6. آلومینیوم : قاب و فریم دور درب و همچنین ریل ها و کاور درب کشویی از جنس آلومینیوم ساخته می شود که هم مقاوم و سبک هستند و هم در شرایط مختلف آب و هوایی زنگ نمی زنند.
  7. گسکت های مخصوص درب را آب‌بندی می‌کنند و از نشت هوای داخل سردخانه به بیرون جلوگیری کنند. این گسکت ها باید به اندازه کافی نرم و انعطاف‌پذیر باشند تا با شکل قاب خود سازگار باشند و بتوان به آرامی و بدون فشار زیاد در را باز یا بسته کرد. در ساخت درب سردخانه پویاتکنیک از گسکت دو جزئی با ویژگی عدم تغییر فیزیکی و مقاوم در برابر سرما استفاده شده است
  8. المنت ( هیتر ) دور درب :بالا نگه‌ داشتن دمای درب مقداری بیشتر از نقطه‌ی شبنم ، به دلیل تقطیر آب و یخ زدن درب و در نهایت خرابی درب، یک امر مهم است. یکی از نکاتی که در فرایند نصب درب های سردخانه ای مخصوصا اگر کاربری زیر صفر داشته باشد باید به آن توجه شود، نصب المنت است. این کار از آسیب دیدگی و یخ زدن درب های سردخانه ای جلوگیری می کند. البته بسیاری از سردخانه ها به این نکته توجه نکرده که همین عامل سبب کاهش طول عمر و آسیب دیدگی درب ها خواهد شد.

❖ یراق آلات درب لولایی سردخانه چه مشخصاتی باید داشته باشند؟

در ساخت درب سردخانه از یراق آلات و تجهیزات مختلفی استفاده می شود که تاثیر بسزایی در طول عمر و عملکرد درب دارد .این یراق آلات باید کیفیت ساخت بالا، مقاومت بالا در مقابل خوردگی و ساییدگی ، تغییرات دمایی ( به این دلیل که برخی از این درب های سردخانه تا دمای منفی 40 درجه نیز مورد استفاده قرار میگیرند) داشته باشد تا استفاده از درب را برای ما آسان نمایند و همچنین تاثیر بسزایی بر روی جلوگیری از اتلاف انرژی دارند.بهمین دلیل پویاتکنیک از بهترین مواد و متریال در ساخت یراق آلات مورد استفاده در درب ،بهره می برد.

نوشته دیگر :
به راحتی به سراسر دنیا حواله ارزی بین المللی بفرستید

❖ آیا علاوه بر درب لولایی سردخانه به پرده‌ی هوا ی سردخانه یا هر دو نیاز دارم؟

یک درب عایق‌بندی شده در سردخانه سطح بهینه‌ای از امنیت و استحکام را ارائه می‌دهد. اگر فضای سردخانه‌ی شما نیاز به دسترسی مداوم، دسترسی آسان یا رفت و آمد زیاد دارد، ممکن است لازم باشد از پرده های هوا استفاده کنید. پرده هوا نباید به عنوان یک گزینه‌ی جایگزین استفاده شود، بلکه فقط باید در کنار درب سردخانه مورد استفاده قرار گیرد . یک راه‌حل عالی برای مکان‌های شلوغ سردخانه و یا جدا کردن یک منطقه‌ی سردخانه از دیگری، نصب پرده‌های سردخانه‌ی عایق‌بندی شده است که یک روش با دوام، مقرون به صرفه و کارآمد را برای حفظ عایق فراهم می‌کند.