اردیبهشت 8, 1403

افزایش کیفیت توان الکتریکی / افزایش کیفیت توان (کیفیت برق)

اهمیت کیفیت توان الکتریکی: کیفیت توان الکتریکی برای سیستم‌های برقی بسیار مهم است. با بهبود کیفیت توان الکتریکی، مشکلاتی مانند نوسانات ولتاژ، افزایش هارمونیک و فلیکر کاهش می‌یابد و این باعث بهبود عملکرد تجهیزات و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات می‌شود. همچنین، کیفیت توان الکتریکی می‌تواند تاثیر مستقیم در کارایی و بازدهی سیستم‌های برقی داشته باشد.

بهبود کیفیت قدرت یا بهبود کیفیت توان (کیفیت برق) باعث کاهش ریسک، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های انجام کسب و کار و بهبود خط مشی شما می شود.

بهترین راه حل برای افزایش کیفیت پایین قدرت

روش‌های بهبود کیفیت توان الکتریکی: برای بهبود کیفیت توان الکتریکی، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند نصب فیلترهای هارمونیک، استفاده از ترانس‌های خاص با قابلیت کاهش هارمونیک، نصب دستگاه‌های اصلاح کننده فلیکر و غیره استفاده کرد. همچنین، استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند تکنولوژی ادغام باتری و انرژی خورشیدی نیز می‌تواند بهبود کیفیت توان الکتریکی را به همراه داشته باشد.

 

یافتن علت‌های کاهش کیفیت توان و استفاده از تجهیزاتی دیجیتالی داینامیک با رویکرد فیلترینگ که عوامل کاهش کیفیت توان تجهیزات الکتریکی را از بین می‌برند.

انحرافات منبع برق و اثرات آن در کیفیت توان (کیفیت برق)

هیچ منبع برق واقعی ایده آل نیست و به طور کلی می تواند حداقل به روش های زیر منحرف شود: 

نقش ولتاژ در انحراف منبع برق

تغییرات در ولتاژ پیک یا ریشه میانگین مربع (RMS) هر دو برای انواع مختلف تجهیزات مهم هستند.

هنگامی که ولتاژ RMS از ولتاژ اسمی ۱۰ تا ۸۰ درصد برای ۰٫۵ سیکل تا ۱ دقیقه بیشتر شود، این رویداد “تورم” نامیده می شود.

یک “دیپ” (در انگلیسی بریتانیایی) یا “sag” (در انگلیسی آمریکایی این دو عبارت معادل هستند) وضعیت مخالف است: ولتاژ RMS بین ۰٫۵ سیکل تا ۱ دقیقه ۱۰ تا ۹۰٪ کمتر از ولتاژ اسمی است.

تغییرات تصادفی یا تکراری در ولتاژ RMS بین ۹۰ تا ۱۱۰ درصد اسمی می تواند پدیده ای به نام ” سوسو زدن ” در تجهیزات روشنایی ایجاد کند. فلیکر تغییرات قابل مشاهده سریع سطح نور است. تعریف ویژگی‌های نوسانات ولتاژی که باعث سوسو زدن نور غیرقابل اعتراض می‌شوند موضوع تحقیقات در حال انجام بوده است.

نوشته دیگر :
با خفن ترین اپلیکیشن های حسابداری آشنا شوید

افزایش ناگهانی و بسیار مختصر ولتاژ، که به آنها ” Spikes “، “Impals” یا “Surges” گفته می شود، معمولاً به دلیل روشن شدن بارهای القایی بزرگ یا شدیدتر توسط رعد و برق ایجاد می شود.

“کم ولتاژ” زمانی رخ می دهد که ولتاژ اسمی برای بیش از ۱ دقیقه به زیر ۹۰٪ کاهش یابد. اصطلاح “براون اوت” توصیف مناسبی برای افت ولتاژ در جایی بین قدرت کامل (نورهای روشن) و خاموشی (بدون برق – بدون نور) است. این از کاهش قابل توجه تا قابل توجه لامپ های رشته ای معمولی، در هنگام خطاهای سیستم یا بارگذاری بیش از حد و غیره ناشی می شود، زمانی که قدرت کافی برای دستیابی به روشنایی کامل در روشنایی (معمولا) خانگی در دسترس نیست. این اصطلاح رایج است که هیچ تعریف رسمی ندارد اما معمولاً برای توصیف کاهش ولتاژ سیستم توسط شرکت برق یا اپراتور سیستم برای کاهش تقاضا یا افزایش حاشیه عملیاتی سیستم استفاده می شود.

” اضافه ولتاژ ” زمانی رخ می دهد که ولتاژ اسمی بیش از ۱ دقیقه به بالای ۱۱۰ درصد برسد.

نقش فرکانس در انحراف منبع برق

تغییرات در فرکانس .

امپدانس فرکانس پایین غیر صفر (زمانی که بار قدرت بیشتری می گیرد، ولتاژ کاهش می یابد).

امپدانس فرکانس بالا غیرصفر (زمانی که یک بار مقدار زیادی جریان را می طلبد، سپس به طور ناگهانی نیاز به آن را متوقف می کند، به دلیل اندوکتانس ها در خط منبع تغذیه، ولتاژ افت یا افزایش می یابد).

تغییرات در شکل موج – معمولا به عنوان هارمونیک در فرکانس های پایین تر (معمولا کمتر از ۳ کیلوهرتز) و به عنوان اعوجاج حالت معمول یا بین هارمونیک در فرکانس های بالاتر توصیف می شود.