اهمیت کفش در کسب موفقیت تمرین

0 Comments

Track-shoes

این جمله که «کفش شما می تونه تمرینتان رو بسازه یا خرابش کنه» جمله جالبی بنظر می رسه. اما مطمئن باشین که این موضوع واقعاً حقیقت داره، اصلا هم مهم نیس چه ورزشی می کنین.

کفش و دویدن

در هیچ ورزش دیگری به غیر از دویدن، نمیشه به اهمیت کفش مناسب فهمید. دویدن و پیاده روی، دو نوع ورزش رایجند، طوری که تقریبا تموم باشگاه های ورزشی سراسر دنیا، دست کم یه یا دو تا تردمیل دارن.

دوندها وقتی با شدت ملایمی ورزش می کنن، مثلا وقتی که قراره ۴۰ دقیقه پیاده روی تند داشته باشن، به ثبات زیادی احتیاج ندارن. اون چیزی که اونا نیاز دارن، کفشی با زیرسازی خوب و نرمه، چون که دویدن فشار زیادی بر مفاصل وارد می سازه. کفش باید قوس پا رو پوشش دهد و واسه پاشنهای پاتون هم شرایط راحتی جفت و جور آورد.

یه جفت کفش خوب، دویدن طولانی تر رو آسون تر می کنه، پس مطمئن شید کفشی می خرید که مخصوص دویدن طراحی شده.

کفش و دستگاه های کاردیو

دستگاه های کاردیو مانند استپر، الپتیکال و دوچرخه ثابت همه جا پیدا می شن، هم در خونه و هم باشگاه ها. این دستگاه ها واسه تمرینات سبک طراحی شدن، پس فشار کمتری بر مفاصل شما وارد می شه.

کفش مناسب به شما کمک می کنه تا راحت تر از این دستگاه ها استفاده کنین. درسته که تمرینات، سبک هستن، اما هنوزم مفاصل شما استفاده می شن، حتی بیشتر از وقتی که می دوید.

کفش مناسب دوچرخه سواری معمولا کفی نازک تری به نسبت کفش مناسب دویدن داره، اما با اینحال هنوزم به کمی زیرسازی احتیاج داره تا فشار وارد اومده بر مفاصل شما رو کم کنه.

کفش و ورزشا

دیگه نیاز نیس که بگیم واسه ورزشی که بازی می کنین نیاز به یه جفت کفش مناسب دارین. مثلا واسه بازی بسکتبال کلی می دوید و می پرید، پس پایداری در تعادل، پشتیبانی از مچ پا و زیرسازی عالی جزو چیزای مهم کفش مناسب بسکتباله. بیس بال، فوتبال و فوتبال آمریکایی هم ورزشایی هستن که در اون می دوید و یهو تغییر راه می دین، پس کفش مناسب این ورزشا علاوه بر زیرسازی خوب، کشش خوبی هم نیاز داره.

کفش و بدنسازی

شاید دیگه فکرتون به این داستان قد نمی داد که واسه بدنسازی هم یه جفت کفش خوب می خواین، اما کفش مناسب واسه بدنسازی لازمه. کفش مناسب فشار وارد شده بر زانوها، قوزک و پنجه ها رو کم می کنه، و هنگام برداشتن وزنه ها در حفظ تعادل شما کمک می کنه.

کفش خوب، می تونه به شما کمک کنه تا وضعیت ایستادنتان درست شه، که در اینصورت آسیب پذیری تون هم کاهش پیدا می کنه.

پیدا کردن کفشی مناسب بدنسازی، کمی رقابت برانگیزتره. شاید شمام دلتون نمی خواد که یه کفش ضمخت به پاهاتون بچسبد، پس کفشای مینیمالیست یا کفشایی که حس پابرهنه بودن رو منتقل می کنن ایده آلند. اما اگه نرمی و زیرسازی بیشتری می خواین، شاید باید بدنبال کفشایی باشین که اختصاصا واسه بدنسازی طراحی شدن.

چهار عامل مهم در انتخاب کفش

بدون در نظر داشتن اینکه چه فعالیتی می خواین، در انتخاب یه کفش خوب، چهار عامل تعیین کننده هست:

اندازه: اگه کفشتون کوچیک باشه، انگشتان پاهاتون جمع شده و درد میگیره، و اگه هم براتون بزرگ باشه ثبات و پایداری کافی براتون بوجود نمیاره.

استواری: زیرسازی محکم کفش از مچ و قوزک پاتون پشتیبانی کرده و فشار وارد اومده رو کاهش می کنه.

شکل: شکلی رو پیدا کنین که به طور کامل برابر قوس پای شما باشه، در اینصورت پشتیبانی مناسب و کافی براتون بوجود میاره.

استایل: استایل کفش مورد نظر شما، باید منطبق با استفاده ای باشه که از اون دارین، مثلا کفش بسکتبال واسه بسکتبال و کفشای دو واسه دویدن.

شاید یه جفت کفش ناجور، آسیب ای به شما وارد نکرده باشه، اما مطمئن باشین که آسیب می بینین. شاید امروز به مشکلی بر نخورین، اما تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس منتظرش باشین. با یه جفت کفش مناسب، هنگام ورزش حواس پرتی کمتری دارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *