آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل

0 Comments

بروزرسانی هسته اصلی الگوریتم گوگل

در تاریخ ۱۰ مرداد ۹۷، گوگل اعلام کرد که یه به روزرسانی مهم در هسته اصلی الگوریتم رتبه بندی یافته های ایجاد کرده. این بروزرسانی جدید موجب تغییر جایگاه خیلی از سایتا در عبارات جورواجور شده و پریشونی و گیجی بسیاری واسه مدیران وب سایتا و متخصصین سئو ایجاد کرده.

گوگل هیچ اطلاعات دقیق تری در مورد تاثیر این بروزرسانی و فاکتورهایی که ارزش اونا بیشتر یا کمتر شده اعلام نکرده و تو یه جمله کلی این به روزرسانی رو از راه بلاگ و شبکه های اجتماعی خود به اطلاع عموم رسونده.

این هفته یه بروزرسانی اساسی در هسته اصلی الگوریتم گوگل ایجاد کردیم. همونطور که بارها در طول سال این اتفاق اتفاق می افته. این تغییرات هم جهت با بروزرسانی ماه مارس هستش.

بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل

این اطلاع رسانی کلی موجب ناراحتی خیلی از فعالان این بخش شده و از گوگل درخواست کردن اطلاعات بیشتری در مورد الگوریتم جدید و فاکتورهای موثر بر رتبه بندی یافته های اعلام کنه.

بروزرسانی هسته الگوریتم دقیقا چیه؟

قبل از هرچیز یادمون باشه که گوگل در هر سال صدها بار الگوریتم خود رو به روزرسانی میکنه و به صورت دائمی تلاش میکنه تا رتبه بندی یافته ها رو بهینه تر کنه. خیلی از این به روزرسانیا با نامایی مانند پنگوئن، کبوتر، پاندا، مرغ مگس خوار و … شناخته می شن که هرکدوم بر بخش ای خاص تمرکز دارن.

مثلا الگوریتم پنگوئن با هدف بررسی صحت لینک سازی سایتا و شناسایی اسپمرها در این بخش معرفی شده و وظیفه پاندا شناسایی محتوای تکراری و جریمه سایت هاییه که در این بخش فعالیت میکنن.

ولی بروزرسانی هسته اصلی با همه اینا فرق داره!

میشه گفت بروزرسانی هسته اصلی به معنی ایجاد تغییراتی اساسی در الگوریتم رتبه بندی گوگل و فاکتورهای موثر بر اون هستش. نزدیک به ۲۰۰ عامل جور واجور واسه تعیین جایگاه یه سایت بررسی می شن که خیلی از اونا در بخش مقالات آموزش سئو وبسیما بررسی شده. بروزرسانی هسته شاید به این معنیه که ارزش و تاثیرگذاری این عوامل دچار تغییراتی اساسی شده.

الگوریتمای گوگل همیشه در حال به روزرسانی هستن

تصور کنین که گوگل از بین این ۲۰۰ عامل اصلی، به ۲۰ تای اونا توجه بیشتری داشته باشه و شاید حتی ۱۰ تای اونا دیگه بر رتبه بندی یافته های موثر نباشن. در اینجور شرایطی احتمالات زیادی میشه متصور شد که کار بررسی و اراده کردن رو واسه ما سخت میکنه.

در شرایط ایده آل متخصصین سئو توقع دارن گوگل اطلاعات دقیق تری در مورد تغییرات الگوریتم خود به اونا اعلام کنه. مثلا متن ساختگی زیر میتونست یه اطلاع رسانی منطقی و کاربردی باشه:

در بروزرسانی جدید گوگل ارزش و تاثیر تگ h1 نسبت به گذشته ۲ درصد بالا رفته و سایتایی که از https استفاده میکنن ۱۸ درصد شانس بهبود جایگاه خواهند اشت. حضور کلید واژه در عنوان صفحه تاثیر خود رو به اندازه ۹ درصد از دست داده. در این الگوریتم رفتار کاربران فقط واسه کسائی که به حساب کاربری خود وارد شده باشن بررسی میشه و رفتار کاربران ناشناس بوسیله الگوریتم رنک برین بررسی نمی شن.

اگه گوگل تغییرات خود رو به این شکل اطلاع رسانی میکرد درک اون واسه خیلی از فعالان این بخش راحت بود ولی در شرایط فعلی هر احتمالی هست. ممکنه تاثیر محتوای مهم بیشتر از لینک سازی شده باشه و یا حتی برعکس.

رفتار کاربران بیشتر از همیشه موثر هستش

تغییرات الگوریتمای گوگل در سالای گذشته همیشه تو یه راه مشخص بوده؛ افزایش رضایت کاربران. از نظر گوگل آدمایی که در حال جستجو هستن بهترین داور واسه امتحان کارکرد یه الگوریتم جدید هستن.

گوگل الگوریتمای پیچیده ای واسه امتحان رضایت کاربران از یافته های جستجو و رتبه بندی سایتا داره که به این موتور جستجو کمک میکنه تا از بهبود کارکرد الگوریتمای خود مطمئن شه.

به احتمال زیاد طی چند ماه گذشته گوگل الگوریتمای متنوعی رو تست کرده و تاثیر فاکتورهای جورواجور بر یافته های جستجو رو بالا و پایین کرده. این الگوریتما رو واسه تعداد مشخصی از جستجوها به کاربران نشون داده و رفتار اونا در قبال تغییرات رو بررسی کرده. در مقاله ای دیگه در مورد تاثیر رفتار کاربران بر یافته های جستجو صحبت کردیم.

بروزرسانی جدید نتیجه تست و بررسی شرایط جور واجور و رفتار کاربران در هر الگوریتم بوده. حالا با پایانی شدن پروسه تست و تعیین بهترین الگوریتم اون رو واسه همه کاربران و به صورت عمومی اجرایی کرده.

اگه جایگاه خود رو از دست دادیم چیکار کنیم؟

برخلاف الگوریتمایی شناخته شده مانند پنگوئن و پاندا، تحلیل دلیل از دست رفتن جایگاه شما، کاری خیلی سخت هستش. دلیل از دست رفتن جایگاه ممکنه با دلیل کسب جایگاه بهتر بوسیله رقبا به طور کامل فرق داشته باشه!

مثلا شما به دلیل لینک سازی مشکوک جایگاه خود رو از دست دادین ولی سایت حریف به دلیل به کار گیری عنوان و توضیحات مناسب جایگاه بهتری کسب کرده. در نتیجه تغییر رتبه رو نمیشه براساس یه عامل مشخص تحلیل کرد.

در این شرایط نمیشه به یه راه حل کلی واسه همه سایتا رسید. هر سایتی ممکنه روش هدف دار و راه متفاوتی واسه بازپس گرفتن جایگاه خود داشته باشه. در واقع این الگوریتم جدید؛ سایت شما رو جریمه نکرده بلکه واسه سایت رقبا ارزش و اعتبار بیشتری در نظر گرفته.

زمانیکه الگوریتم جدید تا این اندازه مبهم و نا آشناست بهترین راه حل برگشت به استانداردهای سئو و دوری از روشای سئو کلاه سیاه هستش. مهمترین فاکتورهایی که باید به اونا توجه کنین عبارتند از:

  1. معنی گرایی در تولید محتوا
  2. تولید محتوای اختصاصی و مهم از نظر کاربران
  3. بهینه سازی ساختار کدنویسی سایت و رعایت استانداردهای سئو در طراحی
  4. به کار گیری تصاویر اختصاصی، ویدیو و اینفوگرافیک
  5. بهتر شدن وضعیت لینک سازی خارجی براساس استانداردهای کلاه سفید
  6. و…

اگه شما استانداردهای گوگل واسه امتحان رضایت کاربر رو بشناسین و خوب در سایت و محتوای خود ازش استفاده کنین؛ هر الگوریتم و بروزرسانی جدیدی واسه بهتر شدن جایگاه شما هستش.

صبور باشین، تصمیم احساسی یا هیجانی نگیرید

شاید بشه گفت اولین و مهمترین نکته واسه موفقیت در سئو صبر و حوصله س. اگه با هر تغییر یهویی تصمیمات احساسی و هیجانی بگیرین ممکنه مشکلات جدی تری واسه خود بسازین.

همین دو ماه پیش گوگل اعلام کرد که از این پس به جای ۱۷۰ کاراکتر ۳۲۰ کاراکتر واسه فضای نمایش توضیحات متا در نظر می گیره. سایتای بسیاری با در نظر گرفتن این تغییر نمایش محتوای توضیحات خود رو به روزرسانی کردن. ولی در کمتر از یه ماه گوگل از این تصمیم خود پشیمون شد و چگونگی نمایش یافته ها رو به حالت قبلی بازگرداند.

الگوریتم جدید هم ممکنه واسه همیشه بر نتایج جستجوی گوگل اثر داشته باشه و یا اینکه دچار تغییرات اساسی در آینده ای نزدیک شه. با در نظر گرفتن اینکه تنها چند روز از معرفی اون میگذره اراده کردن با عجله منطقی بنظر نمی رسه.

واسه موفقیت در سئو صبور باشین

پیشنهاد میکنیم طی دو تا چهار هفته آینده تغییری در روند کاری و ساختار سایت خود ایجاد نکنین تا اطلاعات بیشتری از کارکرد و دووم این بروزرسانی جدید جمع آوری شه.

سخن پایانی

ممکنه شما جزو اون دسته سایتایی باشین که با معرفی این بروزرسانی جدید جایگاه بهتری نسبت به گذشته به دست آوردن. این اتفاق به این معنیه که شما در راه درستی قرار گرفتین و باید همین راه رو بهتر از گذشته ادامه بدید.

رسیدن به رتبه یه گوگل پایان کار سئو نیس و رقابت اصلی تازه از اینجا شروع میشه. به محض اینکه رتبه یه رو تصرف میکنین رقبای شما فعالیتای خود رو بهتر و بیشتر از گذشته دنبال میکنن و تلاش میکنن تا جایگاه از دست رفته رو دوباره به دست بیارن.

اگه واسه رسیدن به رتبه ۱ گوگل روزی ۳ ساعت تلاش کردین واسه حفظ اون باید روزانه ۶ ساعت زمان صرف کنین.

بنظر شما این الگوریتم جدید چقدر بر رتبه بندی سایتا موثر بوده؟ شما با رشد یا افت در جایگاه خود مواجه شدین؟ تجربه خود از بروزرسانی جدید رو در بخش نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بذارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *