Mobile First Index چیست؟ چه تاثیری بر سئو در سال ۲۰۱۸ دارد؟

Mobile First Index چیه؟

در تموم طول سال ۲۰۱۷ گوگل تاکید میکرد که به زودی از الگوریتم Mobile First Index خود رونمایی می کنه. آمارها نشون دهنده اون هستش که به صورت میانگین ۵۵ درصد بازدیدکنندگان سایتا از راه موبایل وارد اونا می شن و این درصد در حال رشده.

تو یه توضیح ساده میشه گفت با معرفی الگوریتم Mobile First Index محتوایی که در موبایل نشون داده میشه ملاک اراده کردن گوگل واسه جایگاه شما هستش نه چیزی که در نسخه دسکتاپ صفحه در دسترسه.

55 درصد کاربران با موبایل وارد سایت می شن که الگوریتم Mobile First Index بر اونا اثر میذاره

البته این رشد به این معنی نیس که نسخه دسکتاپ سایت و کاربرانی که از راه لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی جستجو میکنن بی ارزش هستن. هنوزم ۴۴ درصد کاربران در این دسته قرار می گیرن. چیزی که در سئو ۲۰۱۸ تغییر می کنه تمرکز بیشتر گوگل روی موبایل و تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر رتبه بندی یافته هاس.

معرفی الگوریتم Mobile First Index

https://websima.com/Courses/SEO-2018/05-Mobile-First-Index.mp4

این الگوریتم موجب میشه که مدیران وبسایتا یه سوال مهم رو از خود سوال کنن “ سایت من واسه الگوریتم Mobile First آماده س؟ اگه نیس چه کاری باید انجام دهم؟”

قبل اینکه به این سوال مهم جواب بدیم اجازه بدید تا کمی بیشتر در مورد چگونگی ایندکس صفحات بوسیله گوگل و تغییرات اون با الگوریتم جدید صحبت کنیم.

گوگل چیجوری صفحات سایت ما رو ایندکس میکنه؟

معمولا و طی سالهای گذشته گوگل محتوای صفحات شما رو براساس نسخه دکستاپ و تجربه کاربر در اون بررسی میکرد و واسه رتبه بندی سایت شما توجهی به محتوای قرار گرفته در نسخه موبایل نداشت. البته زمانیکه کاربر با موبایل خود جستجو میکنه فاکتورهایی مانند سرعت سایت و ریسپانسیو بودن اون بر جایگاه شما موثر هستن ولی محتوای صفحه براساس نسخه دسکتاپ آزمایش میشه.

در سال ۲۰۱۸ و با معرفی الگوریتم Mobile First Index گوگل رتبه بندی شما رو براساس محتوای ارائه شده در نسخه موبایل آزمایش میکنه. تصویر زیر نمونه ای از نمایش محتوا در دو نسخه دسکتاپ و موبایل یه سایته.

واسه الگوریتم Mobile first index باید محتوای اصلی در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل در دسترس باشه

همونطور که در تصویر مشخصه محتوای ارائه شده در دو نسخه برابر بوده و در نتیجه زمانیکه الگوریم اولویت دهی به نسخه موبایل فعال شه این سایت با تغییر یا افت رتبه مواجه نمیشه. مهمترین دلیل این اتفاق وجود طراحی ریسپانسیو در این سایت و نمایش درست محتوا در موبایله.

در نقطه مقابل تصویر زیر یه سایت رو نشون می ده که محتوای متفاوتی در موبایل و دسکتاپ نمایش می ده. این سایت واسه نمایش نسخه موبایل خود از یه نشانی مشخص /mobi/ استفاده میکنه که محتوا و ساختار به طور کامل متفاوتی با نسخه دسکتاپ اون داره.

الگوریتم موبایل فرست محتوایی که در موبایل مخفی شده باشه رو ندیده میگیره

زمانیکه الگوریتم Mobile First اجرایی شه این سایت شاید با افت جایگاه مواجه می شه چون در نسخه موبایل اون محتوای متنی حذف شده و تاثیر اون بر رتبه بندی سایت از کف میره.

چه وقتی اولویت دهی به نسخه موبایل سایت اجرایی میشه؟

تاریخ و اطلاعات دقیقی از پایانی سازی این پروژه منتشر نشده ولی Barry Schwartz اعلام کرده که وقتی این الگوریتم اجرایی میشه که اونا مطمئن باشن تغییرات زیادی در یافته های جستجو ایجاد نمیکنه و تنها کیفیت رتبه بندی رو بهبود خواهد دهد.

یعنی گوگل در حال تست و بررسی همیشگی الگوریتم Mobile First Indexه و هر زمان که این الگوریتم به کارایی مورد نظر اونا برسه تاثیر اون به همه یافته های جستجو قابل مشاهده هستش. بسیاری فکر می کنند که این الگوریتم در سال ۲۰۱۸ پایانی می شه و مهمترین اتفاق در دنیای سئو و طراحی سایت در این سال هستش.

توییت در مورد الگوریتم MFI و تاثیر اون بر سئو

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که معرفی این الگوریتم بوسیله گوگل یه اتفاق نگران کننده نیس و گوگل بازم در راه بهتر شده های جستجو و پیدا کردن سایتای بهتر واسه کاربران خوده. همونطور که خود گوگل اعلام کرده معرفی الگوریتم Mobile First به شکلی انجام میشه که موجب تغییرات یهویی در رتبه بندی سایتا نشه و کم کم تاثیر خود بر رتبه بندی یافته ها رو نشون میده.

چیزی که میتونه واسه شما نگران کننده باشه نداشتن یه سایت ریسپانسیو یا نسخه موبایل مناسبه که به طور حتم یه ضعف بزرگ در سال ۲۰۱۸ حساب میشه.

۵ نکته کاربردی در آماده سازی سایت واسه الگوریتم Mobile First Index

مهمترین منبع واسه بررسی فاکتورهای موثر در رتبه بندی یافته ها با الگوریتم جدید وبلاگ رسمی خود گوگله. در این وبلاگ نکات مهمی واسه موفقیت با الگوریتم جدید معرفی شده که به بعضی از اونا اشاره میکینم.

۱- ساختار صفحات و کدهای موبایل و دسکتاپ همسان باشه

  • مطمئن شید که نسخه موبایل سایت شما دقیقا همون محتوایی رو ارائه میکنه که در سایت اصلی قابل نمایشه. متن، تصویر و ویدیو که در محتوای صفحه قرار گرفته باید از راه موبایل هم واسه کاربر در دسترس باشه.
  • نشونه گذاریای استاندارد یا همون Schema باید در هر دو نسخه از سایت شما موجود باشن و اگه نشانی دهی مجزایی واسه نسخه موبایل خود دارین باید این نشونه گذاریا در اون هم موجود باشه.
  • اطلاعات Meta شامل عنوان و توضیحات صفحات باید در هر دو نسخه به طور کامل برابر و موجود باشه.
  • سایتایی که محتوای موبایل خود رو در نشانی مجزایی نمایش میدن باید با به کار گیری ویژگیای مانند rel=canonical و rel=alternate رابطه این صفحات رو به گوگل نمایش بدن.
  • اگه محتوای صفحات شما در موبایل و دسکتاپ یه جوره احتیاجی به نگرانی نیس و شما مشکلی با رونمایی از الگوریتم Mobile First Index دارید.

۲- طراحی ریسپانسیو بهتر از داشتن نسخه موبایله

یکی از نکات بسیار مهم در الگوریتم جدید اون هستش که سایتایی که از طراحی ریسپانسیو بهره میبرن شانس بیشتری واسه کسب جایگاه دارن. در مقابل سایتایی که نشانی مجزایی واسه نسخه موبایل خود دارن ممکنه با افت جایگاه در رتبه بندی یافته های مواجه شن.

البته گوگل به روشنی اعلام نکرده که داشتن یه نشانی جدا از هم واسه نسخه موبایل موجب افت جایگاه یا جریمه سایت می شه ولی دلایل نشون می ده که راه درست واسه آینده به کار گیری طراحی سایت ریسپانسیوه. کلیه تغییرات و رهنمودهای گوگل در جهت پیشرفت سایت هاییه که نسخه ریسپانسیو مناسبی واسه کاربران موبایل دارن.

۳- محتوای قرار گرفته در تبا و متون مخفی شده دیگه کم ارزش نیستن

یکی از فاکتورهای موثر بر بررسی محتوای صفحه و تعیین کلید واژه اون به کار گیری امکاناتی مانند Tab و Accordion در نمایش محتوا هستش. گوگل رسما اعلام کرده بود محتوایی که در صفحه نشون داده نمیشه و واسه نمایش اون نیاز به حرکتی از طرف کاربره تاثیر کمتری بر ارزش محتوایی صفحه داره.

خوب می دونیم که گوگل محتوای مخفی شده در صفحه رو دست نداره و همین موضوع میتونه بر جایگاه شما در یافته های تاثیر زیادی داشته باشه. ولی با معرفی الگوریتم Mobile First Index این مشکل به کلی برطرف میشه و این بخشا هم بر تعیین ارزش محتوای صفحه شما موثر هستن.

مهمترین دلیل این تغییر روش هدف دار فضای کم در صفحه نمایش موبایله که طراحان سایت رو مجبور به به کار گیری وسایل اینطور مانند تب و اسلایدر میکنه. این تغییر یه اتفاق مثبته چون به ما اجازه می ده تجربه کاربری و سئو رو همزمان در کنار هم داشته باشیم.

۴- اگه سایت ما موبایل فرندلی نباشه چه اتفاقی می افته؟

اگه هنوز سایت شما نسخه موبایل نداره باید خودتون رو سرزنش کنین. چون کاربران زیادی هستن که روزانه سایت شما رو با موبایل باز میکنن و واسه دسترسی به محتوا مشکلات زیادی دارن. نه فقط با معرفی الگوریتم Mobile First Index با افت رتبه و جایگاه مواجه میشین بلکه نزدیک به ۵۵ درصد از کاربران رو ندیده میگیرین.

این اتفاق یه ضعف مهم واسه سایت شما حساب میشه و همین امروز باید به فکر طراحی سایت جدید یا بهبود نمایش سایت فعلی در موبایل و تبلت باشین.

۵- تاثیر محتوای قرار گرفته در سایدبار و فوتر کم میشه

در خیلی از سایتا بخشایی که مستقیما به محتوای صفحه مربوط نیستن در نسخه موبایل نشون داده نمی شن. مثلا در سایتای خبری نمایش آخرین اخبار یا پربازدیدترینا در سایدبار صفحات مرسومه ولی زمانیکه نسخه موبایل اونا رو بررسی میکنیم اینجور بخشایی در دسترس نیستن.

گوگل با بررسی نسخه موبایل میفهمه که چه اطلاعاتی در صفحه مستقیما به همون صفحه مربوط هستن و چه بخشایی از ارزش و اهمیت کمتری بهره مند هستن. این ویژگی جدید به شما کمک میکنه تا محتوای اختصاصی هر صفحه رو در دیدرس گوگل بذارین و خوب بخشای اضافی رو در نسخه موبایل خود خط بزنین.

سخن پایانی

سئو در سال ۲۰۱۸ سخت تر و سخت تر از گذشته هستش و الگوریتمای گوگل به سطح بالاتری از درک صفحات و بررسی محتوای اونا می رسن.

در راه ارتقای الگوریتمای گوگل همیشه سایتایی که بر تولید محتوای مهم و تجربه کاربری مناسب تاکید داشتن با پیشرفت مواجه می شن و سایتایی که به دنبال روشای فریب گوگل با خرید بک لینک و ارائه محتوای کپی هستن جایگاه خود رو از دست میدن.

تجربه یا نظر خود رو در مورد الگوریتمای جدید و راه انتخابی گوگل در بهتر شده ها با ما به اشتراک بذارین. به نظر شما این تغییرات مثبت هستن یا واسه مدیران وب سایتا مشکل آفرین هستن؟