featured snippet گوگل چیست؟

0 Comments

جواب خاص یا Featured Snippet در گوگل چیه؟

بسیاری مواقع هنگام جستجو در گوگل با یه باکس متنی خاص در بالای یافته های جستجو مواجه میشیم که با ظاهری متفاوت جواب سوال ما رو تو یه پاراگراف نمایش می ده. عموما Featured Snippet هنگام جستجوی عبارات طولانی و با لحنی پرسشی نشون داده میشه که الان موفق نشده ایم نمونه ای از اون به زبون فارسی پیدا کنیم ولی نمونه های خارجی اون بسیار به چیم خورده. واسه اینکه بهتر با معنی Featured Snippet آشنا شیم به راهنمای گوگل واسه معرفی جواب برجسته در گوگل مراجعه کردیم.

زمانیکه شما سوالی رو در باکس جستجوی گوگل مطرح میکنین. ممکنه جواب شما به شکل یه باکس شامل پاسخی برجسته در بالای نتایج جستجوی گوگل نشون داده شه. این باکس شامل توضیحاتی کوتاه در جواب به سوال شما هستش که از یه صفحه اینترنی معتبر دریافت شده. هم اینکه عنوان صفحه، تصویر شاخص و لینک اون هم در این باکس نشون داده می شه. یه باکس Featured Snippet میتونه به شکل زیر باشه.

featured snippet در جستجوی گوگل

جواب featured snippet از کجا برداشت میشه؟

گوگل اعلام کرده که این جواب با الگوریتمایی مشخص از صفحات وب دریافت میشه ولی در بسیاری موارد بنظر میرسه که به شکل دستی و بوسیله آدم تعیین می شن چون عبارتایی در اون به کار میرن که بعضی وقتا در متن اصلی وجود نداره. این باکس به هدف جلب توجه سریع کاربران و جواب گویی سریعتر به سوال اونا طراحی شده و صفحه منبع از بین صفحات برتر در اون کلید واژه تعیین میشه.

میشه از نمایش سایت در باکس جواب برجسته جلوگیری کرد؟

بله، شما می تونین با اضافه کردن یه تگ متا در صفحه خود مانع نمایش اون در باکس جواب برجسته بوسیله گوگل شید! البته این کار خیلی منطقی بنظر نمی رسه ولی اگه جایی به اون احتیاج داشتین کافیه کد زیر رو در هدر سایت خود اضافه کنین.

<meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>

چیجوری صفحه خود رو در باکس featured گوگل بذاریم؟

گوگل اعلام کرده که راه مشخصی وجود نداره. شما نمیتونین گوگل رو مجبور به انتخاب سایت شما و نمایش اون در باکس جواب برجسته کنین مگه با کیفیت بالای محتوای خود و توجه زیاد کاربران به اون. گوگل صفحه ای رو انتخاب میکنه که جواب گوی سوال کاربران در مورد اون معنی یا سوال باشه. مهم نیس که این صفحه اولین نتیجه گوگل در اون عبارت هست یا نه! حتی ممکنه سایت شما رتبه پنجم رو در رتبه بندی گوگل واسه عبارت جستجو شده داشته باشه ولی اونقدر جواب گوی سوال مورد نظر باشه که در این باکس به کاربران نشون داده شه.

شما می تونین با هدف گذاری روی یه سوال عادی و جفت و جور یه محتوای به درد بخور و در رابطه شانس خود رو واسه حضور در Featured Snippet زیاد کنین. دقت کنین که محتوای شما بهتره:

  • به شکل سوال و جواب مطرح شده باشه
  • کوتاه باشه ولی به طور کامل جواب دهنده به سوال مورد نظر باشه
  • از هدینگ، لیست و جدول در اون استفاده شده باشه

بررسی آماری Featured Snippets

تو یه بررسی آماری یه میلیون عبارت جستجو شده و یافته های اونا بررسی شد. این تحقیقات نشون می ده که:

  1. در ۹٫۲۸ درصد جستجوها باکس جواب برجسته نشون داده میشه و در ۷۰ درصد از اونا صفحه پیشنهاد شده رتبه اول در نتایج جستجوی گوگل رو دارا نیس.
  2. ۲۸٫۴ درصد از نمونه های نشون داده شده به صورت Featured Snippet دارای تصویر بودن، ۲۶٫۳ درصد به شکل لیست نشون داده شدن و ۱۷٫۷ درصد از اونا شامل جدول هستن.
  3. هرچقدر تعداد کلمات در عبارت جستجو شده بیشتر باشه شانس نمایش باکس خاص هم بیشتر می شه. ۲۵ درصد حالتایی که این شرایط رو شامل می شن جستجو با عبارات شش کلمه ای بوده.
  4. صفحات انتخاب شده اندازه اشتراک گذاری بیشتر نسبت به متوسط صفحات در وب داشتن. یعنی کاربران بیشتر اونا رو در شبکه های اجتماعی انتشار داده بودن.
  5.  و در آخر عبارتایی که اندازه جستجوی روزانه و ماهانه اونا بیشتره شانس بیشتری واسه نمایش باکس جواب برجسته دارن. شاید دلیل اون هستش که، اطلاعات گوگل از داده های آماری گسترده تری واسه نتیجه گیری بدست آمده.

شمام تا الان نمونه های مشابهی در یافته های جستجوی گوگل دیدین؟ اگه نمونه فارسی از Featured Snippet میشناسین کلید واژه و سایت مربوط به اون رو در بخش نظرات معرفی کنین.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *