Bounce Rate چیست؟

ضریب برگشت یا Bounce Rate چیه؟

ضریب برگشت یا درصد خروج یا اندازه پرش به معنی تعداد کاربرانیه که پس از ورود به سایت شما بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از اون خارج می شن. ضریب برگشت Bounce Rate به اندازه حضور اونا در صفحه شما بستگی نداشته و معیاری واسه امتحان جذابیت سایت شما از دید بازدیدکنندگانه.

تعیین موفقیت یه سایت واسه جذب بازدیدکننده معمولا براساس تعداد بازدیدکننده یکتا در روز سنجیده میشه. در مراحل ابتدایی شروع به کار و در چند ماه اول استناد به این آمار میتونه تا حدی اندازه نفوذ شما در اینترنت و کارکرد بخش بازاریابی رو مورد آزمایش بذاره، ولی در ادامه کار حفظ کاربرانی که به سایت شما وارد می شن و تبدیل اونا به مشتری پایانی اهمیت خاص ای داره.

بررسی ضریب برگشت Bounce Rate سایت به شما نشون می ده که کاربران تا چه حد با محیط سایت رابطه برقرار کرده و تشویق به بازدید صفحات بیشتر می شن.

در عمل ضریب برگشت به عنوان یه عامل منفی شناخته میشه و بالا بودن اون بیان کننده ضعف شما در چگونگی ارائه مطالبه. مهمترین عامل واسه امتحان موفقیت یه سایت تعداد کاربران ثابت اون هستش؛ یعنی آدمایی که هرچند وقت یه بار به اون سر می زنن و بروزرسانی مطالب شما رو پیگیری میکنن.

اگه سایت شما دارای محتواییه که بیشتر افراد تنها یه بار به اون وارد می شن، بررسی ضریب برگشت یا Bounce Rate میتونه ملاک مناسبی واسه موفقیت شما باشه. افزایش تعداد بازدیدکنندگان روزانه اگه با افزایش ضریب برگشت هم همراه باشه در درازمدت نتیجه مثبتی واسه شما به دنبال نخواد داشت.

ضریب برگشت (Bounce Rate) زیاد بیان کننده نبود رضایت کاربران از محیط سایته

ضریب برگشت (Bounce Rate) زیاد بیان کننده نبود رضایت کاربران از محیط سایته

تحلیل ضریب برگشت(Bounce Rate) سایت

با در نظر گرفتن حجم اطلاعاتی که سیستمای آمارگیر قوی در اختیار مدیران سایتا میذارن، نبود بررسی و تحلیل دقیق اونا میتونه موجب پریشونی و گیجی و اشتباه واسه تصمیمای آینده شه. واسه تحلیل ضریب برگشت سایت و اراده کردن درست در مورد مناسب یا ناجور بودن اون باید بازدیدکنندگان رو براساس چگونگی ورود به سایت دسته بندی کرده و هر یک رو جداگونه تحلیل کنیم.

۱. برگشت دهنده های کم ارزش

سایتایی که به جمع آوری فله ای اطلاعات از اینترنت پرداخته و بدون نظارت بر محتوا اون رو در اختیار کاربران قرار میدن به عنوان برگشت دهنده های ناجور شناخته می شن. آدمایی که از این روش به سایت شما وارد می شن خیلی سریع اون رو ترک میکنن، چون عموما انتظار ورود به سایت جدیدی رو نداشتن و یا بدنبال مطلب دیگری بوده و به سایت شما راهنمایی شدن. در میان سایتای ایرونی لینک پد میتونه نمونه مناسبی باشه.

۲. لینک مستقیم به سایت

این جور لینکا معمولا با یه پیام تشویق کننده همراه هستن مانند “پیشنهاد میکنیم از این سایت بازدید کنین” یا “واسه پشتیبانی از ما از سایت زیر دیدن کنین” آدمایی که از این روش به سایت شما وارد می شن به هدف مشخص نیامده و انتظار خیلی از محتوای شما نخواد داشت. این افراد کمی اشتیاق دارن ولی نباید انتظار ضریب برگشت مناسبی از اونا داشته باشین.

۳. Bounce Rate ورودی از موتورهای جستجو

آدمایی که از راه موتور جستجو و با عبارت مشخصی به سایت شما وارد می شن بطور حتم بدنبال موضوع خاصی بوده و به مطالب شما علاقه مند شدن. اگه ضریب برگشت واسه این افراد در سایت شما عدد بالایی باشه، یعنی بیشتر از ۵۰٪ اونا بدون بازدید هیچ صفحه دیگه از سایت شما خارج شن، شما با مشکلی اساسی مواجه هستین و باید در محیط و مطالب سایت خود بازنگری عمیقی داشته باشین. توجه به دو نکته زیر بسیار مهمن:

  • بعضی وقتا گوگل واسه کلمات کلیدی خاصی که به زمینه کاری شما مربوط نیس و یا واسه اون برنامه ریزی خاصی انجام نداده اید جایگاه مناسبی در یافته های جستجوی خود به سایت شما می ده. این عبارات و کلمات رو به درستی شناسایی کرده و از جامعه آماری خود خارج کنین.
  • بررسی ضریب برگشت سایت با در نظر گرفتن ورودی گوگل نیازمند یه آمارگیر قوی و دقیقه، چیزی که خود گوگل به شکل سرویس گوگل آنالیتیکز ارائه کرده و بدیش اینه واسه ایران تحریم شده. البته با به کار گیری پروکسیای تغییر آی پی می تونین از این سرویس استفاده کنین. سرویس گوگل آنالیتیکز اطلاعات جامعی رو درباره سایتتون در اختیار شما قرار داده که می تونین از اون واسه تدوین روش هدف دار انتخاب کلمات کلیدی و سئو خود استفاده کنین.

۴. کاربران ثابت سایت

آدمایی که مرتب به سایت شما سر می زنن و مطالب اون رو دنبال میکنن کاربران ثابت یا مشتریان پروپا قرص شما هستن. از یه طرف شما انتظار بازدید از تعداد صفحات زیادی رو از اونا دارین، ولی از طرف دیگه با در نظر گرفتن مراجعه زیاد ممکنه مطلب جدیدی در سایت پیدا نکنن و بدون این دست اون دست کردن اون رو ترک کنن. بطور مثال آدمایی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت خبردار میشن به سرعت از سایت شما بازدید میکنن ولی احتمال اینکه به صفحات دیگه سایت هم برن کمه، چون همه مطالب رو بروز مطالعه کردن.

نمودار زیر یه مقایسه نسبی میان چهار حالت گفته شده در بالا و انتظار شما از ضریب برگشت هر کدوم رو نمایش می ده.

ضریب برگشت Bounce Rate مورد انتظار براساس نوع ورود کاربران

ضریب برگشت Bounce Rate مورد انتظار براساس نوع ورود کاربران

تموم تلاش خود رو واسه پیدا کردن مشکلات سایت و تشویق بازدیدکنندگان به مشاهده صفحات بیشتر انجام بدین؛ به کار گیری سایدبار و ارائه پربازدید ترین مقالات و یا پرفروش ترین اجناس میتونه گزینه مناسبی واسه اینکار باشه، هم اینکه ایجاد رابطه بین مقالات و معرفی مقالات در رابطه شانس شما رو واسه بازدید بیشتر صفحات افزایش می ده.