الگوها و نمادهای فرش ایرانی بیش از آنکه صرفاً تزئینی باشند، حاوی معانی و پیامهای عمیق فرهنگی، اجتماعی و حتی فلسفی هستند. این طرحها معمولاً از طبیعت، اسطورهها، ادیان و داستانهای عامیانه الهام گرفته شده و به بیان زیباییشناختی و باورهای مردمان سازنده آنها میپردازند. در اینجا به تعدادی از معمولترین نمادها و الگوهای مرسوم در فرشهای ایرانی و معانی آنها میپردازیم:
1. بتهجقه (شاخوبرگ)
یکی از رایجترین الگوها در فرشهای ایرانی است که به شکل انتزاعی از برگها یا قطرات آب در تکرار نامتناهی دیده میشود. نماد بتهجقه اغلب باروری، رشد و زندگی را تصویر میکند.
طرح فرش بتهجقه، که با نامهای دیگری مانند “شاخ و برگ” یا “بته میر” نیز شناخته میشود، یکی از پرکاربردترین و پرمعناترین الگوهای فرشبافی در ایران است. بتهجقه معمولاً به شکلهای انتزاعی و تزیینی از برگها، بهویژه برگ درخت بید معروف است و همانند بسیاری از طرحهای سنتی دیگر، ریشه در طبیعت دارد.
ویژگیهای طرح بتهجقه
– تکرار شکل: طرح بتهجقه را معمولاً میتوان در قسمتهای مختلف یک قالی به صورت تکراری مشاهده کرد. این تکرارپذیری نماد باروری و رشد مداوم طبیعت است.
– نامتقارن بودن: بتهجقهها معمولاً به صورت نامتقارن طراحی میشوند که این خصوصیت به نمایش پویایی و حرکت در طبیعت کمک میکند.
– تزئینات جانبی: این طرح معمولاً با استفاده از انواع تزئینات دیگری از جمله گلها، بوتهها و گیاهان دیگر همراه میشود که هریک میتوانند نمادهای خاص خود را داشته باشند.
معانی و نمادگرایی
– زندگی و بقا: بتهجقه میتواند نمادی از زیست و پویایی طبیعت باشد و بیانگر رشد و بقای زندگی است.
– جاودانگی و ابدیت: فرم در هم تنیده و نامتناهی بتهجقه میتواند نشاندهندهی دورنمای جاودانگی و روند تکراری زندگی باشد.
– نوگرایی و نوزایی: تناسب طبیعی و گسترش بتهجقهها که یکبار دیگر شکوفا میشوند، میتواند نمادی از نوزایی و نو شدن دائم باشد.
این طرح سنتی در سراسر ایران و همچنین در کشورهای دیگر پیرامون ایران بافته میشود و یکی از الگوهای شاخص در صنعت فرشبافی است. بتهجقه به دلیل پیشینهی غنی و انعطافپذیری در طراحی، همچنان یکی از محبوبترین و پایدارترین طرحها برای فرشهای دستباف محسوب میشود.
2. گلها و بوتهها
گلها در فرشها بیشتر برای نمایش زیبایی، پاکی و عشق بهکار میروند. هر گل یا بوته ممکن است نماد خاصی باشد. مثلاً گل رز نمادی از معنویت است و بوته نمودی از جاودانگی.
3. ختایی
این الگو که از فرمهای گلها و بوتههای سبک ختایی الهام گرفته شده و گاهی همراه با پرندگان است، نشاندهنده ارتباط با طبیعت و عشق زمینی است.
طرح ختایی در فرشبافی، که از آن با عناوینی نظیر “طرح چینی” نیز یاد میشود، الگویی است که ریشه در هنرهای دوران سلجوقیان دارد و تحت تأثیر فرهنگ و هنر چینی به وجود آمده است. این طرح معمولاً شامل انواع گلها و بوتههای انتزاعی و گاه گیاهانی با شکلهای خیالانگیز است که با قوسها و خمیدگیهای ظریف و پیچیده، تصاویری از طبیعت را به نمایش میگذارد.
ویژگیهای طرح ختایی
– انتزاع و ایدهآلیسم: طرح ختایی عموماً الگوهای طبیعی را به شکل اغراقآمیز و ایدهآلیزه نشان میدهد.
– پیچیدگی طراحی: ختایی شامل خطوط منحنی و پیچیدهای است که همچون ابر و باد شکل میگیرند و در هم تنیده میشوند.
– تنوع نقوش: گلها، برگها، بوتهها و گاهی پرندگان و حیوانات اساطیری در کنار هم این الگو را تشکیل میدهند تا حسی از جنگلها و باغهای رویایی را خلق کنند.
معانی و نمادگرایی
– الهام از طبیعت: ختایی، مانند بیشتر طرحهای فرش، از طبیعت الهام گرفته و قصد دارد زیباییهای آن را بازتاب دهد.
– تأثیرات فرهنگی: این طرح نشاندهنده تبادل فرهنگی بین ایران و چین است و نقل و انتقالات هنری بین این دو تمدن عظیم را نمایان میسازد.
– پایداری و جاودانگی: طرحهای پیچیده و همیشه جوان ختایی میتوانند نمادی از جاودانگی و تجدید حیات باشد.
– هنر و ظرافت: بهکارگیری این طرحها نیازمند مهارت و دقت فوقالعادهای است که نشان از هنر و ظرافت بالای بافنده دارد.
در فرشهای ایرانی، طرح ختایی نه تنها به دلیل جلوه بصری زیبا و چشمنواز بلکه به خاطر غنای فرهنگی و تاریخی که در خود دارد مورد قدردانی قرار میگیرد. این طرح، همچنان به عنوان یکی از شاخصترین و پیچیدهترین طراحیها در فرشبافی شناخته میشود و در انواع فرشها از جمله فرشهای دستباف و ماشینی به کار میرود.
4. هراتی
الگوی هراتی که معمولاً شامل یک گل در مرکز و چهار برگ یا شاخه اطراف آن است، نماد تعادل و هارمونی زندگی میباشد.
5. ماهیدرهم (ماهی هراتی)
به کار رفتن تصاویر ماهی بیانگر برکت، ثروت و فراوانی است و در فرهنگ ایرانی گاهی به خوششانسی نیز اشاره میکند.
الگوی ماهیدرهم یا ماهی هراتی یکی از طرحهای سنتی و بسیار زیبای فرشبافی در ایران است که با نام “ماهی هرات” نیز شناخته میشود. این طرح بیشتر در فرشهای هراتی که در مناطق غرب افغانستان و شرق ایران بافته میشوند دیده میشود. نام این طرح از شکل ماهیهای کوچکی گرفته شده که به گونهای در هم تنیدهاند و معمولاً درون مثلثها و الماسهای کرکرهای قرار گرفتهاند که در پسزمینه فرش تکرار میشوند.
ویژگیهای طرح ماهیدرهم
– تکرار هندسی: در این طرح، ماهیهای کوچک به شکل هندسی و تکراری روی فرش چیده میشوند که میتوانند نمادی از آب و فراوانی باشند.
– استفاده به عنوان پرکردگی: اغلب در این الگو از ماهیها برای پر کردن فضاهای خالی درون کادرها و زمینههای فرش استفاده میشود.
– تنوع در رنگبندی: این الگو معمولا با استفاده از رنگهای متنوع و گاهی زنده و درخشان به کار میرود تا جلوهای زیبا و جذاب داشته باشد.
معانی و نمادگرایی
– آب و زندگی: ماهیها در فرشهای ایرانی و به خصوص در طرح ماهیدرهم، نماد آب و زندگی هستند. آب به عنوان عنصر حیاتبخش در فرهنگ ایرانی اهمیت ویژهای دارد و نشاندهنده فراوانی و برکت است.
– خوششانسی و رفاه: ماهی همچنین میتواند نشانگر خوششانسی و رفاه باشد، و در بسیاری از فرهنگها به عنوان نشانی از خیر و برکت دیده میشود.
– تحرک و گردش: چیدمان تکرارشونده و گردش مداوم ماهیها در الگوی ماهیدرهم میتواند نمادی از چرخه و تحرک مداوم زندگی باشد.
این طرح سنتی علاوه بر زیبایی بصری و جلوه هنری، بار معنایی عمیقی به فرشها میافزاید و داستانها و باورهای محلی را در قالبی هنری به تصویر میکشد. ماهیدرهم نمونهای از تلفیق نمادگرایی و هنر در صنعت فرشبافی است که در عین حال دستور زبان مشترکی را در بین اقوام و فرهنگهای مختلف ایجاد مینماید.
6. درخت زندگی
نمادی قدیمی که در بسیاری از فرهنگها دیده شده و در فرشهای ایرانی نیز متداول است، درخت زندگی نمایی از رشد، تکامل و اتصال بهایمانات بهشتی است.
7. محراب و ستون
نمادی از مساجد و مکانهای مقدس که معمولاً در فرشهای نمازی کاربرد دارد و نمادی است از عبادت و ارتباط با خداوند.
8. لچک و ترنج
این نوع طراحی معمولاً در وسط فرش قرار دارد و ممکن است نمادی از بهشت و مرکزیت باشد. ‘ترنج’ مرکزی است که حول آن ‘لچکها’ قرار گرفتهاند.
9. حلقهدرحلقه (چینهدرچینه)
این الگو حلقههای همتنیدهای را نشان میدهد که ممکن است نمادی از اتحاد و ابدیت باشند.
10. چهار فصل
تصویری از چهار فصل سال که نمادی از چرخه حیات و تجدید طبیعت است.
این طرحها و نمادها به زیبایی تار و پود فرشهای ایرانی را غنیسازی میکنند و در عین حال، داستانها و باورهای طراحان و بافندگان را منتقل میکنند. با هر بافت، یک داستان باستانی و قصهای نستوری به نسلهای بعدی منتقل شده و در قالبی زیبا به نمایش گذاشته میشود.
منبع : https://mehromahcarpet.com