
منابع تحقیق درمورد تحلیل عاملی تأییدی
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مساله و تبیین موضوع 3
1-3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق 4
1-4- کاربردهای تحقیق 5
1-5- اهداف تحقیق 5
1-6- فرضیههای تحقیق 6
1-7- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش 6
1-8- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 7
1-8-1- مشخصه های محیطی کسب و کار 7
1-8-2- اولویتهای رقابتی 7
1-8-3- ساختار زنجیره تامین 7
1-8-4- عملکرد کسبوکار 8
فصل دوم 9
2-1- مبانی نظری 11
2-1-1- محیط کسب و کار 11
2-1-2- اولویتهای رقابتی 16
2-1-3- طراحی و ساختار سازمانی 20
2-2- تئوری های طراحی سازمان 26
2-3- تئوریهای اقتضایی طراحی سازمان 28
2-4- ساختار زنجیره تامین 30
2-4-1- زنجیره تامین ناب و چابک 34
2-4-2- عملکرد کسب و کار شرکت 40
2-5- پیشینه تحقیق 43
2-5-1- مطالعات داخلی 43
2-5-2- مطالعات خارجی 44
2-6- جمع بندی 46
فصل سوم 48
3-1- روش تحقیق 49
3-2- جامعه آماری 50
3-3- نمونه آماری و روش نمونهگیری 50
3-4- روش گردآوری اطلاعات 50
3-4-1- ابعاد محیط کسب و کار 52
3-4-2- ابعاد اولویتهای رقابتی 52
3-4-3- ابعاد ساختار زنجیره تامین 52
3-4-4- مقیاس ارزیابی عملکرد کسب و کار 53
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه 53
3-5-1- روایی 53
3-5-2- پایایی 54
3-6- روش تجزیه و تحلیل 55
3-6-1- مدلیابی معادلات ساختاری 55
3-6-1- 1- نرم افزار مورد استفاده 56
3-6-1-2- شاخص های برازش در آموس 58
3-6-2- آزمون نرمال بودن داده ها 60
3-6-3- ضریب همبستگی 60
فصل چهارم 61
4-1- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری 62
4-1-1- آمار توصیفی سوالات 69
4-2- آمار استنباطی 70
4-2-1- نتایج بررسی روایی 71
4-2-2- نتایج بررسی پایایی 76
4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش 77
4-3- یافتههای تحقیق 78
4-3-1- مدل معادلات ساختاری 78
4-3-2- تحلیل مدل های ساختاری 80
4-3-3- بررسی فرضیههای اصلی تحقیق 82
فصل پنجم 85
5-1- بحث و نتیجه گیری 86
5-1-1- فرضیه اصلی 87
5-1-2- فرضیه های جانبی 89
5-1-2-1- فرضیه جانبی 1 89
5-1-2-2- فرضیه جانبی 2 89
5-1-2-3- فرضیه جانبی 3 89
5-1-2-4- فرضیه جانبی 4 90
5-1-2-5- فرضیه جانبی 5 90
5-1-2-6- فرضیه جانبی 6 90
5-2- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش 90
5-2-2- پیشنهاد پژوهشی 92
5-3- محدودیت ها 93
منابع ومآخذ 94
منابع فارسی 95
منابع انگلیسی 95
پیوست ها 100
پرسشنامه 101
فهرست جداول
جدول 2- 1- وجوه تمایز بین الگوی سازمانی ارگانیک و مکانیک 27
جدول 2-2- مقایسه زنجیره عرضه ناب و چابک: مشخصات متمایزکننده (میسون جونز و دیگران، 2000) 36
جدول 2-2- مدل تحولی: خلاصه تغییرات در نوع زنجیره عرضه (جانسون، 1993) 39
جدول 4-1- عنوان پاسخدهندگان 63
جدول 4-2- مشخصات کسب و کار پاسخدهندگان 64
جدول 4-3- تعداد مراحل اصلی پردازش و وضعیت یکپارچگی 64
جدول 4-4- فعالیتهای مرتبط با سرویس اصلی 65
جدول 4-5- تعداد کارکنان در شرکت (تعداد و درصد) 65
جدول4-6- عمر فعالیت شرکتهای پاسخدهنده 66
جدول 4-7- موقعیت کلی شرکتها در بازارهای اصلی خود 67
جدول 4-8- تعداد رقبای کاری اصلی 67
جدول 4-9- تعداد تامینکنندگان 68
جدول 4-10- تعداد مشتریان 68
جدول 4-11- آمار توصیفی متغیرهای مشاهده شده 70
جدول 4-12- نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول (CFA) برای گویه های پرسش نامه 72
جدول 4- 14- شاخصهای برازش مدل های تحلیل عاملی تأییدی 76
جدول4-15 – ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای اصلی تحقیق 77
جدول 4-16- میانگین، انحراف معیار و همبستگی متغیرها 78
جدول4-17- شاخصهای برازش مدل نظری تحقیق 80
جدول4-18- خلاصه نتایج آزمون روابط 82
فهرست شکل ها
شکل2-1- تغییر در اولویت های رقابتی تولید(تینگ چی، 2006) 18
شکل 2-2- ساختار مکانیکی در مقابل ساختار ارگانیکی (تایچی، 1997) 23
شکل 2-3- مقایسه رویکردهای ناب و چابک در شرایط عدم قطعیت(تینگ چی، 2009) 37
شکل 2-4- بررسی تفاوت های ساختاری زنجیره تامین چابک و ناب (کریستوفر، 1998) 40
شکل 2-5 – مدل تئوری پژوهش با اقتباس از مدل تینگ چی و همکاران (2009) 47
شکل 4-1- عنوان پاسخدهندگان 63
شکل4-2- عمر فعالیت شرکتهای پاسخدهنده 66
شکل 4-3- مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول تحقیق 71
شکل 4-4 مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد بالا 79
شکل 4-5- مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد پایین 79
1-1- مقدمه
در طول چهل سال گذشته، ماهیت محیط کسب و کار با ترکیبی از تغییرات الگوی تقاضا، تغییرات تکنولوژی و جهانی شدن، دچار دگرگونی شدهاست. امروزه نیازهای بازار، ناپایدار و پراکنده شدهاست و مانند گذشته نمیتوان مشتریان را بهراحتی طبقهبندی کرد. آنها تقاضای ارزش بالاتر، تنوع بیشتر، خدمات بهبود یافته در زمان کمتر و شتاب در نوآوری محصول را دارند (خیمتریکس، 2004). دیکن(2003) بیان میدارد از دهه 80 میلادی، شتاب گرفتن پیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات، و فنآوریهای حمل و نقل، به همراه توجه به ایده بازار آزاد، موجب آشفتگی تدریجی محیط کسب و کار بهدلیل افزایش تنوع، سرعت تغیرات غیر قابل پیش بینی، پیچیدگی و فشار رقابتی شد (تینگ چی، کیلداف و گراگیا، 2009).
پپیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات و انتقال تکنولوژی به همراه تفکر بازار آزاد، باعث تحرک جغرافیایی خدمات و محصولات شدهاست (دیکن، 2003). همراه با آزاد شدن تجارت جهانی و بازارهای مالی، اقتصاد جهانی به هم پیوسته رو به فزونی پدیدار گشت و مرزهای بازار تعریف مجدد شد، به طوری که حرکت به سمت برون سپاری از نتایج بهوجود آمدن زنجیره تامین جهانی بوده است. پدیدار شدن رقابت در عرصه جهانی باعث بهوجود آمدن نوآوری تولید و چرخه عمر کمتر محصولات شده است.
با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سالهای اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین، بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره با روشهای جدید درحال انجام است. این دیدگاه که موفقیت یا شکست یک سازمان، در نهایت توسط زنجیره تامین آن مشخص میشود، بطور گستردهای مورد پذیرش قرار گرفتهاست (برای نمونه، چوپرا و میندل، 2001؛ لمبرت و کوپر، 2000؛ میسون-جونز، نیلور و تاویل، 2000). امروزه اکثر شرکتهای موفق نگاهشان به سمت طراحی زنجیره تامین مناسبی است که با استراتژی های رقابتی و محیط کسبوکار ایشان تطابق داشتهباشد، و این موضوع یکی از استراتژیهای مهم در دستیابی به جایگاه رقابتی پایا در بازار کاملاً رقابتی جهانی میباشد (فردندال و هیل، 2001؛ سیمچی-لوی و دیگران، 2003).
در فصل حاضر کلیات پژوهش ارائه شده است. در فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش آمده است. در فصل سوم روش شناسی پژوهش تبیین شده است و در فصل چهار به بیان یافتههای این پژوهش پرداخته شده است. در نهایت، نتیجه گیری و پیشنهادات منتج از این پژوهش در فصل پنج ارائه شده است.
1-2- بیان مساله و تبیین موضوع
هندفیلد و نیکولز (1999) بیان میکنند با توجه به چالشهای روز افزون در محیط رقابتی، آشکار است که شرکتهای موفق نه تنها بایستی بهتر از رقبای خود فعالیت نمایند، بلکه میبایست بهطور مداوم خود را با تغییرات وفق دهند (به نقل از تینگ چی و همکاران، 2009). در مواجهه با تغییرات اگر سازمان آمادگی لازم را برای پذیرش تغییرات از درون خود نداشتهباشد و در مقابل آن مقاومت نشاندهد، لاجرم به سمت نابودی خواهدرفت. باید اذعان داشت که پیچیدگی پدیده تغییر از آن جهت است که فرآیندی دینامیک بوده و از تعامل متقابل عوامل مختلف بهوجود میآید، و تمامی این عوامل و متغیرهای آن در رابطه علت و معلولی با یکدیگر، ساز و کاری بهوجود میآورند که درک و تحلیل آن را مشکل میسازد. از این رو تشخیص جهت مناسب تغییر، دشوار میگردد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت 77u.ir مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان
در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند
سازمانها تا زمانی که برای بقاء تلاش میکنند و خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی میدانند، باید اصل بهبود مستمر را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند. این اصل حاصل نمیشود، مگراینکه زمینه دستیابی به آن با بهبود مدیریت عملکرد امکانپذیر شود. این بهبود را میتوان با گرفتن بازخورد لازم از محیط درونی و پیرامونی، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای سازمان، مسئولیتپذیری و جلب رضایت مشتری و با ایجاد و بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی متناسب، ایجاد کرد. لذا گرفتن بازخورد مناسب و به موقع از محیط پرتلاطم کسب و کار برای بهبود عملکرد شرکتها امری ضروری میباشد. محیط کسب و کار متشکل از هزاران نیرویی که در کوتاه مدت، فراتر از کنترل مدیریت است بوده و در نتیجه تهدید و همچنین فرصتهایی را برای شرکتها ایجاد میکند. بنابراین در انتخاب استراتژی های شرکت، از جمله انتخاب اولویتهای رقابتی، محیط نقش تعیین کنندهای دارد. همچنین امروزه اکثر شرکتهای موفق نگاهشان به سمت طراحی زنجیره تامین مناسبی است که با استراتژی های رقابتی و محیط کسبوکار ایشان تطابق داشتهباشد و این موضوع یکی از استراتژیهای مهم در دستیابی به جایگاه رقابتی پایا در بازار کاملاً رقابتی جهانی میباشد.
تغییرات برای هر شرکتی منحصر به فرد میباشد و شرکتها بایستی با توجه به این تغییرات منحصر به فرد، خود را با آن سازگار نمایند. جهت سازگار شدن با محیط، شرکتها مجبور به پذیرش ملاحظاتی در اتخاذ استراتژیها و ساختارهای درونی و بیرونی خود میباشند.از آنجا که تعداد شرکتهای قطعه ساز شهرکهای صنعتی استان سمنان قابل توجه میباشد، و از آنجا که ورود بی سابقه رقبای خارجی به این صنعت، رقابت را بیش از پیش شدیدتر کرده است طوری که تعدادی از این شرکت ها طبق آمار شرکت شهرک های صنعتی مجبور به تعطیلی شده اند، گرفتن بازخور از محیط و همسویی استراتژیک، میتواند عملکرد این شرکت ها را بهبود داده تا بتوانند برای خود مزیت رقابتی ایجاد کرده و به بقای خود ادامه دهند. بنابر این پژوهش در صدد آن است که تا با بررسی اثر مشخصه های محیطی کسب و کار؛ که تغییرات مداوم و رو به فزونی محیط جزئی از آن میباشد؛ بر ساختار ها؛ همانند ساختار زنجیره تامین؛ و استراتژی هایی که توسط شرکت ها انتخاب میشوند؛ همچون انتخاب اولویت های رقابتی؛ نشان دهد اگر این مولفه ها با یکدیگر رابطه داشته باشند و همسو باشند، عملکرد کسب و کار شرکت در سطح بالاتری خواهد بود و باعث بقای شرکتها خواهد شد. بعبارتی استفاده از استراتژی های شرکت های موفق و حتی مشابه دیگر، نمیتواند شرط لازم و کافی برای عملکرد بالا باشد بلکه انتخاب استراتژی های شرکت بایستی با توجه به خصیصه های محیطی همان شرکت صورت پذیرد.
1-3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
در دو دهه 60 و 70 میلادی، سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش میکردند تا با استانداردسازی و بهبود فرآیندهای داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیشنیاز دستیابی به خواستههای بازار و درنتیجه کسب سهم بیشتری از بازار است. به همین دلیل سازمانها تمام تلاش خود را بر افزایش کارایی معطوف میکردند. در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، سازمانها به طور فزایندهای به افزایش انعطاف پذیری در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقهمند شدند. در دهه 90 میلادی، به همراه بهبود در فرآیندهای تولید و بهکارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار، تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطافپذیری در تواناییهای شرکت کافی نیست؛ بلکه تامینکنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند، و توزیعکنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاستهای توسعه بازار تولیدکننده داشته باشند. با چنین نگرشی، رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آن، پا به عرصه وجود نهاد.
در سالهای گذشته مطالعات بسیاری روی همترازی بین ساختار زنجیره تامین و دیگر عوامل کلیدی، چه بهصورت مفهومی و چه بهصورت تجربی صورت گرفتهاست. قسمت عمده تحقیقات انجام شده پیرامون مدیریت زنجیره تامین، در خصوص عملیات خردهفروشی (برای نمونه، آبرناتی و دیگران، 1999؛ گراگیا و دیگران، 2001؛ هانتر و دیگران، 2002؛ کو، کینکید و براون، 2000)، استفاده از فناوریهای نوآورانه همانند فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک، مهندسی مجدد فرآیندها جهت افزایش سرعت و انعطاف زنجیره تامین (برای نمونه، بویر و مک درموت، 1999؛ فیشر، 1997؛ جوشی، کاتوریا و پورث، 2003) و سیستم پشتیبانی تصمیمگیری همانند شبیهساز تخصیص منابع و منطق فازی که قابلیت زنجیره تامین در تخصیص منابع را مدل نمودهاند (برای نمونه، آلتینوز، کیلداف و وینچستر، 2001) بودهاست. ضمنا تحقیقاتی نیز برای بیان رابطه بین ساختار سازمانی و محیط سازمان انجام شدهاست (برای نمونه، دس و برد، 1984؛ مینتزبرگ، 1979؛ رابینز و دیکنزو، 2004؛ اسمیت و ریس، 1999). هرچند پشتیبانی تئوری از مدل ارتباطی مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد کسبوکار شرکت انجام شده است، اما تحقیقی با بررسی جامع همه عوا
مل ذکر شده و نیز بررسی تجربی آن انجام نشدهاست؛ و این یک شکاف در تحقیقات صورت گرفته میباشد.
بنابراین پژوهش حاضر درصدد آن است تا با بررسی همه این عوامل در کنار یکدیگر، این شکاف را پر نماید. باتوجه به افزایش تغییرات محیطی در سالهای گذشته و تعطیلی تعدادی از شرکتهای جامعه مورد مطالعه به دلیل عدم توجه به محیط کسب و کار و نیاز مشتریان به مقولههایی مانند کیفیت و هزینه در زمان کمتر، شرکتهای قطعه ساز خودرو در شرکت شهرکهای صنعتی سمنان جهت حفظ بقا و داشتن عملکرد بهتر نسبت به رقبای خود باید با یکسو کردن محیط کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین (همسویی استراتژیک) به عملکرد بهتری دست یابند.
1-4- کاربردهای تحقیق
نتایج و یافتههای این پژوهش هم در شرکتهای تولیدی و هم در سازمانها میتواند کاربرد داشتهباشد. با شناخت اینکه همترازی بین مشخصه های محیطی کسبوکار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین در عملکرد تاثیر دارد، شرکتها به سوی انتخاب ساختار زنجیره تامین و اولویتهای رقابتی خود با توجه به محیط کسبوکار منحصر به فردشان میروند تا هم بتوانند در محیط رقابتی بقا داشته باشند و هم عملکردشان را بهبود بخشند.
1-5- اهداف تحقیق
هدف اصلی:
بررسی رابطه بین همسویی مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسبوکار.
اهداف جانبی:
بررسی تاثیر مشخصه های محیطی کسب و کار شرکتهای قطعه ساز خودروی استان سمنان بر عملکرد آنها.
بررسی تاثیر مشخصه های محیطی کسب و کار شرکتهای قطعه ساز خودروی استان سمنان بر اولویت های رقابتی اتخاذ شده توسط آنها.
بررسی تاثیر مشخصه های محیطی کسب و کار شرکتهای قطعه ساز خودروی استان سمنان بر ساختار زنجیره تأمین آنها.
بررسی تاثیر انتخاب اولویتهای رقابتی بر ساختار زنجیره تامین، در شرکتهای قطعه ساز خودروی استان سمنان.
بررسی تاثیر انتخاب اولویتهای رقابتی بر عملکرد، در شرکتهای قطعه ساز خودروی استان سمنان.
بررسی تاثیر ساختار زنجیره تأمین بر عملکرد شرکتهای قطعه ساز خودروی استان سمنان
1-6- فرضیههای تحقیق
فرضیه اصلی:
همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویتهای
دیدگاهتان را بنویسید