۶ گام عملی برای بهبود مستمر برند شما

0 Comments

بهبود دائمی برند شما مسئله ای خیلی با اهمیته که توجه کافی به اون موفقیت تجارت شما رو تضمین می کنه. در این مقاله به ۶ قدم مهم واسه بهبود بخشیدن به برند می پردازیم.

روند بهبود دائمی برند (CBI)، یه متدولوژی آسونه که هر شرکت متعهدی می تونه واسه بهبود وجود برندمحور کار و کاسبی خود و هم سو شدن با کارکرد تعهدات برند خود از اون پیروی کنه. مراحل شش گانه اون عبارتند از:

۱٫ شناسایی همه مشکلات، مسائل و نگرانیا.

مشکلات

۲٫ انتخاب موضوع مناسب از دریای ایده ها.
۳٫ انتخاب یه کارساز واسه تیم بهبود دائمی برند.
۴٫ گردهم بیاری تیم بهبود دائمی برند.
۵٫ اجرای راه حل.

راه حل

۶٫ شروع دوباره.

قدم ۱. شناسایی همه مشکلات، مسائل و نگرانیا.

یکی از رقابت برانگیزترین بخشای بهبود دائمی برند، تعیین مسائل، مشکلات و نگرانیا و زمان رسیدگی به اوناس.
واسه شروع به راهی واسه شناسایی اکثریت مسائل (کوچیک و بزرگ) در کل سازمان خود نیاز دارین. آسونترین راه انجام این کار، اعلام یه فراخوان واسه اعضای شرکته تا با به کار گیری یه فرم اینترنتی پنهونی، مشکلاتی که نیاز به رسیدگی دارن رو بگن. پس از دریافت گزارشات، مشکلات باید به یکی از این پنج طبقه تخصیص داده شن:
۱٫ تجربه مشتری
۲٫ تعهدات مدیریتی
۳٫ تعامل کارکنان
۴٫ پروسها، روش ها، سیستما و استانداردها
۵٫ زیرساخت سازمانی

قدم ۲: انتخاب موضوع مناسب از دریای ایده ها

معمولا اراده کردن پایانی واسه تعیین مشکل خاصی که تیم بهبود دائمی برند روی اون کار می کنه، رو دوش مدیریته. با این وجود، ایجاد یه تیم گزینشگر واسه آزمایش ایده ها و پیشنهاد مشکلاتی که احساس می شه باعث بیشترین گسستگی در تعهدات برند می شن هم می تونه مناسب باشه.

اراده کردن

اینجا منظور از تیم واسه سازمانه و اگه یه شرکت کوچیک مثل مدیر وب هستین می تونین واسه این موضوع یه نفر رو در نظر بگیرین تا بررسیای لازم رو بکنه، تیم گزینشگر هم معمولا در شرکتای کوچیک مدیر عامله که به تنهایی تصمیم می گیرین، اما اگه شرکت شما تیم مدیریتی داره بهتره با مدیران همه بخشا در این مورد صحبت کنین.

یه پیشنهاد: با مسائل کوچیک شروع کنین و کم کم پیش برید. اولین مشکلاتی که انتخاب می کنین باید تقریبا ساده باشن. شروع کار با موفقیت به شما نیرو و انگیزه میده و عزم شما رو واسه حل مشکلات سخت تر در آینده راسخ تر می سازه.

مشکلات بزرگ خیلی راحت و در زمان کوتاه حل نمی شن پس بهتره اول مسایل کوچیک رو حل کنین و بعد قدم به قدم پیش برید.

اگه می خواین بدونین چه عواملی باعث از بین رفتن ایده های خوب می شن، مقاله ۶ دلیل از بین رفتن ایده های خوب و روشای جلوگیری از اونو بخونین.

ایده

قدم ۳: انتخاب یه کارساز واسه تیم بهبود دائمی برند

بعد از انتخاب موضوع و قبل از انتخاب یه فرد یا گروه رسمی واسه بهبود دائمی برند، یه نفر باید واسه پیگری این روند انتخاب شه. کار این فرد هدایت گروه در طول روند حل موضوع، تشویق مشارکت همه اعضای گروه و جذب منابع خارجی واسه آگاهی بیشتر نسبت به موضوع س. کار این فرد پیشنهاد نظرات شخصی خود درباره دلایل یا راه حلای موضوع نیس. به خاطر همین لزومی نداره که این فرد رابطه عملی و کنشی با موضوع داشته باشه.

ویژگیایی وجود دارن که تاثیرگذاری این فرد مسئول رو زیاد می کنن:
•    مورد احترام همکاران، کارکنان و مدیر قرارداشتن
•    قبول کردن بازخورد از بقیه درباره موارد موثر و موارد غیرموثر
•    داشتن مهارتای رابطه بین فردی قوی
•    توانایی کنارگذاشتن دیدگاه شخصی خود درباره موضوع
•   آشنایی با روشای حل موضوعی که شرکت تصمیم گرفته از اونا استفاده کنه

قدم ۴: گردهم بیاری اطلاعات و پیدا کردن راه حل

هر فرد شرکت کننده در روند بهبود برند باید ارتباطی عملی و مستقیم با موضوع مورد بحث داشته باشه. گروه یا فرد انتخاب شده واسه این موضوع با راهنمایی عینی و خالی از نظرات شخصی با مدیریت هم اندیشی کرده و دلایل ریشه ای موضوع رو مورد آزمایش قرار میده و راه حلای قابل اجرا رو شناسایی کرده، مورد تحقیق و بررسی قرار داده و پیشنهاد میده. معمولا هر گروه در سازمانهای بزرگ بین ۶ تا ۱۰ عضو داره که به مدت شش تا هشت هفته به صورت گروهی کار کرده و پس از پیدا کردن و ارائه راه حل به مدیریت منحل می شه. اما همه این موارد می تونه حتی به وسیله یه فرد هم در شرکتای کوچیک انجام شه.

قدم ۵: اجرای راه حل

تیم یا فرد مسئول بهبود دائمی برند بیشتر مسئول رسیدن به راه حلیه که در سازمان توانایی اجرا داشته باشه. بخشی از روند رسمی حل موضوع شامل تعیین این موارده:
•    کی یا کسائی تحت تاثیر این راه حل قرار می گیرن؟
•    سهولت نسبی اجرا این راه حل چیجوریه؟
•     نیاز به صرف هزینه های زیادی داره؟
•     این راه حل موضوع دیگه ای رو به وجود نمی آورد؟
•     با راه حل دیگری که از پیش در حال اجراست منافاتی نداره؟

از اونجایی که این یه روند بسیار جامعه، معمولا راه حل پیشنهادی به وسیله مدیریت موردقبول قرار میگیره. در جواب به این سوال که کی مسئول اجرای راه حله میشه گفت که این به وجود راه حل و شرکت بستگی داره. در بعضی موارد، تیم یا فرد مسئول بهبود دائمی برند به مرحله اجرا هم ورود پیدا می کنه، اما در بیشتر موارد این کار به یه گروه سوم سپرده می شه که مسئول به ثمر رسوندن راه حل میشه.

قدم ۶: شروع دوباره

Kaizen کلمه ای ژاپنی به معنی بهبود مستمره و در اصل اینطوری تعریف می شه: “یه تلاش همیشگی واسه بهبود اجناس، خدمات یا پروسها. این تلاشا رو میشه با هدف بهبود «کم کم» در طول زمان یا بهبود «یهویی» همه بخشا به طور همزمان انجام داد.”
وجود روند بهبود دائمی برند، همونطور که از اسمش برمیاد، همیشگی و مستمره. اگه راه بهبود دائمی برند رو دنبال کنین به جایی می رسین که خیلی از مسائل اصلی روبروی شرکت خود رو حل کردین. با این حال، بروز مشکلاتی که نیاز به رسیدگی و ارائه راه حل دارن جزئی از وجود کاره. روند همسوسازی تعهدات برندتون با روش کارکرد سازمان شما هیچوقت پایانی نداره. با به کار گیری روند بهبود دائمی برند، اطمینان حاصل می کنین – چه حالا و چه در آینده سازمانی برندمحور به وجود میارید.

کلام آخر:

بهبود دائمی برند واسه هر کسب وکاری یه موضوع واجب و لازم تلقی می شه و هیچوقت نباید از اون دست برداشت، با سیستم سازی و پیدا کردن مشکلات به صورت روزمره و بهبود دائمی اونا می تونین بعد از یه مدت به یه کار و کاسبی به طور کامل منظم دست پیدا کنین.

ما در مدیر وب و آرمانیک در اول کار هیچوقت نمی دونستیم چه کاری به چه طریقی باید انجام شه و همه کارا با هم تداخل داشتن، پروژه ها به موقع نمی رسید و مشتریان راضی ما کم بودن اما همین روند که در بالا توضیح داده شد رو اجرا کردیم! فردی رو مسئول پیگیری مشکلات کردیم و به طور دائمی از کارکنان شرکت بازخورد می گرفتیم و روشای پیشنهادی فرد مسئول در مورد حل همه مسائل رو اجرا می کردیم.

بعد از گذشت ۶ ماه به یه روند مشخص رسیدیم و تونستیم تا همین امروز بطور دائمی این روند رو پیشرفت بدیم، حالا هم به طور دائمی هروقت مشکلی پیش میاد دوباره همین ۶ قدم رو اجرایی می کنیم و راه حل جدید رو در روند کار شرکت می گنجانیم.

مشکلی

اگه شمام صاحب کار و کاسبی هستین و تجربه مشابهی دارین در بخش نظرات اونو با ما و بقیه به اشتراک بذارین.

۶ قدم  عملی واسه بهبود دائمی برند شما