گفتگو با دستیار جوان وزیر: پهنای باند ارائه شده به پیام‌رسان‌های بومی بیشتر از تلگرام است

0 Comments

پیام رسان سروش به تازگی ثبت نام ۱۰ میلیون کاربر در پلتفرم خود رو جشن گرفته و پیش از این هم مدیرعامل اون عنوان کرده بود که این پلتفرم قادر به پاسخگویی به نیاز ۲۰ میلیون کاربر است. اما در روزای گذشته سروش با بعضی مشکلات رو به رو شده بود.

«سیدمیثم سیدصالحی»، مدیرعامل این پیام رسان با وجود مشکلات مقطعی در سروش، نبود رضایت از پشتیبانی دولت در قبال این پیام رسان رو مطرح کرده و به تازگی در توییتر نوشته است: «مشکل فعلی پهنای باند نیس. اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و هم اختصاص کانال مستقیم اس ام اس، موارد زیرساختی حیاتی است که در اختیار سروش نیس

جدا از بازخورد گسترده کاربران شبکه های اجتماعی به همین اعلام نظر مبنی بر زیاده خواهی سروش، «مجتبی جوانبخت» رییس شورای دستیاران جوون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به این درخواست ها عکس العمل نشون داد و در توییتر نوشت: «موظف به تامین زیرساختهای مورد تایید در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستیم نه هر چیزی که نیاز دارین. هیچ کسب و کاری نباید منتظر تحویل هر چیزی که خواسته است از سمت دولت باشه

اما مصوبات شورای عالی فضای مجازی چه می می گن؟ جوانبخت، دستیار جوون وزیر ارتباطات در گفتگو با سایت ما به که در خرداد سال گذشته پایانی شده اشاره می کنه و می گوید:

«این مصوبات واسه پشتیبانی از پیام رسان های داخلی، یه سری وظایف واسه بخش های جور واجور حاکمیت تعیین کرده است؛ صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی و قوه قضاییه هر کدوم وظایفی دارن تا پشتیبانی از پیام رسان های بومی انجام شه. به وزارت ارتباطات چند وظیفه محول شده است از جمله به دست کم رسوندن هزینه های در رابطه با مصرف پهنای باند، وام ۵ میلیاردی از محل درآمدهای وزارت ارتباطات و کمک به تامین زیرساخت های شبکه ای

 

جوانبخت خبر می دهد که وزارت ارتباطات وظایف خود رو به شکل مناسبی انجام داده است: «پلتفرم پیام رسان های بومی از نظر معماری، پیشرفت سخت افزار و پیشرفت کارکرد نرم افزاری نیاز به بهبود داره تا خدمات بهتری رو در اختیار کاربران بذارن. بعید است که پیام رسان ها از وظایف قانونی ما و هم اینکه کارایی که تا کنون انجام گرفته بی خبر باشن

دستیار جوون وزیر ارتباطات در خصوص پهنای باند پیام رسان های بومی می گوید: «در حال حاضر پهنای باندی که در اختیار پیام رسان های داخلی است، به مراتب بیشتر از پهنای باندی است که در اختیار تلگرام بود. دوستان می می گن اون چیزی که به تلگرام دادین به ما هم بدین؛ در حال حاضر پیام رسان های بومی چند برابر بیشتر امکان بهره ورداری از زیرساخت ها رو دارن اما از این زیرساخت به طور کامل استفاده نمی شه و درصد زیادی از اون هنوز بلااستفاده است

به عقیده جوانبخت، بحث «کیفیت خدمات» و «اعتماد عمومی» باعث شده است تا جذب کاربر در پیام رسان های بومی در حد انتظار نباشه:

«در بحث اعتماد عمومی، فقطً خود پیام رسان ها مقصر نیستن اما حقیقت این است که مردم هنوز اون اعتماد لازم رو به اونا ندارن. اجزای جور واجور حاکمیت در خصوص حفاظت از داده ها و رعایت حریم خصوصی باید اقدامات اساسی انجام بدن؛ حالا خوبیش اینه با فتوای مقام معظم رهبری، راه مشخص شد که بخش باید به چه سمت و سویی پیش رود اما هنوز اقدامات جای کار داره. اگه بدون توجه به نظر مردم پیش بریم و احساس کنیم با صرف دستورات حاکمیتی کار رو جلو ببریم، به نظر من داریم راه رو اشتباه می رویم

دستیار جوون وزیر ارتباطات، راه درست حرکت رو در پیشرفت خدمات، افزایش کیفیت و سرعت سرویس دهی و هم اینکه بازسازی اعتماد عمومی پیام رسان های داخلی می بیند تا این پلتفرم ها بتونن به وظایف تعیین شده خود در جهت سرویس دهی به مردم عمل کنن. 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *