چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم

اگه می خواید در سال ۲۰۱۸ سئو سایت خود رو تقویت کنین و جایگاه بهتری نسبت به رقبا به دست بیارین باید به CTR یا اندازه کلیک کاربران در یافته های جستجوی گوگل توجه خاصی داشته باشین. در سری آموزشی تکنیکای سئو ۲۰۱۸ به الگوریتم RankBrain و تاثیر اون بر سئو اشاره کردیم که نشون دهنده تاثیر اندازه کلیک بر رتبه بندی یافته های گوگله. در این مقاله تلاش میکنیم اول بدونیم CTR چیه و پس از اون تکنیکای افزایش اندازه کلیک رو به شما آموزش می دیم.

CTR چیه؟

قبل از تعریف دقیق تر باید بدونیم CTR مخفف چیه. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده که نزدیک ترین ترجمه در زبون فارسی واسه اون میشه اندازه کلیک.

زمانیکه یه کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکنه یافته های مختلفی رو مشاهده میکنه. با مشاهده لیست یافته های تصمیم میگیره که روی کدوم یکی از اونا کلیک کنه. اندازه کلیک در واقع درصدی از کاربرانه که در یافته های جستجو روی لینک سایت شما کلیک میکنن.

تعداد کلیک کاربران روی سایت شما تقسیم بر تعداد نمایش صفحه شما به کاربران (impression) رو CTR می گیم.

مقدار CTR واسه هر کلمه کلید و هر صفحه فرق داره. مثلا ممکنه CTR شما واسه عبارت آموزش سئو ۱۰ درصد باشه ولی واسه عبارت آموزش سئو حرفه ای ۱۸ درصد باشه و هر دو عبارت به یه صفحه از سایت منتهی شن. هم اینکه یه عدد CTR متوسط واسه هر صفحه از سایت شما محاسبه میشه که میانگین CTR تموم کلماتیه که با جستجوی اونا صفحه شما در یافته های جستجو نشون داده میشه.

آموزش ویدئویی: CTR چیه و چه کاربردی داره؟

https://websima.com/Courses/SEO-2018/02-CTR.mp4

زمانیکه یه کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکنه یافته های مختلفی رو مشاهده میکنه. با مشاهده لیست یافته های تصمیم میگیره که روی کدوم یکی از اونا کلیک کنه. اندازه کلیک در واقع درصدی از کاربرانه که در یافته های جستجو روی لینک سایت شما کلیک میکنن.

Impression چیه؟

Impression به معنی حضور شما در یافته های جستجوئه. هر زمان که یه کاربر عبارتی رو در گوگل جستجو میکنه واسه تموم یافته های موجود در صفحه یه Impression ثبت میشه. حتی اگه شما در باکسای خاص مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشین یه impression واسه شما دید میشه.

اگه شما در انتهای صفحه دوم یافته های جستجوی گوگل باشین ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکنه واسه شما Impression ثبت نمیشه ولی اگه کاربر وارد صفحه دوم شه حتی اگه تا پایین صفحه اسکرول نکنه که نتیجه شما رو مشاهده کنه واسه شما impression دید میشه.

CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل

به صورت میانگین هر رتبه در یافته های جستجوی گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران رو به خود اختصاص می ده. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یه گوگله که الان در دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصده. دقت کنین که این یه عدد متوسط جهانیه یعنی واسه تموم عبارات و سایتا. در نتیجه ممکنه شما رتبه یه گوگل باشین ولی CTR شما بیشتر از ۸۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد باشه.

موبایل

نمودار زیر عدد متوسط CTR واسه رتبه بندی یافته های جستجوی گوگل رو در نوامبر ۲۰۱۷ و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش می ده. همونطور که در نمودار مشخصه رتبه ۱ گوگل همه با هم به اندازه رتبه های ۲،۳، ۴ و ۵ بازدیدکننده جذب میکنه و همین امر اهمیت کسب رتبه یه گوگل رو نمایش می ده.

چیجوری اندازه کلیک و CTR خود رو افزایش بدیم

زمانیکه کاربر  لینک سایت شما رو در یافته های جستجو مشاهده میکنه، زمان کوتاهی واسه اراده کردن در مورد اینکه این سایت متناسب با نیاز اون هست یا نه صرف میکنه و تصمیم میگیره که روی اون کلیک کنه یا نه. واسه اینکه در این زمان کوتاه روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت بسازین چند فضای مناسب در اختیار دارین که در تصویر زیر نشون داده شده.

اراده کردن

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسون، ساده، ارزون، رایگان، چیه و … به کار گیری این عبارات در عنوان صفحه میتونه شانس شما رو واسه افزایش CTR شدیدا زیاد کنه.

۲- نمایش توضیحات متا در یافته های جستجو

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نشون داده میشه و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار می ده. تا همین چند ماه پیش طول کاراکتر توضیحات متا بیشترین حد ۱۷۰ کاراکتر بود ولی گوگل اونو تا سقف ۳۲۰ کاراکتر بالا برد.

هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنین توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار اون بذارین و با به کار گیری جملات جذاب اونو به مطالعه متن کامل مقاله تشویق کنین. مثلا اگه در توصیف محصول خود بنویسین “به همراه هدیه خاص” یا “همراه با ودیوی آموزشی” شانس شما واسه انتخاب به وسیله کاربر بیشتر می شه. پیشنهاد میکنم واسه درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا رو بخونین.

۳- به کار گیری نشونه گذاری استاندارد یا Schema

احتمالاشما هم هنگام جستجو در یافته های جستجوی گوگل سایتایی رو مشاهده کردین که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی هم به کاربر نمایش میدن. معروف ترین نمونه نشونه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشه که مثل تصویر زیر و به صورت ستاره های زرد رنگ در یافته های جستجو نشون داده میشه. به کار گیری این وسیله به شما کمک میکنه توجه کاربر رو جلب کرده و CTR خود رو بهتر کنین. واسه درک معنی نشونه گذاری استاندارد مقاله Schema  چیه رو بخونین.

افزایش CTR بر سئو اثر میذاره؟

بله، افزایش اندازه کلیک شما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی یافته های جستجوی گوگل داره. زمانیکه اندازه کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارین بالاتر باشه گوگل با به کار گیری الگوریتم RankBrain جایگاه شما رو بهتر می کنه.

مثلا تصور کنین شما در رتبه ۳  گوگل هستین، این رتبه به صورت میانگین ۹ درصد از کاربران رو به خود جذب میکنه. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین رو جذب میکنه. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگله. اگه رتبه دوم جذابیت لازم رو واسه کاربران نداشته باشه گوگل جای این دو لینک رو با هم عوض می کنه.

حتی اگه جایگاه شما بهبود نیابد شما می تونین با همون رتبه بازدیدکننده بیشتری به دست بیارین. تصویر کنین که روزانه ۱۰۰۰ نفر عبارت مورد نظر شما رو جستجو میکنن و ۱۰ درصد اونا شما رو انتخاب میکنن. حالا اکر اندازه کلیک یا CTR شما به ۲۰ درصد زیاد شه بازدیدکنندگان شما دو برابر می شه.

افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در یافته های جستجوی گوگل، موجب میشه که افزایش CTR سایت یکی از تکنیکای بسیار کاربردی و مهم واسه سئو در سال ۲۰۱۸ باشه.

افزایش CTR سایت با به کار گیری ربات

یکی از اولین روشی که به ذهن متخصصین سئو میرسه ایجاد کلیکای غیرواقعی واسه سایته. اگه واقعا اندازه کلیک میتونه بر رتبه بندی گوگل اثر داشته باشه میتونیم رباتایی طراحی کنیم که با IPای متفاوت عبارت مورد نظر ما رو جستجو کرده و روی سایت ما کلیک کنن. با این کار CTR ما شدیدا بالا میره.

حالا خوبیش اینه (یا شاید بدیش اینه) این فوت وفن نه فقط تاثیری بر بهتر شدن جایگاه شما نداره بلکه ممکنه موجب از دست رفتن جایگاه فعلی و جریمه شما به وسیله گوگل شه. گوگل الگوریتمای پیچیده و قدرتمندی واسه تشخیص ربات از کاربر داره که به اون اجازه می ده خیلی راحت این رفتار رو شناسایی کنه. اطلاعاتی مانند محل جغرافیایی، سوابق حساب گوگل، زیرو رو کردن و گشتنای قبلی و … که واسه یه ربات قابل تعریف نیستن.

علاوه براین همیشه در مقالات آموزش سئو تاکید کردیم که تکینکای گول زننده در کوتاه مدت ممکنه تاثیر مثبتی بر روند کاری شما داشته باشن ولی در درازمدت آسیبای جدی به سئو سایت شما وارد میکنن.

ممکنه تصور کنین که با به کار گیری نیروی انسانی واقعی و با اکانتای گوگل میشه این رفتار رو مثل سازی کرد. بله اگه کاربران واقعی این رفتار رو بکنن میتونه بر رتبه شما اثر داشته باشه ولی این تعداد کاربر رو از کجا به دست میارید؟

بعضی کلمات مهم ممکنه در روز هزاران بار جستجو شن و جمع آوری این تعداد نیروی انسانی واسه تاثیرگذاری بر یافته های منطقی بنظر نمی رسه. بهتره این زمان و انرژی رو صرف تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود کنین.

سئو

اگه تجربه ای از بهبود جایگاه خود با افزایش اندازه CTR یا حتی از دست رفتن جایگاه به دلیل اندازه کلیک پایین دارین با ما در میان بذارین. مشاورین جواب گوی سوالات شمان.