نیروهای انسانی غیرمستقیم استارتاپ‌ها بیمه می‌شوند؟

دنیای کار و کاسبیا امروز بیشتر از هر زمان دیگری واسه ایرانیان جذابه و پیشرفت یافتگی این شرکتا در چند سال گذشته به خاطر استقبال مردم از اونا بسیار بالا بوده. اما این کار و کاسبیا در بین اشتغال زایی و سوددهی مشکلات بسیاری در خود دارن و قوانین کشوری هنوز با در نظر گرفتن فعالیتای نوی اونا بهینه نشده و نمی تونه تموم نیاز این کسب وکارا رو بر آورده کنه. یکی از بزرگترین مشکلات فعلی کار و کاسبیا تعریف بیمه در اوناس. از این رو معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرد که این سازمان و ١١ کار و کاسبی و کسب وکار نوین واسه ایجاد پوشش بیمه ای نیروی انسانی شاغل در اونا وارد گفتگو شدن.

«محمدحسن زدا» با بیان اینکه رابطه اشتغالی رانندگان آژانسای اینترنتی با صاحبان این کسب وکارها، یه جور جدید از رابطه کارمزدیه، گفت:

«رانندگان شاغل در این آژانسا، نیروی انسانی مستقیم کارفرمایان خود نیستن، اما ارتباطی ارگانیک با شرکت یا مجموعه مادر دارن. مثلا حقوق بگیر نیستن اما پورسانت دریافت می کنن. این موضوع باعث شده که ما با شکل جدیدی از اشتغال روبه رو باشیم. سازمان تامین اجتماعی، موظفه آحاد مردم رو زیر پوشش خدمات بیمه ای ببره و به طور قطع، رانندگان آژانسای اینترنتی و دیگه کار و کاسبی های نوین بیمه می شن.»

به گفته ایشون سازمان تامین اجتماعی، دوست داره به شکل بیمه های توافقی، شرایط رو واسه رانندگان این آژانسا و دیگه شرکتایی که نیروی انسانی اونا به صورت غیرمستقیم با اونا کار می کنن، جفت و جور کنه.

به نظر اون پیشنهاد تامین اجتماعی به موسسان این کسب وکارها جفت و جور کردن شرایط واسه استفاده کارکنان از بیمه توافقیه و در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، این سازمان از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس به شکل بیمه اجباری اقدام می کنه.

محمدحسن زدا درباره جلسات تشکیل شده با صاحبان این کسب وکارها خاطر نشون کرد:

«به صاحبان این کسب وکارها گفتیم چه مسئولیتی برعهده اوناس و تکالیفشان رو واسه پشتیبانی از نیروهای انسانی، به اونا یادآوری کردیم. انتظار ما اینه که این موضوع به شکل توافق حل شه و رانندگان این شرکتا از پشتیبانیای بیمه ای بهره مند باشن اما اگه از راه توافق به نتیجه نرسیم، ناچارا از وسیله بیمه های اجباری استفاده می کنیم و مانند کارگاه های دیگه از راه بازرسیای موردی، بازرسیای دفاتر سیستمای مکانیزه شرکتا، رانندگان رو زیر پوشش بیمه ای می بریم.»

روابط عمومی تپسی در جوابیه به این صحبتا به سایت ما میگه:

«الان مذاکراتی بین تپ سی و مسئولین تامین اجتماعی به خاطر سرویس دهی بیمه ای واسه رانندگان محترم در جریانه اما از اونجایی که این مذاکرات هنوز در مرحله اولیه قرار داره، چگونگی و کیفیت خدمات آینده مشخص نبوده و هنوز قطعیتی درکار نیس.»

در مقابل روابط عمومی اسنپ موضع خود رو مشخص کرد و دراین باره به سایت ما میگه:

«اسنپ پیرو قوانین کشور بوده و همیشه خود رو موظف به رعایت قوانین می دونه. همه نیروهای شاغل در اسنپ از بیمه تامین اجتماعی بهره مند هستن و مشمول قوانین کار می شن.»

نکته قابل توجه اینجاس که در بیانیه اسنپ اشاره ای به کلمه «همراهان اسنپ» (رانندگان) نشده.

وجود نگرانیایی مثل این در بین مسئولین تامین اجتماعی هم جهت با جفت و جور آوردن خدمات اجتماعی مناسب واسه نیروای شاغل در کار و کاسبی  می تونه از مباحثی به درد بخور واسه کارمندان غیر مستقیم این شرکتا به حساب رود. اما باید دید در آخر تکلیف بیمه رانندگان شرکتای تاکسی آنلاین و بقیه کار و کاسبیایی که نیروی انسانی غیر مستقیم دارن چی می شه.