معیارهای ساخت لینک

0 Comments

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

معیارهای ساخت لینک

رامین محمودی

۹

۲

۰ ۰۰۰۱

سرفصلای آموزش لینک بیلدینگ واسه افراد تازه کار

لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟

شکلای جور واجور لینک بیلدینگ: بک لینکای خوب و بک لینکای بد

بک لینک

چیجوری کمپین لینک بیلدینگ خود رو راه اندازی کنیم؟

روشای ساخت بک لینک

ایجاد بک لینک: خوب، بد و بیریخت

لینک بیلدینگ پیشرفته

 

معیارهای بسیاری واسه ساخت لینک هست که باید در موردشون بدونین. این معیارها به شما کمک می کنن ارزش لینکای احتمالی رو سبک سنگین کنین و مشخص کنین که این لینکا ارزش پیگیری رو دارن یا خیر. هم اینکه، با این کار می تونین بفهمین منابع کافی واسه ساخت اینجور لینکی رو در اختیار دارین.

هنگام موشکافی لینکای یه سایت داشتن اینجور اطلاعاتی بسیار به درد بخور میشه. این موشکافی می تونه شامل گزارش کامل از تعداد و شکلای جور واجور لینکا در سایت خودتون یا حتی وبسایتای رقبایتان باشه.

موشکافی

قدرت دامنه

قدرت دامنه یه ارزش تجمعی از کل دامنه س. در واقع، به جای اون که ارزش صفحات رو در نظر بگیریم، ما کل دامنه رو در نظر می گیریم تا بتونیم قدرت اونو درک کنیم. این گزینه معمولاً با عنوان اعتبار دامنه (Domain Authority) یا اعتبار صفحه (Page Authority) نشون داده می شه.

پیج رنک یا رتبه صفحه براساس تعداد و کیفیت لینکای موجود در سایت، به وسیله گوگل محاسبه می شه. این ملاک در اندازه ۰ الی ۱۰ سنجیده می شه و اگه سایتی پیج رنک ۱۰ داشته باشه از نظر گوگل بهتره.

ما می تونیم از پیج رنک صفحه اصلی یه سایت واسه به دست آوردن قدرت اون استفاده کنیم. با اینکه از دید فنی این موضوع تنها نشون دهنده پیج رنک یه صفحه است اما هنوزم شاخص و نشون دهنده قدرت یه دامنه س چون بیشتر لینکا به صفحه اصلی سایت اشاره دارن و پیج رنک از اونجا به سمت صفحات داخلی سایت جریان داره.

باید حواستون باشه که فرق زیادی بین پیج رنک Toolbar و پیج رنک واقعی که به وسیله گوگل استفاده میشن هست. پیج رنک تولبار معمولاً وقتی نشون داده می شه که گوگل تولبار رو روی مرورگر خود نصب کنین یا از افزونه س ایی استفاده کنین که داده ها و اطلاعات رو از منابع برابری به دشت می کنن.

پیج رنک تولبار هر ۳ الی ۴ ماه یه بار به وسیله گوگل بروزرسانی می شه (البته می تونیم بگیم که گوگل دیگه این تولبار رو بروزرسانی نمیکنه) و از پیج رنک واقعی فرق داره. پیج رنک واقعی معمولاً دائم به وسیله گوگل به روزرسانی می شه تا الگوریتم رتبه بندی رو تغذیه کنه.

بخاطر این، پیج رنکی که شما در تولبار خود مشاهده می کنین می تونه مربوط به ماه ها قبل باشه (یعنی تازگیا به روزرسانی نشده باشه). بخاطر اینم سایتای جدید پیج رنک صفر دارن. اونا باید منتظر به روزرسانی تولبار گوگل بمونن.

اعتبار دامنه به وسیله MOZ محاسبه می شه و روی اندازه ۰ الی ۱۰۰ سنجیده می شه که ۱۰۰ بهترین نمره واسه یه دامنه حساب می شه. Domain Authority از سیگنالایی که از خزندهای سایت MOZ به دست میاد، استفاده می کنه و تلاش می کنه نشون بده که یه سایت در یافته های جستجو چیجوری عمل می کنه. اعتبار دامنه (DA) در کنار رتبه صفحه (PR) به عنوان یه شاخص دیگه واسه امتحان قدرت یه دامنه خیلی خوبه.

در مورد ساخت لینک، قدرت سایت ملاک بسیار خوبیه چون شما باید تموم تلاش خود رو بکنین تا از وب سایتای قوی لینک بگیرین. اگه لینکایی که به دست میارید از دامنه های قوی باشن، این قدرت به سایت شمام منتقل می شه و همین امر به گوگل نشون میده که شما سایت خوبی دارین و باید در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرین.

مثلا سایت CNN دارای پیج رنک ۸ و اعتبار دامنه ۹۹ه. بیشتر سایتا به CNN لینک میدن چون یه سایت معتبره که محتوایی با کیفیت تولید می کنه. بخاطر این CNN هم به سایتای کم کیفیت لینک نمی ده. اگه از این سایت لینکی گرفتین، مطمئن باشین که سایتی با محتوای غنی دارین.

ابزارهایی واسه امتحان قدرت دامنه

  • افزونه پیج رنک واسه مرورگر کروم
  • MozBar واسه اندازه گیری اعتبار دامنه
  • تولبار گوگل واسه دریافت پیج رنک (همونطور که گفته شد این وسیله دیگه بروزرسانی نمی شه)

قدرت صفحات سایت

موقعیتایی هست که در اون شما می تونین در بعضی از صفحات یه سایت مبادرت به ساخت لینک کنین. این صفحات واسه یه آیتم خاص ایجاده نشده ان و مانند پُستای وبلاگ یا اخبار موجود در اون جدید نیستن. نمونه ای از این صفحات می تونه لیستی از نوعای جورواجور اجناس باشه. مثلاً ممکنه لینک سایت کافی شاپ شما در صفحه ای با عنوان بهترین کافی شاپای تهران اضافه شه.

در این جوری موارد، باید قدرت صفحه مورد نظر رو سبک سنگین کنین تا مطمئن شید که این لینک ارزش به دست آوردن رو داره. دو ملاک اصلی در این شرایط هست که باید مورد توجه قرار گیرند. این معیارها شامل پیج رنک و اعتبار صفحه است.

در اول این مقاله در مورد پیج رنک صحبت کردیم. اعتبار صفحه هم ملاک دیگری از سایت MOZه که بسیار مثل اعتبار دامنه س. اعتبار صفحه به جای اینکه روی کل دامنه اعمال شه، تنها روی یه صفحه اعمال می شه.

هر چقدر پیج رنک/اعتبار صفحه بیشتر باشه، لینکی که از اون صفحه به دست میاد، با ارزش تر میشه و به سئو سایت شما کمک زیادی می کنه.

ابزارهایی واسه اندازه گیری قدرت صفحه

  • افزونه پیج رنک واسه کروم
  • تولبار گوگل واسه پیج رنک (مخصوص مرورگر اینترنت اکسپلورر)
  • MozBar واسه اندازه گیری اعتبار صفحه

انکر تکست (Anchor Text)

قبلا در فصل اول آموزش لینک بیلدینگ انکر تکست یا همون متن یه لینک رو براتون توضیح دادیم. حال اجازه بدین این گزینه رو به عنوان معیاری واسه سئو مورد بررسی بذاریم. انکر تکست می تونه موضوع صفحه ای که به اون لینک داده شده رو به گوگل معرفی کنه.

چیجوری یه لینک خوب رو از یه لینک بد تشخیص بدیم؟

پس اگه شما به صفحه ای لینک بدین که از عبارت تبلیغات در گوگل استفاده می کنه به احتمال زیاد اون صفحه شامل اطلاعاتی در مورد تبلیغ در گوگل و نحوۀ کارکرد اون هستش س. گوگل می تونه از این اطلاعات به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی خود استفاده کنه. در این مورد خاص، ممکنه گوگل تصمیم بگیره این صفحه رو واسه عبارت “تبلیغات گوگل” یا عبارتای هم معنی در رتبه بندی بالا بذاره.

واسه سالای متمادی، ساخت لینکای زیادی که با کلمات کلیدی به صفحه ای از سایت تون وصل می شد، روش خوبی واسه بهبود رتبه بندی سایت به حساب می اومد. با اینکه این موضوع هنوزم استفاده میشن اما روشنه که انکر تکست مانند گذشته روی سئو تاثیر نداره و روز به روز این تاثیر در حال کاهشه. این اتفاق به دلیل بهینه سازی زیادتر از اندازه لینکا به وسیله سئو کاران اتفاق افتاد. به خاطر همین گوگل عزمشو جزم کرد وب سایتایی که زیادتر از اندازه از این روش استفاده می کنن رو تنبیه کنه.

به خاطر وجود در حال تغییر انکر تکست و چگونگی به کار گیری اون، بهتره موقع ساخت لینک به طور کاملً حواس جمع باشین. تلاش کنین لینکای زیادی با انکر تکست برابر نسازید به خصوص اگه لینکا دارای کیفیت بالایی نیستن (مثلا لینکایی که از دامنه های کم کیفیت به دست میاد).

شما باید تلاش کنین لینکایی که می کنین تا حد ممکن طبیعی به نظر برسن. این موضوع بیشتر به معنی ساخت لینک هاییه که از برند یا نام شرکت شما به عنوان انکر تکست استفاده می کنن.

ابزارهایی واسه اندازه گیری انکر تکست

  • به کار گیری سایت Open Site Explorer (روی تب Anchor Text کلیک کنین).
  • به کار گیری سایت Majestic SEO
  • به کار گیری سایت Ahrefs

تعداد لینکا

موقع ساخت لینک؛ باید تعداد لینکایی که ایجاد کردین رو پیگیری کنین. هم اینکه باید سایت خود رو با سایت رقبایتان مقایسه کنین تا فهمیده باشین چقدر از اونا عقب هستین یا چقدر از ایشون پیشی گرفتین.

تعداد خام لینکایی که به سایت شما اشاره دارن یه سیگنال قوی واسه رتبه بندیه. با اینحال، باید یادتون باشه که کیفیت، بسیار مهم تر از تعداد لینک هاییه که به دست میارید. تعداد لینکا به عنوان یه ملاک، در دو روش اصلی می تونه واسه شما به درد بخور باشه:

  • اندازه گیریِ پیشرفت/ موفقیت کمپین لینک بیلدینگ
  • مقایسه کردن سایت خود با وبسایتای حریف

هر دوی این موارد باید به همراه کیفیت لینکا در نظر گرفته شه تا به درد بخور واقع گردند. وقتی که تعداد لینکای سایت خود رو با سایت حریف سبک و سنگین میکنیم، ممکنه نشون دهنده یه فضای خالی باشه که تفاوتای رتبه بندی رو خوب توضیح میده.

مثلا اگه تلاش دارین واسه کلید واژه “میز چوبی” رتبه خوبی به دست بیارین و سایتایی که در صفحه اول یافته های جستجوی گوگل قرار دارن بیشتر از ۱۰۰۰ بک لینک دارن، باید بدونین که رقابت در این کلید واژه بسیار بالاست و شما باید واسه همون تعداد (یا حتی بیشتر) مبادرت به ساخت لینک با کیفیت کنین.

ابزارهایی واسه اندازه گیری لینکا

  • Open Site Explorer
  • Majestic SEO
  • ahrefs

ساخت لینک در دامنه اصلی (Root Domains)

لینک گرفتن از دامنه اصلی رو با تعداد خام لینکا اشتباه نگیرید! لینک گرفتن از روت دامین (دامنه اصلی) سیگنالی بسیار قوی تری واسه گوگل هستش. وقتی که صحبت از لینک گرفتن از روت دامین به میان میاد، منظورمون تعداد دامنه های متمایزی است که به سایت ما لینک دادن.

مثلا اگه CNN از راه ۵ پُست متفاوت به شما لینک دهد واسه شما ۵ لینک حساب می شه، اما هر ۵ لینک از یه روت دامین داده شدن چون که همه اونا از سایت CNN گرفته شدن. اگه سایت BBC از راه یه داستان جدید به شما لینک دهد، یه لینک و یه لینک روت دامین دارین.

تعداد لینکایی که از دامنه اصلی (روت دامین) بدست میان، سیگنال قدرتمندی نسبت به تعداد لینکای خام به حساب میان چون تعدد لینک از دامنه های متفاوت شاخص بهتری از محبوبیت سایته. از دیدگاه گوگل هر سایت یه رای حساب می شه. بخاطر این فرقی نمی کنه که شما چند لینک از یه سایت گرفتین.

لینکای زیاد از یه دامنه برابر می تونه نتیجه موارد مختلفی باشه. لینک گرفتن از محتواهای زیاد تو یه سایت روشی واسه انجام این کاره اما شاید عادی ترین روش واسه ساخت لینکای زیاد از یه سایت، به کار گیری لینکای Sitewide باشه.

واقعا ممکنه سایتی به خاطر استفاده زیادتر از اندازه از این لینکا جریمه شه. پس بهتره با این جوری لینکا با احتیاط رفتار کنین و فقط در سایتای با کیفیت مبادرت به ساخت لینک کنین.

ابزارهایی واسه اندازه گیری لینکای روت دامین

  • به کار گیری سایت Open Site Explorer (روی تب Linking Domains کلیک کنین)
  • به کار گیری سایت Majestic SEO
  • به کار گیری سایت Ahrefs

ربط داشتن صفحات لینک دهنده

همیشه روی اینکه ربط داشتن، سیگنالی قوی واسه محاسبه ارزش لینک هست یا خیر، بحثای زیادی وجود داشته. منطق به ما میگه که ربط داشتن باید سیگنالی قوی واسه محاسبه ارزش لینکا باشه چون لینک دادن سایتایِ در رابطه به همدیگه چیزی به طور کاملً طبیعیه.

با اینحال، اگه سایت معتبری مانند CNN لینکی معتبر با انکر تکست “قهوه” به سایت کافی شاپ شما داد، مطمئناً شما به خاطر اینکه سایت CNN در مورد قهوه فعالیت نمی کنه، اونو رد نمی کنین. مطمئناً چون سایت CNN سایت معتبریه، شما هر لینکی از این سایت با هر انکر تکستی رو قبول می کنین.

بک لینک نخرید، بک لینک بسازین!

اگه کمی بالاتر از ساخت لینک به این موضوع نگاه کنیم متوجه میشیم که بیشتر سایتا دوست دارن ترافیک هدفمندی رو به سایت خود وارد کنن و در آخر بازدیدکنندگان رو به مشتریان تبدیل کنن. بخاطر این لینک سایت شما باید در وب سایتی قرار بگیره که مشتریان احتمالی رو به سایت شما منتقل کنه. این معنیش اینه که ارزش لینکا بالاتر از سئو هستش و می تونه منبع مستقیم کسب درآمد باشه.

همونطور که در بخش انکر تکست توضیح دادیم، نشونه ها نشون دهنده اون هستش که گوگل دیگه مانند قبلی به انکر تکست لینکا اهمیت نمی ده. عوضش ممکنه با موشکافی کل صفحه و ربط داشتن لینکا سایتا رو رتبه بندی کنه. اگه این موضوع تایید شه، ساخت لینک در صفحات در رابطه به سیگنال رتبه بندی قوی تبدیل می شه.

الان، بهترین کار اینه که روی کیفیت لینکا تمرکز کنین. طوری که لینکا نه فقط از دید کیفیتی مناسب باشن، بلکه بتونن ترافیک خوبی رو به سایت شما منتقل کنن.

موقعیت لینکا روی یه صفحه

فرض کنین در اصفهان زندگی می کنین و یه وبلاگ در مورد قهوه دارین. می خواید لینکی رو با خوانندگان خود روی یه سایت محلی (که اونم در مورد قهوه س) به اشتراک بذارین. ، این لینک رو در کجای صفحه باید بذارین؟

اگه واقعاً می خواین خوانندگان تون این لینک رو ببینن، باید اونو در محلی بذارین که خیلی راحت دیده شه. می تونین این لینک رو در بدنه اصلی صفحه، نزدیک بالای صفحه یا داخل محتوایی بذارین که در مورد قهوه و فروش اون توضیحاتی داده.

بهتره لینکای خود رو در فوتر قرار ندین. بیشتر کاربران به انتهای صفحه نگاه نمی کنن و حتی اگه نگاهی به فوتر بندازن لینک موجود در اونو به عنوان یه لینک به درد بخور نمی شناسن.

گوگل می تونه موقعیت لینک رو تشخیص بده و بر همین پایه ارزش اونو می شناسونه. اگه لینک در فوتر یه صفحه قرار داشته باشه، گوگل ارزش اون لینک رو کمتر می دونه چون عقیده داره این جوری لینکا ارزش چندانی واسه کاربران ندارن.

گوگل کل موقعیت لینکا رو هم مورد استفاده قرار میده. مثلا گوگل می تونه خیلی راحت تشخیص بده که ۵۰% لینکای سایت شما در فوتر قرار گرفته. این موضوع نشون دهنده لینک بیلدینگ ضعیفه و گوگل نگاه دقیق تری به اون داره.

تصور کنین ۵۰% لینکایی که به سایت شما اشاره می کنن در سایدبار قرار دارن. این موضوع هم نشون میده که شما لینک رو خریدین. بیشتر سایتای ارائه دهنده لینک، لینکا رو در بخش سایدبار قرار میدن.

بخاطر این باید مطمئن باشین که لینکای خود رو از سایتایی دریافت می کنین که با علاقه به سایت شما لینک میدن و اونا رو در داخل محتوا قرار میدن. با اینکه تعداد کم لینکا در سایدبار مشکلی به وجود نمیاره اما تعداد زیاد اون نشون از ضعف شما در ساخت لینک داره. پس به این موضوع حواستون باشه.

مشکلی

منبع: Moz

 

روشای ساخت بک لینک