مدیرعامل گپ: پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند جایگزین کارت سوخت شوند

0 Comments

مدیرعامل «گپ» میگه پیام رسانای بومی می تونن به عنوان یه وسیله واسه صرفه جویی ارزی، مدیریت پخش سوخت رو بی نیاز از کارت سوخت بکنن. «مهدی انجیدنی» در گفتگو با سایت ما خبر از پیگیری این موضوع از راه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران میده و میگه در اوایل هفته آینده این طرح به وسیله مدیرعامل این شرکت بررسی می شه.

مدیرعامل پیام رسان گپ اشاره می کنه که سیاست سرویس دهی دولت الکترونیک در کشور ما بیشتر براساس سخت افزار، کارت، کارت خوان ساخته شده اما در جهان وابستگی به سخت افزار از نظر پدافندی غلطه. اون در همین رابطه به سایت ما میگه:

«کشورای زیادی در جهان از بسترهای نرم افزاری، واسه پرداخت و موضوع سرویس دهی استفاده می کنن. در خیلی از کشورها، موضوع پرداخت هزینه های سوخت و حتی مدیریت اندازه مصرف سوخت رو با موبایل و بر بستر پیام رسانا انجام میدن. مثلا آلمان با واتس اپ قرارداد داره تا به شکل یه اپراتور مجازی و با حفظ داده ها در کشور، خدمات دولت الکترونیک رو ارائه دهد.»

اون در جواب به این سوال سایت ما مبنی بر اینکه روند پیشنهادی گپ واسه مدیریت مصرف سوخت به وسیله شهروندان چیجوری کار می کنه و این روش چه مزیتی نسبت به کارت سوخت یا کارت بانکی داره، گفت:

«در حالت عادی شما به جایگاه می رید، از کارت سوخت استفاده می کنین تا مدیریت شه چند لیتر سوخت مصرف کردین. درادامه باید یا با کارت بانکی یا نقد مبلغ رو پرداخت کنین. اما در صورت به کار گیری گپ، بدون اینکه نیاز باشه به دستگاه سخت افزار اضافه ای وصل شه، فقطً یه کد QR روی دستگاه ها نصب می شه. با در نظر گرفتن اینکه گپ، پلتفرم IoT داره، هر نازل به عنوان یه نود ماشینی در پلتفرم ما تعریف می شه. قابلیتی در گپ به نام «Login by Gap» داریم که هر دستگاه، سایت و اپلیکیشن که کد QR داشته باشه، با وارد کردن اون می تونه شما رو شناخته و گرفتن هویت کنه. در این مرحله نازل شما رو می شناسه و می دونه چقدر سهمیه با چه قیمتی دارین.»

مدیرعامل گپ با اشاره به رقم ۲.۸ میلیونی کاربران فعال این پیام رسان، عقیده داره که این روند بهتر از مدیریت و سهیمه بندی سوخت از راه کارت بانکیه چراکه موضوع ارسال کارت گرون س: «کارتای هوشمند ۱۰۰ درصد وارداتی هستن؛ از خود کارت گرفته تا لوازم چاپ کارت و لوازم نگه داری و پشتیبانی. ترن دنیا به سمت حذف کارتای بانکی میره و این کار هم آینده دار نیس.»

فرایندی که مدیرعامل گپ اونو پیشنهاد میده، کاربر رو مجبور به داشتن گوشی موبایل از نوع هوشمند می کنه. این در حالیه که خیلی از کاربران موبایل در ایران، ً تلفن هوشمند ندارن. انجیدنی اما میگه معمولاً نباید فناوری رو به یه روش گره زد:

«کسی که موبایل نداره می تونه کارت سوخت بگیره و هزینه اش رو هم پرداخت کنه. اما نکته اینجاس که واسه کشور صرفه جویی بزرگی به وجود میاد چون صحبت شده که فقطً ۳۳۰ میلیارد تومن هزینه تولید ۱۰ میلیون کارت سوخته. این هزینه، فقطً مربوط به واردات کارت خامه. در حالی که می گن عددی چندهزار میلیارد تومانی هزینه می شه تا لوازم تامین و نگه داری شن. حدود ۸۰ درصد جامعه گوشی هوشمند دارن و میشه اینجور هزینه بزرگی نکرد. بعضیا که گوشی هوشمند ندارن هم خودشون هزینه اش رو بدن. مثلا ۲۰ هزار تومن واسه کارت هوشمند سوخت پرداخت کنن تا کشور واسه کسی که گوشی هوشمند نداره، هزینه نکنه. هرچند روشی هم هست که بشه واسه آدمایی که موبایل هوشمند ندارن، با اس ام اس مصرف سوخت رو مدیریت کرد.»

مدیرعامل گپ در جواب به این سوال که بستر فنی لازم واسه اینجور اقدام استراتژیکی در ایران هست یا خیر و از طرف دیگه این روند انحصاری رو ایجاد نمی کنه، گفت: «این موارد از نظر فنی ساده هستن. از طرفی موضوع بازم انتخابیه و این صحبت در میان نیس که کارت سوخت رو جمع کنیم. ما می بگیم این راه صرفه جویی داره.» اون میگه مخالف انحصاره و موضوع پرداخت ارز در اربعین از راه پیام رسان بله رو مثال می زنه: «بهتره مردم چند وسیله داشته باشن و ً همه این وسیله ها نباید پیام رسان باشن. یه پلتفرم IoT هم می تونه اینجور فعالیتی داشته باشه و بعد مردم انتخاب کنن که از کدوم استفاده کنن.»

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *