قطعات یدکی و جعبه ابزار ضروری برای سفر با خودرو

موقع انجام سفرای بعضی وقتا لازمه تا بعضی قطعات یدکی رو همراه خود داشته باشیم. ممکنه ایراد کوچیکی واسه خودرو پیش بیاد و ما هم به مکانیک دسترسی نداشته باشیم و شاید تا زمان رسیدن امداد خودرو هم زمان و هزینه زیادی صرف شه.

ایرادات کوچیکی مثل پاره شدن تسمه دینام رو خود راننده هم در صورت آشنایی با اصول اولیه و ساده کار می تونه رفع کنه. اینجا می خوایم تا لیستی از بعضی لوازم یدکی و ابزارهایی رو که پیشنهاد می کنیم موقع سفر همراه خود داشته باشین رو براتون آماده کردیم.

ابزارهایی که احتمال زیادی واسه نیاز داشتن به اونا در صورت بروز خرابیای کوچیک هست آچارایی اندازه ۱۰ تا ۱۹ رینگی و تخت هستن.

پیچ گوشتی ۲ و ۴ سو هم از ملزوماتی هستن که بهتره همیشه در جعبه وسیله خودرو وجود داشته باشن. بعضی از این اندازه آچارها در جعبه ابزارهایی که سازنده در داخل خودرو قرار میدن هست اما می تونین جعبه بکسای کوچیک کیفی که جای کمی هم می گیرن رو بخرین و در داخل صندوق بار بذارین.

اما قطعاتی که وجود یه نمونه از اونا در داخل خودرو بد نیس شامل تسمهای دینام و هیدرولیک، شمع، کوئل، رله دوبل و سیم گاز و کلاچ هستن.

ممکنه خودروه شما دچار مشکلی شه و شما امداد خودرو رو خبر کنین. امداد خودرو پس از پیدا کردن عیب شما ممکنه قطعه مورد نظر رو همراه نداشته باشه و اینطوری تا رسیدن قطعه هم معطل میشین پس بد نیس تا بعضی قطعات رو همراه خود داشته باشین.

سیم کلاچ

سیم گاز

در مرحله بعد حتما یه قوطی روغن ترمز رو هم همیشه همراه داشته باشین. همراه داشتن یه لیتر روغن موتور و روغن هیدرولیک هم پیشنهاد می شه تا اگه خودرو روغن کم کرد به سطح روغن اون اضافه کنین.

واسه احتیاط می تونین یه محلول (Anti Leak) یا (Leak Stop) رو هم همراه داشته باشین تا اگه رادیاتور خودو دچار نشتی آب شد اونو در رادیاتور ریخته و تا رسیدن به یه تعمیرگاه جلوی نشتی رادیاتور رو بگیرین.

اگه خودرویی دارین که نسبت به کیفیت سوخت حساسیت بالایی نشون میده پیشنهاد می کنیم اگه مقصد سفر شما مناطقی با آب و هوای شرجی و مرطوبه یه محلول خشک کن آب باک یا اصطلاحا (Dryer) رو همراه داشته باشین و اونو در داخل باک بریزین تا آب وارد شده با باک بنزین رو خشک کنه.

هم اینکه در مورد خودروهایی که به سوخت اکتان بالا نیاز دارن، به همراه داشتن مکملای بنزین (اکتان بوستر) هم می تونه در مسافرت به درد بخور باشه.

البته باید دقت کنین که این مکملا از نوع اصلی و غیر تقلبی انتخاب شن. چون که بدیش اینه بیشتر نزدیک به اتفاق مکملای سوخت موجود در بازار تقلبی هستن و پتانسیل آسیب رسوندن به پیشرانه رو دارن.

وجود کابل شارژ باتری در صندوق عقب، سیم بکسل و زنجیر چرخ از دیگر مواردیه که می تونه در مسافرت تعیین کننده باشه.

چگونگی درست اتصال باتری به باتری شامل اتصال قطب مثبت دو باتری به همدیگه و اتصال قطب منفی باتری سالم به یه تیکه از شاسی فلزی خودرو دارای باتری معیوبه.

هم اینکه واسه خودروهایی که بدون چرخ زاپاس هستن، اطمینان داشتن از سلامت مجموعه کیت پنچرگیری و پمپ باد می تونه بسیار مهم باشه.

کلا بررسی وضعیت تایر زاپاس از نظر سلامتی و فشار باد قبل از سفر پیشنهاد می شه، در بسیاری موارد تایرهای زاپاس به دلیل نبود استفاده دراز مدت کم کم کم باد می شن و یا با وجود نبود استفاده به دلیل سر رسیدن تاریخ انقضا، کیفیت و کارایی خود رو از دست میدن.

در آخر وجود آچار چرخ محکم و مناسب و جک قوی و سالم هم از لازم ترین مواردیست که باید قبل از شروع سفر به اونا دقت کرد و به همراه داشتن وسیله آلات ساده ای مثل چراغ قوه، کاتر، چند مدل چسب، سیم، انبردست و بستای نواری هم ممکنه در شرایط اضطراری بسیار راه گشا باشه.

در همین رابطه بخونین:

به چه دلیل پیشرانهای توربو به نگهداری بیشتری نیاز دارن؟

۱۴ اشتباه عادی در رانندگی و نگهداری از خودرو

راهنمای کامل آماده سازی زمستونی خودرو

پرخرج ترین خودروها واسه ۱۰ سال استفاده در بازار آمریکا

ده خودرو کم هزینه در طول ۱۰ سال استفاده؛ فرق رو احساس کنین

۱۱ نکته مهم در مورد به کار گیری کولر خودرو در فصل تابستون

راهنمای کامل خرید خودرو دست دوم در ایران و جهان