دانلود پایان نامه

مخاطب سازد که فایده ای برای آن مترتب نباشد و کسی نیست که ایشان را به گناهی نسبت دهد چون در بهشت گناهی نیست. »
«اِلا قِیلاً سَلاماً سَلاما» (۲۶) « تنها چیزی که در آنجا می شنوند سلام است سلام. »
در تفسیر نمونه چنین آمده است که محیط آنها آکنده از سلام و سلامت است ، همین معنی بر تمام وجود آنها حکومت می کند و هرچه می گویند بر همین محور دور می زند و نتیجه همه گفتگوهای آنها به صلح و سلام و صفا منتهی می شودکه یادآور همان دارالسلام یعنی « خانه سلامت و امن و امان است . » چنانچه که در آیه ۱۲۷ انعام می خوانیم : « لَهُم دارُالسَّلامِ عِندَ رَبِّهِم » ، « براى آنها در نزد پروردگارشان دار السلام است .»
علامه طباطبایی (ره) این جمله استثنایی منقطع می داند از لغو تاثیم ، قیل را مصدر می داند و سلاما را بیان کلمه قیل می داند. و تکرار آن را صرفا برای تاکید وقوع آن می داند و اینکه معنای جمله را چنین دانسته است: اهل بهشت لغو و تاثیمی ندارند مگر سخنی که سلام است و سلام.
«وَ اَصحَابُ الیَمِین ما اصحَابُ الیَمِین» (۲۷) « و اصحاب یمین و گذشتگان چه اصحاب یمین و خجستگانی.» و تفسیر نمونه اصحاب یمین را همان سعادتمندان پیروزی می داند که به علامت پیروزی در امتحانات الهی نامه اعمالشان به دست راستشان داده شده است و این تکرار را در مورد آنها برترین توصیفی دانسته که از آنها شده است زیرا این تعبیر در مواردی به کار می رود که اوصاف کسی در بیان نگنجد این نکته بیانگر مقام والای اصحاب یمین است.
علامه (ره) این آیه را شروع تفضیل حال اصحاب میمنه می داند و اگر به اصحاب یمین تعبیر کرده و شروع نموده جهت این است که هر دو طایفه را یکی می داند و آن هم کسانی هستند که نامه اعمالشان را به دست راستشان داده می شود وی جمله دوم را استفهام می دانسته در مقام بزرگداشت اصحاب یمین.
«فِی سِدرٍ مَخضُود» (۲۸) « آنها در سایه درختان سدر بی خار قرار دارند.»
در تفسیر نمونه « مخضود » را سدر بدون خار دانسته که طبق حدیث پیامبر (ص) که به جای هر خارش میوه ای ۷۲ با رنگهای متفاوت دارد.
علامه(ره) در المیزان در مورد سدر به این اشاره می کند که بارش را عرب نبق و فارس کنار می نامد و مخضود را شاخه ای دانسته که تیغش بریده شده باشد و دیگر خار ندارد.
«وَ طلحٍ مَنضُود» (۲۹)« آنها در سایه ی درخت طلح متراکم به سر می برند.»
در تفسیر نمونه با اشاره به اینکه طلح همان درخت موز است با برگهای بسیار پهن ، سبز ، زیبا و میوه ای شیرین و گوارا . « منضود » را از ماده « نضد » به معنی متراکم دانسته است.
در المیزان ضمن اشاره به معنوی لغوی« طلح » آن را « میوه موز » نامیده و« منضود » را روی هم چیده شده دانسته است که معنای آیه را بدین صورت آورده: « اصحاب یمین درختان موز هستند که میوه هایش روی هم چیده شده از پایین درخت تا بالای آن . »
«وَ ظِلٍّ مَمدُود» (۳۰) «وَ مَاءٍ مَسکُوب» (۳۱) «و سایه ی کشیده و گسترده » ، « در کنار آبهایی آبشار مانند به سر می برند.»

مطلب مشابه :  دانلود تحقیق در مورد کنوانسیون ژنو
 

دیدگاهتان را بنویسید