
رهبری در مدارس
رهبری در مدارس
رهبری ، فراگرد تأثیر اجتماعی است که هم ازعناصر عاطفی وهم ازعناصر عقلانی تشکیل شده
است . رهبرومدیر به افرادی گفته می شود که صاحب موقعیتی هستند که در انتظار اعمال رهبری
می رود . به نظر می رسد که شخصیت ، انگیزه ونشانه های مهارت ، به طورسیستماتیک بارهبری
در مدارس مرتبط است .
عامل موقعیتی مهم دررهبری آموزشی عبارت از : محیط ،نقش های رهبر ، ویژگی های زیردستان
و مشخصات سازمان می باشد . رفتارهای ( وظیفه مدار ، رابطه مدار و تغییر مدار ) انواع بنیادین
رفتار رهبر می باشند .
اثربخشی رهبررا می توان متشکل ازسه بعد: شخصی،سازمانی و فردی تصور کرد. هم رهبرو هم
طرفدارانش عاملان کلیدی برای ایجاد یک رابطه فرهمند محسوب می شوند .
ازآنجا که رهبری به عنوان تکیه گاه عمل کرده ،درمواقع تغییر راهنمایی کرده ومسئول اثربخشی
سازمانها می باشند مهم هستند . رهبران تحول گرا از نفوذ ایده آل انگیزه الهام بخش ، تحریک
عقلانی و ملاحظات فردی برای تغییر مدارس خود استفاده می کنند. تربیت رهبران بالقوه،
انتخاب مدیران جدید، تغییر مدیران ( جانشینی) ، مهندسی موقعیت و دگرگونی فرهنگ سازمانی
روشهای اصلاح مدارس هستند (میرمحمد سید عباس زاده،1387: 508 و507 ) .
توماس هوئر 1 (2005) جلوگاه قدرت رهبری آموزشی رادر توانمند سازی معلمان می بیند . رهبری
آموزشی برای انجام وظایف خود ، بویژه نیاز دارد تا چشم انداز روشنی از اهداف آموزشی و نحوه
دستیابی به آنها داشته باشد وآن را فراروی معلمان بگشاید .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.Hoerr,Thomas
مدیریت مدرسه یک رهبری آموزشی است که موفقیت تمام دانش آموزان رااز طریق موارد ذیل به
انجام می رساند :
1 ـ تسهیل پیشرفت و تقسیم بندی کارها با بکارگیری دیدگاهی که مورد تأیید و حمایت کلیه
کسانی است که در ارتباط با مدارس هستند .
2 ـ حمایت ازرشدو تداوم فرهنگ مدرسه وبرنامه آموزشی که هادی یادگیری دانش آموزان ورشد
حرفه ای کارکنان باشد .
3 ـ مدیریت مناسب سازمان ، عملیات ومنابع مالی وانسانی جهت محیطی باکارآیی بالا ویادگیری
موثر .
4 ـ همکاری با خانواده ها واولیای مدرسه ، دادن پاسخ مناسب به موارد مورد علاقه آنها ، برطرف
نمودن نیازهای آنها و بسیج منابعی که در مدرسه است .
5 ـ با درستی وصداقت ، شفافیت وعدالت فتار نمودن وبه کار بردن روش های اخلاقی .
6 ـ درک وپاسخگویی به محتوای فرهنگی ، قانونی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فشارهای سیاسی
وهمچنین تأثیر گذاری برروی آنها ( تری1 ، رهبری با تمام وجود ، 1999: 29 ) .
یکی از وظایف اصلی رهبران آموزشی ، تضمین کیفیت دایمی برای انجام فعالیت ها در سطح
مدرسه است . این هدف با استقرار نظام پایش و ارزشیابی عملی می شود . راتون2 ( 2008 ) نیز
نظام پایش کیفیت را اقدامی اساسی درجهت هدایت یادگیری درمدرسه تلقی می کند که براساس
نتایج آن ، برنامه های مداخله ای مدرسه برای بهبود امور یادگیری دانش آموزان سازمان می یابد
( ساکی ، 1388 :126) .
]]>