
رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان- قسمت 30
3-3) روش و ابزار جمعآوری دادهها
روش جمعآوری اطلاعات میدانی است و از ابزار پرسشنامه به شرح زیر استفاده شد:
3-3-1) پرسشنامه هوش هیجانی
جهت سنجش هوش هیجانی در این پژوهش از پرسشنامه 25 آیتمی سهیدور و رحمان(2012) و از روش پنج درجهای لیکرت (از 1= کاملاً مخالفم تا 5=کاملاً موافقم) استفاده شده است.
3-3-2) پرسشنامه خلاقیت
سوالات خلاقیت در این پژوهش برگرفته از سوالات 13 آیتمی ژائو است که از روش پنج درجهای لیکرت (از 1= کاملاً مخالفم تا 5=کاملاً موافقم) استفاده شده است.
3-3-3) پرسشنامه تعارض
جهت سنجش متغیر تعارض از پرسشنامه 22 آیتمی سلیمان (2012) و از روش پنج درجهای لیکرت (از 1= بسیار زیاد تا 5=بسیار کم) استفاده شده است.
3-4) روایی و پایایی ابزار اندازهگیری
3-4-1) روایی
در این تحقیق سوالات پرسشنامه متناسب با مبانی نظری و بر مبنای تحقیقات مشابه دیگر و با توجه به جزییات هر کدام از متغیرها تعریف شده و با متخصصان امر، اساتید مدیریت، در رابطه با سوالات پرسشنامه تبادل نظر و بررسی صورت گرفته است و پرسشنامه اصلی بعد از مرحله تدوین، توزیع شده است. لذا روایی سوالات از نظر محتوای آنها تأیید شده است.
3-4-2) پایایی
آنچه در این تحقیق جهت محاسبه ضریب پایایی استفاده شده است. استفاده از ضریب آلفای کرانباخ میباشد. چرا که تقریباً در همه موارد، آلفای کرانباخ را میتوان شاخص کاملاً مناسب برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد (سکاران؛229:1389).
از همین رو با استفاده از نرم افزار SPSS به محاسبه این مقدار پرداخته شده است. فرمول استفاده شده به شکل زیر می باشد:
که در آن:
n تعداد سوالات آزمون واریانس سوال iام واریانس کل آزمون
بعد از تایید نهایی، پرسشنامه در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش استان گیلان پخش شد. سپس نتایج آن با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. که نتایج، بصورت زیر میباشد.
جدول 3-1: آلفای کرانباخ
ردیف | متغیرها | α کرانباخ | تعداد سوالات |
1 2 3 |
هوش هیجانی خلاقیت تعارض |
887/0 908/0 849/0 |
25 13 22 |