دوربین Ozo؛ تلاش نوکیا برای بازگشت به دنیای تکنولوژی و اثبات استعداد های خود

0 Comments

اول مرداد ماه بود که نوکیا پس از مدتا با برگزاری مراسمی و معرفی Ozo، همه رو شکه کرد. این محصول با ظاهر و نام عجیبش، یه دوربین ثبت کننده صدا و تصویر به شکل ۳۶۰ درجه بود که می شد محتوای اونو به بهترین شکل در هدستای واقعیت مجازی به نمایش کشید.

هدستای واقعیت مجازی شدیدا به اینجور دوربینی نیاز داشتن و تا قبل از عرض اندام نوکیا، نیاز به پیشرفت یه دوربین ثبت محتوا به خاطر همین هدستا زیادتر از اندازه احساس می شد، چراکه هیچ انتخاب حرفه ای دیگری نبود.

شب گذشته نوکیا مراسمی دیگه برگزار کرد تا علاقمندان به تکنولوژی واقعیت مجازی رو بیشتر با دوربین Ozo آشنا کرده و قیمت اونو هم در اختیار اصحاب رسانه بذاره؛ قیمتی که با شنیدن اش، به عنوان یه کاربر عادی قید به کار گیری اون و تولید محتوا از روی سرگرمی رو میزنین اما صنعت فیلم سازی می تونه استفاده خیلی بالایی از Ozo داشته باشه. نویکا اعلام کرد که این دوربین قراره با قیمت ۶۰ هزار دلار به بازار عرضه شه.

پیشرفت Ozo بخشی از بازسازی نوکیاست؛ شرکتی که حالا می خواد به بعضی تکنولوژیای نامعلوم تر سرک کشیده و به شکل یه رهبر تکنولوژیک در اون زمینه انجام وظیفه کنه. این دقیقا همون کاریه که شرکت فنلاندی چند دهه پیش در صنعت تلفنای همراه انجام داده بود. با سایت ما همراه باشین.

«وقتی که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ به نوکیا ملحق شدم، ازم خواسته شد تا روشای هدف دار تازه ای رو واسه Nokia Technologies اتخاذ کنم.»

این جملات رو رمزی هایداموس (Ramzi Haidamus)، نماینده بخش تکنولوژیای نوکیا میگه. حدود ۱۵ ماه پیش به نوکیا اومد و پروژه دوربین Ozo که در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده بود نظرش رو شدیدا جلب کرد: «نمونه ای که واسه اولین بار دیدم تقریبا در حد همون آزمایشگاهی بود و اصلا شباهتی با چیزی که حالا می بینین نداشت. اما کیفیت فیلمبرداری به شکل ۳D و ضبط صدا در اون به شکلی واقعا غیر قابل باور بالا بود، حتی در همون زمان و در اول پیشرفت. همون لحظه فهمیدم که این برگ برنده ماست. ما دقیقا این محصول رو در وقتی پیشرفت داده و معرفی کردیم که می دونستیم بازار به اون نیاز داره و کمبودش حس می شه.»

دوربین Ozo قراره در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شه؛ درست در سالی که می گن تکنولوژی واقعیت مجازی به بالاترین درجه خود می رسه، وقتی که راهکارهای ریز و درشتی در برابر کاربران واسه تماشای محتوای واقعیت مجازی هست؛ از گوگل کاردبورد بگیرین تا Gear VR و Playstation VR یا حتی Oculus Rift. حالا با به کار گیری دوربین Ozo کاربران می تونن محتوایی بهتر رو در این هدستا تماشا کنن که حتما منتهی به استقبال بیشتر از اونا هم می شه. این وسط نوکیا حتما از همه پلتفرم و دستگاه ها هم پشتیبانی به عمل میاره.

رمزی هایداموس میگه: «بخشایی از بازار هستن که علاقه شدیدی به در دست گیری اونا داریم. این بخشا شامل تولید محتوا و نوع فرمت هستن. پس از اون با همه شرکتا به همکاری می پردازیم.»

این در حالیه که شرکتای مشهور در مورد پیشرفت دوربین مثل Arri یا حتی RED هم هنوز به این بخش از نیاز تکنولوژی واقعیت مجازی نگاهی دقیق نداشتن. الان چیزی که Ozo رو از رقبای نه خیلی زیادش جدا می کنه، ارسال سیگنالا به شکل زنده در بین فیلم برداریه. همونجوری که اطلاع دارین، در زمان فیلمبرداری، چیزی که تصویربردار با به کار گیری دوربین به ثبت میرسونه در همون لحظه واسه کارگردان و بقیه به نمایش کشیده می شه. داستان VR اما انکی فرق داره؛ کارگردانا واسه اینکه ببینه دوربین ۳۶۰ درجه به چه شکل تصاویر رو واسه استفاده در هدستای واقعیت مجازی به ثبت رسونده مجبور بودن حتی پس از فیلمبرداری یه مدت به انتظار بشینن تا رندر شدن تصاویر به اتمام رسد و چیزی که حاصل کاره، قابل نمایش شه. این اتفاق به دلیل نیاز زیادتر از اندازه به قدرت پردازشی واسه بخیه شدن تصاویر به هم اتفاق می افته.

Ozo اما راه حل دیگری رو در پیش گرفته که اسمش رو هم «رندرینگ فعال – Dynamic Rendering» گذاشته. همین توانایی به فیلم سازان اجازه میده به شکل همزمان و در لحظه ثبت شدن تصویر، بتونن اونو ببینن.

با اینکه این توانایی واسه کاربران عادی شاید بی اهمیت جلوه کنه اما واسه فیلم سازان و دست اندرکاران این فن، حیاتیه. کارکرد دوربین بدون هیچ تاخیر و با حالتی روان شکل میگیره. البته نمیشه عملکردش رو عالی دونست اما باید توجه داشت که حالا این محصول هنوزم در دست پیشرفت بوده و در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۶ و پس از رسیدنش به دست فیلم سازان، بسیار بهتر از مقطع وقتی الان می شه.

همه داستان فقط در مورد یه «دوربین فیلمبرداری ۳۶۰ درجه» نیس. Ozo واسه مستندسازان و بعضی رسانه ها عالیست و می تونه در زمینه های آموزشی و صنعتی هم تاثیری عجیب داشته باشه. حتی هایداموس خبر میده که همین حالا در حال گفتگو با National Geographic هستن و یکی از نمونه های اولیه این محصول هم واسه ناسا فرستاده شده.

با اینکه Ozo دارای یه برچسب قیمت ۶۰ هزار دلاریه اما جدا از فیلم سازان و کمپانیای بزرگ، حتی آدمایی که تصمیم دارن به شکل حرفه ای ویدیوهای ۳۶۰ درجه مخصوص هدستای واقعیت مجازی بسازن هم می تونن از اون بهره جویند. این وسط آقای هایداموس اشاره میکنه که Ozo فقط بخش کوچیکی از برنامه هاییه که نوکیا واسه تکنولوژی واقعیت مجازی داره.

ایشون ادامه میده و میگه: «می خوایم این دوربین رو به شکل اجاره ای هم در اختیار علاقمندان بذاریم تا افراد بیشتری قادر به به کار گیری اون باشن. البته باید فکر کرده و ببینیم چیجوری می تونیم اونو به کاربران حرفه ای هم بفروشیم.»

حتما نسخه ای که واسه کاربران حرفه ای پیشرفت پیدا میکنه باید دارای برچسب قیمت بسیار کمتری باشه و بتونه نظر محتواسازان عادی واسه واقعیت مجازی رو به شکلی ساده به خود جلب کنه. این وسط باید اشاره کرد که برنامه هایی که نوکیا حالا در سر داره واسه یه دوربین فیلمبرداری بسیار گرون، بیشتر از اندازه بلند پروازانه هستن.

دوربین Ozo در مقطع الان برگ دیگری از دفتر نوکیاست؛ برگی که این بار شرکت فنلاندی قبل از هر حریف دیگری به اون پرداخته و تصمیم به هنر نمایی در اون بخش کرده. آقای Haidamus با تاکید بسیار زیادی میگه: «تیم نوکیا علاقه ای توصیف نشدنی داره واسه برگشتن به بازی. این اولین محصول Nokia Technologies پس از تلفنای همراه و هوشمنده و مهندسان نوکیا تموم تلاش خود رو به کار بستند تا دوباره بهترین باشن».

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *