دانلود پایان نامه

اینکه اعطای اطلاعات و ابراز دلایل به این نیروها به سبب لزوم طی تشریفات قانونی، مستلزم گذشت زمان است، لذا فرصت مناسبی برای انتقال یا تبدیل اموال در اختیار پول شویان قرار می گیرد که این امر درنهایت، عملیات کشف آن را دشوار می نماید.

بعد بین المللی تطهیر پول از جنبه های مختلف تجلی می یابد. به عنوان نمونه در28 سپتامبر 1992، طی عملیات موسوم به«یخ سبز»، که برای نابود کردن گروه های تبهکارسازمان یافته درسیسیل انجام شد، بیش از 200 نفر در شش کشور جهان دستگیر شدند و حدود 42 میلیون دلار پول نقد از آنها کشف شد. درمورد دیگری، حدود 130 میلیون دلار از وجوه متعلق به کارتل مدلین با استفاده از 82 شرکت تجاری وحساب های بانکی واقع در 16 کشور مختلف، توقیف شد. همچنین امکان افتتاح حساب های بانکی وتأسیس شرکت های بین المللی در کشورهای مختلف، از روش هایی است که سبب فراملی شدن عملیات پول شویانه می گردد.
اصولاًپولشویی به دوطریق،جامه فراملی به تن می پوشد؛ اول، ادغام بازارهای مالی دریک مجموعه با ماهیت جهانی و دوم، تلاش قاچاقچیان برای پرهیز ازکشف عملیات مجرمانه بوسیله عملکردهای شدید قانونی، ازطریق انتقال اموال به کشورهایی که در آنها برخورد قانونی باپولشویی ضعیف تر بوده، یا درمبارزه با پولشویی، فاقد قانون ویا دارای قانونگذاری درسطح ابتدایی می باشند.
انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر، سه نوع پولشویی را پدید می آورد:
1.پولشویی داخلی: شامل پول های کثیف به دست آمده از فعالیت های مجرمانه انجام شده در داخل یک کشور است که در همان کشور تطهیر می شود.
2.پولشویی صادراتی: شامل پول های بدست آمده از فعالیت های مجرمانه ای است که در داخل کشور ارتکاب می یابند، اما پول ها به کشور دیگر منتقل شده و در کشوری غیر ازکشور محل ارتکاب جرم مبنا، تطهیر می شود.
3.پولشویی وارداتی: پول های حاصل از ارتکاب جرایم که در کشور یا کشورهای دیگر غیر از کشورمحل تطهیر پول، تحصیل شده اند و پس از انتقال به کشور محل شست و شو، درآن کشور تطهیر می شوند.
ویژگی فراملی بودن، موانع استواری را در راه مبارزه با پولشویی ومجازات مرتکبین و بازپس گیری وجوه مربوطه ایجاد می کند؛ زیرا ازیک دولت تا دولت دیگر، عناصرتشیکل دهنده جرایم ومجازات آنها متفاوت است. گاه عملی که در یک کشور جرم بوده و از مجازات شدیدی برخوردار است، در کشوری دیگر، فاقد وصف کیفری می باشد.
گفتار دوم. سازمان یافته بودن عمل مجرمانه پولشویی
غالباً جرایم به صورت انفرادی واقع می شوند. اما گاه دویا چند نفر با همکاری وهمراهی یکدیگر، مرتکب عمل مجرمانه می گردند که در این صورت، حسب مورد، شرکت یا معاونت در جرم تحقق خواهد یافت.
مشارکت در ارتکاب بزه، مستلزم نقش آفرینی افرادی بیش از یک نفر در ارتکاب عنصر مادی عمل مجرمانه است. نظر به اینکه، فرآیند پولشویی از مراحل پیچیده متعددی تشکیل می شود وانجام همه این مراحل توسط فرد واحد، هم امکان پذیر نیست و هم با هدف پولشویی که همانا مخفی کردن منشاء مجرمانه اموال تحصیل شده از طریق ارتکاب جرم است، در تعارض می باشد، از این رو، پول شویان در ارتکاب عنصر مادی بزه پولشویی از افراد متعددی بهره می گیرند.
بخصوص اینکه، دربرخی موارد، مواد لازمه مقابله با موانع قانونی که در راستای مبارزه با پولشویی ایجاد می شوند، استفاده از افرادمتعدد می باشد؛ مثلاً درکشورهایی که گزارش معاملات با مبلغ معین به مراجع مسئول مبارزه با پولشویی الزامی است، برای گریز از این مانع، معمولاً مبالغ کلان بین چند نفر تقسیم می شود تا هرشخص با مبلغ کمتر از سقف تعیین شده، مبادرت به معامله نموده یا آن را به حساب های بانکی واریز نماید. در بند زیر به آثار اولیه سازمان یافته بودن جرم پولشویی می پردازیم.

بند اول.تحلیل رفتن و تضعیف بخش خصوص قانونی
یکی از شدیدترین اثرات اقتصادی پولشویی، تاثیر قراردادن بخش خصوصی است. پولشویان اغلب از شرکت های صوری استفاده می کنند، که این شکرت ها درامدهای ناشی از فعالیت های مجرمانه را با سرمایه های قانونی به جهت مخفی کردن منابع نامشروع درهم می امیزند.
این شرکت های صوری به وجوه غیر قانونی زیادی دسترسی دارند، که مجوز ان ها برای کمک مالی به خدمات و تولیدات این شرکت ها در سطح زیر قیمت بازار، می باشد. در بسیاری از موارد، شرکت های صوری قادرند که تولیدات خود را زیر قیمت آن چه که کارخانه برای تولید آن محصول هزینه کرده است. عرضه نمایند. بنابراین شرکتهای صوری یک برتری رقابتی بیشتر از شرکت های قانونی دارند که وجوه و سرمایه های خود را از بازار مالی تامین میکنند. این وضعیت برای فعالیت های قانونی به جهت رقابت علیه شرکت های صوری مشکل است. همچنین می تواند به میدان به در کردن کسب و کارهای بخش خصوصی توسط جرم های سازمان یافته منتج شود.

بند دوم.به خطر افتادن تلاش های خصوصی سازی
پولشویی تلاشهای دولت ها را برای ارائه اصلاحات اقتصادی شان از طریق خصوصی سازی، تهدید می کند. مجرمین سازمان یطافته با داشتن امکانات مالی، قیمت ببالاتری نسبت به خریداران قانونی بخش دولتی سابق، را پیشنهاد میدهند. به علاوه هنگامی که طرح های خصوصی سازی، که اغلب منفعت اقتصادی دارند، آنها می توانند ابزار شستشوی وجوه را تامین کنند. در گذشته مجرمین، لنگرگاه های تفریحی، تفرجگاه ها، کازینوها و بانک ها را برای مخفی کردن درآمدهای غیر قانونی شان، بخرند و فعالیت های مجرمانه شان را تقویت کنند.

مطلب مشابه :  منبع تحقیق با موضوع خواجه عبدالله انصاری

بند سوم.پدیدار شدن بازارهای حاشیه ای

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

پولشویی فقط یک معضل در بازارهای مالی بزرگ دنیا و مراکز فراساحلی نیست، بلکه مشکلی در جهت ایجاد بازارهای حاشیه ای است. هر کشوری که با سیستمهای مالی بین المللی ادغام و یکپارچه شود در خطر است.هنگامی که بازارهای حاشیه ای، بخش های مالی و اقتصادی شان را افتتاح می کنند، انها به طور فزاینده ای آماج فعالیت های پولشویی می گردند.
از طرفی دیگر، افزایش تلاش های مقامات در بازارهای ملی بزرگ و در مراکز مالی فراساحلی برای مبارزه با این فعالیت ها، محرک بیشتری برای پولشویان به جهت انتقال فعالیتها به بازارهای حاشیه ای فراهم می کند. البته تاثیرات اقتصادی به موارد فوق محدود نمی شود و موضوعاتی مانند کاهش سرمایه گذاری دولت در تاسیسات زیر بنایی و رفاه عمومی، تضعیف سلامت بازارهای مالی، از دست رفتن سیاست کنترل اقتصادی، متزلزل و تغییر شکل اقتصادی و… در این مقوله می گنجد.

خطرات و هزینه های اجتماعی مهمی در ارتباط با پولشویی وجود دارد. پولشویی یک فرآیند ضروری برای ایجاد جرایم مفید و ارزنده می باشد. آن به قاچاقچیان مواد مخدر و دیگر مجرمین اجازه می دهد تا فعالیت هایش را توسعه دهند. این موضوع باعث بالا رفتن هزینه دولت به واسطه نیاز به افزایش مجریان قانون و هزینه های مراقبت سلامت (برای مثال درمان معتادین مواد مخدر) برای مبارزه با نتایج وخیمی که منتج می شود.
یک نمونه از این هزینه ها، هزینه های گزافی است که کشور ایران به دلیل واقع شده در مسیر تراتزیت کشورهای هلال طلایی و مثلث طلایی در مبارزه با جرایم مخدر به عنوان یکی از عمده ترین مردم جرم منشاء پولشویی پرداخت می کند.
بنا به گفته فرماندهی نیروی انتظامی 800 میلیارد تومان برای امنیت مرزها طی 3 سال اخیر هزینه شده است . در طی این مدت 80 کیلومتر دیوار بتونی، 160 برجک دیده بانی مرزی 460 کیلومتر کانتال که در دو طرف ان خاکریز وجود دارد و حضور بیش از یکصد هزار نیرو در مرزها و تشکیل پلیس مواد مخدرذ سبب کاهش 50 درصد جرایم خشن در این منطقه شده است.
البته تقدیم صدها شهید و هزاران جانباز نیروهای مرزی در مبارزه با اشرار و قاچاقچیان نیز باید اضافه نمود. همچنین هزینه هایی که تروریست هاـتامین مالی این مجرمین غالباً از طریق درآمدهای مجرمانه فعالیت های پولشویان صورت می گیرد ـ تحمیل می کنند. مثلاً عملیات انتحاری انفجار بمب در مورخه 17 اردیبهشت ماه 1388 در مسجد علی ابن ابیطالب (ع) شهر زاهدان منجر به شهادت 25 نفر و مجروح شدن 80 نفر دیگر شد.
ممکن است این سوال مطرح شود که این قبیل اقدامات تروریستی چه ارتباطی با جرم پولشویی دارد. در مقام پاسخ باید یادآوری کرد که « پولشویی ازدو جنبه می تواند در خدمت فعالیت های تروریستی باشد:
یکی در جهت تامین منابع لازم برای فعالیت های تروریستی؛ برای مثال آژانس های اطلاعاتی در اروپا مدعی شده اند که گروه القاعده، منابع مالی فعالیت های خود را به سویله الماس به سراسر دنیا منتقل کرده است و همین طور در کشورهای آفریقایی مثل سیرالئون، لیبریا و آنگولا منافع حاصله از فروش الماس، چوب و …. برای کمک به خرید اسلحه جهت انجام اقدامات تروریستی و جنگ های داخلی استفاده شده است.
دومین جنبه تطهیر سودی است که بعد از فعالیت های تروریستی با استفاده از پیش بینی تحولاتی که بعد از اقدامات تروریستی اتفاق خواهد افتاد عاید مجرمان می شود.
مجله آلمانی اشپیگل در 24 سپتامبر 2001 یعنی سیزده روز بعد از حملات 11 سپتامبر در گزارش خود آورده است؛ آمریکایی ها از یک شرکت انگلیسی به نام فاینشنال سرویس آئوریتی، که کی شرکت مالی ناظر مالی است درخواست کرده اند که بزرگترین جستجو در طول تاریخ بازار سهام، در سطح تمامی بازارهای بورس به اجرا درآورده و فهرستی از نام، شماره سریال مشتری، آدرس و شماره تلفن تمامی اشخاص و شرکت هایی که قبل و بعد از حوادث 11 سپتامبر سهام آمریکایی را معامله کرده اند، تهیه کند.آمریکایی ها مدعی شده اند که تروریست ها و حامیان آن ها بعد از این حملات صاجب سود سرشاری شده اند؛ برای مثال به راجتی پیش بینی می شد که اگر به ساختمان تجارت جهانی حمله شود چه سهام هایی سقوط می کند و چه سهام هایی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. به این ترتیب کسانی که از این حمله اطلاع داشتند به خرید و فروش سهام های مورد نظر کرده و از این طریق سود سرشاری عادشان شد. »
یا در نامه ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز به ریاست قوه قضاییه مبنی بر انتشار اسامی و عکس دانه درشت های قاچاق آمده است: « این افراد در رقابتی نابرابر با تجار سالم کالای خود را عرضه کرده و به بنیان تجارت قانونی ضربه وارد و تولید و سرمایه گذاری های کشور را ناکارآمد می کنند …… و میلیاردها تومان عوارض خزانه نصیب این قاچاقچیان عمده شده و یا حدود 6 میلیارد دلار قاچاق بیش از 300 هزار فرصت شغلی کشور را در سال از بین می برند.»
همچنین این قاچاقچیان گروه کثیری از عوامل دولتی را به واسطه پول های بادآورده و پرداخت رشوه، فاسد می کنند. …».
در کشور سوئیس تبدیل عملیات تطهیر پول به یک حرفه شرافتمندانه از سوی قانون، موجب گردیده است تا سیاستمداران، قضات، نیروهای پلیس، کارشناسان نظامی، و کلاه، شرکت های تخصصی و حسابداران قسم خوردهسوئیسی، فرصت تجارت مالی به سرکردگی بانکهای سوئیسی را غنیمت شمرده و از آن سود جویی بعمل آورند. حضور اکثریت نمایندگان پارلمان در عملیات تطهیر پول نظام بانکی سوئیس باعث شده است تا یک گروه بسیار مقتدر فشار در نظام سیاسی این کشور پدیدار گردد. به نحوی که هر گونه صدای مخالف را خفه کرده یا هر گونه لایحه اصلاحی مخالفت ورزیده، از حضور هر داوطلب اصلاح گرا در مدیریت ارشد حکومتی ممانعت به عمل اورده، از تصدی مسئولیت دادگاه عالی سوئیس توسط هر قاضی سالم و درستکار جلوگیری کرده و …. .

مطلب مشابه :  منابع پایان نامه ارشد با موضوع خرده فروشی، بازاریابی، مصرف کنندگان، مصرف کننده

گفتار سوم.تخصصی بودن ارتکاب پولشویی
به طورسنتی، مرتکبین جرایم مختلف در طی سال ها با بهره گیری از روش های متنوع پولشویی در چهارچوب مشاغل قانونی، دارایی خود راتطهیر کرده و درمسیرهای قانونی مورد استفاده قرارمی دادند. با این حال، در سالهای اخیر، قوانین گوناگون وبعضاً شدیدی برای مبارزه با پولشویی وضع شده و به موجب آنها، موانع قانونی، با بهره گیری ازتکنولوژی پیشرفته ایجاد شد. این امر باعث شد تااستفاده ازافرادی که درجزئیات تکنولوژی جدید، مسایل مالی بین المللی وقوانین داخلی وخارجی مسلط هستند، برای ایجاد گروه های حرفه ای پولشویی، افزایش یابد.
استفاده از افراد حرفه ای برای پولشویی، علاوه بر تسریع درحصول نتیجه، خطر کشف اموال و به ویژه شناسایی و دستگیری مرتکبین جرم مبنا را نیز کاهش می دهد. پولشویان حرفه ای، معمولاً شامل حسابداران، بانکداران وحقوقدانانی هستند که بدون آنکه در فعالیت مجرمانه اصلی، نقشی ایفا کرده باشند، خدمات مشاوره ای خود را در قبال اخذ دستمزدهای کلان و با استفاده ازتخصص های حرفه ای خود به مجرمین ارائه می دهند.

گفتار چهارم.سازمان یافته بودن پولشویی و تخریب اقتصاد
برخی از نویسندگان به جای اصطلاح جرم سازمان یافته، عبارت تشکیلات اقتصادی مبتنی بر جرم، مؤسسات و یا اصطلاح شرکت سهامی جرم را بکار برده اند.
اصطلاح جرم«سازمان یافته» که در ابتدا درجامعه شناسی انحرافات اجتماعی درآمریکا مطرح گردید، اشاره به اعمال مجرمانه ارتکابی توسط گروه هایی دارد که به شکلی منسجم گرد هم آمده اند و معمولاً قصد آن دارند که از اعمال خود، فایده مالی کسب کنند و اینجاست که اصطلاح «تجارت جرم» معنا پیدا می کند.
در واقع، «جنایات سازمان یافته، ارتکاب برنامه ریزی شده جنایاتی قابل توجه برای تحصیل منفعت یا قدرت است؛ درصورتی که بیش از دوشریک در مدت زمانی طولانی یا نامحدود، سهمی از طریق تجارت یاساختارهای شبه تجارتی یا استفاده از خشونت یا دیگر وسایل، تهدید یا از طریق نفوذ در سیاست با رسانه ها یا اداره امور عمومی، سیستم دادگستری یا اقتصاد ایفاء نموده و با یکدیگر همکاری کنند.»
از نظر کنوانسیون پالرمو، گروه جنایتکار، الزاماً باید حداقل دارای سه عضو باشد. این مفهوم به صراحت در بند الف ماده 2 کنوانسیون مذکور آمده است. در این بند می خوانیم: «گروه جنایتکار سازمان یافته، به معنای یک گروه دارای ساختار تشکیلاتی مرکب از سه نفر یا بیشتر است که برای مدت زمانی موجودیت می یابد وبا هدف ارتکاب یک یا چند جنایت شدید یا جرایم مندرج در این کنوانسیون، به منظور تحصیل مستقیم یا غیرمستقیم یک نفع مالی یا نفع مادی دیگر، بطور هماهنگ فعالیت می کند.» در تعریفی دیگر از جرایم سازمان یافته آمده است: «جنایت سازمان یافته، فعالیت غیرقانونی با انگیزه اقتصادی است که توسط گروه، انجمن یا ارگان دیگری مرکب از دو یا چند شخص که خواه به طور رسمی یا غیررسمی سازمان یافته باشند، ارتکاب یابد.»
بر این اساس، اولین مشخصه جرم سازمان یافته، توافق مجرمانه متعدد براقدامی مجرمانه، در راستای کسب منافع مادی، همراه با برنامه ریزی قبلی می باشد. دراین گونه جرایم، اقدام مجرمانه، مستلزم نوعی سبق تصمیم و وجود برنامه ریزی دقیق است. ازاین رو، همراهی اتفاقی وتصادفی افراد متعدد در ارتکاب جرمی واحد، از شمول جرایم سازمان یافته خارج است. همچنین این گروه باید تداوم داشته باشد وبرای مدتی نسبتاً طولانی به حیات خود ادامه دهد؛ لذا اگر چند نفر با تشکیل یک گروه سازمان یافته و با برنامه ریزی قبلی، مرتکب عملی مجرمانه شوند و پس از آن، گروه متلاشی شود، نمی توان این گروه را یک گروه سازمان یافته جنایتکار تلقی کرد.
ازویژگی های دیگر گروه سازمان یافته جنایتکار این است که هدف ازتشکیل آن، تحصیل نفع مادی از راه ارتکاب اعمال مجرمانه است؛ لذا اگر گروهی برای ارتکاب اعمال مجرمانه تشکیل شود و به ارتکاب جرم دست زند، اما انگیزه آنها موضوعی غیر از تحصیل نفع مادی باشد، ولو در این مسیر نفع مالی هم تحصیل کرده باشند، نمی توان گروه سازمان یافته جنایتکار بر آنها اطلاق نمود.
یکی از ویژگی های بارزگروه های سازمان یافته جنایتکار، وجود سلسله مراتب درتشکیلات بزهکار است. «دربطن سازمان های بزهکار، سلسله مراتبی بی اندازه جدی وجود دارد که براساس اطاعت، وفاداری و درستکاری قرار دارد. این سلسله مراتب گاه به شکل تقریباً نظامی(مانند: مافیا و کوزانو سترا) همراه با رئیس، از مجموعه اشخاص مهم گروه،

 

دیدگاهتان را بنویسید