دانلود پایان نامه

زیستی
زیست فن‌آوری در تولید مثل انسان نیز به کار رفته است. زیست فن‌آوری توانایی کمک به زوج های کم بارور را از طریق لقاح مصنوعی برای دارا شدن فرزند دارد. زیست فن‌آوری‌های جدید همانند تشخیص ژنتیکی قبل از کاشت شامل انتخاب جنسیت، اصلاح ژنتیکی رشته میکروبی، آزمایش جنین انسان، لقاح آزمایشگاهی، باروری در آزمایشگاه (خارج از رحم مادر)‌ امیدی را در زوج‌های کم‌بارور به داشتن فرزند ایجاد نموده است. به علاوه تعداد زیادی از جنین‌هاکه امکان بالقوه برای رشد دارند در تولید مثل تسهیل شده از بین می روند و این امر نگرانی‌های جدی اخلاقی را مطرح می‌کند. در خصوص این پیشرفت‌ها، کمیته رئیس جمهور در اخلاق زیستی گزارش خود را ارائه نمود که در فنون تولید مثل تسهیل شده زیست فن‌آوری تحقیقمی کند. کمیته اعتقاد دارد که افزایش نظارت بر صفات اختصاصی بچه ممکن است صفات اختصاصی طبیعی را محدود نماید.
کمیته اخلاق را در باروری آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می‌دهد و چنین نتیجه گیری می نماید که آزمایش جنینی بر شأن بشر اثر گذار است . همچنین در موضوعات امنیتی و اخلاقی مورد بحث در تولید مثل تسهیل شده تحقیقمی کند و انجام مطالعه‌ای در مورد تولید مثل تسهیل شده‌ را پیشنهادمی کند . تا زمان تکمیل یک مطالعه جامع کمیته منع استفاده خرید، فروش و انتقال جنین‌های انسان در غیرانسان و ثبت جنین‌های انسانی را توصیه نمی‌نماید. از آن‌جا که هیچ قانونی در نظارت تولید مثل تسهیل شده وجود ندارد، کمیته بر نیاز به مکانیزمی نظارتی برای کنترل تولید مثل تسهیل شده از جنین‌های انسان پافشاری می‌کند.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

8) اخلاق در تحقیق سلو‌ل بنیادی
سلول‌های بنیادین، سلول‌هایی قوی هستند که قادر به رشد در هر اندامی در بدن می باشند. سلو‌های بنیادین از جنین‌های انسان زنده یا مرده در مرحله سلول‌های 4 تا 8 از زمان باروری و شکل دادن زیگوت مشتق شده‌اند. همچنین سلول‌های بنیادین می‌توانند از مغز استخوان مشتق شوند. به علاوه به منظور استخراج سلول‌های بنیادین جنین‌ها به طور مصنوعی در آزمایشگاه باروری (IVF) یا از طریق شبیه‌سازی جنین ایجاد می‌شود. تحقیق بنیادین در تولید بافت‌های مفید و پیوند اندام کمک می کند و در کشف درمان بیماری‌ها مفید است. همچنین سلول بنیادین می‌تواند در آزمایش داروهابرای کارآمدتر کردن آنها و برای فهم چگونگی ایجاد بیماری های خاص به کار رود. همچنین، تحقیق د ر مورد سلول های بنیادین در ارتقای کیفی داروها و برای بیمارانی که از بیماری‌هایی همانند دیابت، پارکینگسون، آلزامیر و ضایعه نخاعی رنج می برند،مفید است.
برای پیوند موفق اندام‌ها در بدن نیازمند، از بافت تولید شده از طریق تحقیق سلول‌ بنیادین استفاده می‌شود. از آن‌جا که سلول بنیادین می‌تواند در هر اندام از بدن انسان رشد پیدا کند، بافتی که مناسب است و همتاست با هر دو اندام پیوندی و بدن می‌تواند از طریق سلول بنیادین تکثیر شود. تحقیق در مورد سلول بنیادین نیز می‌تواند در درمان بیماری مزمن قلبی کمک نماید. از طریق سلول بنیادین سلول‌های ماهیچه قلب به سلامت می‌توانند تکثیر شود تا جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده گردد .
تحقیق در سلول بنیادین مستلزم جداسازی از جنین‌های انسانی است که گاهی سبب نابودی جنین‌ها می‌شود. این منجر به نگرانی‌های جدی اخلاقی می‌شود، زیرا که سلول‌های بنیادین توانایی تبدیل شدن به انسان کامل را دارند و جنین مرحله ابتدایی یک انسان زنده است. اعتراضات اخلاقی بیانگر این است که ما نمی‌توانیم به دلیل تحقیق زیست‌پزشکی به حیات و زندگی پایان بخشیم، به علاوه استدلال شده که تحقیق سلول بنیادین با استفاده از جنین ها مسأله ساز نیست بلکه تجاری سازی جنین های انسانی مسأله ساز است. هیات‌های مختلف نگرانی خود را در مورد خدشه دار شدن اخلاق، در استفاده از جنین‌های انسان و تحقیق سلول بنیادین ابرازمی کند. انجمن آمریکایی پیشرفت علم (AAAS) بیان می‌کند که عدم توافق بر سر وضعیت جنین عامل مهمی در حل موضوعات اخلاقی مورد بحث در تحقیق سلول بنیادین جنینی است. فرهنگستان ملی علوم بیان می‌کند که اعتراض اساسی در مورد اخلاق در تحقیق در مورد سلول بنیادین که از جنین ها استفاده می شود، این است که این امر یک جنین انسان را از رشد و تبدیل به یک انسان کامل شدن محروم می‌کند .
با این وجود موسسه ملی بهداشت (NIH) امریکا بیان می‌کند که جداسازی سلول‌های بنادین جنین انسان یک عرصه از تحقیق است که شاید منفعت علمی قابل توجهی به همراه آورد و باید برای سرمایه‌گذاری فدرال مورد ملاحظه قرار گیرد. نظر به مباحثات صورت گرفته بر سر تحقیق در مورد سلول های بنیادین و وضعیت حل نشده جنین انسان، قوه‌ی مجریه بوش رهنمون‌های NIH را بر سر تحقیق سلول بنیادین اعلان نمود. رهنمون‌های NIH احترام به و رعایت ملاحظات اخلاقی و وجدانی در تحقیق ژنتیکی انسان را ضروری می شمارد. این رهنمون‌ها حاکی از این است که دولت فدرال باید به در مورد تحقیق پیرامون سلول های بنیادین مشتق شده از جنینی که بیش از این احتمال رشد به عنوان یک انسان را نداشته است، سرمایه گذاری کند. به علاوه این رهنمون‌ها اظهار می دارد که د ر این مورد، رضایت آگاهانه برای اهداء، بدور از هر گونه انگیزه مالی باید وجودداشته باشد. با این حال برخی ایالت ها هستند که لقاح آزمایشگاهی را برای استخراج سلول‌ بنیادین، منع می‌نمایند. و تفاهمی میان ایالت های فدرال در مورد تحقیق در ارتباط با سلول های بنیادین وجود ندارد.

بنابراین در ایالات متحده امریکا نیاز فوری به تصویب یک قانون در سطح فدرال به منظور ایجاد تعادل در موضوع پیشرفت‌های زیست‌فن‌آوری و رفع نگرانی‌های اخلاقی که به آنها اشاره شد، احساس می شود.

بند دوم: اخلاق در ثبت اختراعات زیست‌فن‌آوری در اتحادیه اروپا
اصول حقوق طبیعی جهان‌شمول هستند، اما اخلاق و وجدان از فردی به فردی و از مکانی به مکان دیگر، متفاوت است. با این حال در موضوع اخلاق در ثبت اختراعات زیست فن‌آوری اروپا بر خلاف ایالات متحده، از چهارچوب محکم و جامعی برخوردار است. ملاحظات اخلاقی و وجدانی در اتحادیه اروپا از حمایت مشروع و قانونی برخوردار است. در اروپا قوانین حق اختراع موجود به صراحت برخی اختراعات زیست فن‌آوری خاص را بر مبنای توجه به اخلاق منعمی کند. کنوانسیون اروپایی حق اختراعات توجه خاصی بر اخلاق در ثبت اختراعات دارد. این معاهده بیان می‌کند که اختراعات مخالف نظم عمومی و اخلاق را از ثبت استثنا می داند. ثبت گیاه، حیوان و فرآیندهای اساساً زیستی برای تولید گیاهان و حیوانات تحت EPC اجازه داده نشده است . به علاوه شیوه‌های معالجه بدن انسان یا حیوان یا جراحی یا درمان و شیوه‌های تشخیص بیماری به عنوان اختراع تلقی نشده‌اند و از قلمرو ثبت در پرتوی استانداردهای اخلاقی و وجدانی جامعه منع شده‌اند . در همین راستا ثبت موجودات زنده کشف شده در طبیعت به همان شکل اولیه نیز در معاهده غیر اخلاقی تلقی شده است. موافقت‌نامه تریپس نیز از همان عبارات EPC در مورد استثنائات از قابلیت ثبت اختراع استفاده می کند .
به علاوه دستورالعمل اخیر در مورد اختراعات زیست فن‌آوری، ثبت اختراعات خاص در این حیطه را بر مبنای اخلاق منع می‌کند . اخلاق و اصول اخلاقی در ثبت اختراعات زیست فن‌آوری برای اولین بار در اتحادیه اروپا درارتباط با فن آوری ژنتیک 1/پلی پپتید بحث شده بود. این اختراع یک پلاسمید بود، یعنی یک جاندار ذره‌بینی مهندسی ژنتیک شده. هیات فنی EPO هنگام نشان دادن اخلاق در ثبت موضوع زنده‌ای شبیه میکرو ارگانیزم‌ها حکم داد که ثبت جانداران ذره‌بینی نظم عمومی و اصول اخلاقی را نقضمی کند. این اولین بار بود که EPO اخلاق وجدان مورد بحث در ثبت اختراعات را نشان داد. با این حال ثبت جانداران ذره‌بینی نگرانی‌های جدی اخلاقی را در اتحادیه اروپا ایجاد ننمود و هیچ اعتراض جدی نسبت به آن‌ وجود نداشت. با این وجود تصمیم اعطای حق اختراع به جانداران ذره‌بینی ادعاها برای حق اختراعات در دیگر موجودات زنده همانند گیاه و حیوان را برانگیخت. در هر صورت حتی قبل از پذیرش معاهده، گیاهان و مواد تولید مثل گیاهان برای ثبت اختراع ادعا شده بودند، اما در آن زمان هیچ آگاهی جدی در مفاهیم آن‌ها در اخلاق و وجدان وجود نداشت.

1) اخلاق در ثبت حیوانات
متعاقب پذیرش درخواست حق اختراعات در جانداران ذره‌بینی، درخواست هایی برای ثبت اختراعات حیوانی ارائه شد. بر خلاف ثبت جانداران ذره بینی این امر نگرانی‌های جدی از لحاظ اخلاقی بر علیه ثبت حیوانات به همراه داشت. برای اولین بار در قضیه موش توموردار هاروارد، موضوع اخلاق در مورد ثبت یک حیوان در صدر مباحثات بود. بار اول بود که یک حیوان برای ثبت در حضور EPO ادعا شده بود و اعتراضات شدید بر علیه ثبت یک حیوان ابراز گشت. بخش اصلی اعتراضات، برغیر اخلاقی بودن ایجاد رنج در یک حیوان زنده و خطرات احتمالی همراه با پراکنده شدن جانداران مهندسی ژنتیک شده در محیط متمرکز شده بود . بسیاری از انجمن‌های رفاهی حیوانات، با پیوستن به مخالفان ثبت حیات می‌گویند که زندگی حیوان بی‌گناه نباید ناچیز انگاشته شود. اعتراض شده بود که حیوانات نباید به خاطر منافع انسانها در معرض خطر و آزار قرار گیرند. همچنین آن‌ها اینگونه استدلال می‌نمودند که حیوانات، موجودات ذی حیات و آفریده خدا هستند، بشر نباید حیوانات را مطابق با امیال و خواسته‌هایش دست‌ورزی نماید. بشر نمی‌تواند همانند یک کالا در بازار مالک حیوان شود، چراکه کاملاً غیراخلاقی و بر خلاف نظم عمومی است. به علاوه این ترس وجود داشت که انتشار جانداران مهندسی ژنتیک شده، ممکن است خطرات غیرقابل پیش‌بینی و جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نماید. در پرتو بیانیه EPC که هر اختراعی که انتفاع آن مخالف با نظم عمومی و اخلاق باشد، نمی‌تواند به ثبت برسد ، استدلال شده بود که اختراع نمی‌تواند به ثبت رسد، چرا که مخالف با نظم عمومی و اخلاق است.
در مقابل متقاضیان اینگونه استدلال می کردند که این اختراعات دارای منافع بالقوه ای در رابطه با درمان انواع سرطان است و این امر فراتر و ارجح از نگرانی‌های اخلاقی به شمارمی آید. به علاوه هیات EPO بر این عقیده است که هدف در دست ورزی حیوان آسیب رساندن به استانداردهای اخلاقی نیست، بلکه در راستای منافع جامعه است. بنابراین این چنین حکم داده شد که هیچ چیز خلاف اخلاقی در ثبت یک حیوان با ملاحظه منفعت بالقوه‌ای که ممکن است به بار آورد، وجود ندارد. هیات تلاش نمود تعادلی میان اخلاق و منفعت جامعه ایجاد نماید و حکم داد که منفعتی که بشر قصد دارد از طریق آزمایش سرطان بدست آورد، باید تنها هدف اختراع باشد. EPO اختراع را به واسطه کاربرد انسانی اش، بر خلاف نظم عمومی و اخلاق قلمداد نکرد. و چنین نتیجه‌گیری نمود که ثبت اخترعاتی که منفعت قطعی برای اجتماع داشتند غیراخلاقی یا غیروجدانی نیست و سرانجام حق اختراع اعطا گردید.
بعداً هیات EPO دوباره با همان موضوع (ایجاد تعادل میان استانداردهای اخلاقی جامعه و منافع حاصل از یک اختراع زیست فن‌آوری) برخورد کرد. این اختراع در مورد موشی بود که ژنی به آن تزریق شده بود که باعث از دست دادن موهای بدن آن موش شده بود. متقضایان ادعا نمودند که این اختراع در تحقیق پیرامون ریزش مو و طاسی در انسان‌ها مفید است. متقاضیان با تکیه بر رای موش توموردار هاروارد، استدلال نمودند که منفعتی که اختراع برای جامعه به همراه دارد، باید ارجح شمرده شود. با این حال برعکس رای در قضیه موش توموردار هاروارد، در این قضیه EPO حکم داد که منافعی که اختراع کنونی باید برای جامعه به همراه آورد،‌ با خطرات و لطمات احتمالی نسبت به حیوانات در تعادل نیست. احتمال تحقیق در طاسی و ریزش مو با تحقیق در مورد سرطان قابل قیاس نیست. بنابراین به اعتقاد EPO این قضیه با مورد موش توموردار هاروارد متفاوت است و همان استدلال نمی‌تواند این‌جا بکاررود. در نهایت EPO اینگونه نتیجه‌گیری کرد که حق اختراع در مورد موش مهندسی شده که موهایش را از دست داده است، غیر اخلاقی و مخالف نظم عمومی است و EPC ازچنین اختراعاتی حمایت نخواهد کرد.

مطلب مشابه :  متن کامل پایان نامه قوانین موضوعه

2) اخلاق در ثبت گیاهان
رای EPC در موش توموردار هاروارد که ثبت اختراع در مورد حیوانات را مجاز شمرده بود، بازتاب گسترده‌ای در اتحادیه اروپا به همراه داشت. بسیاری از تقاضانامه‌های اختراع داده شد دائر بر درخواست ثبت اختراعات زیست فن‌آوری گوناگون که مدعی حیوانات مهندسی شده ژنتیکی بودند. در این میان برای اولین بار در قضیه‌ی Greenpeace علیه Planet Genetic System تقاضای ثبت یک گیاه ارائه شد. در ان زمان برای EPO این سؤال مطرح شد که : آیا حق اختراع در دانه‌‌ها و گیاهان می‌تواند مخالف نظم عمومی و اخلاق باشد؟هیات طوری عبارت “نظم عمومی” را تعریف نمود تا حمایت از امنیت عمومی، تمامیت فیزیکی افراد و نیز حفاظت از محیط زیست را در برگیرد. در رابطه با هر اختراع، هر آنچه انتفاع از آن مخل آرامش عمومی یا نظم اجتماعی باشد یا امنیت عمومی را تهدید ‌کند یا به طور جدی به محیط زیست لطمه ‌زند، از آن‌جا که مخالف نظم عمومی می‌باشد باید از قابلیت ثبت اختراع استثنا شود.
اینطور اظهارشده بود که دانه‌ها و گیاهان به خودی خود باید استثنایی نسبت به قابلیت ثبت اختراع تحت EPC باشند، بدین خاطر که آن‌ها «موضوع زنده‌ای» را ارائه می‌کنند و بر این مبنا که این منابع ژنتیکی باید «میراث مشترک بشریت» باقی بمانند. هیات متذکر شد که زیست فن‌آوری گیاهی نمی‌تواند به این عنوان که نسبت به اصلاح نژاد سنتی گزینشی بیشتر با اخلاق مغایرت دارد تلقی شود، زیرا هم پرورش‌دهندگان سنتی و هم زیست‌شناسان مولکولی یا دانشمندان زیست فناوری، با وارد نمودن ماده ژنتیکی جدیدی به گیاه برای حصول یک گیاه جدید و احتمالاً اصلاح شده، تغییر در ویژگی های یک گیاه را در نظر دارند. هیات استیناف EPO چنین رای صادر کرده بود: «اختراعاتی که انتقاع از آن‌ها با ارزشهای فرهنگی که به صورت عرفی در جامعه پذیرفته شده اند (ارزشهای فطری جامعه و تمدن اروپایی) مطابق نیست، باید از قابلیت ثبت اختراع استثنا شوند، زیرا درمخالفت با اخلاق هستند.» بنابراین هر اختراعی که در انطباق با اصول فرهنگی ورفتاری پذیرفته شده در جامعه نیست،‌ باید از قابلیت ثبت اختراع استثنا ‌شود، زیرادر مخالفت با اخلاق است. نظم عمومی و اخلاق بر اساس EPC بر نظم عمومی و اخلاق ناحیه یا ملت خاصی دلالت ندارد، بلکه سراسر اتحادیه اروپا به عنوان یک کل دلالت می‌کند. بنابراین یک اختراع فقط به این خاطرکه در برخی از دولت‌های متعهد آن را استثناء نموده‌ بودند، مخالف اخلاق یا نظم عمومی نبود. این رای مانعی سخت برای ورود استانداردهای اخلاقی در قانون حق اختراع بود.

3) اخلاق در ثبت مواد ژنتیکی انسان
موضع EPO نشان می‌دهد که ثبت جانداران ذره‌بینی، حیوانات و گیاهان به خودی خود باعث نقض اخلاق و اصول اخلاقی نمی‌شود. با این حال بر مبنای موضع EPC حق اختراعات در مواد ژنتیکی انسان نیز ادعا شده بود و دوباره نوبت دادگاه EPO بود تا

 
دسته‌ها: پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید