
منابع مقالات علمی : تخصیص سفارش به تأمین کنندگان به کمک الگوریتم های متاهیوریستیک در شرکت صنایع …
فصل ۳:
مدلسازی مسأله
مقدمه
این تحقیق شرایطی را در نظر دارد که خریدار میخواهد برای تولید محصول نهایی خود، قطعات اولیه را از مجموعهای از تأمینکنندگان منتخب خریداری کند.
این فصل به مدلسازی مسأله می پردازد که شامل فرضیات مدل، تعریف نماد ها، تعریف تابع هدف می باشد. سپس مدلسازی بر اساس تصمیم گیری در خصوص اقلام معیوب که نو آوری در این پایان نامه است انجام می گیرد. در ادامه محدودیت ها تعریف شده سپس به حل مسأله می پردازیم.
فرضهای مدل
در مدل ارائه شده، یک خریدار در نظر دارد تا برای تهیه محصول خود، قطعات و موارد مورد نیاز را از تأمین کنندگان بالقوه خریداری کند بهگونهای که در این تصمیم گیری مینیمم هزینه با در نظر گرفتن کیفیت مورد نظر برای هر دو عامل خریدار و تأمین کنندگان در سطح مطلوبی قرار گیرد. تعیین نوع سیاست ارسال از تأمین کننده به خریدار یکی از موارد مهم ارتباط خریدار و تأمین کننده است و ما بدلیل انطباق شرایط موجود به سیاست Lot For Lot، این نوع سیاست توزیع را در نظر گرفته ایم. بر اساس این نوع سیاست اندازه تولید اقتصادی تأمین کننده برابر با اندازه سفارش اقتصادی خریدار بوده و برای دورههای مختلف سفارش دهی یکسان میباشد، یعنی از یک دوره به دوره دیگر تغییر نمیکند. با توجه به مباحث مطرح شده فرضیات مدل به صورت زیر میباشد:
تقاضای کل افق برنامه ریزی ثابت و مشخص است.
در هر دوره بعد از مصرف شدن سفارش دریافت شده از یک تأمینکننده، سفارش تأمینکنندهی بعدی دریافت میشود.
کمبود مجاز نیست.
موجودی از یک دوره به دورهی بعد منتقل نمیشود.
مسأله دارای یک خریدار و چند تأمینکننده است.
هدف از مدلسازی، تخصیص سفارش به تأمینکنندگان با هدف تحقق همزمان منافع خریدار و تأمینکنندگان است.
سیاست حمل محموله ها Lot For Lot است.
خریدار تنها قصد خرید یک محصول دارد.
مسأله بهصورت تک هدفه است.
تابع هدف مسأله را مجموع هزینههای خرید، حملونقل، سفارشدهی تشکیل میدهند.
کلیهی متغیرها و پارامترهای مدل قطعی هستند.
پارامترهای مسأله
i=1,….,m شمارندهی تأمینکنندهها.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |