بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدام فروشگاه خرید کنیم؟

بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدام فروشگاه خرید کنیم؟

بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدوم فروشگاه خرید کنیم؟

اگه ۲ سال پیش همین موقع این سوال رو می پرسیدید شک نداشته باشین و مطمئنا می گفتم دیجی کالا و تموم! اما الان شرایط خیلی فرق کرده و جواب دادن به این سوال نیاز به بررسی بیشتری داره.

سال ۹۴ بود که تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی در ایران راه اندازی شده بود و بیشتر اونا هم بسیار فعال بودن، در همون زمان من مقاله ای با عنوان ۱۰ فروشگاه اینترنتی برتر ایران در سال ۹۴ نوشتم و منتشر کردم که مورد توجه خبرگزاریا و رسانه های زیادی قرار گرفت والبته تا به امروز که در حال نوشتن این مقاله هستم هنوزم پربازدید ترین محتوای منتشر شده در مدیر وب همون مقاله معرفی فروشگاه های اینترنتی برتر ایرانه که هرساله اون روآپدیت می کنم و الان با همون عنوان اما واسه سال ۹۶ روز رسانی شده.

نزدیک به ۱۰ سال قبل از تاریخ امروز که در حال نوشتن این مقاله هستم دیجی کالا راه اندازی شد، به وسیله دو داداش که داستان اونا اینطور نقل می شه که واسه خرید دوربین به بازار می رن و پس از خرید میفهمن که جنس اصل به اونا داده نشده و تصمیم می گیرن وب سایتی رو راه اندازی کنن که این مشکل رو حل کنه و هر فردی بتونه کالایی که نیاز داره رو اول به طور کامل بشناسه و بعد خیالش راحت باشه که جنس اصلی به اون تحویل داده می شه.

همین داستان کوتاه بالا شروع دیجی کالا رو رقم زد و امروز بزرگترین بازار آنلاین ایران همون دیجی کالا هستش، اما داستان به اینجا ختم نمی شه و ادامه جذاب تری داره!

پس از گذشت چند سال دیجی کالا دیگه یه فروشگاه دوربین نبود و عزمشو جزم کرد فعالیت خود رو به فروش همه جنسای دیجیتال پیشرفت دهد و از اونجایی که برنامه دیجی کالا از روز اول اطلاع رسانی دقیق به مخاطب بود در همه راه به اون معتقد موند و همین موضوع باعث شد تا سایتی منبع نه واسه خرید اینترنتی بلکه واسه به دست آوردن اطلاعات و جزییات از جنسای دیجیتال شه!

دیجیتال

جالبه نه؟ دیجی کالا یه فروشگاه اینترنتی بود و با هدف فروش کالا کار خود رو شروع کرده بود اما در اون دوران (حدود سالهای ۸۵ تا ۹۰) تبدیل شده بود به یه منبع اطلاع رسانی واسه جنسای دیجیتال!

من خودم به شخصه واسه خرید از دیجی کالا استفاده نمی کردم و همیشه واسه کسب اطلاعات در مورد گوشیای موبایل جدید اول در دیجی کالا و چند سایت فعال دیگه بررسی می کردم و بعد به بازار می رفتم و خرید خودمو از اونجا می کردم!

موبایل

شاید واسه شما سوال باشه به چه دلیل اتفاق بالا رخ می داد؟ جواب واسه دوستائی که در اون سالها با اینترنت سر و کار داشتن روشنه نبود اعتماد مردم به یه سایت واسه خرید از اون!

بله در این بازه وقتی تازه صحبت خرید آنلاین شده بود و هنوز ساماندهی دقیقی روی سایتای فروشگاهی نبود و میشه گفت هرکی هرچی که دلش میخواس رو می فروخت و اصلا هم دلیلی واسه پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان و یا ارائه کالای با کیفیت نداشت و فقط دنبال درآمد مقطعی و فروش اجناس بی کیفیت بود.

همین موضوع باعث شد تا مردم از فروشگاه های اینترنتی که قبلا هم با ترس خرید می کردن به طور کامل فراری شن، اما بودن کسائی هم که کالای خوبی ارائه می کردن و یکی از اونا دیجی کالا بود.

من در اون سالها یکی از فروشگاه های اینترنتی ایران رو مدیریت می کردم و با الگو گرفتن از دیجی کالا تلاش می کردم جنسای خوب و کم پیدا رو پیدا کنم و اونا رو به فروش برسانم، از اونجایی که گارانتی واقعی و پشتیبانی هم داشتیم فروش سایت ما در کمتر از چند ماه به بالای روزانه ۱۰۰ سفارش قطعی رسید!

هرچند که اون زمان علم بازاریابی اینترنتی الان رو نداشتم و فقط با کمک تبلیغات گوگل فروش خود رو ایجاد می کردم و بعد از مدت ۲ سال فعالیت با حجم سفارشات بالا اون کار رو متوقف کردم (که اگه اطلاعات الان رو داشتم هیچوقت این کار رو نمی کردم) اما هر وقتی نیازمند علم خاصیه تا بتونی قدر اون زمان رو بدونی و بهترین کار رو بکنی.

فروشگاه های اینترنتی بسیاری راه اندازی شدن و بعد از یه مدت بسته می شدن اما دیجی کالا موند و دلیل اون مشخص بودن راه این کار و کاسبی از اول فعالیت اش و هم اینکه رشد روز افزون درآمد اون بود، بله درآمد دیجی کالا رشد می کرد چون مردم کم کم فهمیده بودن که بعضی شکلای جور واجور در دیجی کالا ارزون تره و حتی ارسالا هم مجانیه.

واسه خود من اولین سفارش اینطوری شروع شد که یه کالای قیمت پایین رو جهت تست سفارش دادم و بعد از ثبت سفارش اونم به صورت تحویل در محل (تا مطمئن شوم کالا میرسه و اصله) بعد از کمتر از ۳۰ ثانیه اپراتور با من تماس گرفت و گفت از دیجی کالا تماس میگیره و تایید سفارش منو گرفت!! اون روزا این حرکت دیجی کالا بسیار ویروسی شده بود و دهن به دهن بین همه مطرح میشد و من خودم بارها دیده بودم که واسه تست همین تماس و ارسال سریع افراد زیادی در شرکت سفارشای غیر لازم در دیجی کالا ثبت می کردن و همین موضوع تبدیل شده بود انگار احساس خوب داشتن در کنار بقیه، که من سفارش دیجی کالا دارم و قراره برام بیاد و همین الان هم تماس گرفتن و گفتن دارن ارسال می کنن.

قیمت

خلاصه در اون دوره وقتی سال ۹۲ تا ۹۴ سفارش دادن در دیجی کالا کلاس خودشو داشت و همه ساک دستیای مخملی و بسیار زیبایی که دیجی کالا ارسال می کرد رو هم بعد از تحویل جایی می گذاشند که همه ببینن و وقتی که در جلسه ای شرکت می کردیم معمولا مهمون به میزبان می گفت چه باحال شمام از دیجی کالا خرید می کنین و میزبان با غرور بسیار بالا می گفت من خیلی وقته کالاهایی که می خوام رو از دیجی کالا میگیرم!!

اما واقعا دیجی کالا چه کرده بود که تبدیل شده بود به یه وجود بالا برنده سطح افراد در جامعه ما و مانند یه ماشین خوب یا کالای مهم مردم فکر میکردن خرید از دیجی کالا یه مزیت فردی نسبت به بقیه حساب می شه.

این بازه وقتی دقیقا همون موقعیه که اگه ازم سوال میکردین دیجی کالا بهتره یا بامیلو؟ جواب به سوال شما بدون حتی ۱ ثانیه فکر شک نداشته باشین دیجی کالا بود و خیلی سخت هم از نظر خودم دفاع می کردم.

همیشه جنسا موجود بود و همون روز یا فردا به دستمون میرسید و پشتیبانی عالی بود و اگه ایرادی وجود داشت در سریعترین زمان ممکن به اون رسیدگی میشد و تازه دیجی بنای زیادی هم داشتیم که در خرید بعدی تخفیف میگرفتیم و چون سفارشات سریع میرسید واقعا دیجی بنا مصرف میشد (البته دیجی بنا هنوزم فکر می کنم در دیجی کالا هست)

بعد از افزایش سفارشات روزانه و منتشر کردن خبرهای فروش روزانه میلیاردی دیجی کالا و هم اینکه انتشار خبری در سایت Forbes و بعد از اون اخبارهای بلومبرگ در مورد قیمت گذاری دیجی کالا بالای ۴۰۰ میلیون دلار شرایط شروع به تغییر کرد!

دلار

اولین تغییرات محسوس تماسایی بود که اپراتور میگرفت که دیگه خبری از اون نبود و در سایت ساعت تحویل رو مشخص میکردیم و بعد از اون موقع اومدن سفارشات ساکای دستی مخملی دیجی کالا با جعبه های کاهی جانشین شدن و همین روال ادامه پیدا کرد تا وقتی که سفارشات هم دیگه به موقع به دست خریداران نمی رسید، در این زمان بود که من ویدیوی به چه دلیل دیجی کالا افت کرد رو منتشر کردم و اونو به یه مسابقه تبدیل کردم تا نظرات بقیه در این مورد رو هم بدونم و با در نظر گرفتن اینکه واقعا آنروزها این اتفاق یعنی افت دیجی کالا به چشم همه اومده بود این ویدیو یکی از پر بازدیدترین ویدیوهای من شد.

مشاهده بیشتر: به چه دلیل دیجی کالا افت کرد؟

اما واقعا دلیل این اتفاقا چی بود و دیجی کالا واقعا افت کرده بود؟

خبرهایی منتشر شد که شرکتای غیر ایرونی تمایل به سرمایه گذاری روی شرکت دیجی کالا دارن و مسئول این کار شرکتی به نام سراوا شده و بعد از مدت کوتاهی سراوا واقعا به عنوان یکی از مالکین دیجی کالا معرفی شد و مشخص نشد که سرمایه گذاری روی دیجی کالا از خارج ایران بود یا داخل؟

دیجی کالا بزرگ شده بود، خیلی بزرگ و باید شفاف کار میکرد و مالیات خود و همه حساب خود رو شفاف سازی میکرد و در دنیای وب جهانی مطرح شده بود، برادران دیجی کالا دیگه بخشی از یه شرکت بزرگ بودن و افراد جدیدی وارد بازی شده بودن و تا جایی که من فهمیدم فقط هدف اونا سیستم سازی و خودکار کردن فرآیندا و کاهش نیروهای سطح اولیه مانند اپراتورها و در آخر کاهش هزینه ها بود تا بتونن دیجی کالا رو از قبل هم بزرگتر کنن.

همین اتفاق هم افتاد و دیجی کالا بسیار بزرگتر از قبل شد و درآمد اونم بسیار زیاد شده بود، بعد از یه مدت در خبری رسمی اعلام شد تعداد کارمندان ما به ۱۰۰۰ نفر رسید و اگه همین الان در گوگل نام دیجی کالا رو جستجو کنین تعداد کارمندان اونو بالای ۲۰۰۰ نفر نشون میده!

در همین روزا بود که صحبتایی از یه شرکت غیر ایرونی با نام راکت اینترنت مطرح شد و چند سایت بزرگ خیلی سریع راه اندازی شدن! سایتایی مثل بامیلو، موزاندو، زودفود، اسنپ و… که همه با پشتیبانی شرکت راکت اینترنت ساخته شده بودن و قرار بود بازار کار و کاسبی اینترنتی در ایران رو از این رو به اونو کنن.

اسنپ اومده بود تا بازار تاکسیای اینترنتی رو فعال کنه و حریف اون تپ ۳۰ فوری شروع به کار کرد که قبلا در مقاله ای این دو استارت آپ رو با هم مقایسه و بررسی کردم.