ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

0 Comments

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

ایجاد بک لینک: خوب، بد و بیریخت

بک لینک

رامین محمودی

۱۰

۰

۱ ۱۰۰۰

سرفصلای آموزش لینک بیلدینگ واسه افراد تازه کار

لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟

شکلای جور واجور لینک بیلدینگ: بک لینکای خوب و بک لینکای بد

چیجوری کمپین لینک بیلدینگ خود رو راه اندازی کنیم؟

روشای ساخت بک لینک

معیارهای ساخت لینک

لینک بیلدینگ پیشرفته

 

در فصلای گذشته این راهنما گفتیم ایجاد بک لینک فرآیندی پیچیده و سخته و همۀ بک لینکا ارزش برابری ندارن. در این مقاله به شما میگیم باید چه استراتژیایی رو بکار بگیرین تا بتونین لینکایی مهم به دست بیارین.

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

حتماً شمام شنیدین که بیشتر، سئوکاران درباره روشای سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه صحبت می کنن (یا نواحی سوال برانگیزی که بین این دو روش هدف دار هست که معمولاً سئو کلاه خاکستری نامیده می شه). این صحبتا معمولاً زمان بحث در مورد تکنیکای لینک بیلدینگ به میان میاد. در این فصل می خوایم تفاوتای این دو روش هدف دار در ایجاد بک لینک رو بگیم و بعضی از امتیازات و مشکلات هر کدوم از این رویکردهای لینک بیلدینگ رو پوشش بدیم.

مشکلات

رپورتاژ آگهی یه روش عالی واسه بازاریابیه.

با درج رپورتاژ خبری، نه فقط محصول شما معرفی می شه، بلکه رتبه های گوگل شمام افزایش پیدا می کنه.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

رپورتاژ خبری

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

سئو کلاه سفید

روش هدف دار سئو کلاه سفید (White Hat Seo)، روشای بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر هستن که خطر کم تری رو واسه سایت به دنبال دارن. این روش ها به وسیله قوانین و چارچوبای موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ مورد تایید هستن.

به کار گیری تکنیکای سئو کلاه سفید باعث می شه احتمالِ مجازات شدنِ سایت شما به وسیله موتورهای جستجوگر به کمترین حد ممکن برسه و در آخر با قوانین اونا کم تر به مشکل برخورد کنین. بعضی از مثالایی که در مورد تاکتیک سئو کلاه سفید هست، عبارتند از:

  • تولید محتوا با کیفیت، غنی و منحصر بفرد.
  • ساخت پایگاهی واسه فعالیت کاربران. پایگاهی که در اون، کاربران می تونن خیلی راحت با سایت شما و با همدیگه تعامل داشته باشن (مانند فروما یا شبکه های اجتماعی یا حتی خود سایت).
  •  گسترش و تبلیغ محتوای سایت واسه افراد در رابطه از راه ارسال پیامای شخصی سازی شده (ایمیل، اس ام اس یا پیامای شخصی سازی شده در شبکه های اجتماعی).

مزیت روش هدف دار سئو کلاه سفید در ایجاد بک لینک اینه که دیگه احتیاجی نیس نگران جریمه های دستی گوگل یا شناخته شدن به عنوان اسپم باشین. روش هدف دار سئو کلاه سفید معمولاً واسه کاربران واقعی هم خوبه. مطمئن باشین با به کار گیری راه هدف دار سئو کلاه سفید، پایگاه قدرتمندی دارین که یه شبه از بین نمی ره!

البته ایجاد بک لینک با روش هدف دار سئو کلاه سفید معایبی هم داره. در این روش باید به جای نتیجه های کوتاه مدت، باید روی اهداف دراز مدت تمرکز می کنین. واسه اینکه بتونین از سئو کلاه سفید بهترین نتیجه رو به دست بیارین، ممکنه مجبور باشین وقت زیادی صرف کنین چون این روش بیشتر روی زیر ساختای یه سایت (به خصوص محتوای سایت) تمرکز داره.

سئو کلاه سیاه

عبارت کلا مشکی یا Black Hat در اصل واسه توصیفِ هکرهای کامپیوتر استفاده میشن. هم اینکه، از فوت وفن سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) واسه توصیف تکنیکایی استفاده می شه که مستقیما دستورالعملا و قوانین موتورهای جستجوگر رو نقض می کنن. این تکنیکا به دنبال به کار گیری نقاط ضعف الگوریتمای موتورهای جستجوگر هستن تا بتونن با به کار گیری اونا به رتبۀ دلخواه خود برسن.

هک

نمونه هایی از تاکتیک سئو کلاه سیاه رو در زیر مشاهده می کنین:

  • کلاکینگ (Cloaking): در این روش، محتوایی که به موتورهای جستجوگر نشون داده می شه با محتوایی که با کاربران می بینن، فرق داره.
  • قرار دادن لینکای مخفی در سایت بوسیله دستکاری جریانای امنیتی. این لینکا معمولاً واسه خودِ سایت نیس.
  • قرار دادن متون مخفی تو یه صفحه که فقط واسه موتورهای جستجوگر میشه دید و کاربران نمی تونن اونا رو ببینن. این متنا معمولاً شامل تعداد زیادی کلید واژه هستن که شما می خواین در اونا رتبه بالایی به دست بیارین. این روش به Keyword Stuffing مشهوره.

روش هدف دار سئو کلاه سیاه در دراز مدت نمی تونه کارساز باشه چون موتورهای جستجوگر همیشه به دنبال متوقف کردن اونا هستن. این موضوع به این معنیه که ترافیک و رتبه بندی حاصل از راه هدف دار کلاه سیاه ممکنه در طول یه شب با اُفت شدیدی مواجه بشه. پس ما در نوین به شما پیشنهاد می کنیم که اصلا از این روش استفاده نکنین.

تصور کنین در حال ساخت کسب وکار آنلاین هستین و به احتمال زیاد قراره سالهای زیادی به صورت آنلاین با رقبایتان رقابت کنین. اگه دوست دارین در انجام این کار موفق باشین پس باید با دقت تاکتیکای اجرایی خود رو انتخاب و اندازه خطر پذیر بودن اونا رو آزمایش کنین.

مثل بقیه کسب و کارا، تاکتیکای مختلفی واسه رسیدن به موفقیت هست و هر کدوم از این روش ها مشکلات و خطراتی به همراه دارن. مثلا تو یه کار و کاسبی آفلاین، ممکنه واسه برندسازی از راه خاصی واسه رابطه با مشتریان استفاده شه. خطرِ ذاتی اینه که اینجور تاکتیکایی می تونن تاثیر منفی روی برند بزاره و حتی بعضی از مشتریان بالقوه رو از برند دور کنن.

به عنوان یه صاحب کار و کاسبی باید بتونین خطرات و امتیازات هر کدوم از فعالیتای بازاریابی رو آزمایش کنین. بخاطر اینم روش هدف دار سئو کلاه سفید تو یه سایت خیلی مهمه. این روش هدف دار خطر کمتری واسه سایت داره و احتمال جریمه شدن از طرف گوگل در این روش بسیار کمه. هم اینکه، روش هدف دار سئو کلاه سفید همیشهً تلاش می کنه که با تولید محتوای با کیفیت، بینش جدیدی رو به صنعت اینترنت عرضه کنه.

اگه می خواین با مشتریان وفاداری در رابطه باشین که نه فقط از شما خرید می کنن بلکه با علاقه برند شما رو به دوستای خود معرفی می کنن، باید بتونین تجربه کاربری منحصر بفردی رو به کاربران خود بذارین. تولید محتوای به درد بخور و ارشمند یکی از روشای موجود واسه دسترسی به رضایت کاربرانه. حال این محتوا می تونه در هر قالبی و واسه هر نوع فعالیتی باشه.

روشی که امروز خوب کار می کنه ممکنه فردا کارساز نباشه و همین امر مشکل ساز میشه. پس از اون چه اتقافی رخ میده؟ بیشتر تاکتیکای سئو کلاه سیاه با روشای غیر مطمئن جدیدی جانشین می شن و این چرخه ادامه داره.

مشکل اینجاس که اینجور مواردی واسه بیشتر کسب و کارا به درد بخور نیستن. بیشتر کسب و کارا نمی تونن موقعیت سایت خود رو با به کار گیری روشای کلاه سیاه به خطر بیاندازند یا همیشه واسه مقابله با اون آماده باشن. اگه این روش رو با فوت وفن کلاه سفید مقایسه کنین، متوجه میشین که در روش هدف دار سئو کلاه سفید یه هدف دراز مدت ایجاد می کنین و یافته های بهتری دریافت می کنین.

در روش هدف دار کلاه سفید احتیاجی نیس نگران بروزرسانیای گوگل و جریمه های اون باشین.

نکاتی در مورد خرید لینک

ایجاد بک لینک می تونه سخت باشه، به خصوص در روزای ابتدایی که تلاش می کنین معروفیت و اعتبار خود رو بسازین، با افراد مناسب در رابطه باشین و محتوای با کیفیت تولید کنین. قابل درکه که کارشناسان سئو در این شرایط تلاش کنن به دنبال میانبُرهایی واسه کمک به روند ایجاد بک لینک باشن. یکی از این میانبرها خرید لینکه. خرید لینک مستقیما خلاف قوانین گوگله. گوگل توضیح میده:

خرید یا فروش لینک واسه بالا بردن رتبه سایت: این کار شامل مبادله پول جهت ایجاد بک لینک، انتشار پُستایی شامل لینکای وب سایتی دیگه، مبادلۀ کالا یا خدمات واسه گرفتن لینک یا فرستادن اجناس رایگان واسه یه وبلاگ نویس جهت نوشتن نقد و بررسی محصول به خاطر ایجاد بک لینکه.

گوگل اهمیت زیادی به این موضوع میده چون خرید لینک می تونه موقعیت یه سایت در موتورهای جستجوگر رو به کلی عوض کنه. گوگل می خواد شرکتا فقط به خاطر محتوای خوبِ خود و توجهی که به کاربران دارن در یافته های اول موتور جستجوگر نشون داده شن، نه به خاطر سرمایه زیادی که دارن.

هم اینکه، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گوگل به طور روشن اعلام می کنه که لینکایی که واسه کسب رتبه بالاتر ایجاد می شن. این جمله دقیقاً همون جاییه که فرق بین خرید لینک و خرید تبلیغات به میان میاد.

خرید تبلیغاتی که در اونا لینک هست، خیلی خوبه و می تونه روشی عالی واسه ایجاد باخبر شدن از برند شما باشه. با این حال، گوگل میگه اگه به دنبال انجام این کارین، باید مطمئن شید که تبلیغات مورد نظر از PageRank نمی کنه یا یعنی سیگنال قدرتمندی به سایت شما نمی فرستند. در ادامه با روشی آشنا میشین که می تونین از اونا واسه تبلیغات استفاده کنین:

  • لینکای خود رو به صورت nofollow بسازین.
  • لینک رو به صورت جاوا اسکریپت درست کنین تا گوگل نتونه اونو دنبال کنه.
  • به کار گیری صفحات ریدایرکت شده که از راه فایل Robot.txt مسدود شده.

این روش ها معنیش اینه که تبلیغات روی پیج رنک سایت شما تاثیری نداره. در نتیجه تاثیری روی یافته های طبیعی جستجو نمی ذاره. کلا خرید لینک کار پرخطریه و واسه بیشتر شرکتا تحمل این خطر ارزشی نداره. نتیجه های کوتاه مدت، بیشتر مهم تر از امتیازات بلند مدته و اگه می خواین کار و کاسبی قانونی بسازین که می خواد واسه به دست آوردن مشتری از ترافیک طبیعی گوگل استفاده کنه، خرید لینک می تونه فعالیت تجاری شما رو به خطر بندازه.

اگه دستورالعملا و قوانین وبمستری گوگل رو نقض کنین به احتمال زیاد به وسیله موتور جستجوگر گوگل جریمه میشین. بسته به نوع تخلف سایت شما؛ جریمه های اعمال شده هم می تونه از چند هفته تا چند ماه طول بکشه. بعضی وقتا ممکنه این پنالتی تا زمان رفع مشکل روی سایت، ادامه داشته باشه. شرکتای بزرگی وجود دارن که به خاطر نقض کردن دستورالعملای گوگل، دچار جریمه های سنگینی شدن.

با فوت وفن پست مهمون برعکس آشنا شید!

مثلا شرکت JC Penney که یه خرده فروش بزرگ در آمریکاست در فوریه سال ۲۰۱۱ جریمه سنگینی شد. این جریمه به خاطر خرید لینکایی بود که کلمات کلیدی خاصی رو هدف قرار می داد. این موضوع وقتی اتفاق افتاد که تنها چند مون بود که سایت شون رو بازیابی کرده بودن. با بروز این مشکل مجبور شدن هزینه زیادی رو واسه نابود کردن مشکلات صرف کنن.

یه مثال بزرگ در انگلستان، جریمه ایه که روی سایت گل فروشی Interflora در فوریه سال ۲۰۱۳ اعمال شد. این جریمه بسیار سنگین بود اما تنها ۱۱ روز زمان برد. گوگل مستقیما اشاره ای به دلیل جریمه کردن نداشت، اما بیشتر افراد فکر می کنن که این جریمه به خاطر لینکای موجود اتفاق افتاده.

همه این شرکتا، جزو شرکتای بسیار بزرگ و شناخته شده هستن. در واقعیت، گوگل هر نوع رفتاری که باعث نقض دستورالعملای موجود شه رو جریمه می کنه. همونطور که میدونید گوگل شکلای جور واجور مختلفی از جریمه ها رو داره که در ادامه در مورد این جریمه ها صحبت می کنیم:
در این مورد، معمولاً اعضای تیم اسپم گوگل بعد از اینکه بفهمن شما دستورالعملای گوگل رو نقض کردین به صورت دستی جریمه هایی رو واسه وب سایتتون اعمال می کنن. این نقض می تونه شامل خرید لینک یا ایجاد بک لینک با روش کلاکینگ باشه. واسه حذف این جریمه، باید یه درخواست تجدید نظر واسه گوگل بفرستید. این درخواست تجدید نظر شامل موارد زیره:

  • کارایی که واسه رفع این مشکلات انجام دادین.
  • برنامه شما واسه اینکه دیگه در این نوع فعالیتا شرکت نکنین چیه.
  • دلایل روشن و واضحی واسه دو مورد بالا.

در مرحله بعدی، گوگل تصمیم میگیره جریمه اعمال شده ورداشته شه یا خیر. در بعضی از موارد به شما اطلاع میدن که کارای لازم و کافی واسه رفع این مشکل رو انجام نداده اید. نمونه عادی از این مورد وقتیه که واسه ایجاد بک لینک کم کیفیت جریمه شدین و شما هنوز این لینکای کم کیفیت رو حذف نکردین. واسه اینکه مطمئن شید دچار جریمه دستی گوکل نشدین، به گوگل وبمستر تولز برید و بخش جریمه های دستی رو بررسی کنین.

جریمه های الگوریتمی

در این مورد، گوگل به طور خودکار مشکلی رو در سایت شما پیدا می کنه و به خاطر وجود این مشکل شما رو جریمه می کنه. معمولاً این نوع مشکلات به صورت On-Site (داخلی) است. مثلا متون مخفی یا کلاکینگ جزو این مشکلات هستن و باید قبل از جریمه شدن به وسیله گوگل رفع شن.

مشکلی

در این نوع پنالتی، برطرف کردن مشکل موجود می تونه باعث شه که در آینده، وقتی که رباتای گوگل سایتتون رو Crawl می کنن، جریمه های موجود بر سایت شما رو بردارن. در بعضی از موارد هم باید درخواست تجدید نظر واسه گوگل بنویسین و در مورد رفع مشکلات موجود اطلاع بدین.

قبلاً مقاله ای درباره گوگل پنالتی منتشر کرده بودیم که می تونین واسه درک بهتر جرایم گوگل، اونو بخونین.

در سالای قبل رد و بدل کردن لینک با بقیه وبسایتا روش خوبی واسه ایجاد بک لینک بود. این روش به عنوان رد و بدل کردن لینک یا لینکای دوطرفه هم شناخته شده. با این حال، مانند بقیه روشای ایجاد بک لینک، این روش هم به وسیله افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گرفت.

به جای رد و بدل کردن لینک با سایتای با کیفیت و در رابطه، بیشتر کارشناسان سئو با هر سایتی که به دست شون می رسید، رد و بدل کردن لینک انجام می دادن. این کار باعث شد که بعضی از افراد صفحه ای رو به طور اختصاصی واسه لینکای تجاری بسازن.

این صفحات دارای آدرسی مثل www.example.com/links.html هستن. این جوری صفحات شامل لیست بزرگی از لینکها به سایت هاییه که بیشتر به موضوع سایت ربطی ندارن و دارای کیفیت عالی نیستن. بخاطر این، گوگل به دنبال کاهش ارزش لینکایی بود که فقط از راه این روش ایجاد شده بودن. این جوری سایتا به خاطر رد و بدل کردن لینک افراطی جریمه می شن. در راهنمای وبمستر هم بخشی به این موضوع اختصاص پیدا کرده.

وقتی که صحبت از ایجاد بک لینک به میان میاد، گوگل به دنبال لینک هاییه که شما به دست آورده اید. اونا دوست دارن بدونن این لینکا از کجا اومده ان و چه نوع کیفیتی دارن. با این وجود، گوگل با سایتایی که به خاطر دلایل قانونی با همدیگه رد و بدل کردن لینک انجام میدن، مشکلی نداره. مثلا ممکنه سایت BBC به مقاله منتشر شده در سایت CNN اشاره کنه و چند هفته بعد سایت CNN به داستان موجود در سایت BBC اشاره ای داشته باشه.

این کار به طور فنی لینک متقابله، اما گوگل اینجور تبادلایی رو هم جریمه می کنه؟ جواب به این سوال منفیه چون دلیل بسیار خوبی واسه لینک کردن در این جوری موارد هست. این موضوع رو با صفحه ای مقایسه کنین که هزاران لینک در اون هست و همه لینکا به سایتایی اشاره می کنن که به موضوع سایت اصلی، هیچ ارتباطی ندارن.

منبع: Moz

 

معیارهای ساخت لینک

 

 

لینک بیلدینگ پیشرفته