اهمیت طراحی محصول در موفقیت بازاریابی

چیجوری میتونیم با یه طراحی موثر از محصولی که قراره به بازار ارائه بدیم موفقیت این محصول رو تضمین کنیم؟ طراحی به تنهایی میتونه تاثیری در اندازه موفقیت یه محصول داشته باشه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ اگه واقعا دستگاه های لپ تاپ امروزی رو با دستگاه های کامپیوتر رومیزی قدیمی تر مقایسه کنین به خوبی متوجه می شید که اون ها فقط دو نوع طراحی از یه محصول ثابت هستن و اون هم کامپیوترای شخصی هستن. بااین وجود، در چند سال گذشته به خوبی مشاهده کرده ایم که سهم از بازار کامپیوترای رومیزی به شدت کاهش یافته و سهم لپ تاپ ها به شدت افزایش پیدا کرده. همه این ها فقط به دلیل ایجاد یه تغییر کوچیک در طراحی محصوله.

طراحی محصول ازآنجایی که موجب ایجاد تفاوت یه برند از برنده های دیگه می شه، ً واسه هر برند و سازمانی از اهمیت بسیار زیادی برخورداره. مثلاً همیشه بین گوشی موبایل تولیدشده بوسیله برند اپل و نوکیا واسه ما فرق هست، یا مثلاً بین خودرو تولیدشده بوسیله مرسدس بنز و پژو و دلیل این موضوع هم اینه که طراحی محصول این دو برند با همدیگه فرق داره.

طراحی محصول روش ایه که براساس اون شما ویژگی های و امتیازات یه محصول رو مرتب و منظم می کنین تا درآخر تو یه بسته به مشتری عرضه شه. طراحی به نوبه خودش می تونه یه مزیت به حساب بیاد. مثلاً وقتی رو مردم در حدود ۴۰ سال پیش واسه گوش دادن به موسیقی عادت به حمل یه دستگاه ضبط صوت بزرگ داشتن، برند سونی مبادرت به طراحی و عرضه محصولی به بازار کرد که در اون زمان واکمن نام داشت که همون ضبط صوت های قدیمی در ابعاد بسیار کوچیک بود.

این وسیله تنها یه تغییر در طراحی محصول بود که یه فناوری جدید رو عرضه می کرد. پس ازآن اپل پا به میدون گذاشت و با تغییر طراحی این محصول دستگاهی متفاوت به نام آی پاد رو به بازار معرفی کرد که این بار هم سهم خیلی از بازار رو از اون خود کرد و درآخر امروز گوشی های هوشمند در حال گرفتن سهم بازار از آی پاد هستن.

اهمیت طراحی محصول واسه بازاریابی

دلیلای زیادی هست که براساس اون طراحی محصول می تونه ازنقطه نظر بازاریابی واسه یه سازمان مهم تلقی شه.

وقتی که با یه حریف مقایسه انجام می شه، اگه دارای طراحی محصول بهتری باشین، محصول شما در بازار نسبت به محصول حریف بهتر و بیشتر انتخاب می شه. یعنی طراحی محصول یکی از دلایل اصلی واسه کشش جمعیت خصوصاً در بازارهای فناوری محور مثل لپ تاپ و یا گوشی های هوشمنده. حتی در بخش ماشین آلات سنگین و خدمات هم، طراحی نقش قابل توجهی رو بازی می کنه، چراکه در عمل همین تفاوته که موجب نشون داده شدن کارایی یه محصول می شه.

طراحی می تونه به شکل های جور واجور مطرح شه و هرچقدر طراحی دلخواه در بازار با استقبال بیشتری مواجه بشه، اعتبار بیشتری واسه برند و سازمان دلخواه در بازار ایجاد می شه. مثلاً نوکیا در اول تنها یه برند بود که براساس بازخورد دریافت شده از مشتریان با عنوان “گوشی های کاربرپسند” ایجادشده بود که درواقع می توان گفت یه مانور طراحی محصول بود.

بسته بندی هم نقش مهمی رو در طراحی محصول بازی می کنه، چراکه آخرین نقطه تأثیرگذار روی مشتری بوده و هم اینکه آخرین نقطه فروش واسه یه شرکت در نظر گرفته می شه. بسته بندی خوب و مناسب در طراحی محصول درواقع می تونه اثر بسیار خوب و مثبتی داشته باشه.

درزمانی بررسی طرحی محصول بسیار اهمیت داره که سرمایه گذاری انجام شده رو در کنار برگشت سرمایه مهم بدونیمش. مثلاً سونی وقتی محصولی رو طراحی کرده بود با عنوان “Evilla” که کاربردی مانند مودم های وای فای داشته و امکان دسترسی مردم در نقاط جور واجور منزل رو جفت و جور می کرد، اما مسئله ای که بود وزن این محصول اون قدر زیاد بود که مردم در زمان نیاز قادر به جمل و جابجایی اون در منزل نبودن و به خاطر همین کاربرپسند نبودن پس از یه مدت مقبولیت خود رو از دست داد و درزمان چند ماه پس از معرفی به بازار، با شکست سختی مواجه شد.

اثر طراحی محصول روی رفتار مشتری

تا آنجایی که بررسی ها نشون می دهد طراحی محصول اثر بسیار زیادی روی رفتار مصرف کننده داره. مثلاً برنده هایی مانند لوئیس ویتون ، رولز رویس، بی ام دابلیو و … همه و همه براساس معنی و مدل طراحی محصول ساخته می شن.

این برنده ها عموماً در اجناس خود ویژگی هایی رو ارائه می کنن که قبل از اون ها بوسیله هیچ برند دیگری ارائه نشده. درنتیجه برندی که بیشتر و بیشتر در مورد طراحی محصول سرمایه گذاری می کنه و مشتریان رو در روند طراحی محصول دخالت می دهد، مطمئناً از اندازه برگشت سرمایه بالاتری در بازار بهره مند شده و بیشتر از هر برند دیگری مورد انتخاب مشتریان واقع می شه.

روند طراحی محصول

طراحی محصول بیشترً شامل سه مرحله جور واجور می شه:

۱- تحلیل / مشاهده

در این مرحله باید به بررسی و مشاهده مشتریان خود بپردازید تا به رفتار اون ها پی ببرین و مواردی که به عنوان یه مانع در روند خرید اون ها تلقی می شه رو پیدا کنین. بعضی وقتا بعضی از بازاریابان ممکنه این مرحله رو از روند کار و طراحی خود حذف کنن (مانند استیو جابز)، چراکه تصور می کنن که این وظیفه مشتری نیس و درواقع مشتری قادر به تشخیص و تعیین اینکه به چه نیاز داره، نیس.

۲- معنی / ایده پردازی

در این مرحله نمونه های اولیه زیادی از محصول براساس مفاهیم جور واجور جفت و جور می شن. این مفاهیم تنها ایده هستن و وقتی که به صورت کامل با همدیگه مقایسه می شن، به طور روشن مشخصه که بعضی از اون ها از دیگری بهتر هستن. خلاقیت ناب در این مرحله حرف اصلی رو می زند و به طورکلی این مرحله رو دوش واحد تحقیق و پیشرفت سازمانه.

۳- نظریه پردازی / اجرا

وقتی که یه نمونه اولیه رو پایانی کردین، اون ها رو به صورت آزمایشی تو یه بازار کوچیک به عنوان نمونه معرفی می کنین. اگه بوسیله مشتریان تائید شن، محصول می تونه وارد مرحله تولید انبوه شه.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی بازاریابی