اهمیت آموزش در بازاریابی

به نظرتون بهترین روش هدف دار واسه بازاریابی چیه؟ تا الان از آموزش به عنوان یه روش هدف دار بازاریابی استفاده کردین؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ وقتی که نوبت به بررسی گزینه های جور واجور واسه انتخاب روشای بازاریابی می رسه، به طور کل گزینه های بسیار زیادی هست، اما همیشه یکی از بهترینای اونا سرمایه گذاری نه در شبکه های اجتماعی، بیلبورد یا سایت، بلکه در آموزشه. بعضی از شرکتا در دنیا از این فرصت موجود در فضای امروز بازاریابی استفاده می کنن تا به مشتریان در مورد اجناس خودشون آموزش ارائه کنن و با این کار موجب برگشت اونا و تکرار خرید اونا به دنبال موفقیت و رضایت قبلی حاصل شده از خرید می شن.

مثلاً برند سِفورا Sephora رو به عنوان مثالی ازاین دست در نظر بگیرین که یه مجموعه فرانسوی از فروشگاه های زنجیره ای عرضه کننده لوازم آرایشیه. وقتی که یه مشتری واسه جفت و جور لوازم آرایشی وارد یکی از شعبه ای این فروشگاه می شه، کارکنان این برند از برنامه ای با عنوان هوش رنگ استفاده می کنن که از راه برند پَنتُن Pantone جفت و جور شده تا از راه اون بخشای جور واجور صورت مشتری در برابر تابش اشعه ای جهت منطبق ساختن اون با صفحه رنگ از پیش طراحی شده قرار بگیره. اطلاعات حاصل از این تابش اشعه یا اسکن سایه ها، رنگا و اجناس مختلفی از آرایش رو به مشتری نشون میده که با رنگ طبیعی صورت ایشون در هماهنگی قرار میگیره. برند سفورا هم اینکه از تکنولوژی واقعیت مجازی در تعدادی از فروشگاه های خود استفاده می کنه که به مشتریان اجازه میده تا اجناس مختلفی رو مثل رژ لب و سایه گونه بدون استفاده عملی روی صورت خودش ببینه. این نرم افزار حتی امکان استفاده و آزمودن نتیجه به کار گیری اجناس از داخل خونه رو هم واسه مشتریان جفت و جور می آورد. هر مشتری لوازم آرایش خوب می دونه که پشیمونی به وجود اومده از طریق هزینه کردن مبلغ زیادی روی لوازم آرایشی و بعد فهمیدن به نبود هماهنگی اون رنگ پوست چقدر سخت و بده. ازاین رو سفورا با به کار گیری این نرم افزار و هم اینکه کارکنان آموزش دیده درباره سایه های جور واجور رنگ لوازم آرایشی به مشتریان آموزش میده و این جور منجر ایجاد تجربه ای خوشحال و خوب واسه مشتریان از خرید از این برند می شه.

آموزش مشتریان یکی از بهترین راه ها واسه ایجاد و پیشرفت روابط و ایجاد وفاداری در مشتری نسبت به برنده. این روش نه فقط اطلاعات بسیار باارزشی رو در اختیار مشتریان شما قرار میده تا خوب بدونن که چیجوری باید از محصول شما استفاده کنن، بلکه روشای بیشتری واسه به کار گیری اجناس شما نسبت به اطلاعات قبلی مشتری بهش ارائه می کنه. آموزش به مشتری در صنایع جور واجور دارای ارزش قابل توجهیه – اگه یه مشتری محصولی رو بخره، اما ندونه که چیجوری باید ازش استفاده کنه، این کار موجب پشیمونی و اتفاقاً خرید یه محصول جانشین از حریف شما می شه یا اینکه دست کم اون مشتری دیگه واسه خرید اجناس دیگه هم به سراغ فروشگاه شما نمیاد. بااین وجود، اگه شما وقتی رو به آموزش به مشتریان خود اختصاص بدین، اونا دقیقاً با کاربرد و استفاده درست محصول شما آشنا شده و این جور حتی احتمال تبدیل شدن به یه مبلغ و نماینده واسه محصول شمام هست. مشتریان همیشه به دنبال شانس و فرصتی واسه یادگیری هستن، خصوصاً کالاهایی که به اون علاقه داشته و اونا رو دوست دارن، به این معنا که در نوبتای بعدی احساس نیاز، بازم به دنبال خرید و جفت و جور اون اجناس هستن. آموزش یه نوع سرمایه گذاری در پایگاه مشتریان شماس و می تونه منتهی به جایزه های بسیار زیاد به شکل مشتریان راضی و علاقه مند به محصول و برند نوبت.