انواع زانو درد و روشهای درمان آنها با ورزش

0 Comments

knee-pain

معمولا زانو درد در اثر استفاده زیادتر از اندازه، کم تحرکی، گرم و سرد نکردن بدن موقع ورزش و با کشش ناجور بدن عارض می شه چاقی هم یکی از دلیلای اصلی زانو درده.

به گزارش آلامتو به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ کیت چاله زانو یا (کیست بیکرز) که به دلیل تورم مایع مفصلی در پشت زانو ایجاد میشه جا به جا شدن کاسه زانو، عفونت مفاصل آسیب رباط قدامی و یا آسیب رباط میانی که موجب خونریزی و درد زانودرد شه، ورم زانو، پارگی غضروف ، پارگی رباط و پیچ خوردگی ورگ به رگ شدن زانو وهمچنین سرطان استخون از دیگر دلایل زانو درد هستن.

درد جلوی زانو

درد جلوی زانو با اسمای مختلفی می شناسیم، مثل زانو دوندگان درد کاسه زانو و ورم زانو که همه درد در قسمتای جور واجور جلو و مرکز زانوایجاد می شه وقتی که زانو خم می شه، از پله پایین می رید، در سراشیبی می دوید مدت طولانی وای میستین این درد شروع می شه.

درد جلوی زانو بیشتر در نوجوانان ، جوانان و به خصوص دختران، افراد چاق، دوندها، فردی که زیاد می پره، اسکی بازه ها، دوچرخه سوارها ، فوتبالیستا و آدمایی که بیشتر اوقات ورزشی می کنن دیده می شه

درد و کشش تاندون و یا نرم شدن غضروف ، موجب درد جلوی زانو می شه وقتی که کاسه زانو نتونه خوب حرکت کنه و در قسمت پایین استخون ران بلغزد، این درد ایجاد می شه هم اینکه کف پای صاف، سفتی و ضعیف عضلات جلو و پشت ران، افزایش فشار بر زانو، افزایش فعالیت بدنی مثل دویدن، پریدن، اسکی و فوتبال از دیگر دلایل درد جلوی زانوه

درمان درد زانوی قدامی یا درد جلوی زانو

با استراحت کافی و ندویدن تا وقتی که درد فروکش نشه، گذاشتن یخ، مصرف ایپوبروفن ویا استامینوفن واسه کاهش درد و تورم و با احتمال خیلی کم جراحی از راه های درمان زانو دردای جلوی زانواه

جلو گیری از درد زانوی قدامی

کشش عضلات عقب ران و چهار سر ران ، قبل از حرکتای ورزشی وکشش بدن ۵ دقیقه بدن خود رو گرم کنین، در آخر تمرین و فعالیت ورزشی هم حرکات کششی انجام بدیم، با کمک مربی ورزش عضلات زانورا تقویت کنیم و اگر چاق هستین با مراجعه به متخصص تغذیه وزن خود رو کم کنیم و با انچام تموم این راه ها از بروز زانو درد جلوگیری کنیم.

کیست چاله زانو یا کیست بیکرز

این کیست که به اسمای برآمدگی زانو، ورم زانو و یا کیست چاله زانو هم نامیده می شه، در اثر تورم مایع مفصلی و در پشت زانوه.

دلایل کیست چاله زانو

وقتی که فشار زیادی بر زانو وارد آید، مایع مفصلی به پشت زانو وارد می شه، پارگی غضروف زانو، آرتروز زانو در افراد سن بالا از دلایل کیست چاله زانو هستن.

علائم کیست چاله زانو

این مریضی باعث درد بسیار در پشت زانو می شه، اما در بعضی مواقع بدون علامته

با در نظر گرفتن این که در د نام این نوع زانو درد کیست آمده، این کیست مانند یه بادکنک پر از آبه در بعضی مواقع ممکنه بترکه و موجب درد، تورم و کبود شدن پشت زانو و ساق پا شه ، این علائم همیشگی نیس و میاد و میره.

لخته خون هم دارای علائم کیست چاله زانوه، اما لخته خون خطرناکه بنابر این، اگه دچار این علائم شدید، باید به سرعت به دکتر مراجعه کنین.

درمان کیست چاله زانو کنیم مانند درمان پارگی غضروف

معمولا کیت چاله زانو ورداشته نمی شه چون جراحی ممکنه باعث تخریب رگای خونی و اعصاب شه اما اگه کیست بسیار بزرگ و دردناک بود باید با جراحی ورداشته شه.

ورزش مناسب واسه زانو درد

واسه خیلی از کسائی که زانو درد دارن، ورزش پیشنهاد می شه اما اینکه چه ورزشایی واسه زانوهای خراب خوبه مسئله مهمیه که باید مشورت دکتر متخصص انجام شه.

شناکردن

شناکردن اولین گزینه پزشکان در درمان زانو درد است شنا به جز شنای کرال پشت واسه زانوها خیلی خوبه علاوه بر شنا میشه در قسمت کم عمق استخر قرار گرفته و به مدت ۱۵ دقیقه در راه عرض استخر راه رفت.

این کار موجب می شه بدن وارد اومدن فشار بر مفصل زانوی گرفتار به آرتروز، عضلات دور و بر زانوتقویت شه تا وزن اندامای فوقانی به زانو وارد نیاد البته همیشه امکان این ورزش آماده نیس.

پیاده روی:

پیاده روی دومین گزینه در درمان زانو درد با ورزشه.

پیاده روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمی کنه پیاده روی سریع هم اگه قبلا آسیبی در زانوهاتون نداشتین مشکلی نداره اما به زانوهای خراب آسیب میرسونه.

دوچرخه سواری:

دوچرخه سواری هم برروی زانوها فشار زیادی وارد نمی کنه کلا هرگونه فعالیتی که فشار کمی بر زانوها وارد کنه و یا فعالیتایی که در اون شما مجبور نیستین به سرعت تغییر جهت بدین واسه زانوها مشکل ساز نیستن.

ورزشایی که واسه زانو درد مضره

هر ورزش که لازمه خم کردن شدید زانوها باشه می تونه به زانو آسیب بزنه اگه خم کردن به همراه بلند کردن وزنه باشن فشار مضاعفی به زانوها وارد می کنه و می تونه به زانو آسیب بزنه اگه خم کردن به همراه بلند کردن وزنه باشه فشار مضاعفی به زانوها وارد می کنه و می تونه به زانو آسیب برسونه با این تعریف فعالیتای ورزشی که در اونا خم میشین یا می پرید مثل بسکتبال و فوتبال واسه زانوهای مضرند.

ورزشایی که در اون حرکتای خم شدن زانوها و فرود اومدن روی پاها خیلی وقتا زیاد انجام می شه هم واسه زانوها ضرر دارن، تنیس، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزشا محصوب می شن.

طناب زدن جزو موارد استثناییه که برخلاف پریدن آسیبی به زانو وارد نمی کنه ورزشایی که در اونا فرد می پره، فرود میاد یال در حال دویدن یهویی تغییر راه میده فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد می کنه که ممکنه منتهی به آسیب به رباطای زانو و به خصوص رباط صلیبی قدامی می شن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین ورزشکاران حرفه ای با گذروندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات پا احتمال صدمه رو کاهش میدن ضمن اینکه قبل از شروع ورزش هم بدن خود رو به طور اصولی و مناسب گرم می کنن واسه همینه که اندازه صدمه در اونا کمتره.

ورزش اختصاصی واسه زانو درد:

با چند ورزش میشه عضلات زانو رو به طور اختصاصی تقویت کرد یکی از این ورزشها اینه که روی زمین بشینه و پای خود رو دراز کنن و به حالتی قرار گیرند که به مفصلشان فشار وارد نیاد بعد به حالت درجا عضله جلوی ران خود رو منقبض کنن و تا ۱۰ شماره به همین حالت نگه دارن.

میشه مثلا صبح سه بار، ظهر سه بار و شب هم سه بار این کار رو انجام بدین البته بهتره در روزای ابتدایی زیاد به اندام هاتون فشار وارد نیارین و کم کم و به صورت هفته ای خیلی وقتا و شدت تمرین اضافه کنین.

چیجوری درد مفاصل رو درمان کنیم؟

ورزش جهت تقویت مفاصل زانو

باشگاه خبرنگاران درد زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *