انواع بک لینک؛ خوب بد زشت!

0 Comments

در مبحث لینک سازی، کیفیت بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده چون که گوگل در حال جریمه سایت هاییه که بک لینکای اسپمی یا بی کیفیت ایجاد می کنن. بابراین در این مطلب به توضیح شکلای جور واجور بک لینک می پردازیم.

در گذشته کارشناسان سئو قادر بودن از لینکای دارای خطر هم سود ببرن. روشی چون لیست ارائه و دایرکتوری مقالات قبلا به وسیله کمپینای سئو پیشنهاد می شد چون اگه به طور درست انجام می گرفت کارکرد خوب و خطر کمی به همراه داشت.

به هر حال با ارائه بروزرسانیای الگوریتم پنگوئن از طرف گوگل همه چیز تغییر کرد، این بروزرسانیا به سایتایی که از راه های لینک سازی بی کیفیت استفاده می کردن شدیدا خسارت وارد کرد.

سرفصل محتوا

  • بک لینکای در رابطه “طبیعی”
  • بک لینک

  • انتشار دستی لینک
  • لینکای تولید شده به وسیله شما (non-editorial)
  • بک لینک خوب یا بد؟
  • کلام آخر:

بک لینکای در رابطه “طبیعی”

این نوع لینک واسه سئو کاران مقدسه. مخصوصا که حتی لازم نیس واسه داشتن این لینکا از کسی اونو بخواین چون به وسیله صاحبان بقیه وب سایتا به دلیل ربط داشتن به شما اعطاء می شه.

تاثیر اون بسیار بیشتر از اینه که شما با کسی تماس گرفته و از اون بخواین به شما لینک بزنه. با این وجود باید دلیل (محتوا) خوبی واسه بقیه به وجود بیارین تا به صفحه یا سایت شما لینک بزنن، پس از اونم باید این دلیل رو در مقابل چشمون خیلی از بلاگرها بذارین.

مثلا شاید شما یه محتوای عالی تولید کرده باشین که به وسیله چند بلاگر موثر و کلیدی روش زوم شده، درزمان این روند بلاگرهای بیشتری هم از وجود این محتوا آگاه می شن.

انجام اینجور کاری سخت و زمان بره و این موضوع یکی از مشخصه هاییه که نشون میده به چه دلیل این نوع لینک از ارزش بالایی برخورداره. این لینکا از نظر گوگل مثلاای عالی لینک شناخته می شن، لینکایی که با گذشت زمان چیزی از قدرتشون کم نمی شه.

انتشار دستی لینک

شاید این روش لینک سازی عادی ترین روشی باشه که شما به عنوان یه تازه کار از اون بهره میبرین مخصوصا اگه کار و کاسبی نوپایی دارین که هنوز کوچکه و بقیه از اون شناختی ندارن.

در این روش شما به صورت دستی با صاحبان وب سایتا یا وبلاگا تماس برقرار می کنین و از اونا می خواین به شما لینک بزنن.

تاکید می کنیم که باید دلیل خوبی به اونا بدین تا درخواست شما با موفقیت موردقبول قرار بگیره، باید با آدمایی تماس بگیرین که به بخش کاری شما در رابطه هستن. اگه با آدمایی تماس بگیرین که هیچ ارتباطی با صنعت شما ندارن موقع درخواست واسه لینک با پریشونی و گیجی اونا روبرو میشین.

لینکای تولید شده به وسیله شما (non-editorial)

امروزه این نوع لینک رو خنثی می کنن، چون بیشتر در دسته روشای black-hat قرار میگیره که هدف از اون فریب موتورهای جستجوئه، در واقع در black-hat موتور جستجو رو راضی می کنن که این محتوا مهم و ربط داره در حالی که حقیقت نداره. گوگل ارزش این لینکا رو از اونا باز پس گرفته و حتی واسه به کار گیری اون جریمه در نظر گرفت.

از اونجا که این لینکا به صورت طبیعی به شما داده نشده، نسبت به بقیه شکلای جور واجور لینک ارزش کمتری دارن. در گذشته این لینکا واسه بعضی از سئوکارانی که در وب سایتای خاص کار می کردن به درد بخور واقع می شدن اما شما واسه به کار گیری اون باید احتیاط زیادی به خرج بدین. نمونه هایی از این نوع لینک عبارتند از:

  • قسمت نظرات سایت یا وبلاگی که مدیریت نشده ان و بعد از فرستان نظر خیلی سریع منتشر می شه.
  • مقالات منتشر شده در سایتای خبری که با انکر تکست واسه کلید واژه خاصی بهینه سازی شده باشه.
  • دایرکتوری مقالات
  • امضای پست مهمون
  • وب سایتای تبلیغاتی
  • ابزارکایی که در سایت قابل استفاده هستن و امکان لینک بیلدینگ در اونا
  • لینکای موجود در اینفوگرافیا و تصاویر
  • صفحه پروفایل کاربران
  • کتاب کاربران مهمون
  • امضای انجمنا
  • دایرکتوریایی که مدیریت نشده باشن.

لینکایی که شما واسه پیشبرد روش هدف دار خود دنبال می کنین باید با پروفایل موجود لینک در رابطه باشه، اما در کل از لینکایی که به طور طبیعی ایجاد نشده دوری کنین. عوضش، باید روی تاکتیکای دریافت لینکای باارزش واسه سایت و کار و کاسبی خود تمرکز کنین.

بیشتر بخوانبد : فوت وفن ساخت بک لینک واقعی و موثر

بک لینک خوب یا بد؟

بک لینکای بی کیفیت در کوتاه مدت شاید به شما واسه رشد سایت و جایگاه بهتر در یافته های موتورهای جستجو کمک کنن اما در دراز مدت با در نظر گرفتن تغییر الگوریتمای گوگل، کم کم تاثیر منفی پیدا می کنه و این لینکای غیر طبیعی و بی کیفیت، موقعیت و جایگاه سایت شما رو در صفحات یافته های موتورهای جستجو سست می کنن.

اما از طرف دیگه، بک لینک خوب، بک لینکیه که به صورت طبیعی ساخته شده باشه. یعنی واسه اون هزینه ای پرداخت نشده باشه. لینکایی که در شبکه های اجتماعی قرار می گیرن هم یکی از بهترین شکلای جور واجور بک لینک واسه سایت تون هستن.

هم اینکه مهمه که دوران بک لینکای درون سایدبار یا فوتر واسه گوگل (دست کم در الگوریتمای جدید) به سر اومده و به کار گیری اونا کمکی به شما نمیکنه و هم اینکه امکان این که به وسیله گوگل مورد جریمه قرار بگیرین هم هست.

حال با این تفسیر که ما میدونیم بک لینکای خوب چیجوری هستن، به ۲ راه واسه جلوگیری از دریافت بک لینکای ناجور می پردازیم:

۱. اگه شما این بک لینکا رو از صاحبان وب سایتای دیگه خریدین، بهترین راه اینه که به صورت مستقیم با این وب سایتا وارد گفتگو شده و این لینکا رو خط بزنین.

۲.اگه بک لینکی از یه سایت بی کیفیت دارین و هم اینکه امکان دسترسی به این سایت واسه حذف لینک رو ندارین، می تونین از وسیله Disavow Links که گوگل در اختیار شما قرار داده استفاده کنین. با این وسیله میشه به گوگل گفت که لینکای دلخواه شما به هر دلیلی واسه شما اهمیتی ندارن؛ گوگل هم با بررسی لینکا، اونا رو ندیده می گیره.

در همه این موارد شما می تونین از سرویسای آنلاین سئو و یا شرکتایی که در این مورد فعالیت می کنن، راهنمایی بخواین تا مشکل شما رو برطرف کنن.

کلام آخر:

بک لینک خوب: یه لینک خوب نوشته شده از یه سایت مربوط به کار و کاسبی شما با متن لنگر (انکر تکست) است که با فعالیتای سایت شما منطبقه

بک لینک بد: یه لینک از یه سایت مربوطه که متن لنگر رو به عنوان نام شرکت شما یا «اینجا کلیک کنین» داره.

بک لینک بیریخت: بک لینک از یه سایت تو یه صنعت به طور کامل غیر در رابطه و یا حتی بدتر، هرزنامه یا سایت دایرکتوری

منبع: publisheri.ir – tasnim.co – thedigitalmarketingfairy.co.uk