استراتژی لینک سازی دیجی کالا

0 Comments

تکنیکای لینک سازی داخلی دیجی کالا

مبحث روش هدف دار بسیار گسترده س و از لحظه انتخاب کلید واژه تا تعیین ساختار سایت و منتشر کردن محتوا رو پوشش می ده. مباحث زیادی میشه در این مورد مطرح کرد که هریک نقش زیادی در درک درست گوگل از سایت شما و دسترسی سریع کاربران به محتوا دارن. در این بخش تلاش میکنیم یکی از مهم ترین سوالات کاربران وبسیما یعنی روش هدف دار مناسب واسه لینک سازی داخلی رو به صورت کلی بررسی کرده و تکنیکای موفق رو به شما معرفی کنیم.

واسه این مقاله از یکی از سایتای مطرح و موفق در فضای وب فارسی یعنی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا به عنوان نمونه استفاده می کنیم تا درک بهتری از مباحث مطرح شده واسه شما ایجاد شه. دیجی کالا با موفقیتایی که در چند سال گذشته کسب کرده به یکی از مراجع اصلی طراحان سایت و متخصصین سئو واسه الگو ورداری در روش های هدف دار لینک سازی و بازاریابی محتوا تبدیل شده. در حالیکه خیلی از تصمیم گیریا در مجموعه های بزرگ بیشتر به بهتر شدن تجربه کاربری توجه دارن تا سئو و هم اینکه بعضی تکنیکا به شکلی اجرا شدن که ممکنه در نگاه اول موجب گمراه شدن شما شن ولی با بررسی دقیق تر میشه ایده مخفی در اونا رو پیدا کرد.

بررسی سئو فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

بهترین روش های هدف دار لینک سازی داخلی

توجه ما در این مقاله به روش های هدف دار استفاده شده بوسیله دیجی کالا هستش ولی به اونا اکتفا نمی کنیم و تلاش میکنیم نگاهی کامل به لینک سازی داخلی داشته باشیم و هر کجا که نمونه ای در دیجی کالا پیدا کردیم با شما به اشتراک بذاریم. پس به این مقاله به عنوان یه تحلیل از سایت دیجی کالا نگاه نکنین بلکه یه آموزش دقیق از لینک سازی داخلیه که از مثالای عینی در اون استفاده شده.

لینک سازی داخلی به شما کمک میکنه تا یه شبکه داخلی در سایت خود ایجاد کرده و صفحات مهم رو به گوگل و کاربر معرفی کنین. نکته خیلی مهم اینه که لینکای داخلی از نظر تاثیر بر سئو تفاوتایی با همدیگه دارن. کلا میشه اونا رو به سه دسته اصلی تقسیم کرد ؛ منوی هدر سایت، لینکای موجود در محتوا و لینکای موجود در فوتر یا سایدبار. در ادامه بعضی از مهمترین نکات مربوط به لینک سازی داخلی رو مرور میکنیم:

۱- لینکای محتوایی ارزش بیشتری دارن

اگه در محتوای مقاله یا محصول خود به یه صفحه دیگه لینک بدید ارزش بیشتری واسه صفحه هدف ایجاد می کنین. بسیاری فکر می کنند که لینکای موجود در هدر و منوی سایت ارزشمندتر هستن ولی دلیل اصلی تاثیرگذاری اونا، تکرار در صفحات بسیاره نه ارزش بالای این فضا.

زمانیکه یه لینک در محتوای شما قرار میگیره به این معنیه که رابطه مستقیمی میون این دو صفحه هست و از نظر موضوعی به همدیگه نزدیک هستن. وقتی صفحه ای رو در میان متن و محتوای خود به کاربر معرفی میکنین ارزشی دوبرابر از دید رباتای گوگل دریافت می کنه. دقت کنین که این لینک سازی اگه بی هدف و نامرتبط باشه تاثیر خود رو بر سئو  از دست میده.

یکی دیگه از اثرات مثبت این روش حذف عباراتیه که باید در منوی سایت نشون داده شن. مثلا شما باید صفحات مربوط به هر دسته بندی رو مستقیما با نام اون یا عبارتی کلی که جستجوی بالایی نداره لینک کنین و حضور این لینک در منو مشکلات زیادی واسه لینک سازی محتوایی شما بوجود میاره. واسه ایجاد لینک به صفحه لوازم خونگی شما باید همین عبارت رو در منو بذارین در حالیکه این عبارت در طراحی فروشگاه اینترنتی جذابیت لازم رو نداره به همین منظور دیجی کلا فضایی جدید در صفحات لندینگ خود ایجاد کرده تا وظیفه لینک سازی داخلی با عبارات هدف رو انجام بده. تصویر زیر نمونه ای از این لینک سازیه.

لینک سازی داخلی دیجی کالا در محتوای صفحه

 

۲- لینکای بیشتر ارزش کمتری دارن

ممکنه تصور کنین که چون لینک سازی داخلی ارزشمنده می تونین آخر استفاده رو از اون ببرین! و شروع میکنین به لینک دادن به صفحات جور واجور سایت از یه صفحه. هرچقدر تعداد لینکای موجود در محتوای شما بیشتر باشه ارزش و اعتبار منتقل شده به هر کدوم از اونا کم میشه.

تصور کنین که یه پارچ بزرگ آب یخ دارین و هر لینک در صفحه شما مانند یه کودک تشنه س. هرچقدر تعداد لیوانای خالی بیشتر  باشه سهم هر کدوم از این آب گوارا کاهش پیدا کرده و در آخر آبی که به اونا میرسه تشنگی هیچ کدوم رو رفع نمی کنه.

تلاش کنین در محتوای هر صفحه فقط به صفحاتی لینک بدید که از نظر محتوایی و موضوعی رابطه نزدیکی با صفحه مبدا داشته باشن و از لینک سازی بی هدف به صفحات دیگه سایت دوری کنین. یکی از تکنیکای عادی، لینک سازی خودکار در محتوای صفحاته که به صورت خودکار عباراتی مشخص رو به صفحات هدف لینک میکنه. این فوت وفن مدت هاست که تاثیر خود رو از دست داده و حتی در مواردی میتونه موجب کم اعتبار شدن صفحه شما از نظر گوگل شه.

تاثیر تعداد لینکای زیاد در محتوای صفحه

همونطور که در این تصویر بالا می بینین تعداد لینکای استفاده شده در این باکس محتوای دیجی کالا خیلی زیاده و این مورد یکی از اشتباهات تیم سئو دیجی کالا حساب میشه چون در محتوایی کم، لینکایی بسیار به کار بردن. در عمل به کار گیری یه فوت وفن در دو صفحه از سایت میتونه یافته های متفاوتی داشته باشه. تصویر قبلی یه روش هدف دار لینک سازی داخلی درست و تصویر جدید نمایی از زیاده خواهی متخصص سئو هستش.

۳- لینکایی که بیشتر دیده شن ارزشمندتر هستن

گوگل تلاش میکنه محتوای صفحه رو مثل یه کاربر تحلیل کنه. کاری که به ظاهر سخته ولی الان واسه رباتای گوگل ممکن شده. اگه فونت شما خیلی ریز باشه یا رنگ انتخاب شده نزدیک به رنگ محتوا باشه ارزش اون لینک کم میشه. هم اینکه اگه کاربر واسه مشاهده محتوا یا لینک نیازمند انجام فعالیتی در صفحه باشدتاثیر اون لینک به مراتب کاهش پیدا می کنه.

یکی از تکنیکای عادی در میان متخصصین سئو اینه که لینکای موجود در محتوا رو همرنگ متن قرار داده و تشخیص اون رو واسه کاربر سخت میکنن در حالیکه با این کار تشخیص لینک واسه رباتای گوگل هم سخت شده و این فعالیت شما از طرف ربات به عنوان مخفی کردن لینک شناخته میشه. مخفی کردن لینک و متن یکی از فوت وفن هاییه که گوگل مستقیما در راهنمای خود به اون اشاره کرده و این کار رو یکی از مصداقای فریب گوگل میدونه.

مثلا  ممکنه واسه ارائه محتوای طولانی مجبور به تب بندی اون شید؛ در این شرایط بهتره لینکای خود رو در فضایی بذارین که در نگاه اول یا همون تب اول واسه کاربر قابل مشاهده باشه. در تصویر زیر مشاهد میکنین که بخش معرفی خلاصه محصول به صورت کامل در دیدرس کاربر قرار داده شد و واسه مشاهده محتوای اون احتیاجی به کلیک نیس. هم اینکه در تب بندی زیر اون مشخصات فنی در نگاه اول دیده میشه ولی واسه بخشای نظرات کاربران و سوال و جواب کاربر باید روی تب مورد نظر کلیک کنین. محتوایی که در نگاه اول میشه دید تاثیر بیشتری بر سئو شما داره و لینکا هم از این قانون مستثنی نیستن.

به کار گیری لینکای مخفی در صفحه

تصویر بعدی به ما نشون می ده که در بخش نقد و بررسی تخصصی این امکان جفت و جور شده که کاربر در صورت نیاز بخشای جور واجور رو مخفی کرده و صفحه رو کوتاه کنه. با این که توانایی باز و بستن محتوا در این صفحه هست طراح سایت دیجی کالا تصمیم گرفته تموم تبا در اول باز باشن. مهمترین دلیل این تصمیم تاثیر محتوای در دیدرس بر سئو صفحه س. از دید تجربه کاربری بهتر بود که این تبا در اول بسته باشن و در صورت نیاز کاربر اونا رو باز کرده و مطالعه کنه تا اندازه اسکرول صفحه کم بشه ولی همونطور که همه می دونیم نمیشه از سئو صرف نظر کرد.

محتوایی که نمیشه دید در سئو موثر نیس

۴- چند لینک به یه صفحه ارزشی واسه شما ایجاد نمی کنه

اگه از یه صفحه سایت خود چندین لینک به صفحه دیگری داشته باشین گوگل هردوی اونا رو می بینه ولی تنها اولین لینک موجود در صفحه رو ملاک ارزش گذاری صفحه مقصد قرار می ده. مثلا اگه در صفحه آیفون ۶ با عبارت ٬اجناس اپل٬ لینک داده باشین و در منوی سایت هم همین صفحه رو با عبارت ٬اپل٬ لینک کرده باشین لینک موجود در محتوا از نظر گوگل مخفی مونده و صفحه هدف در عبارت ٬اپل٬ ارزش و اعتبار دریافت می کنه. همینجا به یکی از مشکلات عادی در سایتای بزرگ پی میبریم؛ یعنی منوهای گسترده. در این مورد در ادامه بیشتر صحبت می کنیم.

بسیاری می گن که با گذاشتن لینک در محتوای خود میتونن عبارت مورد نظر رو به گوگل حالی کنه در حالیکه همین صفحه با عبارت نامناسبی مانند ٬صفحه اصلی٬ یا ٬اجناس٬ در منوی سایت یا بخش دیگری از محتوا لینک شده و تاثیر لینک محتوایی شما رو نابود می کنه.

۵- لینکای موجود در فوتر معمولا ندیده گرفته می شن

زمانیکه لینک صفحه ای از سایت خود رو در فوتر یا سایدبار قرار میدین ارزش و اعتبار کمی به صفحه هدف منتقل میشه. این مورد طی چند ماه گذشته شدت بیشتری یافته و در بسیاری موارد این صفحات با بهبود جایگاه همراه نمی شن. یکی از یافته های این الگوریتم کاهش تاثیر خرید تبلیغات متنی بر سئو بوده و خرید بک لینک با روش های هدف دار قبلی رو تقریبا بی ارزش کرده.

یه مثال آشنا از این رفتار مربوط به سایت دیجی کالا هستش. در نسخه های قبلی این سایت فضایی در فوتر وجود داشت که یه پاراگرافت چند خطی با چندین لینک به صفحات داخلی مهم بود. هدف از این کار ارزش آفرینی واسه صفحات پررقابت و باارزش بوده ولی تازگیا این بخش از سایت دیجی کالا هم حذف شده.

لینک سازی دیجی کالا در فوتر سایت

همونطور که در تصویر مشخصه این باکس چند ماه پیش در سایت دیجی کالا وجود داشته و هدف اصلی اون لینک سازی داخلی بوده. با به کار گیری مربعای سبزرنگ تلاش کردیم تعدادی از این لینکا رو مشخص کنیم. این فوت وفن دو ایراد اساسی داشت، اول اینکه لینکای موجود در فوتر دیگه کارایی قبل رو نداشتن، دوم اینکه این لینکا همرنگ با متن بودن و انگار مخفی کردن محتوا حساب میشدند که از نظر گوگل یه رفتار مشکوک حساب میشه.

الان سایتای بسیاری با کپی ورداری اشتباه اینجور محتوایی رو در فوتر خود قرار دادن که حتی به لینک سازی موجود در محتوا هم توجهی نداشتن و سایتایی هستن که این فوت وفن رو به درستی استفاده کردن اما از کاهش تاثیر اون بی اطلاع هستن.

۶- روش هدف دار لینک سازی در منوی اصلی سایت

با اینکه لینکای محتوایی ارزش بیشتری از دید گوگل دارن ولی لینکای موجود در منوی اصلی سایت تاثیر بیشتری در وضعیت سئو صفحه هدف دارن. دلیل این تکرار لینک در تموم سایت و صفحاته که در کل میتونه ارزش بالایی واسه اون صفحه بسازه.

مشکل اصلی وقتی ظاهر میشه که شما لینکای زیادی رو در منوی سایت خود قرار میدین. مثل مثال پارچ آب، میشه گفت ارزش و اعتبار مشخصی در سایت شما جریان داره که به صورت مساوی میان تموم لینکای موجود در منو تقسیم میشه. هرچقدر تعداد این لینکا بیشتر باشه هر کدوم از اونا سهم کمتری برداشت می کنن.

دیجی کالا واسه حل این مشکل راه حل ساده ای داشته. لینکای مرحله سوم به بعد در منوی سایت به صورت Ajax و پس از قرار گرفتن موس کاربر روی لینک مرحله دوم در صفحه لود شده و نشون داده می شن. با این روش شما دسترسی ایده آل واسه کاربران رو نگهداشتین و هم زمان لینکای بیشمار رو از منوی خود حذف میکنین. در تصویر زیر نمونه باز شده از منوی سایت دیجی کالا رو می بینین و یه تخمین سرانگشتی نشون می ده که در حدود ۱۰۰۰ لینک در این منو هست ولی گوگل هم همین تعداد لینک رو ایندکس میکنه.

لینک سازی داخلی دیجی کالا در منوی سایت

تصویر زیر نمایی از ایندکس گوگل از صفحه اصلی دیجی کالا و لینکای موجود در اون هستش. همونطور که می بینین گوگل تنها لینکای موجود تا مرحله دوم منو رو ایندکس کرده و تعداد اونا بسیار محدود و منطقیه.

ایندکس گوگل از منوی دیجی کالا و تعداد لینکا

 

جمع بندی

با بررسی همین نکات میفهمیم که روش هدف دار سئو و لینک سازی داخلی نقش بسیار پررنگی در تجربه کاربری و حتی طراحی سایت شما اجرا میکنه. ولی قبل از اجرا این تکنیکا و الگو ورداری از سایتای موفق باید دقیقا بفهمیم این بخش با چه هدفی در اون سایت ایجاد شده. الگو ورداری کورکورانه موجب میشه شما همیشه یه قدم از الگوی خود عقب باشین و البته در تصمیم گیریایی که با اون مشترک نیس دچار شک و دودلی شید. در فضای رقابتی موجود هزینه ای که واسه آموزش سئو میپردازید در مقایسه با زمان و انرژی که واسه آزمون و خطا صرف میکنین بسیار پایینه.

با مطالعه این مقاله سوالات بسیاری تو ذهن شما ایجاد می شه. در بخش نظرات همین صفحه مطرح کنین تا همکاران ما در وبسیما جواب گوی ابهامات شما باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *