استراتژی فروش، تبلیغات یا سئو؟

تاثیر تبلیغات گوگل بر یافته های جستجو

شاید شمام متوجه تغییراتی در چگونگی نمایش تبلیغات در صفحه یافته های جستجوی گوگل شدین. به طور حتم این تغییرات جزئی تاثیر زیادی بر کارایی تبلیغات و اندازه کلیک کاربران روی اونا داره ولی نتیجه اون واسه کسائی که به شکل واقعی در یافته های جستجو هستن چه هستش؟ در آینده تبلیغات در گوگل جانشین سئو می شه؟

پادکست

https://websima.com/wp-content/uploads/2016/04/روش هدف دار-فروش،-تبلیغات-یا-سیٔو؟.mp3

 

در طول سالها یافته های جستجوی گوگل تغییرات بسیار زیادی داشته. امکانات مختلفی مانند اخبار، تصاویر، ویدیو، Knowledge Graph، نقشه گوگل، ویکیپدیا، اندازه ارز، خطوط هوایی، رخدادهای ورزشی و … به صفحه یافته های جستجوی گوگل اضافه شدن که هر کدوم به روشی بر رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل یا چگونگی چیدمان و شکل کلی این صفحه موثر هستن.

با در نظر گرفتن افزایش این امکانات و تاثیر اونا بر یافته های جستجو، عموما سایدبار صفحه فضایی واسه تبلیغات باقی نمیذاره و اگه هم تبلیغات گوگل در این فضا نشون داده شه خیلی مورد توجه نبوده و کلیک نمی شن. نمونه هایی از این چگونگی نمایش این تبلیغات در تصاویر زیر میشه دید.

تازگیا گوگل تصمیم گرفته که دیگه لینکای تبلیغاتی رو در سایدبار یافته های جستجو نشون نداده و فقط در بالا یا پایین صفحه اونا رو نمایان کنه. در مقابل بیشترین حد تعداد باکسای تبلیغاتی در بالای یافته ها رو از ۳ عدد به ۴ عدد بالا برد. تبلیغی که در ردیف چهارم قرار میگیره نزدیک به پایین ترین نقطه صفحه س و ممکنه کاربر هیچوقت یافته های واقعی جستجو رو نبیند!

رتبه یه گوگل در این شرایط به رتبه پنج تبدیل می شه و به جای ۳۵ تا ۵۵ درصد از بازدیدکنندگان تنها نزدیک به ۵ درصد از اونا رو به سایت خود جذب می کنه.

نمایش 4 باکس تبلیغاتی در یافته های جستجوی گوگل

این یه تغییر بزرگه و میتونه موجی از ناامیدی و نارضایتی راب واسه صاحبان مشاغل و تجارتای اینترنتی به همراه داشته باشه. ولی به واقع گوگل حاضره اعتبار و جایگاه الان خود رو به این راحتی از دست بده و با فروش تبلیغات کارایی موتور جستجوی خود رو زیر سوال ببره؟ جواب به طور حتم “خیر” است. ولی گوگل چیجوری تا این حد تبلیغات میپزیرد و اعتبار خود رو از دست نمیده؟

روش هدف دار گوگل واسه نمایش تبلیغات چیه؟

مثل هر شرکت دیگری، گوگل هم متوجه رشد سریع تلفنای همراه و استفاده کاربران از اونا شده. تا جاییکه چگونگی نمایش یافته های جستجوی خود رو در گوشی موبایل، متفاوت با چیزی که در از راه کامپیوتر شخصی می بینین، طراحی کرده. این ظاهر جدید در دسکتاپ (تغییر جایگاه نمایش تبلیغات) موجب شده که صفحه یافته های جستجو در موبایل و دسکتاپ بیشتر از قبل به همدیگه مثل شه که دو نتیجه اساسی به همراه داره:

  • گوگل قادر هستش تحلیل بهتری از رفتار کاربران هنگام مشاهده یه تبلیغ یا یه نتیجه جستجوی واقعی داشته باشه چون جایگاه نمایش و ترتیب در موبایل و دسکتاپ یه جوره.
  • کاربران در دستگاه های متفاوت فضای مشابهی رو پیش روی خود دارن که موجب افزایش کارایی سیستم جستجو واسه اونا می شه.

نکته مهم اون هستش که گوگل توانایی بالایی در درک کلمات، مفاهیم و نیازای کاربران خود داره. اگه کاربر در حال جستجو واسه خرید لپ تاپه لزومی نداره که به صفحات معرفی یا بررسی مدلای جور واجور راهنمایی شه. بهترین مکانی که یه کاربر بعد از جستجوی خرید لپ تاپ میتونه به اون راهنمایی شه سایتیه که در مورد فروش لپ تاپ فعالیت میکنه. حال اینکه خوب می دونیم صفحات معرفی و بررسی اجناس الکترونیکی محتوای غنی تری در مقایسه با صفحات فروشگاهی دارن و در نتیجه شانس اونا واسه کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل بسیار بالاست.

در تصویر زیر مشاهده میکنیم که اگه کاربر در حال جستجو عبارات خرید لپ تاپ باشه تبلیغات فروشگاه های اینترنتی(۱) به اون نشون داده میشه ولی اگه واسه لیست قیمت جستجو میکنه پیشنهادات گوگل سایتای تحلیلی و محتوا محوره(۲).

روش هدف دار گوگل واسه تعیین زمان نمایش تبلیغات

راه حل گوگل اون هستش که بهترین نتیجه رو به کاربر خود نمایش می ده و براش مهم نیس که شما چه تلاشایی واسه کسب رتبه اول در لیست یافته های کردین. مشتریان گوگل کسائی هستن که در این سایت نیازای خود رو جستجو میکنن نه سایتایی که واسه کسب مشتری و جایگاه تلاش میکنن. با این کار گوگل تبلیغات رو تنها وقتی نمایش می ده که لازم کاربره، هم کسب درآمد داره و هم رضایت کاربران خود رو جلب کرده.

تبلیغات گوگل چه تاثیری بر سئو داره؟

در تجارتای پر رقابت مانند طراحی سایت، تبلیغات به اندازه ای زیاد و ربط داره که در ساعاتی از روز شما همیشه ۴ باکس تبلیغاتی فعال در بالای صفحه می بینین. به طور حتم این تبلیغات سهم بالایی از مشتریان رو به خود جذب می کنن و جایگاه اول و دوم و سوم در نتایج جستجوی گوگل بزرگترین بازندگان هستن.

اگه شرکتا می خوان از این شرایط بحرانی خارج شده و بازم روش های هدف دار موفقی واسه بازاریابی و فروش خود داشته باشن باید ترکیبی از سئو و تبلیغات رو مهم بدوننش. اگه در مورد کاری شما سئوی محلی هم اهمیت داره شانس دیده شدن یافته های جستجو بسیار کمتر می شه چون پس از باکس تبلیغات اول یافته های محلی نشون داده میشه و بعد از اون نوبت به یافته های جستجو می رسه.

روش هدف دار ما واسه فروش و بازاریابی از راه گوگل

بهترین راه اون هستش که شما در هر سه فضا شامل تبلیغات، سئوی محلی و یافته های جستجو حضور داشته باشین.

روش هدف دار تبلیغات و سئو در گوگلگوگل توجه خاص ای به عبارات جستجو شده نشون می ده. در چند سال گذشته عبارتایی مانند چجوری بخرم؟ از کجا بخرم؟ چجوری برم؟ کجا برم؟ و … بسیار در گوگل جستجو می شن و این موتور جستجو تلاش کرده پاسخای مناسبی واسه هرکدوم از اونا داشته باشه. در نتیجه روش هدف دار شما در تبلیغات با روش هدف دار شما در سئو به طور کامل متفاوت هستش.

زمانیکه روش هدف دار سئو رو انتخاب میکنیم روی عبارات و کلماتی هدف گذاری میکنیم که مستقیما به فروش محصول رابطه ندارن. مثلا اگه هدف پایانی ما فروش لپ تاپه فعالیتامون مربوط به معرفی لپ تاپای جدید، مقایسه نمونه های موجود و شناخت پرفروشترینا معطوف میشه. با این روش کسائی که در حال جستجو و تحقیق واسه انتخاب مناسب ترین کالا هستن به سایت شما راهنمایی شده و در آخر با استفاده بنرهای داخلی به صفحه خرید محصول هدایت میشن.

در مقابل روش هدف دار تبلیغات مستقیما کسائی رو هدف قرار می ده که در نقطه خرید هستن و دقیقا میدونن که به دنبال چه کالایی با چه مدل و مشخصاتی هستن. این افراد عموما عبارتایی مانند خرید لپ تاپ Lenovo یا مشابه اون رو جستجو میکنن. اگه شما محصول خود رو مستقیما با این عبارات در گوگل تبلیغ کنین شانس زیادی واسه نمایش اون به کاربران هنگام جستجو و جذب اونا به سایت خود دارید.

در آخر واسه آدمایی که به شکل محلی جستجو میکنن هم روش هدف دار متفاوتی در پیش می گیریم. فرض کنین که شما خدمات تعمیرات لپ تاپ هم ارائه میکنین. سئوی محلی به شما کمک میکنه که اگه کسی تعمیرات لپ تاپ تو تهران رو جستجو  کرد اطلاعات شما رو تو یه باکس جدا از هم به همراه نقشه گوگل مشاهده کنه که شانس کلیک روی اون بسیار بیشتر از یافته های عادی جستجو هستش.

سخن پایانی

شاید این تغییرات واسه کسائی که در این عبارات جایگاه مناسبی داشتن یه تهدید حساب شه ولی به زودی به یه عادت و روتین تبدیل می شه و همه می آموزند که هدف گذاری مستقیم روی خرید اجناس نیازمند تبلیغات و به کار گیری همه امکانات هست.

به نظر شما این تغییرات چقدر در آینده بر سئو و تبلیغات اینترنتی موثر هستش؟ با در نظر گرفتن هزینه تقریبا بالای تبلیغات در گوگل یه امر گسترده می شه یا بازم فقط در موارد محدودی در فضای وب فارسی رویت میشه؟