از اصول باز طراحی سایت چه میدانید؟

0 Comments

باز طراحی سایت چیه؟

شاید تا حالا براتون پیش اومده که از کنار یه مغازه عبور کنین و یهو دلباخته دکور یا ویترین اون شید. همین ویترین باشکوه و زیباست که باعث می شه که اگه احتیاجی به محتویات داخل مغازه نداشته باشین هم راه خود رو کج کنین و وارد مغازه شید. مغازه دار از چه ترفندی استفاده کرده که توجه شما اینقدر به ویترین جلب شد و شما رو مجبور کرد تا وارد این فروشگاه شید؟

نمونه یه طراحی جذاب واسه ویترین مغازه

صاحب این مغازه با یه نگاه حرفه ای تونسته رنگای استفاده شده در ویترین رو طوری با اجزای داخل ویترین هماهنگ کنه که این صحنه بتونه ضربه ای رو به سنسور کنجکاوی شما وارد کنه. حالا این مثال رو وارد دنیای کار و کاسبی های بررسی می کنیم.

سایت شما، ویترین کار و کاسبی تون در اینترنته

در کار و کاسبی های اینترنتی ویترین مغازه شما همون طراحی ظاهری سایت، و اجناس داخل فروشگاه در اصل محتوای داخلی سایت شماس.

در دنیای اینترنت هم وقتی کاربر وارد سایت شما میشه، در قدم اول این ظاهر سایت شماس که باعث می شه حس تازگی در اون به وجود بیاد و همین احساس اون رو مجبور به بررسی بخشای دیگه سایت می کنه.

در قدم بعدی، قسمتای دیگه سایت شما مانند محتوا، دسته بندی، منو و چیزای دیگه ای به جز اینا اهمیت پیدا می کنن. این بخشا درست همون چیزی هستن که به کاربر شما کمک می کنه  تا نیاز خود رو رفع کنه. این نیاز می تونه یه مقاله واسه خوندن، یا یه محصول واسه خرید باشه.

خیلی از مشتریان وبسیما سابقه راه اندازی و مدیریت یه سایت اینترنتی رو داشتن ولی با گذشت زمان میفهمن که طراحی انجام شده در اول نمی تونه جواب گوی نیاز کاربران و تبدیل اونا به مشتری شه در نتیجه تصمیم می گیرن با شناخت دقیقی که از مشتریان خود به دست آورده ان هویت جدید و جذابی واسه سایت خود بسازن. نمونه هایی از این سایتا رو می تونین در بخش نمونه کارای طراحی سایت ببینین.

البته در زمانی مغازه شما با اینکه مراجعه کننده زیادی دارین ولی به اندازه کافی فروش نداره و سودی از اون عاید شما نمی شه. اینجا مغازه شما  که در اصل همون سایت شماس، به یه بازطراحی نیاز داره!

قدم اول؛ به چه دلیل من به باز طراحی سایت نیاز دارم؟

استیو جابز با کلمه سوالی “به چه دلیل” تک تک کارمندان شرکت خود رو به رقابت می کشید. از حسابدار تا مهندس و برنامه نویس، همه با سوال «به چه دلیل باید اینکار رو بکنی؟»  روبرو بودن. ولی جواب “چون تموم آدم های دیگه همین کار رو می کنن” واسه استیو جابز کافی نبود.

دقیقاً همین نگاه ریشه ای بود که باعث شد اپل از بقیه رقبای خود جدا شه و همه کارمندان این شرکت به روشی خلاقانه دست به نوآوریای حیرت انگیزی بزنن.

شمام وقتی بدونین که اصلاً به چه دلیل به باز طراحی سایت خود نیاز دارین و واسه هر کدوم از “به چه دلیل”های خود دلیلی راضی کننده داشته باشین، احتمال موفقیتتون بالا می رود. اینطوری درصد اشتباهات شما پایین میاد و می تونید سایتی بهتر و کاربردی تر طراحی کنین.

اجازه بدید در همین اول یه راز مهم رو به شما بگیم:  بازطراحی سایت کار ساده ای نیس. از لحظه ای که تصمیم می گیرید سایت خود رو از نو طراحی کنین، باید عواملی مثل سئو سایت، هویت برند و نیاز کاربر رو در نظر بگیرین. پس داشتن دلایل راضی کننده می تونه اولین قدم واسه دوری از خطر و هزینه باز طراحی سایت باشه. اما این دلایل چه چیزایی می تونه باشه؟

۱- داستان برند شما خوب به کاربر منتقل نمی شه

سایت شما الان خوب داستان برند، اهداف و ارزش های شما رو به کاربر منتقل می کنه؟ اجازه بدید این سوال رو به شکل ساده تر از شما سوال کنیم.

وقتی کاربری وارد سایت شما می شه، متوجه برتری شما نسبت به سایت های دیگه می شه؟

اگه جواب شما به این سوالات منفیه، یعنی سایت شما در انتقال لحن برند (Brand Voice)، که یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت سایته، ضعف داره. همه چیزایی که در مورد هویت برند به شما گفتیم با یه مثال ساده قابل درک می شه.

سایت آسانا (asana.com) یکی از شرکت هاییه که از مدتا پیش در مورد نرم افزارهای مدیریت پروژه فعالیت داره. این شرکت مثال خوبیه واسه نمایش تاثیر باز طراحی سایت در انتقال مناسب هویت برند به کاربره.

تصویر زیر سایت آسانا قبل از باز طراحی رو نشون می دهد:

بررسی یه نمونه باز طراحی سایت قبل از تغییر

در این زمان اندازه تبدیل مشتری ۳ و نیم درصد بود. همونطور که می بینین؛ لوگو، رنگ آمیزی و طراحی ظاهری سایت خوب نشون دهنده شخصیت واقعی هویت برند (مدیریت پروژه با راحتی و سادگی بیشتر) نیس.

اما در قدم بعدی همه چیز با بازطراحی سایت تغییر کرد:

بررسی تغییرات انجام شده در پروسه بازطراحی سایت

۲- کاربران در سایت شما سردرگم می شن

وقتی که در حال طراحی سایت یا ویرایش بخشای جور واجور اون هستین باید خودتون رو جای کاربران بذارین. با این کار تا حدودی می تونید فهمیده باشین که واسه استفاده راحت تر از سایت به چه چیزایی نیاز دارین. حالا منظور ما از این ویژگیای کاربردی چیه؟

دسترسی به بخشای جور واجور سایت، دسته بندی مناسب صفحات و سادگی و شفافیت عواملی هستن که در تجربه کاربری سایت شما موثر هستن. اجازه بدید با یه مثال ساده به شما بگیم منظور ما از دسترسی ساده به بخشای جور واجور سایت چیه.

نمونه یه منوی پیشرفته و کاربردی در پروسه بازطراحی سایت

اگه کاربری در صفحۀ خرید موبایل باشه و بخواد بعد از اون وارد صفحۀ خرید قاب گوشی یا لوازم جانبی موبایل شه، از چه راه هایی می تونه به این صفحات وارد شه؟

  • راه اول اینکه به صفحۀ قبلی برگرده و به جای خرید گوشی، خرید لوازم جانبی رو انتخاب کنه.
  • راه دوم اینکه کاربر می تونه از منوی کشویی موجود در بالای صفحه مستقیماً وارد بخش لوازم جانبی شه
  • و راه سوم اینکه با جستجوی کلمۀ مدنظرش (مثلاً قاب گوشی) به یافته های دلخواهش برسه.

شما فکر می کنین کدوم راه بهتره؟

با برگشتن به پیشنهاد قبلی خود (یعنی دسترسی راحت به صفحات سایت) ، می تونیم نتیجه بگیریم طبیعتاً راه های دوم و سوم بهتره.

کلا هروقت که شروع به طراحی یا بازطراحی سایت خود می کنین، باید رضایت کاربر خود رو در بالاترین اولویت خود بذارین.

۳- از استانداردهای روز طراحی سایت فاصله گرفتین

امروزه فناوری های طراحی سایت با سرعت سرسام بیاری رشد می کنن. حتی ممکنه چیزی که حالا مورد پسند کاربران اینترنتی باشه، دو سال دیگه کاربرد خود رو از دست بده. این به این خاطره که سلیقه مخاطب با گذشت زمان عوض می شه.

همیشه در طراحی قالب صفحات و یا چگونگی نمایش عکسا متدهای خاصی در فضای وب همه گیر می شه که طراحان وب از اونا استفاده می کنن. اگه وب سایت شما برپایه پلتفرم های قدیمی و از رده خارج بنا شده، باید اون رو با روش های به روز بازطراحی کنین.

نمونه یه سایت قدیمی که نیازمند باز طراحیه

مثلا طراحی سایت با بوت استرپ بسیار عادی شده ولی همین فریم ورک در طول چند سال گذشته تغییرات زیادی داشته و نسخه ۴ اون طراحی و امکانات به طور کامل متفاوتی با نسخه های قبلی داشته. الان عمر به درد بخور یه سایت اینترنتی بیشترین حد دو ساله و پس از این مدت شما نیازمند پیشرفت یا باز طراحی اساسی اون هستین.

۴- سایت شما ریسپانیو نیس یا نمایش درستی در موبایل نداره

تا حالا به این موضوع توجه کرده اید که مردمک چشمون شما در محیط تاریک بزرگ، و در فضای روشن، کوچیک می شه؟ در واقع چشمون شما به نسبت محیطی که در اون قرار می گیرید، عکس العمل نشون می دهد. طراحی سایت شمام باید درست مانند عکس العمل غیرعادی مردمک چشمون شما باشه. اما منظورمون از این حرف چیه؟

وقتی که گوشیای هوشمند و تبلتا به جهان معرفی شدن، یه راه جدید و جذاب واسه گشت و گذار در اینترنت رو نشون ما دادن. اما موضوع اینجا بود که سایتا واسه دیده شدن در صفحات نمایشگر طراحی شده بودن و پس در گوشی های موبایل که صفحه کوچیکی داشتن، کار با اونا خیلی ساده نبود.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو در بهبود تجربه کاربری

اینجا بود که طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. به عبارت ساده تر، یعنی اینکه یه سایت بتونه خودشو با صفحه های جورواجور تطبیق دهد تا هر کاربری ، با هر دستگاهی بتونه خیلی راحت کامل از همه صفحات سایت بازدید کنه. شاید این سوال براتون پیش بیاد که عکس العمل گرایی در طراحی سایت به چه دلیل از اهمیت بالایی برخورداره؟

به دور و بر خود نگاهی بندازید. آدم ها معمولاً از چه دستگاهی واسه وصل شدن به اینترنت استفاده می کنن؟ کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل؟ اگه جواب شما موبایله، پس درست فکر کرده اید. حالا که افراد بیشتری از موبایل واسه بازدید از اینترنت استفاده می کنن، پس اگه شمام می خواهید بازدید کننده ای که وارد سایت شما می شه، تجربه خوبی از ورود به سایت شما به دست بیاره، به ریسپانسیو بودن سایت خود اهمیت بدید.

واسه درک بهتر اهمیت موبایل پیشنهاد میکنیم مقاله بازاریابی لحظه، میدون جنگ جدید واسه برنده ها رو به دقت بخونین.

۵- اندازه تبدیل مشتری (Conversion Rate) سایت شما پایینه

اجازه بدید چند قدم به عقب ورداریم و یه سوال ریشه ای از شما بکنیم. اصلاً طراحی سایت چه اهمیتی واسه کسب و کارا داره؟

ممکنه این سوال پاسخای زیادی داشته باشه ولی در کل همه مدیران بر این باور اتفاق نظر دارن که سایت کلا قراره ۲ کار زیر رو انجام بده:

  1. آشنا کردن مردم با سرویس یا محصول شما
  2. پیدا کردن مشتری هایی جدید و سود بیشتر

حالا که واسه خود این اهداف رو تعریف کردین، شروع به طراحی سایتی می کنین که تموم ویژگی های خوبی که تا حالا به شما گفتیم (یعنی ریسپانسیو و مدرن بودن سایت و چیزای دیگه ای به جز اینا) رو داراس. اما سایت شما با تموم ویژگیای خوبی که داره، اندازه تبدیل پایینی داره. منظور از اندازه تبدیل مشتری یا Conversion Rate چیه؟

منظور از اندازه تبدیل اینه که وقتی کاربری از وب سایت شما بازدید می کنه، همون اقدامی رو انجام بده که شما از اون می خواهید. این هدف گذاری می تونه واسه هر سایتی فرق داشته باشه. مثلاً تو یه وب سایت، شما از بازدیدکنندگان می خواهید در خبرنامه ایمیلی عضو شن، یا در وب سایت شما حساب بسازن. شاید این اقدام در وب سایتی دیگه به معنی خرید، دانلود اپلیکیشن یا اقدامی به طور کاملً فرق داشته باشه.

تاثیر باز طراحی سایت بر افزایش اندازه تبدیل به مشتری

اگه سایت شما در تبدیل بازدیدکننده به مشتری کارکرد خوبی نداره، از این فرصت استفاده کنین تا بتونین با اعمال ۴ ویژگی بالا، اون رو باز طراحی کنین.

وقتی تواسنتید با به کار گیری دلایل بالا، به سوال «به چه دلیل به بازطراحی سایت نیاز دارم» پاسخایی منطقی بدین، در قدم بعدی نیاز به تحلیل یه سری داده در سایت خود دارین.

قدم دوم: مشکلات طراحی سایت خود رو بررسی کنین

اگه یادتون باشه در اول مقاله یه مثال واسه شما زدیم و گفتیم که سایت درست مثل یه مغازه س. حال فرض کنین این مغازه بعد از یه مدت از زمان تاسیس اون، فروش خوبی نداره و باید تو یه اقدام، راه و روش خود رو عوض کنه مثلاً اجناس مغازه رو عوض کنن یا اینکه به فروشندگان خود آموزشای بهتری  ارائه دهد.

سایت شمام اگه بعد از یه مدت کاربران زیادی رو به خود جلب نکنه یا در تبدیل اونا به مشتری با مشکل مواجه شه نیاز به بازطراحی داره. اما قبل اینکه دست به کار شید و کار رو شروع کنین می بایست سایت حال حاضر خود رو تحلیل کنین. مثلا، می تونید سوالات زیر رو از خودتون سوال کنین:

  • سایت شما صفحات زیادی داره؟
  • فونت نوشته هاتون واسه کاربر مناسبه؟
  • عکسای سایت شما کیفیت خوبی دارن؟

واسه اینکه بتونین سایت خود رو خوب تحلیل کنین و تموم نکات مثبت و منفی رو از همدیگه جدا کنین، به یه سری وسیله تحلیلی نیاز دارین. ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console می تونه رفتار کاربران شما رو بررسی کنن و اطلاعات مفیدی به شما ارائه بدن.

به کار گیری آمارهای گوگل واسه بررسی صفحات مهم سایت

با به کار گیری اطلاعات به دست اومده شما می تونین مهمترین صفحات سایت خود رو شناسایی کرده و کلماتی که الان جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل دارن رو بدست بیارید. در پروسه بازطراحی باید برنامه خاص ای واسه این صفحات و عبارات هدف اونا داشته باشیم تا این پروسه علاوه بر بهتر شدن تجربه کاربری موجب بهتر شدن وضعیت سئو سایت شما شه.

قدم سوم: واسه طراحی سایت جدید برنامه ریزی کنین

حالا که از وسایل جور واجور استفاده کردین و بازخورد و رفتار کاربر رو بررسی کردین، نوبت به برنامه ریزی می رسد. در اولین قدم، به سراغ مشکلاتی برید که در مرحله قبل به اونا برخوردید. پیشنهاد ما به شما اینه که در مرحله اول، از کارای کوچیکی که بیشترین نتیجه رو واسه شما و کاربران دارن شروع کنین.

مثلا، صفحه اصلی یا Homepage سایت شما، اولین چیزیه که کاربر رو متوجه خود می کنه، پس هرگونه تغییر کوچیک می تونه تاثیر زیادی در تجربه کاربری داشته باشه. بخشای دیگری که می تونه تاثیر زیادی در نتیجه طراحی سایت جدید شما داشته باشه، عبارتند از:

  • برندینگ: طراحی لوگو، پلت رنگ، فونت
  • دسترسی کاربر: پاک کردن صفحات اضافی، دسترسی بهتر در منو
  • محتوای صفحه اصلی: لحن نوشته ها، طراحی عکسا

قدم چهارم: کار باز طراحی سایت خود رو شروع کنین

بعد از اینکه تونستید با به کار گیری وسایل جور واجور، رفتار کاربر خود رو تحلیل کنین، نوبت به شروع کار اصلی می رسد. یادتون باشه که بهترین راه واسه انجام بازطراحی اینه که پروژه خود رو به گامای کوچکتر تقسیم کنین و طبق اولویت بندی خود جلو برید.

اگه قراره کار بازطراحی سایت خود رو به یه شرکت طراحی سایت بسپارین، پیشنهاد می کنیم که این کار به شرکتای حرفه ای تر و شناخته شده تر بسپارین. در غیراینصورت، سایت جدید شما نه فقط بهتر نمی شه، بلکه حتی ممکنه مشتری هایی فعلی خود رو هم از دست بدین.

در بسیاری موارد باز طراحی یه سایت قدیمی به اندازه ای پیچیده میشه که تصمیم میگیریم به جای طراحی نسخه جدید کلا سایت دیگری راه اندازی کنیم. در این شرایط سایت جدید با طراحی و روش هدف دار جدید و روی یه دامنه جدا از هم راه اندازی میشه. پس از اینکه از هر نظر بررسی و تایید شد به مرور صفحات مهم سایت قبلی به سایت جدید ریدایرکت می شن.

سخن پایانی

همونطور که در مقاله اشاره کردیم، بازطراحی سایت، کاری زمانبر و مهمه؛ اما دونستن اصول و قوانین گفته شده در این مقاله به شما کمک می کنه که ترس رو کنار گذاشته و به سمت بازطراحی جدید شیرجه عمیقی بزنین.

سایت شما ابزاری واسه کار و کاسبی شماس. اگه نتونین یه سایت بهتر طراحی کنین، یعنی نتونسته اید نیاز کاربران خود رو برآورده کنین و این به معنی نبود موفقیت تجارت شماس. اما زمان اون رسیده تا بتونین با یه بررسی کامل، سایت خود رو به صورت حرفه ای و کارآمدتری بازطراحی کنین.

تا الان تجربه باز طراحی سایت خود رو داشتین؟ بنظر شما این پروسه چقدر پیچیده س و این تغییر چقدر بر کار و کاسبی شما موثر بوده؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *