ابزارهای سئو داخلی سایت

وسایل مناسب واسه سئو داخلی سایت

در مقاله قبلی در مورد عوامل موثر در سئو صفحه و نکاتی که باید در هر کدوم از اونا رعایت کنیم صحبت کردیم. در این مقاله تلاش میکنیم ابزارهایی مهم و کاربردی واسه مدیریت وضعیت سئو داخلی سایت به شما معرفی کنیم. هر کدوم از این وسیله ها تلاش میکنن بخشی از کار نظارت بر کارکرد تیم محتوایی شما رو آسون کنن.

بهترین وسایل سئو سایت

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/04-SEO-Tools.mp4

در این ویدیو محبوب ترین وسایل سئو سایت که عموما بوسیله گوگل جفت و جور و معرفی شدن به شما معرفی میشه. ابزارهایی واسه مدیریت سئو، بررسی سرعت سایت و نسخه موبایل اون.

گوگل سرچ کنسول

وسیله google search console که قبلا با نام گوگل وبمستر تولز شناخته میشد رو میشه مهمترین و کارآمدترین وسیله سئو دونست. سرچ کنسول به شما کمک میکنه حضور خود در نتایج جستجوی گوگل رو بررسی کرده و بهبود بدید. این وسیله مستقیما از طرف گوگل معرفی شده و امکانات موجود در اون براساس رفتار کاربران هنگام جستجو طراحی شده. اطلاعاتی که هیچ شرکتی به جز گوگل به اونا دسترسی مستقیم نداره.

وسیله google search console

وسایل بسیاری در سرچ کنسول وجود دارن که با مراجعه به بخش آموزش گوگل وبمستر می تونین بیشتر اونا رو بشناسین ولی واسه اینکه آشنایی بهتری با این وسیله توانا داشته باشین بعضی از تواناییای اون رو به شما معرفی میکنیم:

اندازه بازدید از گوگل و جایگاه شما در یافته های جستجو

یکی از جذاب ترین وسایل موجود در سرچ کنسول search analyticsه. این وسیله لیستی از تموم کلمات جستجو شده بوسیله کاربران که سایت شما در یافته های جستجو وجود داشته نمایش می ده. در مقابل هر کلمه دقیقا مشخصه که چند نفر در ماه اون عبارت رو جستجو کردن، شما به صورت میانگین چه جایگاهی در نتایج جستجوی گوگل داشتین و چند درصد از اونا سایت شما رو انتخاب کردن.

این اطلاعات به شما کمک میکنه روند پیشرفت خود رو خوب تحت نظر بگیرین و کلمات و صفحات باپتانسیل رو خیلی راحت شناسایی کنین.

وسیله Fetch as Google

معمولا واسه سایتایی که تازگیا کار خود رو شروع کردن، زمان ایندکس صفحات جدید بوسیله گوگل طولانی هستش، به طور مثال شما یه صفحه جدید روی سایت ایجاد میکنین ولی گوگل یه هفته بعد واسه اولین بار اون رو ایندکس میکنه و این موجب میشه سایتای دیگه مطالب شما رو کپی کرده و به نام خود منتشر کنن. حتی در مواردی دیده شده که سایتای کپی کننده سریعتر از سایت اصلی در گوگل ایندکس می شن.

آموزش وسیله fetch as google

واسه جلوگیری از این اتفاق ابزاری پیش بینی شده که به شما اجازه می ده مستقیما صفحات خود رو به گوگل معرفی کنین. شما نشانی صفحات جدید سایت یا صفحات قدیمی که محتوای اون تغییر کرده رو به گوگل معرفی میکنین و رباتای گوگل خارج از نوبت اون رو بررسی میکنن. واسه اطلاعات بیشتر میشه آموزش کار با Fetch as Google رو بخونین.

وسیله Security Issues

در گذشته زمانیکه یه سایت هک میشد هدف اصلی فخر فروشی و قدرت نمایی هکرها بود ولی امروز سایتا با هدف به کار گیری منابع سرور و یا اعتبار محتوایی هک می شن و این روش ها به شکلیه که حتی ممکنه شما متوجه هک شدن سایت خود نشید! یکی از این تکنیکا گذاشتن یه کد داغون کننده در هاست شماس که واسه کاربران عادی هیچ کاری انجام نمیشه ولی به محض ورود رباتای گوگل به سایت محتوایی دیگه رو به اونا نمایش می ده. شاید شمام سایتایی که یهو تموم صفحات اونا ژاپنی می شن رو در نتایج جستجوی گوگل دیدین.

یکی از وسایل سرچ کنسول با همین هدف طراحی شده و میشه گفت اولین کسیه که متوجه هک شدن سایت شما می شه. رباتای گوگل به صورت دائمی به صفحات سایت شما سر می زنن و اگه متوجه تغییرات اساسی در محتوا یا اضافه شدن لینکای نامرتبط به محتوای اون بشن در بخش Security Issues به شما اطلاع میدن.

معرفی سایت به گوگل سرچ کنسول

واسه به کار گیری امکانات این وسیله باید اول سایت خود رو به گوگل معرفی کنین و کمی صبر کنین تا جمع آوری اطلاعات از سایت شما شروع شه. واسه اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش ثبت سایت در وبمستر رو بخونین. هم اینکه دقت کنین که سایت خود رو با هردو نشانی با www و بدون اون در گوگل ثبت کنین. مثلا وبسیما با هردو نشانی websima.com و www.websima.com در گوگل وبمستر ثبت شده. پس از ثبت هر دو نشانی باید مشخص کنین که کدوم یکی دامنه اصلی شما هستش. واسه اینکار پیشنهاد میکنیم مقاله تعیین دامنه اصلی سایت رو به دقت بخونین.

آموزش معرفی سایت به گوگل

وسیله بررسی سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحات اهمیت زیادی داره چون یکی از فاکتورهای موثر در سئو و رتبه بندی یافته های گوگله. علاوه براین میتونه تاثیر زیادی در اندازه رضایت کاربران و رفتار اونا هنگام جستجو داشته باشه.

یکی از عادتای عادی میان کاربران اینترنتی اون هستش که چند گزینه در نتایج جستجوی گوگل رو انتخاب کرده و در تبای جدید باز میکنن. هر کدوم از اونا که سریعتر لودینگ صفحه شون تموم شه انتخاب کرده و مطالعه میکنن. اگه کاربر در این مرحله جواب خود رو دریافت کنه بدون نگاه کردن به محتوا، تبای دیگه رو میبندد.

همین مسئله موجب میشه ضریب خروج سایت شما زیاد شده و پالسایی مبنی بر نبود رضایت به گوگل ارسال شه. پس سرعت سایت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر سئو شما موثر هستش.

یه تحقیق گسترده در اینترنت نشون داده که ۵۰ درصد کاربران توقع دارن یه صفحه وب در کمتر از ۲ ثانیه باز شه و اگه این زمان بیشتر از ۳ ثانیه بشه اون رو خواهند بست. با در نظر گرفتن سرعت اینترنت در ایران میشه صبر بیشتری از کاربران توقع داشت اما این موضوع از اهمیت سرعت سایت در سئو کم نمی کنه. به عنوان یه تازه کار و در حال مطالعه سری آموزش سئو تازه کار تا همینجا همین که بدونین سرعت سایت چیجوری بر سئو اثر میذاره خیلی با اهمیته.

گوگل به اندازه ای به این موضوع اهمیت می ده که ابزاری واسه تست سرعت سایتا و صفحات داخلی اونا طراحی کرده. در این وسیله که با نام PageSpeed Inights شناخته میشه می تونین نشانی صفحه ای از اینترنت رو وارد کرده و سرعت اون رو بررسی کنین.

وسیله سئو واسه بررسی سرعت سایت

در این تست فاکتورهایی مانند بهینه بودن تصاویر، فعال بودن فشرده سازی Gzip روی سرور، به کار گیری کش مرورگر، بهینه بودن فایلای CSS و JS و سرعت جواب گویی سرور بررسی شده و یه امتیاز از ۰ تا ۱۰۰ به صفحه شما داده میشه. علاوه براین موارد دارای ایراد رو واسه شما مشخص میکنه تا اونا رو برطرف کنین.

بهینه سازی سایت واسه موبایل

تعداد کاربرانی که از راه گوشی هوشمند جستجوی خود رو انجام میدن هر روز بیشتر میشه تا جاییکه در بعضی موضوعات ۷۰ درصد کاربران جستجوها از راه گوشی موبایل انجام میشه.

در گذشته میگن سایتایی که واسه موبایل بهینه هستن یا اصطلاحا طراحی سایت Responsive دارن جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل دارن ولی این موضوع الان به یه پیش فرض تبدیل شده و میشه گفت سایتایی که این توانایی رو ندارن از طرف گوگل جریمه می شن. خیلی از طراحان وب قبل از شروع نسخه دسکتاپ سایت به طراحی و کارکرد اون در موبایل فکر میکنن و ایده های مناسبی واسه تجربه کاربری در موبایل پیشنهاد میدن.

واسه بررسی کارکرد سایت خود در گوشی موبایل می تونین از وسیله Mobile Friendly Test که بوسیله گوگل معرفی شده استفاده کنین. این وسیله به شما کمک میکنه اول اینکه وضعیت کلی صفحه از نظر کارکرد در موبایل رو سبک سنگین کنین و دوم اینکه ایراداتی که از نظر گوگل در نسخه موبایل صفحه هست رو برطرف کنین.

وسیله بررسی نسخه موبایل سایت

تازگیا معنی جدیدی به نام Accelerated Mobile Pages که به صورت مخفف AMP نوشته میشه بوسیله گوگل معرفی شده که میتونه نقشی انقلابی در نسخه موبایل و تجربه کاربری داشته باشه. واسه اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله AMP چیه رو به دقت بخونین.

نقشه سایت خود رو به گوگل معرفی کنین

نقشه سایت یه راهنما واسه رباتای گوگله که با در نظر گرفتن اون میفهمن چه صفحاتی در اولویت ایندکس قرار دارن. تصور کنین که شما ۱۰۰ صفحه روی سایت دارین که ۲۰ تای اونا جدید هستن. رباتای گوگل ممکنه به صورت متوسط روزانه ۳۰ صفحه از سایت شما رو بررسی کنن (این عدد واسه سایتای جور واجور فرق داره) در این شرایط کدوم صفحات رو بررسی می کنن؟

در نقشه سایت شما دقیقا تاریخ انتشار صفحات رو مشخص میکنین و گوگل خیلی سریع میفهمه چه صفحاتی رو باید اول ایندکس کنه. هم اینکه درجه اهمیت صفحه هم قابل تعیینه در نتیجه اگه ۱۰۰۰ صفحه جدید داشته باشین گوگل زمان خود رو صرف صفحات مهم می کنه. علاوه بر اینا آخرین تغییرات صفحه و بازه وقتی احتمالی واسه تغییر یه صفحه رو به گوگل اعلام میکنین. در نتیجه صفحاتی که به صورت ماهانه دچار تغییر می شن هر روز بوسیله گوگل بررسی نمی شن.

معرفی نقشه سایت به گوگل

در این بخش به صورت ساده کارکرد نقشه سایت رو واسه شما تشریح کردیم ولی واسه به دست آوردن جزییات بیشتر می تونین به مقاله نقشه سایت چیه؟ مراجعه کنین و اطلاعات کاملی از چگونگی ساخت و معرفی اون به گوگل دریافت کنین.

فایل Robots.txt

این فایل عملکردی مخالف نقشه سایت داره. در این فایل می تونین دسترسی گوگل به بخشایی از سایت خود رو محدود کنین. مثلا در سایت شما صفحاتی هستن که مربوط به پروفایل کاربران هستن و شما دوست ندارین با جستجوی نام یه فرد صفحه اون در سایت شما در نتایج جستجوی گوگل دیده شه. این فایل به شما اجازه می ده منابع در دسترس گوگل رو روی سایت خود محدود کنین. واسه اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش به کار گیری Robots.txt مراجعه کنین تا راهنمای کامل اون رو ببینین.

وسایل بسیاری در سطح اینترنت پیدا میکنین که هر کدوم از اونا واسه بررسی بخشی از سایت شما موثر هستن. در این مقاله ما تلاش کردیم وسایل استاندارد که بوسیله خود گوگل معرفی شدن رو بررسی کنیم. واسه آشنایی با وسایل بیشتر پیشنهاد میکنم به بخش وسایل سئو در سایت وبسیما مراجعه کرده و مقالات اون رو بخونین.

در بخش بعدی این سری آموزشی تلاش میکنیم روشای مناسب واسه تولید محتوای مهم رو به شما معرفی کرده و تکنیکای موجود واسه بازاریابی محتوا رو بررسی کنیم.