آینده سئو و انحصارگری گوگل

آینده سئو و انحصارگری گوگل

دنیای سئو در چندین سال گذشته دچار تغییرات زیادی شده و گوگل به عنوان مهم ترین موتور جستجوی اینترنتی در شکل دادن این تغییرات نقش کلیدی داره. از اونجایی که رقابت بر سر کسب میلیاردها دلار پوله، گوگل همیشه تلاش می کنه تا انحصار خود رو بر بازار جستجوی اینترنتی تحمیل کرده و به آینده سئو جهت مورد نظر خود رو بده. باخبر شدن از سیاستای جدید گوگل و تغییراتی که می خواد بر موتور جستجوی اینترنتی خود اعمال کنه، بسیار لازم بوده و می تونه به ارتقای رتبه سایتا در آینده کمک کنه.

اگه به تغییراتی که در ۲ سال گذشته در دنیای سئو اتفاق افتاده توجه کنیم، ۳ نتیجه کلی زیر واسه پیش بینی آینده سئو بدست میاد:

  1. گوگل روز به روز توجه بیشتری به نسخه موبایل سایتا می کنه.
  2. گوگل در حال استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعیه.
  3. گوگل در حال انجام آزمایشای زیادی واسه بهبود جستجوی صوتیه.

در ادامه ۳ سیاست کلی گوگل رو که آینده سئو رو تحت تاثیر قرار میده با جزییات بیشتری بررسی می کنیم.

پادکست

۱. آینده سئو: طراحی سایت واسه موبایل

وقتی گوگل در اوایل سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که نسخه موبایل وب سایتا در رتبه بندی تاثیر گذاره، کسی فکر نمی کرد که این تغییر گوگل به اینجور اهمیتی در سئو برسه.

در ادامه این روند گوگل در اواخر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال انجام آزمایش هاییه که در اون اول نسخه موبایل سایتا رو ایندکس کنه و بعد نسخه دسکتاپ سایتا رو، که همین خبر باعث تعجب سئوکاران زیادی در سراسر دنیا شد.

با گسترش کاربران تلفنای همراه هوشمند و افزایش سهم جستجوی اینترنتی موبایل، اینجور تغییراتی جوری هم بعید نیس. طبق آمارهای جهانی تعداد کاربران اینترنت موبایل چند ماه قبل از کاربران دسکتاپ اینترنت پیشی گرفت. این در حالیه که تعداد جستجوی اینترنتی با تلفنای همراه هوشمند هم روز به روز در حال زیاد شدنه و حتی در بعضی موضوعات مانند سایتای خبری، از جستجوی اینترنتی دسکتاپ هم بیشتره.

اگه تا الان نسخه موبایلی واسه سایت خود ایجاد نکردید، حتما این کار رو انجام بدین. واسه این کار می تونین از ورژن ساده طراحی سایت واسه موبایل (m.site) یا نسخه ریسپانسیو و PWA استفاده کنین. حتما مطمئن شین که محتوای نسخه موبایل سایت با نسخه اصلی اون همخوانی داشته باشه. چون در بیشتر مواقع محتوای نسخه موبایل سایتا نمونه خلاصه شده سایت اصلیه. این وسط توجه به فریم ورک AMP هم بسیار لازمه.

پروژه AMP یه فریم ورک جدید و متن بازه که به طور کامل از فناوریای موجود در وب ساخته شده. (Accelerated Mobile Page)AMP به معنی افزایش سرعت لود شدن صفحات سایت در موبایله. گوگل این پروژه رو در اواخر سال ۲۰۱۵ شروع کرد و این فریم به برنامه نویسان کمک می کنه تا صفحات HTML ای با حجم کم بسازن. این کدا موجب لود سریع سایت در موبایلا و افزایش رضایت کاربران می شه. واسه آشنایی با این فریم ورک و چگونگی طراحی ورژن AMP سایت خود حتما مقاله: AMP یا Accelerated Mobile Pages چیه؟ رو بخونین.

موارد فوق به این معنی نیس که ما تمرکز خود رو از سئو سایت اصلی بر داریم، بلکه در آینده باید به نسخه موبایل سایت هم توجه خاص ای کنیم.

آینده سئو سایت

۲. آینده سئو: الگوریتمای رتبه بندی بر اساس هوش مصنوعی

گوگل در حال هوشمند تر شدنه و همه آدمایی که در بخش سئو فعالیت می کنن از این تغییرات آگاه هستن. گوگل در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۵ با معرفی الگوریتم رنک برین (RankBrain) به عنوان سومین عامل مهم رتبه بندی (بعد از بک لینک و محتوا) قدم جدیدی در جهت افزایش کیفیت تجربه کاربری موتور جستجوی خود برداشت. این الگوریتم به گوگل کمک می کنه تا معانی پشت عبارات جستجو رو بهتر تفسیر کنه و به کلمات کلیدی حساسیت کمتری نشون بده. با این کار یافته های نشون داده شده بیشتر مثل چیزی هستن که کاربران به دنبال اون بودن.

جون گیاناندرا یکی از مدیران ارشد تحقیقات در مورد موتور جستجوی گوگل تازگیا گفته:

تحقیق در مورد ساختار صحبت، تحلیل احساسات، پاسخگویی به سوالات، خلاصه سازی، مدلسازی چند زبانه و … که اونا رو در درک هر چی بهتر نوع نگاه کاربران موتور جستجوی گوگل آگاه می کنه، از جمله موضوعات مورد علاقه تیم درک زبون طبیعی گوگله.

گوگل در این راه اهداف مختلفی رو دنبال می کنه که یکی از مهم ترین اونا، کسب سهم اصلی بازار جستجوی صوتی اینترنتی در آینده س.

۳. آینده سئو: جستجوی صوتی

الان حدود ۲۰٪ از جستجوهای موبایلی به صورت صوتی انجام میشه که پیش بینی می شه این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵۰٪ برسه. حرکت گوگل واسه به کار گیری هوش مصنوعی به این دلیله که بتونه در آینده جستجوهای صوتی (سوالات، نیازمندیا و …) کاربران رو بهتر درک کنه و یافته ها با کیفیت تری به اونا ارائه دهد.

گوگل در حال تحقیق روی الگوریتم هاییه که بتونه کنایه، تشبیه و بقیه ویژگیای خاص زبون انسانی رو بهتر درک کنه. رسیدن به اینجور الگوریتمی کلید درک نوع نگاه آدما در زبانای جور واجور و چگونگی جستجوی اینترنتی اونا هستش.

همونطور که در مقالات قبلی وبسیما هم به اون اشاره کردیم، اصول سئو در حال سخت تر شدنه و در آینده کسب رتبه های خوب در نتایج جستجوی گوگل نیازمند اتخاذ روش های هدف دار خلاقانه و صرف زمان و انرژی بیشتریه.