آیا سئو همیشه یک استراتژی موفق خواهد بود؟

 اگه روزی سئو معنی قبلی خود رو نداشت چیکار کنیم؟

خیلی از سایتا هزینه و زمان زیادی رو واسه سئو و بهینه سازی سایت خود صرف میکنن و مهمترین روش بازاریابی خود رو جذب مخاطب از گوگل میدونن.

طی ۱۹ تا ۲۰ سال گذشته گوگل همیشه با شیب چشم گیری رشد کرده. افزایش تعداد جستجوها موجب شده تا کاربران بیشتری از این روش وارد سایتای اینترنتی شن. ولی تغییرات گوگل طی دو سال گذشته زنگ خطر بزرگی رو به صدا درآورده س!

این تغییرات به معنی نبود استقبال کاربران از گوگل یا کاهش سهم اون از بازار جستجو نیس، بلکه بیشتر به سهم سایتا از این کاربران مربوط میشه.

الان جذب مخاطب از راه گوگل خیلی سخت تر از گذشته شده و رتبه اول یافته های ارزش و جایگاه گذشته رو نداره. اگه این روند طی سالهای آینده ادامه پیدا کنه و یا حتی شدیدتر از گذشته باشه باید چه کاری انجام بدیم؟ چیجوری واسه اینجور شرایطی آماده باشیم؟

علم سئو دائم در حال تغییره و ما هزینه و زمان زیادی رو واسه آموزش سئو و آپدیت اطلاعات خود صرف میکنیم. این هزینه یه سرمایه گذاری مطمئن واسه آینده حساب میشه؟

تغییرات گوگل چیجوری بر معنی سئو موثر بودن؟

در مقالات قبلی وبسیما به بررسی امکانات جدید گوگل و در نتیجه اون انحصار طلبی گوگل در جستجو پراختیم. در این بخش تلاش میکنیم تاثیر هر کدوم از اونا بر سئو و جذب بازدیدکننده رو بررسی کنیم.

نمایش پاسخای سریع به کاربران

در خیلی از جستجوها مشاهده میکنیم که جواب سوال کاربر تو یه کادر جدا از هم نشون داده میشه. این توانایی شاید واسه کاربران جذاب باشه ولی واسه مدیر سایتا یه خطر حساب میشه چون کاربران دیگه احتیاجی به مراجعه به سایت اونا ندارن.

مثلا اگه عبارت world cup 2018 رو در گوگل جستجو کنین با یه فضای به طور کامل متفاوت و اختصاصی در یافته های جستجو مواجه میشین. در این فضا اطلاعات مربوط به زمان بازیا، یافته های، گروه بندیا و … به سرعت در اختیار کاربر قرار داده میشه و همین بخش میتونه موجب کاهش چشم گیر بازدیدکننده واسه سایتای ورزشی و خبری باشه.

نمایش جواب کاربران در نتایج جستجوی گوگل بلای جون سئو

تبلیغات گوگل بلای جون سئو

فضاهای تبلیغاتی در نتایج جستجوی گوگل هر روز بیشتر و بزرگتر از قبل می شن. در گذشته تبلیغات adwords در نوار بغل دستی صفحه بودن ولی کم کم به بالای بخش یافته های جستجو منتقل شده و تعداد اونا به ۴ عدد در بالا و ۴ عدد در پایین زیاد شد.

اضافه کردن امکاناتی مانند لینکای در رابطه، تماس مستقیم و … به adwords موجب شده این لینکا توجه بیشتری به خود جلب کرده و سهم بالایی از کاربران رو به خود جذب کنن.

الان، در خیلی از کلمات و عبارات مهم، زمانیکه شما در رتبه یه نتایج جستجوی گوگل هستین جایگاهی برابر رتبه پنجم دارین چون ۴ لینک تبلیغاتی در بالای شما نشون داده میشه. تعداد کلیک روی رتبه پنجم تقریبا یه شانزدهم رتبه اوله.

تاثیر تبلیغات گوگل بر ارزش سئو

علاوه بر تبلیغات گوگل، نمایش باکسای خاص واسه رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و یا حتی خرید اینترنتی اجناس میتونن نقش مهمی در کاهش ارزش سئو واسه سایتا داشته باشن.

نمایش اطلاعات محلی به صورت کامل

راه اندازی یه سایت منبع واسه معرفی شرکتا و مراکز در بخش ای تخصصی رو میشه یکی از عادی ترین روشای راه اندازی استارت آپ طی دو سال گذشته دونست که نمونه های موفقی مانند فیدیلیو در میان اونا دیده میشه.

با جمع آوری اطلاعات مربوط به موقعیتای مکانی مانند رستوران، پاساژ، سینما، مطب و … از کاربران، گوگل تونسته ارزشمندترین محتوای مورد نظر کاربر یعنی نشانی، موقعیت مکانی، شماره تماس و … رو مستقیما در یافته های جستجو به کاربر نمایش دهد.

نمایش اطلاعات محلی در یافته های جستجو

نمایش این اطلاعات، مخصوصا در موبایل که فضای محدودی واسه نمایش داره، موجب شده تا نیاز بیشتر کاربران واسه مراجعه به سایتای اینترنتی از بین بره. آمار بازدید اونا کاهش چشم گیری داشته.

عجیب تر از همه، جستجوی بدون نتیجه

تازگیا گوگل توانایی جدیدی رو به یافته های جستجوی خود اضافه کرده که در اون هیچ سایتی به صورت ارگانیک در یافته های جستجو ظاهر نمیشه! اگه جواب کاربر به طور کامل روشن و دقیق باشه دیگه احتیاجی به معرفی سایتای جانبی احساس نمیشه.

مثلا اگه عبارتی مانند Dollar to euro conversion رو در موبایل جستجو کنین، گوگل مسقیما جواب رو در اختیار شما قرار می ده و از نمایش سایتای در رابطه دوری میکنه.

جستجو در گوگل بدون نمایش یافته های ارگانیک

البته این توانایی هنوز به صورت کامل گسترده نشده و در مواردی خاص ازش استفاده میشه. حتی نمایش به صورت محدود هم نگران کننده س چون تضمینی واسه همه گیر نشدن اون تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیست وجود نداره.

به عنوان یه مدیر سایت یا متخصص سئو چه راه کاری پیش روی ماست؟

همین چند مثال ساده نشون می ده که این وضعیت رو باید جدی گرفت و به فکر راه کاری واسه حفظ مخاطبین و البته باقی موندن کار و کاسبی خود باشیم. به عنوان مدیر یه کار و کاسبی اینترنتی شما باید راه کارای جانشین واسه جذب مشتری و فروش اجناس خود داشته باشین.

در این بخش تلاش میکنیم روشی کاربردی واسه مشکلاتی مثل این به شما پیشنهاد بدیم.

برندینگ، حتی مهمتر از سئو

در کنار فعالیتای خود واسه کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل بهتره توجه خاص ای به برندینگ خود داشته باشیم. با این کار خیلی از کاربران به جای جستجو در اینترنت مستقیما به سایت شما مراجعه کرده و یا نام اون رو در گوگل جستجو میکنن.

حتی اگه شما در رتبه های پایین تری در یافته های جستجو باشین مشتریائی که نام شما رو میشناسن به سرعت سایت شما رو انتخاب می کنن.

تاثیر برندینگ در دنیای واقعی به طور کامل مشخصه. مثلا زمانیکه واسه خرید دستمال کاغذی به فروشگاه مراجعه میکنین معمولا کالاهایی رو میخرید که نام اونا واسه شما آشنا باشه. این پروسه فقط به دلیل تبلیغات هدف دار و البته برندینگ مناسب اون مجموعه اتفاق میفته.

در دنیای اینترنت مثال نام آشنایی هست، دیجی کالا. این شرکت فعالیت خود رو سالها پیش با دقیق شدن و فوکوس کردن بر سئو و بهینه سازی شروع کرد ولی امروز توجه و تمرکز مجموعه بیشتر روی برندینگ و تبلیغاته. البته بازم به سئو خود هم توجه خاص ای داره که در مقاله روش هدف دار لینک سازی دیجی کالا به اون اشاره کردیم.

همین مسئله طی ۲ سال گذشته موجب شده، کاربرانی که در اینترنت نام دیجی کالا رو جستجو میکنن بیشتر از آدمایی باشه که عبارتی مانند موبایل رو جستجو کردن. تصویر زیر نمودار Google Trends از مقایسه اندازه جستجوی این دو عبارت طی ۵ سال اخیره.

تاثیر برندینگ بر سئو در آینده

فعالیت در شبکه های اجتماعی

کاربرانی که از راه موتور جستجو وارد سایت شما می شن حتما به یه مشتری وفادار تبدیل نمی شن و در بسیاری موارد رابطه دوباره با اونا کاری سخته. در مقابل کاربرانی که در شبکه های اجتماعی شما رو دنبال میکنن تا یه مدت طولانی در رابطه مستقیم با شما هستن.

انتقال اطلاعات از راه شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین بسیار سریع و راحت انجام میشه.

اگه روش هدف دار مناسبی در شبکه های اجتماعی داشته باشین، مخاطبین شما در طول زمان تجمیع می شن و شما یه کانال ارتباطی مستقیم با اونا دارید.

شبکه های اجتماعی همین امروز هم ابزاری موثر واسه بازاریابی شما هستن ولی ارزش و تاثیر اونا با این روند بیشتر از گذشته می شه. اگه روزی فرا برسه که سئو و کسب رتبه اول در نتایج جستجوی گوگل معنی امروزی خود رو از دست بده، شبکه های اجتماعی مهمترن جانشین واسه شما هستن.

بهتره همین حالا فکری اساسی واسه فعالیت درست در این فضا و رابطه مستقیم با مخاطبین خود بکنین.

تبلیغات اینترنتی، کم بازده ولی قابل توجه

سایتای بسیاری مانند مجله های اینترنتی و سایتای خبری وجود دارن، که روزانه بازدیدکننده بالایی دارن ولی راهی به جز تبلیغات واسه کسب درآمد از اونا ندارن. با کم شدن تاثیر سئو میشه به تبلیغات در این سایتا هم توجه کرد.

البته اگه شما کمپینای تبلیغاتی بنر و کلیکی رو تست کرده باشین خوب می دونین که قیمت و تاثیرگذاری اونا در مقایسه با سئو و شبکه های اجتماعی بسیار پایینه. ولی به عنوان یه راه حل جانشین در شرایط خاص میشه از اونا هم استفاده کرد.

تبلیغات در گوگل هم راه حل مناسبی به نظر میرسه ولی هزینه های اون با در نظر گرفتن ارزش پایین پول در ایران بسیار بالاست. اگه تبلیغات در گوگل همه گیر شه هزینه اون هر روز بیشتر از گذشته شده و رقابت در اون موجب ضرر همه میشه.

سخن پایانی

با امید به اینکه این مقاله و دغدغهامون واسه آینده سئو به واقعیت نزدیک نشه ولی امیدواری راه حلی اساسی واسه آینده نیس. پیشنهاد میکنیم تجارت خود رو دوباره با این فرض که موتور جستجوی گوگل وجود نداره بازبینی کنین.

موفقیت کار و کاسبی شما چقدر به گوگل و تصمیمات اون وابسته؟ شما از چه روشای دیگری واسه معرفی خود و فروش اجناس استفاده میکنین؟

دقت کنین که این تصور به این معنی نیس که باید از سئو و گوگل غافل شیم. اتفاقا باید بیشتر از گذشته واسه حفظ جایگاه خود در این فضا تلاش کنیم. اما بهتره موفقیت خود رو تا حد امکان فقط به یه کانال بازاریابی محدود نکنیم.

بنظر شما چه روشای جایگزینی واسه سئو هست؟ یا بهتره بگیم فرضیه آینده ای بدون سئو رو تا چه حد باید جدی گرفت؟