فروردین 9, 1403

طرح توجیهی- ۴ دلیل اینکه چرا یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) اهمیت دارد

طرح توجیهی Business Plan یک ابزار استراتژیک مهم برای کارآفرینان می باشد. یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) خوب نه تنها به کارآفرینان کمک می کند تا بر گام های خاص مورد نیاز برای به موفقیت رساندن ایده های خود تمرکز کنند، بلکه به آنها کمک می کند تا هم به اهداف کوتاه مدت و هم به اهداف بلند مدت شان دست پیدا کنند. اگر برنامه ای نداشته باشید،‌ در واقع برای شکست خوردن برنامه دارید.   بنجامین فرانکلین سرمایه گزار فعالیت های اقتصادی پرریسک و پیشگام سیلیکون ولی،‌ یوگین کلینرونس می گوید که نوشتن یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) شما را مجبور می کند که منظم فکر کنید. یک ایده ممکن است عالی به نظر آید، اما زمانی که همه جزئیات و آمار و ارقام آن را می نویسید،‌ ممکن است اوضاع تغییر کند. در حالیکه یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) در کارآفرینی بسیار ضروری است،‌ همه کارآفرینان نیاز به آن را احساس نمی کنند. بسیاری از کارآفرینان اکراه دارند که طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) خود را بنویسند. در واقع،‌ مقالات آنلاین بسیاری وجود دارند که ادعا می کنند طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) مرده است یا موضوعیتی ندارد. البته همه با این حرف موافق نیستند. شمار زیادی از متخصصان تامین مالی کسب و کار قبول دارند که داشتن یک ایده کسب و کار کافی نیست. حتی ایده های کسب و کار عالی می توانند کاملا بلااستفاده باشند اگر نتوانید آنها را تدوین کرده و یک طرح استراتژیک را برای آنها پیاده کنید تا ایده کسب و کارتان جواب دهد. اگر دنبال آن هستید که تامین مالی ایده تان از طریق وام یا موسسات سرمایه گزار انجام شود، به خاطر داشته باشید که داشتن یک کسب و کار خوب بسیار ارزشمند است. شما باید یک طرح کسب  کار به خوبی مستند سازی شده را مد نظر قرار دهید که خودش حرف برای گفتن داشته باشد. این طرح باید واضح باشد و به راحتی قابل خواندن و فهمیده شدن باشد. مگر اینکه تعهدی ایجاد شود، در غیر اینصورت تنها وعده است و امید؛‌ اما طرح و برنامه ای در کار نیست – پیتر اف. دروکر قبل از نوشتن یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن )، مهم است دو عامل مهم را مد نظر قرار دهید:‌

  • خواننده این طرح چه کسی خواهد بود؟

به عنوان مثال، اگر به افزایش سرمایه علاقه مند هستید،‌ احتمال زیادی دارد که سرمایه گزاران مخاطب هدف شما باشند. اگر به شراکت و سرمایه گزاری مشترک علاقه مند هستید،‌ شرکای احتمالی کسب و کار مخاطبان شما خواهند بود.

  • می خواهید واکنش آنها چه باشد؟‌

بسته به مخاطبان هدف شما،‌ بر پیغام کلیدی که می خواهید آنها دریافت کنند تا واکنشی که می خواهید را به دست آورید تمرکز کنید. در اینجا 4 دلیل اینکه چرا به یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) نیاز دارید ارائه شده است:

  1. به منظور جمع کردن پول برای کسب و کارتان
نوشته دیگر :
معرفی پرکاربرد ترین تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی و کاربرد شان

سرمایه گزاران و وام دهندگان بالقوه قل از اینکه به شما پول بدهند از شما یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) مکتوب می خواهند. صرفا شرح دادن کسب وکارتان کافی نخواهد بود. در عوض، اطمینان حاصل کنید که یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) و طرح مالی جامع دارید که احتمال موفقیت ایده تان و اینکه راه اندازی کسب و کارتان به چه مقدار پول نیاز دارد را نشان دهد. مثل :  طرح توجیهی مهاجرت به کانادا از طریق شرکت استارتاپ Startup  ویزای کانادا

  1. به منظور اتخاذ تصمیمات درست

به عنوان یک کارآفرین،‌ داشتن یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) به شما کمک می کند تا ایده ها و استراتژی های کسب و کارتان را تعیین کنید و بر آنها تمرکز کنید. شما نه تنها بر موضوعات مالی تمرکز می کنید،‌ بلکه بر موضوعات مدیریتی،‌ برنامه ریزی منابع انسانی،‌ تکنولوژی، و ایجاد ارزش برای مشتریان خود نیز تمرکز می کنید.

  1. به منظور کمک به شما جهت شناسایی نقاط ضعف بالقوه

داشتن یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) به شما کمک می کند تا تله ها و گلوگاه های بالقوه ای که بر سر راه ایده تان وجود دارند را شناسایی کنید. شما همچنین می توانید طرح خود را با دیگرانی که می توانند در خصوص آن به شما توصیه و نظر بدهند به اشتراک بگذارید. کارشناسان و متخصصانی را شناسایی کنید که در موقعیتی هستند که می توانند توصیه هایی ارزشمند به شما بدهند و طرح تان را با آنها به اشتراک بگذارید.

  1. به منظور منتقل کردن ایده های تان گروه های ذینفع

طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) یک ابزار ارتباطی است که می توانید از آن به منظور به دست آوردن سرمایه لازم از موسسات مالی و وام دهندگان استفاده کنید. همچنین طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) می تواند به منظور متقاعد کردن افراد برای کار کردن برای شما،‌ به دست آوردن اعتبار تامین کنندگان، و جذب کردن مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار گیرد. مثل : ویزای خود اشتغالی کانادا ایجاد یک طرح کسب وکار مستلزم اندیشیدن بسیار است. شما می بایست آنچه را می خواهید انجام دهید را مد نظر قرار دهید،‌ و از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. لازم نیست که این فکر خیلی پیچیده باشد. در دل این طرح،‌ باید مشخص کنید که الان کجا هستید،‌ کسب و کارتان به کجا می خواهد برسد،‌ و چطور می خواهد به آنجا برسد. همانطور که راهنمای طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) ارنست و یانگ می گوید،‌ نوشتن یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) موفقیت آن را تضمین نمی کند، اما می تواند گامی بلند در جهت کاهش احتمال شکست باشد.]]>