اداره سفارشات، فاکتورها و آماده نمودن و به ادارات مختلف می فرستد بعضی سفارشات در نوبت قرار گرفته و بعضی دیگر به همراه اسناد حمل، آماده حمل شده و کپی اسناد به ادارات مختلف ارسال می شود. هم منافع سازمان و هم منافع مشتریان در این است که این مراحل، سریع تر و دقیق تر انجام شود. ایده آل این است که سفارشات دریافتی در همان روز فرستاده شود، در این صورت باید از کامپیوترهای Online استفاده شود. امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ در کشورهای پیشرفته، با استفاده از این نوع کامپیوترها سفارشات دریافتی خود را سریع تأمین می کنند، چرا که کامپیوتر در لحظه دریافت می تواتد بلافاصله فاکتور را صادر نموده، سفارش لازم را به انبار ارائه داده و اسناد حمل را نیز آماده کند.
۲-۱-۹-۳-۲- انبارداری:
هر شرکتی ناگزیر است که کالاهای تولیدی خود را مدتی در انتظار فروش نگه دارد، زیرا فرایند تولید و مصرف به ندرت می توانند با هم تطابق داشته باشند. برای مثال ، بسیاری از تولیدات کشاورزی، در فصل خاصی تولید می شود لکن تقاضا برای آنها به طور پیوسته در تمام سال وجود دارد. ذخیره کالا در انبارها باید این اختلاف در زمان بین تولید و مصرف را بپوشاند. سازمان باید تصمیم بگیرد چند انبار و در چه مناطقی داشته باشد، تا بتواند هر چه سریعتر، نیازهای مشتریان خود را تأمین کند. از آنجا که افزایش تعداد انبارها، هزینه نگهداری کالا افزایش می یابد، لذا سازمان باید بین سطح ارائه خدمات به مشتری و هزینه انبارداری تعادل ایجاد نماید.
بعضی شرکتها موجودی خود را حتی المقدور در نزدیکی کارخانه نگه داشته و مابقی آن را در نقاط مختلف کشور انبار می کنند. شرکتها می توانند خودشان انبار داشته یا از انبارهای اجاره ای استفاده کنند که در صورت اول نیاز به سرمایه گذاری بیشتر ولی در مقابل اعمال کنترل بیشتری صورت می گیرد.
در صورتی که انبار اجاره ای استفاده شود، می توانند از خدمات مختلف آنها نظیر بازرسی کالا، بسته بندی کالا، حمل کالا و صدور فاکتور در مقابل پرداخت هزینه آنها استفاده کنند. حسن این روش آن است که سازمان، آلتر ناتیوهای زیادی برای انتخاب انبار در سراسر کشور در اختیار دارد.
در سالهای اخیر، تکنولوژی امکانات و تجهیزات انبار داری، پیشرفت زیادی داشته است. استفاده از انبارداری مدرن، میزان آسیب کارگران، هزینه های کارگری، دزدی و آسیب کالا را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد و امکان کنترل بهتر موجودی های جنسی را فراهم می سازد. کامپیوترها موجب شده اند که حتی بسیاری از تولید کنندگان که تولیدات آنها جنبه صلی ندارد، از سیستم “تولید به موقع” استفاده کرد و بدین ترتیب موجودی مواد اولیه و کالای ساخته شده خود را به حداقل ممکن برسانند.
۲-۱-۹-۳-۳ : سطح موجودی جنسی :
میزان موجودی انبار نیز از عواملی است که در امر رضایت مشتریان موثر است. همه شرکتها مایلند ذخیره کافی در انبارهای خود داشته باشند تا نیازهای خود را به موقع تامین کنند، ولی این امر مستلزم صرف سرمایه زیاد و در نتیجه هزینه بالا می باشد. بنابراین مدیریت باید بین دو عامل هزینه و خدمت به مشتری تعادل برقرار کند.
تصمیمات در مورد موجودی، مستلزم دانستن زمان یا موقع سفارش و مقدار سفارش می باشد. سازمان باید ریسک پاسخ منفی به مشتری (کمبود مشتری) و هزینه نگهداری موجودی زیاد، تعادل ایجاد کند. همچنین باید بین هزینه هر سفارش و هزینه انبارداری، تعادل ایجاد کند (محبعلی، ۱۳۷۸: ۲۹۵).
۲-۱-۹-۳-۴: حمل و نقل کالا :
بازاریابان به تصمیمات شرکت درباره حمل و نقل کالا نیز علاقمندی نشان می دهند. نوع وسیله حمل و نقل، بر قیمت فروش کالا، سرعت تحویل و کیفیت کالا به هنگام تحویل تأثیر می گذارد. همه این عوامل به نوبه خود بر نحوه رضایت مشتری تأثیر بسزایی دارند.
یک شرکت برای حمل کالا به انبار یا برای واسطه فروش و مشتریان می تواند یکی از ۵ روش زیر را انتخاب کند : راه آهن – آبی – کامیون – لوله و هوایی. ویژگیهای هر یک در جداول ۲- ۶ خلاصه شده است.
جدول شماره ۲- ۶ ویژگی های روش های اصلی حمل و نقل
روش حمل و نقل
۱۹۸۷
۱۹۸۰
۱۹۷۰
نوع کالای حمل شده
راه آهن
۸/۳۹%
۵/۳۷%
۵/۳۶%
محصولات کشاورزی ، مواد معدنی ، شن و ماسه ، مواد شیمیایی و انواع اتومبیل
کامیون
۹/۲۴%
۳/۲۲%
۳/۲۱%
پوشاک ، مواد غذایی ، کتب ، کامپیوتر و محصولات ساخته شده از کاغذ
آبی
۳/۱۶%
۴/۱۶%
۵/۱۶%
نفت ، غلات ، شن و ماسه ، سنگ معدن ، ذغال سنگ
لوله
۲۲%
۶/۲۳%
۲۲%
نفت ، ذغال سنگ ، مواد شیمیایی
هوایی
۱۷/۰%
۱۹/۰%
۳۴/۰%
ابزار آلات فنی ، محصولات فاسد شدنی ، مدارک و اسناد
به عبارت دیگر اصولاً در تقاضای تولید، مصرف اهمیت زیادی دارد، چون سطح تقاضای کل بستگی به حد آن دارد. در نتیجه تولیدات بیش از حد مصرف و مازاد بر احتیاج باعث می شود که کالا از بازارهای محلی به بازارهای گسترده تر منطقه ای و بین المللی وارد شوند و در آن جا به مصرف کنندگان نیازمند عرضه گردد و از این طریق رونق اقتصادی به وجود آید ( عجلی ، ۱۳۷۹ : ۳۵).
حال در انتخاب روش حمل و نقل کالا، صاحبان کالا باید ۶ معیار را مد نظر بگیرند. این معیار ها در جدول ۲- ۷ ارائه شده است :
جدول ۲- ۷ : درجه بندی روشهای حمل و نقل ( روستا ، ونوس ، ابراهیمی ، ۱۳۷۹ ، ۳۲۲ )
معیار انتخاب
خط آهن
آبی
کامیون
لوله
هوایی
۱- سرعت
متوسط
آهسته ترین
سریع
آهسته
سریع ترین
۲- هزینه حمل ونقل
متوسط
پایین ترین
بالا
پایین
بالاترین
۳- قابل اعتماد بودن در رسیدن به برنامه های تحویل
متوسط
ضعیف
خوب
عالی
متوسط
۴- انعطاف پذیری (انواع محصولات حمل شده)
گسترده ترین انواع
گسترده ترین انواع
متوسط
بسیار محدود
قدری محدود
۵- تعداد مناطق جغرافیایی تأمین شده
زیاد
محدود
غیرمحدود و بسیارانعطاف پذیر
بسیار محدود
زیاد
۶- مناسب ترین محصولات
محصولات حجیم ، هنگامی که هزینه های بار با توجه به ارزش محصول بالاست
محصولات حجیم ، ارزش پایین (فاسد نشدنی)
حمل کوتاه مدت محصولات ارزشمند
نفت- گاز- پودر – مواد شیمیایی
محصولات فاسد شدنی ارزشمند در جایی که سرعت تحویل بسیار مهم است

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه ارشد دربارهامام صادق، امیرالمومنین، قرآن کریم، تعارض حدیث

۲-۱-۹-۴- مسئولیت سازمانی توزیع فیزیکی کالا :
تصمیمات مربوز به انبار داری، سطح موجودی جنسی، حمل و نقل به هماهنگی زیادی نیاز دارند. برخی شرکتها کمیته های مرکب از مدیران در نظر گرفته اند. این کمیته ها اغلب برای سیاست گذاری در زمینه بهبود و اصلاح شیوه های توزیع کالا گرد هم می آیند. بسیاری نیز معاونت تعریف کرده اند که زیر نظر معاونت بازرایابی، معاونت تولید یا حتی مدیرعامل فعالیت می کند. شرکت باید با هدف ایجاد حداکثر رضایت در یک سطح هزینه منطقی، فعالیتهای بازاریابی و توزیع فیزیکی خود را هماهنگ سازد (مارتین کریستوفر و دیگران ، ۱۳۸۰ : ۲۲۸ ).

۲-۱-۹-۵ : جریانات توزیع:
در هر داد و ستدی که از وجود عوامل شبکه توزیع استفاده شود، جریانات مختلفی دیده می شود. این جریانات که به جریان مواد، جریان مالکیت، جریان پولی و جریان ارتباطات نامیده شده اند، به طور مستقل از منابع عرضه تا مشتریان نهایی عبور می کنند و موجب انتقال مواد، انتقال مالکیت، انتقال پول یا ایجاد ارتباط می شوند (بلوریان تهرانی ، ۱۳۷۸: ۱۴۴)
۲-۱-۹-۶ : مشکلات و نارساییهای شبکه توزیع :
۱- تأخیر در رسیدن محصول بدست مشتری با مشتریان و ایجاد نارضایتی
۲- رفتار بد فروشنده ( شرکتهای عامل توزیع ) با مشتریان و ایجاد نارضایتی
۳- عدم بنیه مالی شرکتهای توزیع و در نتیجه انحلال و جابجایی مداوم شرکتهای توزیع
۴- عدم استفاده از یخچال، به خصوص در ۶ ماهه دوم سال توسط شرکتهای توزیع
۵- ناوگان حمل و نقل قدیمی شرکتها
۶- یخچالهای ناکافی مغازه داران و عدم اطلاع صحیح آنها از تفاوت میان نگهداری محصولات استریل و پاستوریزه (محصولات استریل را به خاطر گرانتر بودن و تشکیل تر بودن در یخچال و محصولات پاستوریزه را خارج از یخچال نگهداری می کنند)
۱. فضای ناکافی انبارهای کارخانه و بعضاًتداخل تولید و توزیع و بارگیری
۲. تداخل کامیونهای شرکتهای توزیع در محیط کارخانه و ایجاد ازدحام و بی نظمی به واقع مشکلات شبکه توزیع را می توان به سه عامل نسبت داد:
۳. ویژگی های فردی : شامل برخورد فروشندگان، بهداشت و نظافت و غیره می باشد.
۴. عوامل مکانیکی: در واقع به مشکلات وسایل نقلیه حمل محصولات باز می گردد.
۵. فرایند انتقال: که به مشکلات شیوه ای حمل و نگهداری محصولات از زمان تحویل گیری بار تا تحویل درب مغازه باز می گردد.
۲-۲ بخش دوم: قیمت
۲-۲-۱- قیمت و ابعاد آمیخته بازاریابی قیمت
قیمت تنها عنصری از عناصر آمیخته بازاریابی است که درآمد ایجــاد می کند. قیمت کالا باید به گونه ای تعیین شود که ضامن بقای شرکت با توجه به حداکثر سود مورد انتظار باشد، لذا برای بدست آوردن رهبری بازار باید قیمت گذاری پایین با توجه به کیفیت کالا مورد نظر کارشناسان مربوطه قرار گیرد. قیمت کالا اساسا مقدار پولی است که برای کالا یا خدمت به ازای استفاده از آن توسط مصرف کنندگان پرداخته می شود، قیمت تنها رکن از عناصر بازاریابی است که باعث ایجاد درآمد می شود و لیکن بقیه عناصر بازاریابی همگی دارای هزینه هستند، لذا قیمت گذاری کالا بدون توجه به سایر ارکان بازاریابی و تغییرات بازار کار اشتباهی است.
تمامی سازمان ها و شرکت ها، برای کالاها و خدماتی که عرضه می‌دارند قیمتی تعیین می‌کنند. این قیمت ممکن است در قالب مفاهیم گوناگونی مانند شهریه، آبونمان، حق العمل، اجراه بها، خرید و … عنوان ‌شود. در بین اجزای آمیزه بازاریابی، قیمت تنها عاملی است که موجب ایجاد درآمد می‌شود. همچنین قیمت انعطاف‌‌پذیرترین عامل آمیزه بازاریابی شناخته می‌شود چراکه می‌توان به سرعت آنرا تغییر داد. اگرچه رقابت بر سر قیمت یکی از مسئله‌های عمده‌ای است که شرکت ها با آن روبه‌رو می‌شوند، اما بسیاری ار شرکت ها نمی‌توانند این مسئله را به شیوه‌ای عالی حل کنند. با همتراز شدن‌ کیفیت‌ کالاهای‌ شرکت های‌ مختلف‌ و تشدید رقابت، عنصر قیمت‌ به‌ یکی‌ از مهمترین‌ عوامل‌ موثر بر حفظ‌ و جذب‌ مشتریان‌ و وفاداری‌ و رضایت‌ آنها تبدیل‌ شده‌ است.

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه ارشد دربارهسن ازدواج، قرآن کریم، امام صادق، بلوغ دختران

۲-۲-۲- تعریف قیمت‌گذاری‌
قیمت از نظرلغوی یعنی سنجش، ارزیابی، اندازه و معیار. قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادله‌ای کالا و خدمت که به صورت واحد پول بیان می‌شود. بر این اساس ‌قیمت‌گذاری‌ به‌طور ساده‌ یعنی‌ تعیین‌ قیمت‌ برای‌ کالا یا خدمت‌. قیمت‌گذاری‌ فعالیتی‌ است‌ که‌ باید تکرار شود و فرآیندی‌ مداوم‌ و پیوسته‌ است. این‌ تداوم‌ ناشی‌ از تغییرات‌ محیطی‌ و عدم‌ ثبات‌ شرایط‌ بازار است‌ که‌ لزوم‌ جرح‌ و تعدیل‌ قیمت‌ را ایجاد می‌کند. قیمت یکی از

 
دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید